Eigenwijze oma ligt nu op de IC

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kitsolu

Eigenwijze oma ligt nu op de IC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 08:36

Ik moet even m'n ei kwijt want ik slaap er al een paar nachten niet van.

Zaterdag middag vroor het hier stevig en mijn oma wou vetbolletjes voor de vogeltjes ophangen. Nou dat ging allemaal goed, totdat ze er 2 op moest hangen waar ze eigenlijk niet bij kon. Ze wou ergens op gaan staan, maar mijn opa zei dat ze dat niet mocht doen, straks val je. (mijn ouders en ik waren niet thuis en anders hadden wij het gedaan, maar ze wou niet wachten en ze vroeg niet graag zei ze) Dus mijn opa en oma ruzie en mijn opa klimt op een hoge platte steen...en glijdt uit! Ze had verschrikkelijk veel pijn dus mijn opa (niet de tegenwoordigheid van geest om een ambulance te bellen) tilt mijn oma zo goed en zo kwaad als het gaat, met zijn lichaam dat niet veel meer is dan een wrak, in de auto en racet naar het ziekenhuis. Daar deden ze eerst nog moeilijk over de opname omdat er een ziekenhuis 1,5km dichterbij ons huis zit. Maar aangezien wij in the middle of nowhere wonen maakte het niet zoveel uit waar we heen gingen en dit was makkelijker te bereiken. Dus in het ziekenhuis wouden ze ons terug sturen naar dat andere ziekenhuis! Toen werd mijn opa vervelend en mocht oma naar de huisartsenpost, aldaar foto's gemaakt met als uitkomst: de hele linker schouder is aan gruis geslagen. Dus mijn oma werd opgenomen. Omdat er nog een weekeinde tussen zat en de bestelling van een nieuwe schouder pas op maandag plaats zou kunnen vinden heeft ze daar 4 dagen gelegen en zou ze op woensdag middag om half 2 geopereerd worden met een zeer sterke plaatselijke verdoving en een roesje. Ze haalden de naald van de plaatselijke verdoving uit haar lijf en toen kreeg ze een hartinfarct. Ze hebben 5 minuten gereanimeerd en daarna klopte haar hart weer. Ze is direct naar de IC gereden en krijgt daar nu een koeltherapie, ze word dus kunstmatig in slaap gehouden en haar lichaamstemperatuur wordt terug gebracht naar 32 graden, zodat eventuele hersen beschadigingen minder heftig optreden of zelfs voorkomen kunnen worden, omdat de hersenen bij die temperatuur veel minder zuurstof verbruiken. Die therapie duurt alles bij elkaar 24 uur en daarna heeft ze 9 uur nodig om weer op temperatuur te komen. Als ze op temperatuur is, worden de slaapmedicijnen langzaam weggenomen en wordt ze hopelijk wakker. Zo niet, dan is ze weg ;( Op dit moment zijn ze bezig met de slaapmedicijnen minderen en vanmiddag zou ze wakker moeten worden, laten we er het beste van hopen. Het enige wat mij en de familie hoop geeft is het feit dat als wij daar zijn en met haar praten, ze met haar lichaam beweegt en zelf probeert adem te halen(ze ligt dus aan een ademhalingsmachine). Ook probeert ze in je hand te knijpen en probeert ze steeds door de slaapmedicijnen heen wakker te worden.

Hoe het echt afloopt, is natuurlijk pas te zeggen als ze werkelijk wakker wordt (of niet), maar ik ben helemaal aan m'n eindje nu ;(

Bedankt voor het lezen van mijn verhaal, ik moest gewoon even kwijt waar ik mee zat en ik heb de afgelopen paar nachten niet geslapen, net als de rest van het huis. Ik denk dat ik zo maar eens afleiding bij de paardjes ga zoeken.

_Jorien_

Re: Eigenwijze oma ligt nu op de IC

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 08:44

Zo, das niet niks.
Het beste ervan hopen dan maar!
Sterkte!

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 08:46

Mijn god wat erg!!!

Hééél veel sterkte gewenst voor jou, je famillie en je oma!
Ik wens van harte dat ze weer ontwaakt en dat alles weer normaal verloopt!!
Ik ben mijn grootmoeder verloren na een narcose...

Sterkte en we hopen op het beste! Y;(
Laatst bijgewerkt door Eponastable op 20-02-09 08:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 08:47

Pff jeetje, met zoiets stom..!
Sterkte, voor de hele familie!! Ik zal duimen voor jullie dat ze er goed uit komt vanmiddag! :(:)

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 08:47

jee dat is niet niks. Die eigenwijze oma's ook altijd hé. :(:)
ik hoop dat je deze avond goed nieuws hebt te vertellen !

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 08:50

och...wat triest!
het is voor oudere mensen heel moeilijk om zich erbij neer te leggen dat veel dingen niet meer gaan als je oud bent....
Mijn franse oude buurvrouwtje is ook zo....vallen=breken meestal..
Heel veel sterkte...ik hoop dat je oma er boven op komt,en dat ze begrijpt dat ze gewoon heel voorzichtig moet zijn!
Mijn vader zei weleens over zijn moeder(mijn oma)...ze valt zelfs over de bloemen die in het kleed staan....
Sterkte!!!

Thirsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 08:51

Dit zal zenuwslopend zijn voor je, wat erg.
Ik hoop ook dat je later vandaag goed nieuws krijgt! :(:)

racekater

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 08:53

Jee meid, veel sterkte! Als je oma net zo sterk is als ze eigenwijs is, zou het goed moeten komen :(:)
Hoe oud is ze?

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 08:59

Bedankt voor de lieve reacties. Ze is nu 81, wordt 82 in juli. Ik hoop dat ze het nog mag meemaken.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 09:15

Oma's kunnen erg eigenwijs zijn.
Komt omdat ze er jaren op geoefend hebben.

Ik ga voor je duimen dat je oma vanmiddag goed bij komt.
Heel veel sterkte.

HelgaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 09:28

Och jeetje wat een verhaal :n
Heel veel sterkte in elk geval! Ik ga voor je oma duimen..

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 09:29

Jeetje wat sneu zeg!!

Heel veel sterkte en hou ons op de hoogte.

Nativa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 09:30

Heel veel sterkte, wat erg zeg :(:)
Ik zal voor je(jullie) duimen!

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 13:20

jeetje wat een verhaal!!
Ik zal echt duimen dat ze goed wakker word.!!

Klaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 16:39

Wat ontzettend sneu zeg. Heel veel sterkte voor je oma, en jou en je familie natuurlijk.
Ik duim ook voor jullie.

Hoe is het inmiddels?

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 16:42

jeetje wat een verhaal.

veel sterkte.

is er inmiddels al nieuws?

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 16:50

Ik ben net terug uit het ziekenhuis. Ik kwam (dood zenuwachtig) haar kamer binnen (ze ligt in een isoleerkamer). En ze keek me aan!! Ze is wakker geworden! Oh wat een opluchting! Het gaat nu wel redelijk slecht met haar. Er zit heel veel slijm in haar keel en haar keel is ook helemaal rouw van de tube die erin heeft gezeten voor het beademings apparaat, hierdoor is ze erg benauwd en heeft ze het vreselijk warm.
Ze kan wel een beetje praten, maar ze klinkt als een ouwe vent die teveel shag heeft gerookt. Haar lippen en tong zijn helemaal bloederig en ze heeft pijn aan haar hart.

Het ergste is nog dat haar korte termijn geheugen (tijdelijk?) niet goed meer werkt. Ze weet dus vanaf zaterdag ochtend (nog voor ze viel) helemaal niks meer. Ze heeft wel in een droom meegekregen dat wij tegen haar gepraat hebben toen ze sliep. Ze was helemaal in paniek, want ze wist niet wat ze in het ziekenhuis deed en in welk ziekenhuis ze dan lag.

Verder zeggen de doktoren dat als ze zo'n vechter blijft als ze is geweest tijdens de koeltherapie, de kans groot is dat ze heel veel dingen weer kan doen.

De enige grote vraag blijft nog: Wat moeten we met die schouder? Ze kan niet meer geopereerd worden, want als ze nog eens zoiets krijgt is de kans dat ze erin blijft heel groot.

Nog een keer bedankt voor jullie medeleven. Ik vind het heel fijn!

mienmien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 16:54

Jeetje meis, dat is niet nix allemaal. Ik wens jullie heel veel sterkte toe de komende tijd. Dat Oma maar helemaal mag herstellen en dat jullie samen haar 82e verjaardag mogen vieren.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 21:15

blij dat ze wakker is ! Hopelijk kan ze zo verder blijven vechten.
Die schouder, ja dat is niet min. Als ze er niets aan doen, dan kan ze die arm niet meer gebruiken, zeker ? Phoe dat is ook geen leuke oplossing.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 21:53

Jokari, inderdaad, als ze niks doen, zal hij altijd in een sling aan 'dr lichaam gebonden moeten zijn in verband met verschuivingen en beschadigingen van andere beenderen in de buurt. Wat ze dan misschien nog kunnen doen is een 'externe' prothese aanmeten of de botsplinters uit haar lichaam zuigen, dan kan ze dus van haar linker arm alleen de elleboog en hand nog gebruiken.

Mijn oom en zijn man zijn vanavond naar haar toe geweest en ze wist toen nog dat wij er vanmiddag waren en wat we ongeveer gezegd hadden. Ook maakt ze (zo goed en kwaad als het gaat) grapjes tegen de doktoren. Alleen haar ademhaling en haar hart, dat baart ons nog zorgen. Maar wij zien het nu een stuk rooskleuriger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 00:17

Jeetje wat een triest verhaal zeg, en dat door een val!!
Ik ben benieuwd zeg hoe ze dit op gaan lossen, en met name die schouder, dit kan natuurlijk nooit zo blijven.
Ga dit topic volgen.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 01:25

jeetje heel veel sterkte!
je oma is zo te lezen eens sterke vrouw! ik hoop dat alles weer goedkomt voor haar

messica

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 01:35

He wat vervelend en sneu allemaal. Het is toch wat met die oma's, maar ja als we zelf zo'n leeftijd mogen halen willen we denk ik ook zo zelfstandig mogelijk blijven.
In ieder geval hopen dat je oma weer opknapt en als ze aangesterkt is dat ze toch nog haar schouder kunnen behandelen. Ze klinkt in ieder geval als een sterke oma!! *D

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 01:42

Shahazai schreef:
Bedankt voor de lieve reacties. Ze is nu 81, wordt 82 in juli. Ik hoop dat ze het nog mag meemaken.

Ik ga morgen mijn oma begraven, nog geen twee weken geleden vierde ze haar 84e verjaardag. ;(

Sterkte meid en fijn dat het toch goed gaat met je oma, hopelijk komt ze er weer helemaal bovenop. :(:)

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 15:31

Meid toch, dat is schrikken! Ik hoop dat ze nog iets kunnen doen voor de schouder van je oma. Veel sterkte!