motor rijlessen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

wyko

motor rijlessen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-09 16:55

Ik wil gaan beginnen met mijn motor rijbewijs. Mijn B + E heb ik al.

Nu vraag ik mij dus af hoeveel lessen de meeste mensen krijgen.

Polly
Moderator Algemeen

Re: motor rijlessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 18:30

dat hangt er een beetje vanaf of je bv schakelervaring hebt op een brommer.
Motor kan je niet vergelijken met BE.

Het motorexamen bestaat uit 2 praktijkdelen;
A-VB hierin leer je 12 bijzondere verrichtingen (denk aan slalom met hoge en lage snelheid, denkbeeldige 8, remproeven, uitwijkoefening). Op examen krijg je er 7 (4 verplicht, 3 keuze examinator) en er moeten er 5 goed zijn. De meeste uren gaan in dit deel zitten
A-VD is het 2e deel, het gewone rijden op de weg zeg maar. Motorrijden is anders dan autorijden en je moet ook met andere dingen rekening houden (denk aan putdeksels en strepen op de weg, ruimte om je heen houden (je bent kwetsbaar!!) inschatten van bochten en hoe je die moet rijden).

Daarnaast moet je ook theorie halen.

Denk dat je het beste een proeflesje kan nemen, dan heb je een beetje een idee wat het is en kunnen ze je alle verrichtingen laten zien.

silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 18:49

Dit topic ga ik even volgen! Heb eind maart mijn eerste motor rijles. Heb zelf ook al m'n rijbewijs B gehaald. Maar ik vraag me dus ook wel af hoeveel lessen ik ongeveer nodig heb.

Heb al wel een proefles gehad, dus weet wel zo ongeveer wat ik moet verwachten. Maar ben heel benieuwd hoe het verder zal gaan! :D

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-09 10:05

silver schreef:
Dit topic ga ik even volgen! Heb eind maart mijn eerste motor rijles. Heb zelf ook al m'n rijbewijs B gehaald. Maar ik vraag me dus ook wel af hoeveel lessen ik ongeveer nodig heb.

Heb al wel een proefles gehad, dus weet wel zo ongeveer wat ik moet verwachten. Maar ben heel benieuwd hoe het verder zal gaan! :D

En hoe ging jouw proefles. Ging dat een beetje goed? En wat moest je zoal doen?

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 10:12

ik denk dat het niet te zeggen is hoeveel lessen je nodig hebt.
ik ken er die na een goede 10 lessen slaagde,maar ik ken ook iemand die na maanden! lessen en 4 examens gevraagd zijn te stoppen door de rijschool omdat het nooit zou lukken [geen inzicht]
ik denk dat de rijschool na een paar lessen wel een inschatting kan doen.
succes.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 10:45

Via internet zal niemand je kunnen vertellen hoeveel lessen je nodig hebt, zelf je rijschool zal dit niet exact kunnen zeggen na één lesje. Heb zelf langer over mijn motorrijbewijs gedaan omdat ik nog geen B had. Hierdoor miste ik inzicht etc. dit moest ik allemaal nog gaan leren. Het scheelt iig wel iets dat je al auto rijdt, maar dat wil idd nog niet zeggen dat je dan binnen 20 lessen slaagt (noem maar iets).

silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 20:49

@Wyko: Mijn proefles ging heel goed. Er is mij toen eigenlijk eerst van alles uitgelegd hoe je moet schakelen en hoe alles werkt enz... Toen mocht ik gelijk al een stukje op de koppeling rijden (dus nog niet zelf gassen! :P) Maar dan krijg je er al een beetje feeling bij. Dat ging gelijk al goed. En natuurlijk leren lopen met de motor.

Maar dat was dus alleen de proefles. In maart gaat dus het echte werk beginnen! ;)

Ik wens je in ieder geval veel succes met lessen! :D

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 20:51

Ligt eraan hoe snel je het oppakt.
Je examen bestaat uit 12 (dacht ik) praktijk onderedelen, en theorie?

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 22:00

Ess_Ramona schreef:
Ligt eraan hoe snel je het oppakt.
Je examen bestaat uit 12 (dacht ik) praktijk onderedelen, en theorie?

Zie mijn post hierboven :D ;)

2 praktijkdelen dus (12 bijzondere verrichtingen is 1 deel en het rijden op de weg het 2e deel)

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-09 22:56

Ben nu verschillende rij-scholen aan het bekijken. En denk ook maar dat ik deze maand een proefles ga regelen. Lijkt me erg leuk en heb er zin in, zeker nu het weer mooier wordt!

Spookie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 10:12

Hey! Ja gewoon doenzo'n proefles, dan weet je meteen of je er een beetje feeling voor hebt!
Ik had ook helemaal geen schakelervaring met brommers ofzo en ik kon t zelfs, dus dat zegt ook nie alles haha :+
(Maar ging jij vroeger niet altijd schakelen met Honda op de bok???)

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-09 14:44

Spookie schreef:
Hey! Ja gewoon doenzo'n proefles, dan weet je meteen of je er een beetje feeling voor hebt!
Ik had ook helemaal geen schakelervaring met brommers ofzo en ik kon t zelfs, dus dat zegt ook nie alles haha :+
(Maar ging jij vroeger niet altijd schakelen met Honda op de bok???)

Ja dat klopt, op de standaard heb ik wel gereden en geschakeld, maar dat is al wat jaartjes geleden. Ik heb nu al een motor-jas, die van pa pas ik. Wil alleen wel een andere helm, met zo'n kin-ding eraan (integraal?) Dus kijken of we die andere 2 kunnen inruilen, zouden ze dat doen? Nog een broek, mijn rijbewijs en dan kunnen we gaan touren!

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-09 15:40

Niet een integraal, maar een sysyteem helm.

Spookie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 16:24

Ok, dan ff tip: volgende week is de motorbeurs in jaarbeurs utrecht. Kun je vaak heel goedkoop aan goeie spullen komen!!

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-09 17:00

Aha, oke. Ga jij er ook nog heen?

Tot straks

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 17:02

Spookie schreef:
Ok, dan ff tip: volgende week is de motorbeurs in jaarbeurs utrecht. Kun je vaak heel goedkoop aan goeie spullen komen!!

Heel goedkoop valt nogal tegen, maar er zijn wel vaak wat aanbiedingen ja :j
Mijn pa en ik gaan ook elk jaa, sowieso is het voor elke motorliefhebber wel leuk om te gaan kijken :)

Spookie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 17:14

ik wou eigenlijk wel ff gaan, maar weet nog niet wanneer. Kunnen wel ff wat afspreken..

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 08:52

hey
jij bent toch zusje van vera??
je moet het gewoon doen! zelfs ik heb het kunnen leren.. :P
toen je gistern belde was ik ook mee in het bos.
ik ben in mei al begonnen en werd in sep 21. echt veelste vroeg. ik heb totaal 29 lessen gehad. tussendoor ben ik nog zn 5/6weken gestopt omdat ik te snel ging en het niet uit kwam met me verjaardag. mijn examen op de weg is toen uitgesteld door de sneeuw en heb toen nog 2 lessen extra gehad om erin te blijven

vera: ik ga donderdag met me pappie en mammie.. :P ik moet echt nog veel hebben, onder andere kleinere knipperlichies.. :)
Laatst bijgewerkt door hunter87 op 16-02-09 09:24, in het totaal 1 keer bewerkt

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 08:55

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-09 22:21

hunter87 schreef:
hey
jij bent toch zusje van vera??
je moet het gewoon doen! zelfs ik heb het kunnen leren.. :P
toen je gistern belde was ik ook mee in het bos.
ik ben in mei al begonnen en werd in sep 21. echt veelste vroeg. ik heb totaal 29 lessen gehad. tussendoor ben ik nog zn 5/6weken gestopt omdat ik te snel ging en het niet uit kwam met me verjaardag. mijn examen op de weg is toen uitgesteld door de sneeuw en heb toen nog 2 lessen extra gehad om erin te blijven

vera: ik ga donderdag met me pappie en mammie.. :P ik moet echt nog veel hebben, onder andere kleinere knipperlichies.. :)

Ja klopt!
Ben nu alles aan het bekijken en uitzoeken.
Kijken welke rijschool ik moet gaan doen.
Waar heb jij je lessen gedaan en examen?

Nu ook al een motor?

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 22:23

Ik had nog nooit op een motor gereden. Ik heb een 3-daagse cursus gedaan van 9 tot 4 's middags en daarna mijn A gehaald in 1x.
Jeetje, dat is alweer 10 jaar geleden. Toen kostte een 3-daagse cursus 1150 gulden. Een kapitaaltje voor iemand van 20 met een baantje in de kassen :D

Spookie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 22:35

Ja, ik had m 5 jaar geleden ook met 10 lessen terwijl ik ook nog nooit op een motor gezeten had. Maar dr is wel veel veranderd, op praktisch gebied... Ben blij dat ik m al heb haha!

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 22:38

Het is tegenwoordig behoorlijk duur het te halen idd... Ik haalde m twee jaar terug en betaalde 40 euri voor 60 min priveles. Examens etc. kwamen er dan nog bovenop, wil er haast niet aan denken wat ik er in totaal aan heb uitgegeven := Maar ben wel ontzettend blij dat ik m nu heb!

Spookie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 22:42

Ja, tis ook duur, maarja, wel eenmalige investering, als het goed is :D
En het blijft leuk om te doen! Rijdt jij ook nog fanatiek??

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 22:48

Zeker :j
Nu ff wat minder door het weer, maar in juni ga ik een andere motor kopen, dan ben ik van het 25 KW gebeuren af :D Ben verliefd geworden op de V-strom, als ik er één kan vinden voor een zachte prijs dan wordt het er zo een. :)