boere opleiding gaan doen, van huis uit geen boerderij

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tjalk

boere opleiding gaan doen, van huis uit geen boerderij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 21:55

hallo,

Ik ben nu echt sirieus aan het na denken wat ik later wil gaan doen.
Mijn lijkt het dus geweldig, om sochtens lekker vroeg op te staan de koeien eten te geven. En alles er om heen. Ook al is het heel zwaar werk. Het liefst zou ik dan iets in de richting van een melkboerderij willen.
Of een boerderij waar de dieren op een lekker stuk land kunnen lopen en dan na een tijdje naar de slacht gaan. Dat ze toch nog een fijn leven hebben gehad. Een grote kippen boerderij waar de kippen lekker naar buiten kunnen. En dan naar de slacht gaan.
Het liefst dan ergens verhuizen naar groningen..
Maar mijn vraag is dit wel haalbaar als ik dit echt wil? Of dat ik dan miss een baan er bij moet omdat ik het anders financeel niet haal.

Wie heeft dit mee gemaakt die van huis uit helemaal geen boerderij of niet had. Maar toch goed terecht kwam?

eenitraM

Re: boere opleiding gaan doen, van huis uit geen boerderij

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 21:57

Dat is ook een reden waarom ik ben gestopt met paardenhouderij. Financieel red je het alleen niet en vooral niet in ons Landje :+

Miss een rijke (goede) vent vinden ;) Vrouw zoekt boer?

tjalk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 21:59

Ik denk zelf ook dat paarden veel meer onderhoud nodig hebben dan als bijvoorbeeld koeien varkens of kippen.. Natuurlijk is dat ook wel veel. Maar niet zoals een paard.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 22:01

tjalk schreef:
Ik denk zelf ook dat paarden veel meer onderhoud nodig hebben dan als bijvoorbeeld koeien varkens of kippen.. Natuurlijk is dat ook wel veel. Maar niet zoals een paard.

Dat weet ik niet. Paarden kun je in de wei zetten met water en ze zijn gelukkig. Koeien (melkkoeien) in het bijzonder hebben ook veel "onderhoud" nodig.

Kom ik aan met onderhoud. Alsof koeien auto's zijn. Maar je weet denk ik wel wat ik bedoel ;)

tjalk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 22:04

ja ik snap wat je bedoeld. Maar dan weet ik wat je met de paarden houderij voor ogen had. Bijv. dat je een manege wou handelaar enz. Bij koeien heb je natuurlijk melkmachines enzo nodig maar ik denk dat dit een 1 malige kosten is.
Bijvoorbeeld paarden= zadels hoofdstellen

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 22:05

Mag ik je even heel ruw uit jouw droomwereldje halen? Het leven op een boerderij is namelijk niet zo dat paarden veel meer onderhoud nodig hebben. Juist andersom. Bij koeien begin je 's ochtends rond een uur of 6 met melken, als je een groot bedrijf hebt (wat eigenlijk wel nodig is in Nederland anders red je het niet) ben je daar zo'n anderhalfuur mee bezig. Daarnaast heb je de kalveren, dat gaat het hele jaar door en die worden direct bij de geboorte bij de moeder weggehaald. Deze moeten gevoerd worden, een aantal misschien wel met de hand. Vervolgens moet er gevoerd worden en gaan de dieren het land op. Tegen een uur of 5/6 's middags ga je weer melken, kalveren voeren, koeien voeren enzovoorts. Ondertussen moet je ook zorgen dat alles netjes blijft, voor het voer zorgen, dingen repareren enzovoorts. Je bent de hele dag van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat bezig, 7 dagen in de week.

En dan heb je nog het probleem dat jij zelf niet op een boerderij bent gaan wonen. De aanschaf van een beetje boerderij met dieren en land kost al gauw een tonnetje of 7/8 en waarschijnlijk nog wel meer. En dan heb je nog de machines, dierenarts enzovoorts.

Bij kippen is het onderhoud wel minder, maar daar zit per dag ook al snel, bij een bedrijf vanaf 16000 (anders red je het echt niet zonder een baan ernaast) zo'n 5 a 6 uur bezig.

tjalk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 22:09

Natuurlijk weet ik dat het heel erg veel onderhoud tijd en geld kost. Maar ik wil hier sirieus over nadenken. En toch jullie mening hier over vragen. (ben heel blij met je reactie). En die dingen die je nu verteld moet echt heel goed overna gedacht worden.

saden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 22:10

Ik zou zeggen probeer het eens 2 weken ofzo.
Dan zie je hoe veel werk het is.

Ik woon namelijk ook op een veehouderij. Samen met mijn vriend doen we een poging om de boel rond te krijgen.
Als je zelf een boerderij moet kopen is het niet te doen.
Niet alleen de stallen en het land maar ook quotum en machines kosten een hoop.

Met de ton of 8 van Alette ben je nog niet heel erg ver...
Een bedrijf als de onze kost incl koeien,land, bedrijf en machines zo rond de 5 miljoen euro...
Ong 120 melkkoeien

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 22:12

ik reageer even, ik ben zelf boerendochter, met 2 paardjes
en ik zal je 1 ding garanderen: aan koeien ben je iig evenveel tijd kwijt dan aan paarden, en ik denk dat de gemiddelde boer er meer tijd aan kwijt is!

en een bedrijf uit het niets opstarten is neit makkelijk!
gemiddeld kost een stal 5000 euro per koe(meestal inclusief melkmachine), en op 1 hectare land kan je 1,7 koeien houden( inclusief jonkvee)1 hectare land kost 30.000 euro
voor de stal voor jonkvee ben je iets minder kwijt, maar die zijn ook nog niet gratis!
ook moet je nog melkquotum hebben( maar mogelijk gaat dit er in de toekomst af)
en natuurlijk je machine's je eigen woonhuis en voer/machine opslag...

voor een bedrijf van 50 koeien( wat tegenwoordig te klein is voor een goed bedrijf) ben je zo'n 2 miljoen kwijt(of meer)

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 22:13

Als ik jou was zou ik niet zelf aan een bedrijf beginnen, je wilt niet weten hoeveel mensen er wel niet met het bedrijf stoppen doordat het niet meer uit kan met het geld of doordat de overheid zoveel regeltjes oplegt. Mijn ouders zijn noodgedwongen (in dat geval scharrelkippen, de buren hadden koeien en daar hielpen we wel vaak mee, vandaar die kennis daarover)

Misschien kun je beter naar een beroep kijken waarbij je de boer te hulp schiet als iemand die voor hem gaat melken / de dieren verzorgd enzovoorts. Scheelt de (grote) last op je schouders van een eigen bedrijf.

Saden: 5 miljoen? :wow: Dan hebben jullie in ieder geval een erg groot bedrijf met flink wat land en dieren lijkt mij?

tjalk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 22:13

Oke, 5 miljoen echt niet gedacht.
Ik had ook nog iets in gedachten er iets om heen. Bijvoorbeeld bedrijfsleider dat je niet alleen het financele mee helpt maar ook op de boerderij zelf

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 22:14

Misschien kun je bij een soort van agrarisch uitzendbureau gaan werken? Het starten van een eigen bedrijf zal niet meevallen, zoals gezegd loopt dat nogal in de papieren (tonnen/miljoenen).

Gaat het melkquotum niet verdwijnen trouwens? Dacht dat ik dat laatst ergens gelezen had.

tjalk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 22:15

en dat is dat dan precies agrarisch uitzendbureau?

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 22:16

Mijn zwager werkt via ABoost (maar zit ook in heel nederland dacht ik ondertussen) op verschillende bedrijven om te melken en te voeren enzovoorts. Het is dus wel mogelijk, maar bedrijfsleider gaat hem denk ik niet worden. Dat blijft over het algemeen de boer zelf lijkt mij?

tjalk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 22:17

Dus als bijvoorbeeld de boer ziek is ofzo iets dergelijks dat jij dan voor een aantal dagen komt helpen?

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 22:19

idd ab-oost ( of een andere ab)
dan kun je vast bij bepaalde adressen werken, alleen melken of andere werksaamheden.
maar ook als iemand ziek is.

of je kan bekappen/scheren erbij doen

saden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 22:19

Ik weet het niet meer exact maar het komt wel in de buurt.
We hebben het nu 3 jaar geleden laten kopen (omstandigheden)
Toen was de grondprijs erg hoog maar ook het quotum was ook duur.
Er zaten 2 robots bij en 120 melkkoeien met bijbehorend jongvee.
Het land is bijna 70 hectare en alle machines die op het bedrijf waren hebben we er bij over genomen. Al met al een kant en klaar bedrijf.

Als je bedrijfsleider wilt worden kun je nu al mee gaan helpen bij een boer in de buurt. Heel veel ervaring op doen.
Dat geldt ook voor bedrijfsverzorger. Ervaring en een opleiding. je moet minimaal de 4 jarige mas hebben voor dat je bedrijfsverzorger mag worden

tjalk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 22:21

zou je het misschien wat presieser uit leggen? :') Dus gewoon mee helpen?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 22:22

Ik ben het met de bovenstaande reacties eens, dat je dit niet 'zomaar' even doet als je zelf niet van boerenafkomst bent.
Om het hoofd boven water te houden, moet je heel hard werken, als je ook nog eerst moet investeren in grond, opstallen, machinerie en levende have, dan ben je al failliet voor je uberhaubt bent begonnen.
En je stelt je een heel rooskleurig idee voor, van dieren lekker de ruimte geven en veel aandacht.
Ik kan je dan nu al op een briefje geven, dat je kostprijs dan ver boven je opbrengstprijs gaat liggen en je het hoofd niet boven water zult kunnen houden.
Dat de boeren nu veelal hun dieren op niet heel veel ruimte houden, heeft nl niets te maken met geen dierenliefde oid, maar puur met dat er wel geld verdient moet worden.

Misschien een optie: reageer op "Boer zoekt vrouw" op een leuke veehouder, op die manier kun je wel in het boerenleven rollen ;)
Nee, zonder gekheid, ik denk dat je een mooie droom hebt, maar dat het erg moeilijk is om daar werkelijkheid van te maken.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 22:25

@ marije_jiplover:over de ruimte voor dieren
veeboeren hebben een bepaalde hoeveelheid ruimte nodig om een dier op te houden, ze hebben 1 hectare nodig voor 1,7 koeien(incl. jongvee) ook heb ik zelden koestallen gezien die te klein waren.
en er lopen enorm veel koeien nog in de wei!er zijn veel koeien die meer buiten lopen dan het gemiddelde paard!( bij ons zomers dag en nacht)

saden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 22:26

Als je bij een boer aan het werk wilt kun je gewoon helpen naast de boer.
Dit kan ook via de AB. Maar als jij het werk van de boer over wilt nemen als hij ziek is ofzo dan moet je minimaal de 4 jarige MBO opleiding voor boeren (MAS) hebben.
Daarnaast is het handig dat je veekl ervaring hebt met verschillende manieren van melken en voeren.
Zoek maar eens op AOC Terra, rundveehouderij.

Ik kijk morgen hier wel weer maar mijn wekker gaat morgen wel weer om half 6. De koeien willen weer gemolken worden.

Als je het wat lijkt mag je wel een keer een weekje hier meelopen op de boerderij. Dan weet je wat het is...

tjalk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 22:27

bedankt voor jullie reacties hier allemaal.
marije_jiplover inderdaad heel veel geld en heel erg zwaar. Ik denk ook niet dat is haalbaar is, en dan ik mijn hoofd dan boven water kan houden.
Maar dat jullie net vertelde leek me ook wel intersant, je hebt dan geen eigen bedrijf, maar dan doe je wel het zelfde(bijna) als dat ik voor ogen heb.

exit: Saben, lijkt me echt geweldig om een weekje mee te kunnen lopen en te kunnen voelen hoe zwaar het is en "het" gevoel ofdat het echt is wat ik voor ogen heb! Ik woon alleen aan de andere kant van het land

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 22:51

@ Siskeh, ik weet hoe het er bij een melkveehouder aan toegaat. Maar zoals de TS haar idee in de openingspost schetst, komt op mij iets te idealistisch over.

Vandaar mijn berichtje.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 22:55

[LZP] > [STW]

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 23:16

wat trouwens wel een goeie optie is als je je mbo veehouderij hebt afgerond is een baan in het buitenland :)
als bijvoorbeeld bedrijfsleider op een grotere melkveehouderij, of vleesvee...
over het algemeen zijn er in het buitenland meer interresante banen binnen de vee sector dan in nl
en een boederij beginnen vanaf niets is in NL een onmogelijke opgave

het is ontzettend hard werken, maar als het hetgeen is wat je echt wil...dan is het geweldig werk :j