vragen over een kind dat niet meer naar een van ouder wilt.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

loes-freke

vragen over een kind dat niet meer naar een van ouder wilt.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-09 23:12

zal even in kort vertellen.
een kind woond nu 8jr alleen met vader, reden scheiding was dat moeder kind verwaarloosde.
moeder is nog op genomen in een inrichting en heeft soort bodyline of hoe het ook mag heten en volgens mij niet echt 100%.
nu is ze ruim 10 en heeft onlangs verkondigd om niet meer naar haar moeder te willen.
soms doet moeder hele rare dingen een vb gaat hond van buren uitlaten en geeft kind van 10 een (nep) pistool in handen om het huis te bewaken.
stuurt ex sms berichten wil kind tot dan niet meer zien, of wanneer komt kind terwijl niet moeders dag is (gaat dus 1 dagdeel om de 14 dagen).
dan als kind wat heeft die dag zo als een feestje dan gaat kind twee weken achter elkaar naar moeder.
dan stuurt deze weer een sms na ex twee keer weekend is me te veel, terwijl tegen kind zegt mag wel elk weekend komen.

maar goed kind heeft nu zowel bij mij als bij opa en opa (ouders van moeders) te kennen gegeven dat niet meer naar moeder wilt.
verplicht wel te verstaan, wel als kind zin heeft dat kind moeder beld om te vragen of kind mag komen, vader houd kind niet bij moeder weg.
dus heb ik gezegt dat vader dit zou bespreken met avocaat.
nu is vader met kind naar avocaat geweest en deze zegt dat kind gewoon naar moeder moet, omdat beschreven is.

ik dach dat dat kind kon aan vechten als niet meer naar een van de ouder wilt.
toen beschreven werd was kind ruim 2 dus geen mening kunnen geven, en nu wel.
en als kinderen 12 zijn mogen ze toch beslissen of ze wel of niet willen na ander ouder op bezoek te gaan?

wie kan ons en vooral kind helpen met avies?

moeder is ook al een keer zo maar uit het niks te keer gegaan tegen mij, kwam zo maar kijken op school.
gezellig toch voor kind, maar ik kon moeder niet en ik was op school om kind op te halen door dat vader ziek was.
laat ik ook duidelijk zijn, ik ben gelukkig getrouwd en deze vader is gewoon een goede vriend van vroeger die ik weer ontmoet heb door overleiden van mijn oma.

ik wil graag kind helpen en opa en oma ook.
wie kan ons advies geven?

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 09:03

[NM] > [LZP]

Nativa

Re: vragen over een kind dat niet meer naar een van ouder wilt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 11:13

Hoi,
Vanaf het 14de (kan ook 12 zijn, weet ik niet helemaal zeker, moet je navragen) levensjaar kan een kind een verzoek indienen bij de kinderrechter over bij wie het kind wil wonen. Ik neem aan dat dat dan ook kan met een omgangsregeling.
Gezien het kind 10 is lijkt het me lastiger. Als de moeder het kind niet mishandelt of verwaarloosd kan het inderdaad goed zijn dat het kind gewoon naar de moeder móet.
Je kunt natuurlijk altijd proberen een verzoek bij de kinderrechter in te dienen.
veel succes

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 11:16

ik denk dat er via jeugdzorg ook wel een verzoek ingediend kan worden over de omgangsregeling. normaal mogen ze bij 12 jaar pas zelf beslissen maar bij psychiatrische patienten is dat misschien wel anders.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 11:33

ik gok dat het borderline is wat je bedoeld.

en wat ze boven me ook zeggen: verzoek indienen kan je toch proberen? wie niet waagt die niet wint...

loes-freke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-09 12:56

volgens zijn advocaat moet ze na moeder en is niet mogelijk om in te dienen.
ze woond bij vader en wilt daar blijven wonen, maar niet om de week een dagdeel naar haar moeder toe.
dat is wat ze niet meer wilt.

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 13:52

Vanaf 12 jaar mag een kind zeggen wat ze wel of niet wilt. Maar ik zou dit inderdaad even bij Bureau Jeugdzorg o.i.d. voorleggen. Sterkte!

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 14:05

Waarom kan het niet volgens de advocaat?

loes-freke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-09 12:23

omdat beschreven staat zins haar tweede.
en jeugd zorg is nooit van toepassing geweest.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 12:27

Tijd voor een andere advocaat lijkt mij?
Ik zal contact opnemen met jeugdzorg, daar zijn ze voor.

Steph86

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 12:29

Als ze 12 is dan mag ze inderdaad de keuze maken waar ze wilt wonen.
Maar als ze nu niet naar haar moeder wilt dan hoeft ze dat ook niet.
Mijn ouders zijn gescheiden toen ik 2 was, in eerste instantie ging ik en mijn oudste broer om de 14 dagen een weekend naar mijn vader toe.
Op mijn 9e wilde ik er niet meer heen, dit is dan ook gebeurd.
Ik ben van mijn 9e tot mijn 12e niet meer bij mijn vader geweest omdat ik niet meer wilde, hoe het precies geregeld was weet ik niet meer, maar mogelijk is het dus wel.

Even ter verduidelijking: mijn moeder en vader hebben niet samen om de tafel gezeten omdat ik niet meer wilde komen, dit is allemaal buiten mijn vader om gegaan en is op de hoogte gebracht door mijn moeders advocaat destijds.

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 12:30

Vanaf je 12de kun je zelf een verzoek indienen.
Dat het beschreven staat maakt niet uit volgens mij, mijn ouders zijn gescheiden sinds ik een half jaar ben, eerste paar jaar hoefde ik niet eens naar mijn vader, later wel samen met mijn zus, eerst elk weekend, dit was voor ons niet te doen dus mn moeder naar de advocaat; is er één keer in de tweeweken van gemaakt, toen gingen wij in het weekend sporten, mn moeder weer naar de advocaat; werd er één keer in de maand van gemaakt en nu ga ik al vanaf m'n 10de niet meer naar m'n vader. (Ook omdat het 'contact' een beetje is doodgebloed; en wij wonen ver uit elkaar)

Maar het moet dus wel kunnen..
Ik weet verder ook niet precies hoe alles geregeld is natuurlijk omdat mijn moeder het heeft geregeld en ik daar niet bij was, maar het moet dus mogelijk zijn..

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 12:52

Ik MOEST, ondanks dat het pure hel was bij m'n vader. Advocaten, RIAGG, kinderrechter, alles is ingezet om mij bij mijn vader weg te houden, maar hij sloeg terug en ik was te jong volgens de wet (beneden 12).

Uiteindelijk is het op mijn 17e (!!) geregeld met Maatschappelijk Werk en een advocaat.

loes-freke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-09 12:53

super bedankt voor jullie antwoorden.
ik neem contackt op met vaders en moet maar mooi na ander avocaat.
ik hou jullie op de hoogte.

Quellian dit maak me weer angstig.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 12:55

Niet zomaar opgeven hoor!
Mijn moeder heeft niet opgegeven, ondanks dat het voor mij wel zo voelde, want voor mijn gevoel stond ik er alleen voor en had ik niemand waar ik op terug kon vallen.

Punt is dat zo'n kind op den duur zichzelf gek gaat maken, ik liep vanaf mijn 8e bij Maatschappelijk Werk, op mijn 15e ben ik als 'hopeloos geval' bestempeld en hebben ze me op de antidepressiva gezet, terwijl ze beter eerder in hadden kunnen grijpen.

Behoed haar daarvoor!

loes-freke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-09 12:59

zekers we vechten er wel voor, kind had laatst na moeder gemoeten maar had in eens een kinderfeest (dat door ziekte verschoven was :o ;) .)
nu voorjaarsvakantie gaat kind uit logeren heel week, dit was al door gegeven aan moeder.
en proberen in maart ook op 1 keer te houden.

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 13:01

Ik heb het nog even nagevraagd; mijn moeder is er drie jaar mee bezig geweest. Ze is naar allemaal verschillende advocaten gegaan, je kunt het beste naar de advocaat die ook de scheiding heeft geregeld volgens mijn moeder.

Het kind moet zelf aan kunnen geven waarom het niet meer naar de moeder wil en er mogen absoluut geen woorden in de mond gelegd worden..

Dat is in elk geval hoe mijn moeder het voor elkaar gekregen heeft..

Succes :)

Edit; ik moet er wel bij zeggen dat wij (mijn zus en ik) een goede reden hadden om niet meer te gaan; mijn vader was namelijk zwaar alcoholist en als wij daar waren zaten we de hele dag in de kroeg..
Laatst bijgewerkt door x_Rebecca op 16-02-09 13:02, in het totaal 1 keer bewerkt

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 13:02

Je kúnt het inderdaad via de kinderrechter proberen en het kind daar haar zegje laten doen.

Zelfs mijn zus (die was toen 14) moest zich verantwoorden tegenover de rechter.

Ik weet niet of er de laatste jaren nog iets is veranderd in de wet qua dat?

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 13:05

Ik was 12, mijn zus bijna 15 en wij werden 'gehoord' door de kinderrechter en iemand van de kinderbescherming..

Steph86

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 13:07

Toen ik 12 was ben ik niet gehoord door een kinderrechter of wat dan ook.
Ik had alleen aangegeven dat ik bij mijn moeder wilde blijven, hoe dat verder precies in werking is gegaan durf ik dus ook niet te zeggen.
Mijn oudste broer moest wel naar de kinderrechter op zijn 12, hij is toen overigens naar mijn vader en 2 andere broers verhuisd.

loes-freke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-09 13:09

x_Rebecca schreef:
Ik heb het nog even nagevraagd; mijn moeder is er drie jaar mee bezig geweest. Ze is naar allemaal verschillende advocaten gegaan, je kunt het beste naar de advocaat die ook de scheiding heeft geregeld volgens mijn moeder.

Het kind moet zelf aan kunnen geven waarom het niet meer naar de moeder wil en er mogen absoluut geen woorden in de mond gelegd worden..

Dat is in elk geval hoe mijn moeder het voor elkaar gekregen heeft..

Succes :)

dat doen we zekers niet maar kind wilt er niet heen, moeder doet niks met kind en moeder beloofd of zegt dat ze wat gaan doen, en vervolgens niks dus.
dat is reden van kind en rijd liever op manege die dag en wedstrijdjes en dat zijn ook altijd op zaterdag.
woorden van kind.
dus niet echt sterk.
maar we blijven zoeken na oplossing.

dan moet kind nog ruim 1.5 wachten voor gehoord mag worden.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 13:12

Ik denk wel dat er dingen veranderd zijn als ik de posts van x_Rebecca lees. Bij mij speelde het begin jaren '90, mijn vader is ook alcoholist en kon zijn handen niet thuis houden als hij gedronken had (fysieke en mentale mishandeling). M'n moeder heeft het wel zover gekregen dat ik er niet meer mocht slapen, dit na een voorval op mijn 10e, maar ze kreeg me er niet helemaal weg :n

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 13:12

Het was meer dat bij mijn moeder geen enkele advocaat er echt iets in zat (en daarbij wilde mijn zus eigenlijk pas op d'r 14de écht niet meer.. ) dus het kan heel goed dat ze ook nu al gehoord kan worden :j

Maar het verhaal wat ze nu heeft is inderdaad niet heel erg sterk..

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 13:16

Vanaf je 12e kan het dat je niet meer hoeft te komen maar enkel met toestemming van beide ouders..
Wat ik niet snap is dat ze een kind naar haar moeder met borderline sturen. Is niet iets lijkt me.
Als het kind daarnaast niet wil gaan en de moeder is het daar mee eens dan zou ze ook niet meer hoeven te gaan.
Lijkt me vreselijk om gedwongen te worden terwijl je moeder ziek is.

loes-freke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-09 13:21

moeder woond nu na de inrichting weer op eigen met een vriend.
volgens zeggen daar ook heeft gezeten op de paas afdeling, hoeverre dat waar is weet ik niet.
tijdens de scheiding is nog geprobeert moeder uit de oudelijkemacht te zetten maar de weknemers van de paas afdeling werkte daar niet aan mee.
omdat ze toen nog niet wisten wat ze echt heeft en ook wis ze die gasten om de tuin te leiden.
maar dit zijn verhalen van 1 kant en moeder heeft me zelf gezegt dat ze borderline persoon is.