9 tot 5 mentaliteit? wat is dat?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

CoonArt

9 tot 5 mentaliteit? wat is dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 13:14

Dat lees ik nou steeds vaker bij vacatures: dat mensen geen 9 - 5 mentaliteit hoeven te hebben... maar wat is dat eigenlijk? Weet een bokker dat? (Heb ook al gegoogled zonder enig begrijpelijk resultaat)

HouVanUtopia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 13:15

Dat je niet moet denken
9 uur beginnen en het is 5 uur HUP naar huis!
Als het druk is dat je dan ook bv langer blijft.

Of eventueel een keer eerder begint.
Savonds afspraken heeft.

puma

Dat je bereid bent om, indien nodig, wat langer te blijven om werk af te maken. Niet dat je dan stipt om 5 uur je jas aantrekt en het werk laat liggen tot morgen :-)

veerledec

Dat je doet wat je moet doen, zonder verder enige inzet of ambitie, dat je niet bereid bent om over te werken of nét even dat stapje extra te zetten.

happy2014

Re: 9 tot 5 mentaliteit? wat is dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 13:18

hahaha, dat heb ik, een 9 tot 5 mentaliteit, zou het natuurlijk nooit toegeven bij een sollicitatie en schaam me er een beetje voor.. Als het werk echt af moet, dan wel hoor, maar in principe ben ik iemand die liever niet overwerkt..werk is leuk, maar wat daarna komt nog veel leuker!

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 13:20

Dat je niet alleen overdag wil werken maar ook in de avonduren.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 13:23

FriesWytske schreef:

nee, dat klopt niet helemaal. Het is meer dat je bereid bent een stapje extra te geven, niet om vijf uur je jas aantrekken, maar het werk afmaken indien nodig..

Nativa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 13:26

Oftwel of je bereid bent onbetaald over te werken ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 13:28

barbara28 schreef:
FriesWytske schreef:

nee, dat klopt niet helemaal. Het is meer dat je bereid bent een stapje extra te geven, niet om vijf uur je jas aantrekken, maar het werk afmaken indien nodig..

Ook niet helemaal. Gaat er meer om dat je niet zo'n klokkijker bent. Houdt niet alleen in dat je misschien langer blijft soms, houdt ook in dat je aan de andere kant ook eerder weg kunt of misschien wel dat je onregelmatige of niet-standaard werktijden hebt.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 13:31

het is niet onbetaald hoor. je krijgt je overuren gewoon betaald in een normaal bedrijf.
maar als de werkzaamheden zo hoog op lopen en je moet tot 18:00 uur blijven, dan moet je daar geen bezwaar tegen hebben.
ook 's ochtends een uurtje eerder beginnen moet kunnen oververwacht.

Ben je iemand die daar niet tegen kan, niet mee in stemt of gewoonweg geen tijd voor hebt ivm prive zaken: zoeken ze jou niet!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 13:32

HouVanUtopia schreef:
Dat je niet moet denken
9 uur beginnen en het is 5 uur HUP naar huis!
Als het druk is dat je dan ook bv langer blijft.

En wanneer rustiger is dat je gerust wat eerder naar huis kan gaan :+ . En anders moeten ze je maar een 42 uren contract aanbieden.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 13:34

Nooit zeggen dat je een van 9 tot 5 mentaliteit hebt :P

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 13:37

Ik heb zo´n hekel aan die tekst in vacatures...
Het zegt namenlijk niets over kwaliteit van iemands werk! Ik had ooit een collega die mij vroeg, toen ik om half zes naar huis ging, of ik een vrije middag had.... Ik heb toen aangegeven dat ik hem best wil helpen in het organiseren van zijn eigen werk zodat hij het ook binnen de daarvoor gestelde uren af kan hebben. Nooit meer over gehoord....
Het gaat om wat je uiteindelijk aan kwaliteit oplevert.... Dat betekent overigens niet dat ik niet blijf als het noodzakelijk is. Maar niet overwerken om de vorm of interessantdoenerij, of omdat het aantal uren niet goed is begroot.

Dat soort bedrijven zou ik dus al nooit willen werken....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 13:38

Haha, idd want dat wordt altijd negetief beoordeeld wanneer je zegt een 9 tot 5 mentaliteit te hebben.

Moet zeggen dat ik zelf totaal geen 9 - 5 mentaliteit heb. Ik vindt wel lekker, laats heb ik nog 2 uur overgewerkt op lekker rustig tempotje wat mij vervolgens ogeveer 3 uur aan vakantie uren extra opleverd.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 13:41

lusitano goede opmerking zeg tegen je collega! :j

Maar ik ben (bijna) aangenomen op een trainingsstal, en die willen ook geen 8-5 mentaliteit. Want als er ineens paarden gereden moeten worden, of door omstandigheden er een paar extra verzorgt moeten worden..stallen meoten worden gedaan.. Er kan niet stipt om 5 uur smiddags gezegd worden, joh, ik ga naar huis! Doen jullie, terwijl het giet dat je bijna omvalt, die andere 5 paarden straks binnen? De stallen kwam ik ook niet aan toe hoor, maar ik moet nu gaan doei!

dan is het :evaw: baan - wat ik heel logisch vind.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 13:43

FahyaFemke schreef:
het is niet onbetaald hoor. je krijgt je overuren gewoon betaald in een normaal bedrijf.

Ik werk in een heel normaal bedrijf, maak standaard dagelijks overuren, maar krijg ze niet betaald hoor ;). In het loon zit al inbegrepen dat je daar meer dan 40 uur tijd mee kwijt bent per week.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 13:52

Bij mij vorige baan kregen we het overwerk terug in uren, behalve het eerste half uur overwerk. Al met al dus 2,5 uur per week wat je onbetaald zit (10 uur per maand). Heb er wel avonden gezeten tot 22.30u., was niet hun probleem zeiden ze. Op een gegeven moment ben ik ook braaf tot 17.00u. gaan werken, dán zoeken ze het maar uit.

larrylurex

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 13:56

haha, degene die werken tot laat in de avond, dat zijn figuren die geen prive leven hebben...... 8-)
Zelf schaam ik me er niet voor, na mijn werk heb ik het gewoon druk... :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 13:59

Op mijn vorige werk hadden we een 9 tot 5 mentaliteit, verschrikkelijk! Om half 5 waren we vrij en als het werk dan nog niet af was liep iedereen te stressen of werk werd gerust afgeraffeld of aan de kant gelegd voor morgen... :n
Het werk wat ik nu doe is het meer dan normaal dat je om 5 uur nog gewoon rustig zit te werken en pas rond half 6 is begint af te ronden (einde werktijd is officieel 5 uur..)

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 14:05

larrylurex schreef:
haha, degene die werken tot laat in de avond, dat zijn figuren die geen prive leven hebben...... 8-)

Hier leven genoeg na werktijd :D

Tegenwoordig houdt het voor mij ook om 17.00u. op.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 14:08

Bij mijn laatste werkgever presteerden ze het om even voor zessen nog te bellen voor offertes die dezelfde avond nog klaar moesten. Eh...dachtutniet. Ik werk tot 6 uur, de aanvragen voor offertes liggen al maanden op jullie bureau, en dan mag ik tot een uur of 10 zitten omdat anderen hun werk niet op orde hebben?
Het is ook een kwestie van klanten opvoeden (al mag je dat zo hard niet roepen). Ik ben gerust bereid om dat stapje harder te zetten, maar niet als het structureel wordt.

En als ik niet op de klok kijk en wat langer blijf, verwacht ik van mijn werkgever dat hij ook niet op de klok kijkt en me een veeg uit de pan geeft omdat ik vanwege het verkeer weer eens te laat ben.
De vlieger: had je maar eerder van huis moeten gaan, gaat in dat geval niet op. Ik vertik het gewoon om om 6 uur in de auto te moeten zitten om bij gratie gods om half negen te moeten beginnen (uren dat je er eerder bent tellen dan namelijk ook niet mee). Ik verwacht dan wel dat die flexibiliteit twee kanten opgaat.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 14:10

Cassidy schreef:
Ik verwacht dan wel dat die flexibiliteit twee kanten opgaat.

Sja... en dat is niet overal het geval.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 14:10

larrylurex schreef:

Wát een onzin zeg :n Priveleven heeft er niks mee te maken, maar sommigen hebben gewoon werk waar je niet genoeg hebt aan 8 uur per dag. Die mensen kiezen er grotendeels zelf voor, maar dat wil niet zeggen dat ze geen priveleven hebben :Z

rebati

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 14:13

Nee heeft er inderdaad niets mee te maken, sommige beroepen kun je niet zegge om 5u ik ga naar huis, bijvoorbeeld met werk met dieren (boerderij,manege)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 14:16

Quellian schreef:
Cassidy schreef:
Ik verwacht dan wel dat die flexibiliteit twee kanten opgaat.

Sja... en dat is niet overal het geval.

Je moet echt dicht tegen een burn out aan hebben gezeten om te weten dat je dat niet meer pikt. Ze kunnen van mij heel veel krijgen, maar ik laat het niet meer zover komen.