kleding op je werk- solliciteren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

meintje

kleding op je werk- solliciteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-09 16:19

hallo allemaal,

ik moet binnenkort weer gaan solliciteren, nu heb ik een beetje een dilemma. ik ga over het algemeen nogal alternatief gekleed, beetje gothic/ scate achtig. op mijn huidige werk is dat geen probleem. daar nemen ze me zoals ik ben, tongpiercing en 'rare' kleding incluus. ik ben juf en de kids vinden het prima, collegae weten niet beter. nu heb ik daar ook wel gesolliciteerd, maar ik had daar al ingevallen, dus dat was anders.

nu vraag ik me af, als je in mijn schoenen stond zou staan, zou je dan andere keren aantrekken tijdens een sollicitatiegesprek? aan de ene kant wel natuurlijk, je wil aangenomen worden, maar ja aan de andere kant, zo ben ik nu een maal. moet ik me dan anders voordoen dan ik ben?

ben benieuwd wat jullie denken

CM_

Re: kleding op je werk- solliciteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 16:22

Jep absoluut, je wil een nette,volwassen eerste indruk maken.
In skatekleding maak je mi niet een echt volwassen indruk.

En ik vrees ook dat veel bazen een casual/net geklede sollicitant eerder aannemen dan een in gothic/skatekleding.

Ik heb nooit moeite met wat mensen dragen,en zelf zou ik in staat zijn om in paardrijkleding naar een solli te gaan.
(omdat ik natuurlijk veel bij de paarden zit.
Maar zou ik vooor een school solliciteren, dan zou ik zeker wel gewoon casual/nette kleding aandoen.

Overigens heb ik mijn sollicitaties op klompen gedaan, maar goed dat waren dan ook of op paardenbedrijven, of in de varkens :+

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 16:25

Ja, je moet wat anders aantrekken.

Ik zou gaan voor een zwarte broek, wit shirtje, zwarte bloes, nette zwarte schoenen, haar netjes.

Je wilt dat ze letten op wat je te zeggen hebt, ipv dat ze staren naar je uiterlijk.

Vio

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 16:26

Je kan er toch ook voor kiezen om wel een beetje in je eigen stijl te blijven maar niet al te extreem. Dus dat het casual en netjes is, maar tegelijk ook een klein beetje je eigen twist er aan geven. Dan zijn ze ook niet zo geschokt asl je aangenomen wordt, als je in je eigen favo kleding aan komt zetten.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 16:27

Ik vind eigenlijk dat je de eerste periode op je werk ook niet zomaar alles kan dragen...

meintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-09 16:30

ja dat doe ik normaal gesproken ook als ik bijvoorbeeld voor t eerst naar nieuwe schoonouders ga(om maar even een voorbeeld te noemen, niet dat dat nou zo vaak gebeurd :) )
nou is het ook niet zo dat ik 24/7 in giga broeken loop, dus heb echt wel andere dingen n m'n kast die ik ook draag.

maar ik vind eigenlijk dat mensen verder moeten kijken dan je uiterlijk. maar om daar nou tijdens een sollicitatie voor op de barricades te gaan staan :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 16:31

Iets anders aan. :) Wat je op werk draagt is toch iets anders dan in je vrije tijd. Op je werk heb je een bepaalde functie en daar wordt meestal van je verwacht dat je of werkkleding draagt, of iets neutraals. Anders krijgen mensen toch meteen een bepaalt beeld van je (positief of negatief).

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 16:31

Ik zou persoonlijk iets degelijker gekleed gaan tijdens het eerste gesprek. Kleding doet een hoop goed, of juist niet en dan zien ze je persoonlijkheid, hoe leuk die ook mag zijn, helaas niet meer. De eerste indruk moet gewoon gelijk goed zijn, daarnaast neem ik aan dat je jezelf volwassen en goed wilt profileren.
Ik ben zelf intercedente geweest en heb op een HR afdeling gezeten en vaak zie je wel wat voor type iemand is, ongeacht de kleding. Veel mensen zien in gothic; "rare kleding = rare mensen", en als je net een oude taart treft die je het gesprek afneemt dan nemen je kansen al af. Mocht je worden aangenomen dan kun je altijd voorzichtig je eigen karakter weer geven aan je uiterlijk, mist je niet teveel afwijkt van het eventuele kledingprotocol van de school en de andere leraren.
Persoonlijk heb ik er niets tegen, maar als je bij mijn dochter of school in gothic/skate zou lopen, tja dan val je wel erg op :D . En hoewel de kinderen het erg leuk vinden, vinden de ouders het wellicht onvolwassen overkomen, alsof je een onwijs statement wilt maken en dan ligt de vraag weer bij jezelf terug; hoe wil ik mijzelf profileren in mijn omgeving??

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 16:33

Ik vind dat je sowieso niet zo maar alles kunt dragen, helemaal niet in een publieke functie. Een nette spijkerbroek is bij ons geen probleem, maar toen er een meisje met een heeeeeeel kort truitje kwam hebben we haar wel gevraagd of ze zich volgende keer iets warmer aan wilde kleden.

Iemand die een publieke functie heeft (mensen ziet gedurende de dag) dient zich imo gepast te kleden en gothic valt daar voor mij niet onder... :o

MegChicken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 16:34

Doe iets neutraals en casuals, maar ga je niet anders kleden als dat je bent. Daar zal je je ongemakkelijk voelen en ook dat wordt opgemerkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 16:35

WenK schreef:
Ik vind dat je sowieso niet zo maar alles kunt dragen, helemaal niet in een publieke functie. Een nette spijkerbroek is bij ons geen probleem, maar toen er een meisje met een heeeeeeel kort truitje kwam hebben we haar wel gevraagd of ze zich volgende keer iets warmer aan wilde kleden.

Iemand die een publieke functie heeft (mensen ziet gedurende de dag) dient zich imo gepast te kleden en gothic valt daar voor mij niet onder... :o

Precies... Gewoon iets neutraals dus. Niet extreem dit of extreem dat.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 16:35

Ik zou gaan voor de gouden middenweg.. iets wat jij mooi vind en je prettig in voelt, maar ook representatief is..

succes met je sollicitatie

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 16:37

Het ligt heel erg aan de cultuur van de school waar je gaat solliciteren maar een beetje netjes (heel en schoon, op elkaar afgestemd en goed passend) kan geen kwaad.

Als je eenmaal bent aangenomen kijk je wat "passend" wordt geacht in de schoolcultuur en pas je je daaraan aan, voorzover nodig en mogelijk.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 16:38

Gothic / Skaters / Punk etc... allemaal leuk voor thuis en in je vrije tijd. Maar ik het grootste deel van de beroepen hoor je je gewoon basic te kleden. En zeker op een sollicitatie gesprek zou ik het risico niet nemen. Als je ergens al wat langer werkt kan je voorzichtig peilen wat de mogelijkheden zijn qua kleding.

meintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-09 16:41

zal sowieso wel iest neutraals aantrekken, dat even terzijde. en idd iets waar ik me prettig in voel. maar hoezo zouden mensen in publieke functies niet anders gekleed mogen gaan dan de rest va Nederland? ben je minder goed in je werk als je er niet hetzelfde bij loopt als je collegae?

ik moet eerlijk toegeven dat ik al een tijd met dit 'probleem' loop. ik zou er bijvoorbeeld ook moeite mee hebben als ze me zouden vragen om mijn tong piercing te verwijderen. dat is imo een sieraad...

wat vinden jullie?

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 16:41

Het ligt er aan de ene kant natuurlijk aan wat voor werk jij wil gaan doen, op wat voor functie je solliciteert etc. Maar ik zou sowieso voor je eerste gesprek netjese kleding aantrekken. Beter een beetje te netjes dan te casual. Dan kun je tijdens het sollicitatiegesprek altijd zien wat de rest in het bedrijf draagt, en je kunt vragen of er bepaalde kledingvoorschriften zijn.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 16:43

meintje schreef:
ja dat doe ik normaal gesproken ook als ik bijvoorbeeld voor t eerst naar nieuwe schoonouders ga(om maar even een voorbeeld te noemen, niet dat dat nou zo vaak gebeurd :) )
nou is het ook niet zo dat ik 24/7 in giga broeken loop, dus heb echt wel andere dingen n m'n kast die ik ook draag.

maar ik vind eigenlijk dat mensen verder moeten kijken dan je uiterlijk. maar om daar nou tijdens een sollicitatie voor op de barricades te gaan staan :+

Precies, daar is een sollicitatie niet bij uitstek geschikt voor ;)

Ik zou me dus ook wat gangbaarder (ik noem het maar even zo.. weet geen beter woord :P) kleden dan normaal.. Langzaam maar zeker kun je ze dan laten 'wennen' aan jouw normale kledingstijl ;)

Ik weet ook niet in hoeverre jouw alternatieve/gothic kledingstijl gaat natuurlijk.. Daar heb je ook nog verschillende gradaties in ;)

meintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-09 16:43

Maflinger_S schreef:
Het ligt heel erg aan de cultuur van de school waar je gaat solliciteren maar een beetje netjes (heel en schoon, op elkaar afgestemd en goed passend) kan geen kwaad.

Als je eenmaal bent aangenomen kijk je wat "passend" wordt geacht in de schoolcultuur en pas je je daaraan aan, voorzover nodig en mogelijk.

ja maar hoever moet je daar in meegaan? moeten we allemaal hetzelfde zijn? ik denk van niet...

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 16:44

meintje schreef:
zal sowieso wel iest neutraals aantrekken, dat even terzijde. en idd iets waar ik me prettig in voel. maar hoezo zouden mensen in publieke functies niet anders gekleed mogen gaan dan de rest va Nederland? ben je minder goed in je werk als je er niet hetzelfde bij loopt als je collegae?

ik moet eerlijk toegeven dat ik al een tijd met dit 'probleem' loop. ik zou er bijvoorbeeld ook moeite mee hebben als ze me zouden vragen om mijn tong piercing te verwijderen. dat is imo een sieraad...

wat vinden jullie?

Tuurlijk doe je niet minder goed je werk door de kleding die je draagt, maar het is wel hoe je over komt op andere mensen. Alternatief kan voor sommige mensen iets agressief overkomen bijvoorbeeld. De kleding en de kleuren die je draagt vertellen ook over hoe jij op andere mensen over komt. Je zult je toch moeten aanpassen wil je graag aangenomen worden. Ik snap best dat een piercing in je gezicht uit zou moeten voor je beroep.. Er zijn nou eenmaal bepaalde eisen en dingen die mensen juist wel en juist niet willen zien.

Wat jij in je vrije tijd draagt moet je helemaal zelf weten, dat maakt niemand iets uit. :)

AngeliqueB

Netjes en correct gekleed. Je hoeft natuurlijk in een mantelpak met hoge hakjes, maar een nette broek en een leuk shirt kan wel.
Piercings, dat ligt aan de functie. Ik dacht dat het bij de politie niet mocht, als voorbeeld te noemen.

Anoeska

meintje schreef:

wat vinden jullie?

Je moet doen waar je je zelf goed bij voelt. Maar dat doen de mensen die jou in een sollicitatiegesprek beoordelen en aannemen dan ook. En als zij geen goed gevoel hebben bij iemand met een tongpiercing (om wat voor reden dan ook) en daarom liever voor iemand anders kiezen... Dat moet je dan ook op de koop toe nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 16:45

meintje schreef:

wat vinden jullie?

Mensen krijgen al snel een bepaalt beeld van je als je je anders kleed. Dat willen werkgevers niet graag. En dat is ook logisch. Er zijn altijd mensen die iets hebben tegen skaters, punkers, ordianair geklede mensen. In je werk ben je vaak met andere mensen bezig en moet je je zo neutraal mogelijk opstellen, dus ook in je kleding.

Hoe zou jij bijv. kijken als je in een snackbar een patatje gaat halen en er staat iemand in bikini frietjes te bakken ''Omdat diegene zelf wel weet wat ze aan wil''?

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 16:46

Ik zal iets aantrekken, waarbij je toch netjes overkomt maar toch jezelf blijft.

Denk: Spijkerbroek, shirtje die je prettig vind en nette gympen.
(neem aan dat je van die zwarte gympen voornamleijk draagt, maar dan zou ik er zwarte veters in doen ipv rood ofzo ;))

meintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-09 16:47

even extra info: mijn kleding is nit extreem, beetje zwart, en kanten afwerkingen op broeken, doodshoofdjes en andere assesoires maar dan juist weer met veel felle en vrolijke kleuren. bedoel, ik werk met kinderen, het moet wel leuk blijven natuurlijk ;)
geen make up ed. mainstraim met een flinke dosis aanpassingen waardoor ik het leuk vind.

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 16:48

Nee, daar heb je gelijk in, maar ondanks dat je jezelf gangbaarder kleedt, wil niet zeggen dat je jezelf niet kan/mag zijn. Iedereen is anders en dat is ook zo leuk aan al die verschillende karakters. Dat je je kleding aanpast op je werkomgeving, is tegenwoordig vrij normaal.

Ik mag bv op mijn werk absoluut geen spijkerkleding, teenslippers of een te laag decoloté aan. Zelfs in de zomer met 30+ graden, dan sta ik mijzelf af te vragen of mijn zomerjurkje wel kan en of mijn schouders niet te bloot zijn :o