Voorlopig 1 arm in gebruik: Verveling!!!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Marlis_

Voorlopig 1 arm in gebruik: Verveling!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-09 09:48

Door omstandigheden mag ik de komende weken 0,0 met mijn rechterarm doen... en ik verveel me een ongeluk!!! Ik woon alleen, heb helaas niet veel kennisen in de buurt wonen, en zit dus het grootste deel van de week alleen in mijn huisje. Het toppunt van mijn week is de huishoudelijke hulp die 1 keer per week een ochtend komt helpen..... ;(

Ikl probeer vanalles te bedenken omte doen, maar óf je hebt er vervoer voor nodig (geen openbbaar vervoer hier), ;of het lukt niet met links, óf.... nou ja, bedenk maar waarom het niet lukt. AChter de computer is niet echt fijn, aangezien mijn linkerhand ook al problemen heeft, en ik mezelf in no-time een beste muisarm bezorg (die ik links al eens eerder gehad heb namelijk). Over dit stukje tekst doe ik dus al erg lang, en dat is meteen wel zo ongeveer het maximum typen voor een dag.
Mijn jas krijg ik zelf niet dicht, dus tot het weer beter word is wandelen ook geen optie. Ik heb ge[probeerd hem dicht te laten en dan over mijn hoofd of via mijn benen aan en uit te trekken, maar dat lukt dus niet aangezine mijn arm helemaal tegen mijn lijf vast zit en elke beweging ontzetten veel pijnd oet.

Nou ja, ik vlieg tegen de muren op. WIe heeft ideeen?????? HELP!!!

Anoniem

Re: Voorlopig 1 arm in gebruik: Verveling!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 09:57

Een boek lezen op een staander waardoor je alleen met je linkerarm de pagina om moet slaan?
Wel erg vervelend lijkt me, succes!!!

Oh ja en dvd kijken, televisie, maar dat had je zelf ook al wel bedacht denk ik :)

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 10:36

Ik geloof dat ik gek zou worden van verveling :Y).

Kun je niet een tijdje bij je ouders/vriendin logeren, dan heb je tenminste een beetje aanspraak en kun je leuke dingen doen met die persoon. Anders mensen bij jou thuis uitnodigen voor een middagje dvd kijken oid.

_Marlis_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-09 11:17

Die staander voor een boek ken ik niet, waar kan ik zo'n ding kopen (bij voorkeur via internet bestellen)? Ik ben gek op lezen, maar met een boek op schoot hou ik het niet langer vol dan een uurtje, dan protesteerd mijn nek. DUs dit zou best een goede tip kunnen zijn!!! En tv en dvd, tja, maar ben niet zo'n tv/film fan helaas....

Kristie schreef:
Ik geloof dat ik gek zou worden van verveling .

Das previes wat hier gebeurt!!! WHAAAA vandaar dit topic, want ik weet het echt even niet.... Uit logeren is helaas geen optie. Aller eerst werken de meestens, maar daarnaast heb ik hier in huis verschillende aanpassingen waar ik eigenlijk niet zoner kan, en nui al helemaal niet met 1 arm. En eigenlijk iedereen moet werken, die hiereen komen is de meeste mensen gewoon te lastig. Ze willen best een uurtje in het weekend op bezoek komen, maar dan zit ik hier nog de heel week.

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 11:17

Ja nodig iemand bij jou thuis uit.. :)
Off een puzzel leggen ofzo := ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 11:19

Ik doe het al 37 jaar met maar 1 arm en ik ben nog steeds niet (helemaal :D ) gek, dus ik denk dat je het redt... ;)

Kwestie van je tempo aanpassen, rustig nadenken over hoe je iets doet voor je jezelf gek maakt met het idee dat het toch niet lukt, en er gewoon het beste van maken.
Huishouden kun je prima doen met 1 arm, alleen niet zo snel als anders als je normaliter 2 armen hebt. Mooie gelegenheid voor achterstallige klusjes :j

Noem eens een paar dingen die niet lukken, misschien kan ik je tips geven of vertellen hoe ik het oplos.

_Marlis_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-09 11:53

Hmm, een puzzel, daar had ik ook nog niet aan gedacht....

Dingen die niet lukken... Nou, zoals gezegd, ik krijg mijn jas niet dicht. En naar buiten zoner jas of met open jas vind ik geen geslaagd plan met dit weer. Maar al krijg ik de ene kant van de rits in de andere kant, als ik er dan aan trek, trek ik alleen de gehele jas mee omhoog en gaat de rits niet ast. En er zitten geen drukknopen of iets anders waarmee ik hem dicht krijg. Maar een stukje kunnen wandelen zoub al heel erg fijn zijn en veel schelen, want dan ben ik in elk geval even mijn huis uit. Ook schoenen waren een probleem, maar ik heb de veters ruim vastgeplakt met tape, zodat het nu instappers zijn geworden :=

Verder kan ik niet even het dorp in. Er rijd hier niet iets als een deeltaci of hoe heet het, en een gewone taxi kan ik niet ebtalen. Autorijden en fietsen lukt niet.

Zoals gezegd, typen. Ik kan me vorostellen dat als je 37 jaar met 1 hand typ het went, maar hopelijk gaat idt niet zo lang duren. En typen, dat is nou precies mijn normale dagelijkse bezigheid. Ik schrijf namelijk normaal gesproken (al zou je dat niet zeggen als je deze stukken ziet). Ik heb nog zitten denken met de hand te schrijven, maar met links lukt me ddat ook iet.

Wat je zegt, het meeste kost veel tijd, maar dat geeft niet. Dat heb ik toch te veel nu :D . Dus waassen, aankleden enzo doe ik zelfstandig, dan maar 2 uur bezig. Oh, zie je wel, ik zie elke dag nog iemand: de man van het eten! haha.

En verder kan ik momenteel gewoon eigenlijk niks meer bedenken wat ik hie in huis kan doen, 1 of 2 handig.... maar dat heb je als je je verveelt, dan kan je op een gegeven moment niks meer bedenken. Maar ik ga in elk geval een leuke puzzel uitzoeken, en op zoek naar die standaard. En meer tips zijn altijd welkom. Ik ga nu eerst achter de computer weg, want mijn hand begin ik aardig te voelen, maar ik heb weer wat inspiratie. En als ik tegen dingen aanloop, dan hoor je het van me!! ALtijd handig, iemand met meer ervaring!!

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 11:57

Kun je niet aan de buren vragen of ze even je jas dicht willen doen? Kun je iig lekker naar buiten en wandelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 11:57

Geen idee waar je zo'n standaard zou kunnen krijgen. Op tv heb ik wel eens tijdens het zappen zo'n standaard in de kerk gezien helemaal vooraan, waar dan de bijbel denk ik oplag. Je kunt ook gewoon een plank pakken en schuin tegen iets aanleggen en daar je boek tegenaan. Even improviseren :D

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 11:58

Waar woon je?
Als je hier je woonplaats neerzet, misschien dat er bokkers zijn die je willen vermaken? :D

Maikee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 12:04

Ja inderdaad MoonChloe.
En heb je niet mensen in je buurt wonen die je met sommige dingen even zouden kunnen helpen :) ?

irene85

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 12:09

Wel vervelend maar als je echt wil zijn er genoeg mogelijkheden. Ik zit al 12 weken thuis, voor revalidatie na heup ok. Ik heb ook een week gehad dat ik nergens meer zin in had totdat ik tot de conlusie kwam dat je hetzelf allemaal in de hand hebt. Ik vraag gewoon hulp en dat is geen probleem!! Vrienden halen me geregeld op of komen op de koffie, vooral de weekenden zijn zo volgepland dat ik door de weeks moet bijkomen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 12:09

De grote truc voor de rits van je jas vastmaken is 'm hoger trekken. Eerst de rechter onderkant bovenin je taille op je trui leggen, dan de linker onderkant pakken en naar rechterpunt toe brengen. De ene kant van je rits hou je tussen duim en wijsvinger, de andere kant tussen middel- en ringvinger. Dan met heel rustige beweging zo recht mogelijk dat 'staafje' in het gleufje van de rits doen. Dan met je pink/ringvinger het geheel tegen je buik drukken, terwijl je met duim/wijsvinger voorzichtig het trekkertje omhoog haalt.

:)) :)) :))
Wat ziet dat er zot uit als ik het opschrijf := Terwijl het in het echt in een seconde gebeurd is :))

Woon je niet toevallig bij me in de buurt? Kom ik wel een bakkie doen en gaan we samen schoenenstrikken :)) Had het daar toevallig laatst met een vriendin over; als ik morgen wakker word en ineens 2 armen heb, krijg ik stress want ik kan dat vast niet, met 2 handen veters strikken :)) Ik zou de andere op m'n rug houden om niet gek te worden denk ik :D

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 12:13

Ik heb zo'n standaard. Volgens mij heb ik die bij de Xenos vandaan, van de kookafdeling. Het is iig een standaard die vooral gebruikt wordt voor kookboeken, zodat je die niet op een aanrecht met etensresten hoeft te leggen als je aan het koken bent. Ik gebruik 'm vooral om boeken en teksten op losse bladen rechtop te houden als ik redactiewerk aan het doen ben achter de pc.

Ik zou het eens proberen bij zaken als Xenos (zoals gezegd), Blokker, Hema, Action... En dan dus de kookafdeling.

[Edit] Toevallig vind ik met Google een hoop treffers op 'kookboekstandaard' - misschien zit er wat voor je bij?

Sterkte verder met je arm, kan me voorstellen dat het even wennen is als je met één arm niets mag doen en ook voorzichtig moet zijn met de andere. Overbelasting van de goede arm gebeurt al snel. Ben inmiddels ervaringsdeskundige, heb een paar jaar terug de banden in mijn rechter schouder flink verrekt en was toen ook een tijdje wat beperkter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 12:15

Schrijfprobleem anders niet op te lossen met Freespeech-achtig programma ofzo? Heb er ooit eens een blauwe maandag mee geëxperimenteerd. Zal inmiddels toch wel aanzienlijk verbeterd zijn.

Figo88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 12:15

Ik heb pas geleden hetzelfde gehad.
Wat 5 weken in het verband zou zijn werden maar liefst 4 maanden!!
Aan het begin ook alles met links moeten doen, na een x aantal weken kon ik weer hele kleine dingetjes met rechts meedoen.
Ontzettend vervelend, maar helaas niks aan te doen.

Op een gegeven moment wist ik niet beter. Je begint aan dingen te wennen (met 1 hand aankleden, uitkleden, afwassen, opruimen, typen, in de ijzige kou maar met 1 arm je jas in kunnen...!! :oo -O- ).
Tja, ik zou zeggen huur een mega stapel dvd's, verwen jezelf, nodig vrienden uit, probeer toch wat te gaan sporten en (ik zeg niet dát je dat doet!), maar ga jezelf vooral niet te zielig vinden. Want die fout maken velen en dan maak je het voor jezelf alleen maar nog ondragelijker.

Sterkte ermee he! :(:)

Figo88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 12:18

Aanvulling: en bedenk je; ook dit gaat over, hoe vervelend ook. En daarna ben je maar wat dankbaar dat je 2 armen hebt die goed functioneren! Want hoe stom ook, op de momenten dat het er niet meer is, merk je pas hoe erg je het mist. Hoeveel ''geluk'' je had toen het er nog was.
Hou dat gedachtenpatroon vast!

Het is tijdelijk! :)

_Marlis_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-09 19:02

Bedankt voor alle reacties. Ik heb gegoolged voor zo'n standaard, en heb inmiddels verschillende varianten gezien. Moet nog even kiezen welke me het fijnste lijkt, maar die gaat er komen, dan kan ik in elk geval in een leuk boek duiken zonder last van mijn nek te krijgen. Kan ze via verschillende sites gewoon betsellen en thuis bezorgen, dus dat is ook geen probleem! Er zijn op verschillende sites ook schitterende legpuzzels te koop, dus ook daar ga ik er een van bestellen (of twee :D )

Die rits, ik moet de onderkant van mijn jas dus hoger trekken?? Hmm... daar gaan we morgen eens een paar uur oefenen aan besteden! En die schoenen, ach, dat werkt prima zo hoor.

Ik zal eens even googlen voor freespeech, want ook dat ken ik niet. Als ik daarmee verder kan met schrijven, ben ik ook al weer een groot deel van mijn dag door!

Mensen, jullie hebben me in elk geval uit mijn dipje gehaald! Super bedankt daarvoor. En daar was dit topic ook voor bedoelt, want het is preies wat je zegt Jumpfreak en ook wat ik zelf al aangaf, op een gegeven moment verveel je ej, en dat word zo'n vicieuze cirkel waar je niet meer uitkomt. Vandaar dat ik even wat extra inspiratie nodig had. En die heb ik nu weer gevonden. Het blijft lastig, zeker omdat andere delen van mijn lijf ook al niet goed functioneern, maar het is niet onoverkomelijk. ALleen soms heb je even wat input van buitenaf nodig.

Dank jullie wel allemaal!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 19:30

Ben ook wel benieuwd wat er uitkomt als je met links een schilderij gaat maken! Misschien komt daar wel iets heel spectaculairs uit! :))

CaileyS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 19:46

Oehhhh dat lijkt me vervelend!! :(:)
In ieder geval, weet je al hoe lang het duurt????
Rijd je normaal op een manege ofzo?? Anders als je bij een manege bekent bent, kun je vragen of iemand daarvan je 's ochtends daar af wil zetten, dan kun je in de kantine een beetje paardjes kijken ofzo??? En dan haalt die gene je hopelijk aan het eind van de dag weer op! :D

In ieder geval veel beterschap!! :+: :+: :)

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 20:00

Het stomme is dat wanneer je werkt je denkt dat het zalig is om een hele dag thuis te zitten en niets te doen. Lekker naar soaps, series en films kijken, lekker computeren. En dat is inderdaad heerlijk voor een dagje als je vakantie hebt. 8-)
Maar als je gedwongen thuis zit dan is dat in een keer geen klap meer aan. :n
Sterkte ermee meid!

Ik heb zojuist de truc van Sonja met de rits uitgeprobeerd en ik had mijn vest binnen een minuut dicht! Ik moet wel eerlijk zeggen dat het een soepel vest is van stof dus die glijdt niet zo. Ik kan me voorstellen dat een gladde winterjas moeilijker is. Simpel beginnen dus!

Heb je trouwens al een boemerangkussen? Daarmee kun je gemakkelijker op de bank of in bed zitten.
Ik heb zomaar een link van internet afgeplukt gewoon als voorbeeld maar je kunt ze ongetwijfeld ook ergens anders kopen. (en wellicht goedkoper!)
http://www.mooihandig.nl/shop/Boemerang ... p-146.html

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 20:12

Yeeeaaaah ik kan schriftelijke cursussen ritsdichtmaken geven!

Nu veterstrikken doen??? :P

Veters iets te strak aantrekken, zodat je schoenen nét oncomfortabel strak zitten. Dit komt over twee minuten helemaal goed.
Veters richting de neus van je schoenen leggen en het eerste halve knoopje erin maken. Nu pak je 1 veter tussen je pink en ringvinger, en de andere tussen je duim en wijsvinger. Knoopje met paar bewegingen zo strak mogelijk maken. (Niet proberen te vergelijken met als je 't met 2 handen doet, zo strak krijg (en hou) je 't nooit. Komt over anderhalve minuut goed)
Nu maak je in 1 veter een lusje, en die hou je tussen je pink en de muis van je hand. Door je pols wat buitenwaarts te draaien kun je nu met je duim en wijsvinger de andere lus onder de eerste lus door maken.
Probeer je lussen zo klein mogelijk te houden.
Als je 't 2e lusje gemaakt hebt kun je de strik aantrekken door de 2e lus zo dicht mogelijk bij de muis van je hand tussen duim en wijsvinger te pakken, en die met kleine haaltjes strakker te maken.
Je strik zit nu gewoon goed vast, maar wat losser bovenaan je schoen dan je gewend bent. Is niet erg, want je schoen zit te strak :D Dus even frummelen met de veters verder naar je tenen toe, en dan zit je schoen weer lekker, én goed vast :))

Ben benieuwd of dat ook lukt! :P

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 20:15

Waar woon je in de buurt er is vast wel een bokker die je af en toe gezeldschap wil houden. Ik woon zelf in de kop van noordholland als je in de buurt woont wil ik best een spelletje monopoly ofzo komen doen.

_Do_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 20:19

Ik heb 2 armen overbelast gehad. Ik ging dagelijks hardlopen en verder dvd kijken.

Ik kon wel iets maar niet veel. Een glas drinken was al te zwaar.

Puzzelen is ook een leuke bezigheid. In principe zou je met een hand moeten kunnen fietsen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 20:21

Niet als die al tegen overbelasting aan zit, dan verkramp je te snel. Wordt echt niet aangeraden. Ik mag in periodes van overbelasting ook niet fietsen ed.