In oktober hebben we een Hyundai Terracan gekocht (van een handelaar), komt uit 2002 en heeft 125000 km op de teller, met een jaar garantie erbij.
Tijdens het rijden kom je een aantal kleine mankementjes tegen, niks ernstigs en als we dik gas gaven (bij bijv snelheid maken op de snelweg of tijdens inhalen) knipperde er een lampje (waarschuwingslampje voor de motor). De auto moest toch nog even langs de garage (via de verkoper, geen merk-garage) om winterbandjes erop te laten zetten. Dus gelijk even gevraagd of ze naar dat knipperende lampje wilden kijken. Ze konden hem niet uitlezen, maar zou wel een foutje geweest zijn. We moesten maar even kijken of hij nog steeds ging knipperen.
Nou onderweg naar huis knipperde hij weer. Maar we hadden toch nog een afspraak staan voor over enkele weken (er moest dus nog een "mankementje" vervangen worden en die was nog niet binnen). Dus na enkele weken auto weer bij de garage en ze zouden weer naar dat lampje kijken. Bij het ophalen vertelden ze me dat ze de melding niet konden aflezen, we moesten maar even bij de Hyundai garage langsgaan, als hij nog steeds knipperde, en dat deed hij dus nog steeds.
Nou, zo gezegd zo gedaan, vandaag eindelijk een afspraak bij de hyundai-garage. Auto langsgebracht en het probleem uitgelegd. Ik zou gebeld worden als ze klaar waren om de auto weer op te halen, wordt ik een uur later gebeld met wat voor diesel ik tank. Dat is hele gewone diesel, maar tijdens onze proefrit (voor de koop) rook het nog wel eens naar friet, dus ik denk dat de vorige eigenaar bio-diesel heeft getankt.
Nouja, hij zou verder kijken en ik zou het te horen krijgen. Nu heb ik dus net de auto opgehaald. Wat ze me vertelden was het volgende:
De foutmelding was in het frans, dat was even lastig, maar ze hebben het kunnen vertalen. Er is iets fout net de brandstofinspuiting. De "düsen" (vermoedelijk injectoren?) en de kraftstoffilter (een filter
) zien er nieuw uit en zullen dus recentelijk vervangen zijn. Ze hebben een lekolietest gedaan (zonder resultaat) en hebben ze dus nog eens extra de opmerking gemaakt dat de tank geen typische dieselgeur heeft. Maar... het lampje knipperde tijdens een proefrit nog steeds...Ik moet er maar mee terug naar de verkoper. Maar wat nu? De garage van de verkoper heeft me naar de hyundai garage gestuurd... dus zal de verkoper ook geen idee hebben wat er met de auto is. Moet ik de verkoper de auto terug laten kopen? We zijn er wel tevreden mee, ondanks het knipperende lampje, maar we hebben ook geen zin om straks een kapotte auto te hebben omdat "iets" niet goed is.
Of te wel: Help! Weet iemand wat het zou kunnen zijn, wat ik nu moet doen, wat zou jij in deze situatie doen?
Terug verkopen, uit elkaar laten halen of nog een andere garage laten kijken?
PS: als hij niet goed staat, mijn excuses hiervoor.