Voor alle verpleegkundigen/verzorgenden onder ons

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

cruesli

Voor alle verpleegkundigen/verzorgenden onder ons

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-09 23:50

Wat je nooit hardop kunt zeggen
Maar vast wel eens hebt gedacht!
Zo herkenbaar!Hij is leuk!

Goedemiddag meneer Jansen, ik ben vanavond de verpleegkundige van uw kamer. Ik ben hier vanavond NIET volledig tot UW beschikking, ik heb nog 14 andere patiënten die mijn zorg vragen. Ik geef u de bel, maar vraag u deze niet zo vaak te gebruiken als gisteren. Als u uw kussen opgeschud wilt hebben mag u dat a) zelf doen of b) wachten tot ik langskom. Als u besluit om toch twintig keer in de bel te gaan hangen om bijvoorbeeld te plassen, trek dan op z'n minst alvast uw broek naar beneden zodat ik alleen de fles hoef aan te leggen.

Ik kom niet als u met de vingers knipt, of als u mijn naam verward met ksssst, pssssst of eeeeej. Als ik met een andere patiënt bezig ben op de kamer, dan ben ik ook echt met die patiënt bezig. Houdt dan uw mond, en stel uw vragen of uw eisen als U aan de beurt bent. U, meneer Jansen, betaald tenslotte niet mijn salaris, en anders zou ik het graag even hebben over een loonsverhoging.

Ik ben geen sloof, en geen koffiejuffrouw, ik schenk bovendien ook niet aan uw bezoek. De grapjes over alcohol in het infuus zijn ook niet origineel. Het kan me bovendien niet schelen dat uw familie nog niets heeft gedronken of gegeten, of 'per ongeluk' te vroeg zijn voor het bezoekuur omdat ze van ver moeten komen. Als ze volgende keer hun verstand meebrengen snappen ze misschien eens voor de verandering waar ik over praat.

Schreeuwen en vloeken zal er niet voor zorgen dat u de pijnmedicatie eerder krijgt dan dat ik ze besluit te geven. Ook als u uw familie stuurt om dit voor u te doen zult u geen voorkeursbehandeling krijgen. Indien het tijd is voor uw medicijnen dan kom ik u NIET uit het rokerszitje halen. Ik ga u de medicijnen ook NIET daar komen geven. Als de arts u tijdens de visite niet op de kamer treft is dat uw EIGEN probleem. Ik ga geen arts voor u bellen op het moment dat U vind dat ik dat zou moeten doen. En nee u krijgt niet zijn nummer zodat u hem zelf kunt bellen.

En tot slot:

Vier uur 's nachts is geen tijd om te poepen, dat doet u maar overdag.

Enneh...Hebt U verder nog iets te vragen??? Want ik was nl niet van plan om binnen 5 minuren terug te komen omdat U denkt dat U nog wat wil vragen...

Fijne avond verder, Meneer Janssen

Ik vind m zo leuk :D

eempiej

Re: Voor alle verpleegkundigen/verzorgenden onder ons

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 09:13

Die heb ik laatst ook al geplaatst op bokt ;) Ik dacht al hee bekende titel :P

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 09:18

hihi, erg herkenbaar :+

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 09:21

cruesli schreef:
Wat je nooit hardop kunt zeggen
Maar vast wel eens hebt gedacht!
Zo herkenbaar!Hij is leuk!

:n
nou, als je bij ons zou werken dan zou ik nog wel een balletje met je willen opgooien over attitude!

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 09:23

Klinkt alsof degene die dit geschreven is niet geschikt is voor het vak...
Natuurlijk zijn er grenzen, maar je hebt een beroep waarin je mensen wilt helpen.
Als je bepaalde dingen dus niet flexibel en met humor op kunt lossen kun je beter worsten gaan verkopen bij een grote winkelketen ;)

xNursiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 10:24

:D Ik kende het al.
Snap alle rumoer erom heen niet hoor. Iedereen heeft toch wel eens een baaldag? En je spreekt het niet voor niks nooit uit.
Komop, het is maar een doorstuurmailtje (teminste ik kreeg de tekst via hyves).
Ik vind het in ieder geval wel leuk. En heel soms voelt het ook wel zo :o Al is het meerendeel van het werk leuk :)

Dreamer_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 10:58

Ik moest opeens hieraan denken; die vond ik toch zooo mooi (om het ff van de andere kant te bekijken..)

Wat zie je zuster? Wat zie je?
Wat denk je als je kijkt naar mij?
Een gebrekkig oud mens, niet helemaal wijs. Met onhandige manieren, een afwezige blik. Die kwijlt bij het eten en geen antwoord geeft.
Als je met een harde stem zegt
"Ik wil dat je het probeert!."
Die niet schijnt te zien wat je doet, en altijd weer een schoen of kous verliest. Die, weerloos of niet, me laat doen wat je wilt,
Bij het baden en eten, als het de dag maar vult.
Is dat wat je van me vindt, is dat wat je van me ziet?
Doe dan maar eens je ogen open, want je kijkt niet écht naar mij.
Ik zal je zeggen wie ik ben, terwijl ik hier zit zo stil,
Terwijl ik beweeg op jou bevel en eet wanneer en zoals jij dat wil.
Ik bén een kind van tien, met een vader en moeder,
Met broertjes en zusjes die van elkaar houden.
Op mijn zestiende een jong meisje met gevleugelde voeten,
Die ervan droomt spoedig een geliefde te ontmoeten,
Met twintig een aanstaande bruid, mijn hart springt op als ik denk aan alles wat ik toen heb beloofd.
Met vijfentwintig heb ik kinderen van mezelf
die me nodig hebben voor een veilig en gelukkig thuis.
Een vrouw van dertig, mijn kroost groeit nu snel,
verbonden met elkaar door een band die hopelijk blijvend is.
Met veertig zullen m'n kinderen spoedig het huis verlaten,
Maar mijn man blijft bij me, zodat ik niet treur.
Op m'n vijftigste spelen er weer baby's op mijn knie,
we hebben opnieuw kinderen, mijn fijne man en ik.
Dan komen er donkere dagen, mijn man is dood,
Als ik de toekomst bezie, ril ik van angst,
want mijn kinderen zijn veel te druk met hun eigen kroost,
en ik denk aan de jaren en de liefde die ik toen heb gekend.
Nu ben ik een oude dame en de natuur is wreed.
Het is een wrede grap dat ze oude mensen belachelijk maakt.
Het lichamam verschrompelt, kracht en schoonheid gaan heen,
Waar eens mijn hart zat, ligt nu een steen.
Maar binnen dit oude karkas leeft nog steeds een jong meisje,
en af en toe zwelt mijn gehaverde hart,
dan herinner ik me de vreugde, ik denk aan de pijn,
en ik leef mijn leven opnieuw en bemin.
Ik denk aan de jaren, te kort, te snel voorbij,
en aanvaard het naakte feit dat niets altijd blijft.

Dus zuster, doe open je ogen en zie,
Niet een gebrekkig oud mens,
Kijk beter,
Zie mij..

Uit; Journal of Gerontological Nursing, juni 1976- vertaling

Gevonden tussen de spullen van een gestorven oude dame in een verpleeginrichting in Ierland

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 12:13

De eerste, sorry maar ik kan me daar helemaal niet in vinden en kan er ook zeker niet om lachen. Een mindere/baaldag kan zeker eens gebeuren, maar dat mag je werk niet beinvloeden.

RainyDays

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 12:16

Die eerste stuit mij ook nogal tegen de borst. Volgens mij is dat de verkeerde attitude. :)
Die tweede vind ik erg mooi.

xNursiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 12:17

Marchador schreef:
De eerste, sorry maar ik kan me daar helemaal niet in vinden en kan er ook zeker niet om lachen. Een mindere/baaldag kan zeker eens gebeuren, maar dat mag je werk niet beinvloeden.

Het is toch ook niet is wat je tegen een client zegt? Ik vind dit wel kunnen hoor, zolang je het gewoon als grappig tekst ziet
in plaats van dagelijkse realiteit op je werk. Ik geloof niet dat er verpleegkundigen zijn die dit ook daadwerkelijk zo doen,
en anders zijn ze inderdaad niet zo geschikt. Maar komop, het is maar een verhaaltje :o

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 12:20

Hier is al eens een topic over geweest.

cruesli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 13:40

Ik heb al getemd, wist niet dat deze er al eerder op gestaan had.

Enne, niet zo zwaar aan tillen allemaal ;) Ik heb de tekst zelf niet geschreven, maar af en toe is ie echt wel herkenbaar geweest voor me op sommige punten.

Maar als dit zou zijn hoe ik altijd zou denken, dan zou ik ook niet in de zorg werken ;)

Het is maar een grapje hoor :+
Laatst bijgewerkt door cruesli op 20-02-09 14:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 13:53

Ik schrik hier echt van als dit soort dingen herkenbaar zijn voor mensen in de zorg

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 16:02

ik snap dat het niet altijd even leuk is in de zorg.. Komaan, strontresten onder mensen wegkrabben.. nee dat is niet fijn. Aan de andere kant, als jij daar ligt en je hebt jezelf er helemaal ondergescheten, schaam je je dood.. En dan komt er een zuster aan die je helpt, maar je kan wel door de grond zakken.. Zo erg is dat. Een goede vriendin van mij ligt nu in het ziekenhuis en ze vind het allemaal zo erg, ze voelt zich zo genant, zo vernederend vind ze het allemaal.. En dan lees ik dit.. Ik weet dat het als "grappig" bedoelt is... Maar TS: Als ik in een ziekenhuis beland, en ik zie jou voor mij.. zou ik mij nog 100000x meer schamen als je mij moet helpen met behoeftes doordat jij dit verhaal zo aanmoedigd. Ik snap ook niet dat jij dit aanmoedigd met daarbij gewoon je open en blote profiel. Ik mag hopen dat als je baas dit leest, je erop zal wijzen.. Ik vind best dat je aan het einde van de dag het helemaal zat bent, maar ik vind het dom en respectloos om dit op internet te zetten en aan te moedigen.. Nee als jij voor mij zou staan in het ziekenhuis zou ik vragen: ""Mag ik een ander zuster?"

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 17:12

Ik hoop niet dat het eerste bericht toekomstmuziek is...
Maar als de ontwikkelingen zo doorgaan, dan ben ik daar wel bang voor...

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 17:35

Vind hem niet echt netjes, hopelijk werk de TS niet in de zorg...

Voel jij je ook wel eens machteloos
Als een bewoner verdrietig is of boos
En je komt er maar niet achter waarom
Begrijp ik het niet of ben ik nou zo dom

Voel jij je ook wel eens verdrietig
Als een bewoner waaraan je bent gehecht
Steeds verder achteruit gaat
En tenslotte niets meer zegt

Voel jij je ook wel eens opstandig
Als het met steeds minder moet
En er steeds meer blijft liggen
Hoe goed je je best ook doet

Voel jij je ook wel eens boos
Als er weer iemand komt klagen over iets
Wat voor je gevoel zo belangrijk is
Dat het bij al het andere valt in het niets

Voel jij je ook wel eens belazerd
Als je weer die dienst niet krijgt waar je om hebt gevraagd
En je toch maar weer "ja" hebt gezegd
Omdat het anders ten koste van de bewoners gaat

Voel jij je ook wel eens heel optimistisch
Als het een dag heel lekker gaat
En je alle aandacht kunt geven
Waar de bewoner steeds om vraagt

Voel jij je ook wel eens pessimistisch
Als je in de kranten leest
Dat de politiek wel alle problemen begrijpt
Maar een verhoging van de ziekenfonds premie vreest

Voel jij je achteraf wel eens gebruikt
Als je iets moet doen wat je niet mag of wil
Maar omdat er niemand anders is
Sta je er maar even niet bij stil

Voel jij je ook wel eens warm
Als een bewoner geniet van jouw arm
Die je om haar heengeslagen hebt, bedoeld
Om haar te troosten zodat ze zich veilig voelt

[b]Voel jij je ook wel eens koud
Als iedereen tegen je snauwt
De bewoners,collega's,terwijl niemand merkt
Dat je al zeven dagen hebt gewerkt

Voel jij je ook wel eens miskend
Als je je benen uit je lijf hebt gerend
Als mede door jou inzet, je kunt zeggen: we hebben het weer gered!
Maar er is niemand die dankjewel tegen je zegt

Voel jij je ook wel eens een tevreden mens
Als je na je dienst naar buiten gaat
Dat lijkt me een fijn gevoel, een wens
Zodat je de volgende dag weer naast de bewoner staat.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 17:42

Met die tekst kan ik meer ;)
Jammer dat er niks over het slechte loon instaat, ik kan me heel tevreden voelen door mijn werk maar daar betaal ik geen rekeningen mee :+

Maron

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 17:45

Ik heb met een smile de eerste tekst gelezen! het is zo herkenbaar!! tuurlijk, dit zeg je niet tegen de patienten, famillie maar geloof me dat wil je echt wel eens doen!
de mentaliteit verhard, wij verpleegkundigen worden tegenwoordig vaak als sloof behandeld, een simpel dank je wel komt in het woordenboek vaak niet meer voor. Als iedereen is een klein beetje wist hoeveel ellende wij wel niet meemaken en moeten verwerken, er mee om leren gaan,.... sarcastische humor hebben wij wel eens nodig om het voor ons werkbaar te houden,.....

cooper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 17:51

Die eerste tekst, zo gaat het er jammer genoeg heel vaak aan toe. Mijn moeder werkt in een bejaardentehuis en daar gaan al de jonge stagaires op die manier met de mensen om. Ik vind het ronduit schandalig, en zeker niet iets om 'een grap' over te maken.

Maron

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 17:54

mentaliteit is aan het verharden,.....

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 17:56

Maron schreef:
Ik heb met een smile de eerste tekst gelezen! het is zo herkenbaar!! tuurlijk, dit zeg je niet tegen de patienten, famillie maar geloof me dat wil je echt wel eens doen!
de mentaliteit verhard, wij verpleegkundigen worden tegenwoordig vaak als sloof behandeld, een simpel dank je wel komt in het woordenboek vaak niet meer voor. Als iedereen is een klein beetje wist hoeveel ellende wij wel niet meemaken en moeten verwerken, er mee om leren gaan,.... sarcastische humor hebben wij wel eens nodig om het voor ons werkbaar te houden,.....

Hier moet ik even op reageren als je idd zo denkt en deze sarcastische humor (om even met jou woorden te spreken) nodig hebt om je werk werkbaar te houden vind ik dat een hele slecht instelling.
Oudere, gehandicapten of wat voor hulpbehoevende mensen hebben NIET om deze situatie gevraagd.
Ze vragen er niet om om elke week weer door een ander gewassen te worden of weer te bellen of ze een dokter mogen zien omdat hun been pijn doet of weer te moeten bellen omdat ze incontinent zijn.
Stel je zelf even voor dat jij later zo bent kijk of je het dan nog zo leuk vind om oud of hulpbehoevend te zijn.
Je behoort je werk met respect en liefde voor je medemens uit te voeren en natuurlijk mag je een baaldag hebben en natuurlijk mag je best zo een keer denken maar ik kan hier zeker niet om lachen...

8Eveline

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 17:58

Maron schreef:

Uhu ik ook hoor, ik zal het nooit tegen ze zeggen ooit zo, maar denken ja hoor. Sommige denken inderdaad dat je alleen voor hun er bent, of hebben de vinger al op de bel als je de deur dichttrekt.

cooper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 18:01

Wedden dat als je in een verzorgingstehuis je job goed doet, en goed voor de bewoners zorgt je die liefde gegarandeerd WEL terugkrijgt ipv een ondankbare job. Maar als jij met zo'n mentaliteit op de werkvloer staat dan begrijp ik ook waarom jij je een sloof voelt.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 18:04

Nou ja je kan natuurlijk ook hele asociale cliënten treffen ;)
Niet iedereen is dankbaar voor de zorg die ze krijgen. Nou bedoel ik niet dat mensen de hele tijd maar dankbaar moeten zijn maar wij hebben ook een cliënt die je de huid vol scheld wanneer jij je best staat te doen...

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 18:05

Dus? In het ziekenhuis liggen is niet niets. Moet er niet aan denken dat er gezucht en gekreund word als mijn vriendinnetje weer op de bel moet drukken, terwijl haar hele leven op dr kop staat omdat ze enstig ziek is. Als er dan een zuster liever koffie gaat drinken,, pff.. dan is ze niet goed bezig met dr werk. En zoals ik al zei: natuurlijk zitten er ook stomme, irritante mensen tussen, en is het werk niet altijd even leuk.. Maar dat zeg je niet op je werk, en al helemaal niet op het internet! ( hoe dom ben je, met profiel erbij en alles) Snap wel dat je na een zware dag werk tegen je man kan zeggen: pff die patienten zeurden zeg..