Jaarafrekening Essent.....

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Samm

Jaarafrekening Essent.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-09 22:48

Tja daar zaten we al op te wachten...vandaag was het zover en lag de verwachte envelop van essent op de deurmat.
Toen wij ons net bij Essent aansloten ( een jaar geleden) kwamen we er na enige tijd achter dat we te weinig betaalden.
85 euro per maand en we hoorden van mensen om ons heen dat de meesten gemiddeld 150 euro per maand kwijt zijn, maargoed we woonden net samen allebei nergens geen verstand van en er waren zoveel dingen die op ons afkwamen dat we zo iets hadden van nou we zien het wel als we de afrekening krijgen en dan laten we direct de boel omhoog zetten.

Nou vandaag dus de afrekening gehad en het komt erop neer dat we over 1 jaar 890 euro te weinig hebben betaald. Goed dit is zo niks aan te doen. Als ik die 890 euro door 12 maanden deel kom ik gemiddeld op 75 euro per maand wat we te weinig hebben betaald uit, en we betaalden dus 85, dit zou betekenen dat we nu dus 85 + 75 dus ongeveer 160 euro per maand moeten gaan betalen.
Geen probleem maar nou hebben hun ons ingeschat op 321 euro per maand! Dus met andere woorden wij zijn 321 euro per maand aan gas/electriciteit kwijt...ja hoor, dat heb je in een villa nog niet!!

Volgende maand word dus ff 1200 nog wat euro afgeschreven, dat is dus die 890 van de jaarafrekening en dan die 321 voor die maand! Mijn vraag aan jullie, ik weet zeker dat dit een fout is maar hebben jullie zoiets wel is meegemaakt?

SuSem

Re: Jaarafrekening Essent.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 22:51

je kunt volgens mij altijd vragen of ze je lager inschalen... want als je wil dat ze je hoger inschalen kan dat ook (hebben wij ook gedaan) dus waarom lager niet, ze krijgen hun geld uiteindelijk toch wel..

Aeris

Ik werk zelf bij een Energiemaatschappij in België en het is zo dat de meeste energiemaatschappijen de maandelijkse som verhogen, zodat de eindafrekening minder wordt, of je zelf terugbetaald zou krijgen.
Nu is zo'n drastisch verschil wel vrij belachelijk eerlijkgezegd. Ik weet niet of het in Nederland mogelijk is, maar in België kan je zelf voorstellen wat je maandelijks wil betalen. Je komt zelf uit op 160€, dus ik zou dat voorstellen aan Essent dan (indien de energieprijzen bij jullie ook niet stijgen, anders misschien nog een klein beetje meer, maar alleszins geen 321€, beetje overdreven).

zacharyhill

uhm niet schrikken ik heb een rekening van 364 per maand :o :o :o gezin met 2 kids laten hier en daar wel eens een lichtje branden en een zwembad dat verwarmt wordt vanaf april tot eind september.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 22:52

Wij zitten nu tegen de € 200 aan, maar we koken wel op inductie. Dat vreet stroom...

Ik zit ff te denken... Aan de meterstanden kan het haast niet liggen (zoals je al zegt, teruggerekend kom je uit op € 160 de maand). Die hoge maandlast zal wsn deels te maken hebben met de stijging van de energieprijzen (die zijn onlangs weer behoorlijk gestegen).

Staat er nergens een telefoonnummer dat je kunt bellen voor vragen? Anders zou ik daar eens naar toe bellen en een onderbouwing vragen, dan wel verzoeken om een lager maandbedrag...

ponygekje21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 22:53

Is waarschijnlijk niks aan de hand,
wij hadden precies hetzelfde we moesten zelf nog meer per maand gaan aflossen volgens hun, we zijn ook met een 2 persoons huishouden. Ik had gebeld en bleek inderdaad een fout te zijn.. Gewoon even bellen en dan komt t wel goed ;)

heavenJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 22:54

ik ken het!!!
lang leven eneco....
ik moet dit jaar 1100 euro bijbetalen.
en betaalde 130 in de maand.
ik ga nu 325 euro in de maand betalen :(
het mooie van het verhaal is nog dat mijn vriend en ik nooid thuis zijn overdag...
en alles uit staat overdag...ook onze moederhaard!!!
nu woon ik in een klein flatje maar betaal ook als een villa.
ben er nog steeds mee bezig.
we hebben wel een lekage gehad in de gasleiding die is vervangen door eneco.
ik probeer op deze manier toch mijn centen terug te krijgen.
niet geschoten is altijd mis...
maar ben van mening dat we gewoon in de maling worden genomen

mieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 22:57

Gezin met 1 kind en een slecht geisoleerd huisje (beneden verdieping) komen we nu op 215 euro per maand uit.
We betaalde afgelopen jaar 183 euro bij de eneco..
Je kan overgens je eindafrekening gewoon in termijnen betalen..

zacharyhill

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 22:58

jee heaven das veel voor een flatje. Ik zit bij de delta. maar we hebben weleen heel groot huis met een inhoud van 830 vierkante meter

heavenJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 23:00

ik heb dit flatje 4 jaar geleden gekocht en nooid problemen gehad...
ieder jaar geld terug gehad
en dan deze eindrekening!!!!drama..

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 23:04

Hihi, wij kregen voor onze net gekochte woning de eerste voorschotrekening van Eneco binnen; 822 euri... :+

mieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 23:05

Ook goede middag :=

heavenJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 23:09

kanzi |o jeetje

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 23:19

Wat een geld allemaal zeg :+

Toen ik alleen woonde betaalde ik 50 euro per maand aan enkel electriciteit (huur was incl. verwarming) en kreeg elk jaar 200-300 euro terug en werd elk jaar op een maandbedrag gezet van 15-35 euro.

Je kunt gewoon bellen om je maandbedrag te verhogen of te verlagen. Mijn vriend en ik krijgen dit jaar ook onze eerste afrekening van ons samen, hoop dat het een beetje gaat meevallen. Wij betalen nu 57 euro voor stroom en 50 euro aan verwarming.

Editje :+
Laatst bijgewerkt door 050206051012 op 06-02-09 23:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Dwyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 23:21

beloofd wat voor mijn jaarafrekening...nu krijg ik die altijd pas in juni dus heb nog even ;) betaal iets van 50euro in de maand en tot nu toe steeds terug gehad, zal dit jaar wel niet zo zijn dan met al die gestegen prijzen.

stroom en electriciteit zijn toch hetzelfde? ;)

Sweetselina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 23:23

Wij moesten per maand 261 euro betalen. was wel stroom en gas samen. Hebben de woning pas per 21 nov en wonen er nog niet, maar ik vond het ook te hoor. Vriend is vaak lange tijd weg en ik werk 40 per week dus ben overdag ook weinig thuis, dus heb het laten verlagen. Kon tot max 201 per maand omdat we de woning nog maar zo kort hebben. Maar je kunt het dus wel verlagen. Gewoon ff belen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 23:29

Aeris schreef:
Ik werk zelf bij een Energiemaatschappij in België en het is zo dat de meeste energiemaatschappijen de maandelijkse som verhogen, zodat de eindafrekening minder wordt, of je zelf terugbetaald zou krijgen.
Nu is zo'n drastisch verschil wel vrij belachelijk eerlijkgezegd. Ik weet niet of het in Nederland mogelijk is, maar in België kan je zelf voorstellen wat je maandelijks wil betalen. Je komt zelf uit op 160€, dus ik zou dat voorstellen aan Essent dan (indien de energieprijzen bij jullie ook niet stijgen, anders misschien nog een klein beetje meer, maar alleszins geen 321€, beetje overdreven).

Nou in belgie kunnen ze er ook wat van ik moet 550 euro bij betalen ondanks dat we aal 232 betaalde iedere maand en we dit jaar een stuk minder verbruikt hadden???Snap jij het snap ik het?
Dus we zullen wel nog meer omhoog gaan.
Nog even en we kunnen s'avonds alleen nog een waxine lichtje aan.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 23:31

Wij hebben van het begin af aan de stroom en gas van Enerfree en tot nu toe ben ik iedere keer blij verrast geweest met de afrekening. Zowel dit jaar als vorig jaar zo rond de 800 euro terug gekregen.

Wij betalen voor een twee persoons huishouden, beide full-time werkend dus weinig thuis, een voorschot van 110 euro (excl. netwerkkosten).

Ik gok dat het dit jaar wel wat minder zal zijn. We zijn deze zomer verhuisd van een vrij jonge tussenwoning naar een vooroorlogse tweekapper.

Kimberley84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 23:34

je kunt je inloggen op de essent site en je voorschot zelf wijzeigen, doe dit zo snel mogelijk voordat ze al dat geld van je rekening afhalen

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 23:43

Noteer een paar keer per jaar je meterstanden. Als je dan een rekensommetje maakt kun je ongeveer uitrekenen wat je per jaar vebruikt. Ik heb dit zelf ook gedaan waardoor ik wist dat ik mijn voorschot moest verhogen (tot 2 keer toe) uiteindelijk kreeg ik nog 33 euro terug.
Een verbruik wordt trouwens ingeschat door de netbeheerder en dus niet (altijd) door de leverancier. De leverancier neemt de gegevens van de netbeheerder over, deze kijkt naar het historisch verbruik van de woning.

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 11:21

Zoals Kitty zegt, een paar keer of iedere maand de meterstanden noteren. Dan heb je een duidelijk beeld van je verbruik. Er is ook verschil of je zelf de stand hebt doorgegeven ofdat ze het hebben geschat. Ikzelf geef de stand altijd door, dan weet ik zeker dat het de juiste stand is waar ik voor betaal.
Waar je wel op moet letten is of het verbruik over een jaar is of korter. Normaal gaven wij de stand door op 31 december maar vorig jaar moest dit al in november dus verbruik ging niet over 1 jaar. Kunnen ze over december de hogere prijs berekenen.

Samm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-09 11:38

Ik ga maandag maar even een telefoontje plegen naar Essent ;)

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 11:41

Je kunt idd je voorschot laten wijzigen.
Wij kregen vorig jaar €400 terug, maar ons voorschot werd verdubbeld.... snap jij het nog?

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 11:43

Je kunt je bij Essent ook aanmelden voor de verbruiksmail, stel dat je veel meer verbruikt dan vooraf ingeschat, dan krijg je een seintje.
Wij moesten dit jaar ook bijbetalen, maar dit was ons eerste volledige jaar in dit huis en ik heb de droger wat vaker gebruikt. Toch is ons maandbedrag niet belachelijk verhoogd, wij waren ingezet op 152, dit heb ik verhoogd naar 165. Gezin met 1 kind, op 2 dagen na zijn we vrijwel altijd thuis.
Ik zou ook gewoon even bellen of via internet je maandbedrag omlaag zetten.

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 11:50

Joh.. vragen of je het in termijnen mag betalen idd zoals al genoemd en bellen dat dit bedrag niet normaal is...
Hoe bedenken ze het! :+