vriendin voelt zich onveilig bij leraar

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

RoosG

vriendin voelt zich onveilig bij leraar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-09 15:01

Oke, misschien een beetje een rare titel, maar hier is het verhaal.
Als sinds het begin van het jaar voelen alle meisjes in mijn klas zich niet veilig bij mijn bio leraar.
Hij raakt ons altijd aan, en staat heel dicht bij ons.
Als we een stapje terug doen, zet hij weer een stap dichter bij.
Nou heeft een vriendin van mij (laten we haar L noemen) een rot tijd gehad.
ze is aangerand enzo, dus is hier eigenlijk heel gevoelig voor.
Vandaag legde de leraar zijn hand bij L op de schouder, waardoor L haar schouder wegdraaide omdat ze dit niet fijn vond.
De docent werd gelijk boos, en stuurde haar de klas uit.
L moest een briefje halen, en streef daarop dat ze zich niet veilig voelde, en dat ze het idee had dat de docent op jonge meisjes viel(met andere woorden uiteraard, wat er precies op stond weet ik ook niet)
L werd gelijk naar de afdelingsleider gestuurt om te praten.
Die nam alles te zwaar op, en dacht dat ze aangerand was door hem.
Laat dit duidelijk zijn, dit is niet gebeurt.
Ik ben een beetje het dagboek van de klas, iedereen met problemen komt altijd naar mij toe, dus ik wist dat meer meisjes er zo overdachten.
Ik niet, omdat ik dit nooit heb opgevat dat hij de bedoeling zou hebben om iets te doen.
Neem ook aan dat dit nooit het geval is geweest.
Toch zijn er veel gesprekken geweest, en er bestaat een kans dat de leraar geschorst word.
Het fijne weet ik er niet van.
Ik vind dit toch een rot idee, waarom?
Omdat ik niet het idee heb dat hij bedoeling heeft gehad/heeft.
Toen ik naar huis ging zag ik de leraar lopen, en kreeg toen opeens een schult gevoel over me heen.
Niet namens mij zelf, maar namens de klas. Die man kan zijn baan kwijt raken, hij heeft een gezin.
Het is niet mijn lievelings leraar, maar toch.
Ik dacht altijd dat het een hele flinke kerel was, maar nu zag ik een heel zielig mannetje.
Kreeg echt medelijnen.

Ik moest dit echt even kwijt.

Roos

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 15:08

Waarom wordt er geen gesprek geregeld tussen leraar en leerlingen, in het bijzijn van de directeur??
De directeur is dan een soort van discussieleider zeg maar..

Dan weet de leraar wat de leerlingen bedoelen en dat hij afstand moet houden, en de leerlingen dat hij het niet zo bedoeld en mogen hem hierop aanspreken als het per ongeluk wel gebeurd..

Peelie

Re: vriendin voelt zich onveilig bij leraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 15:13

ik vind het maar vreemd. Kijk heb ook zo'n leraar.... en ik sta binnenkort op het punt hem aan te geven bij mijn afdelingslijder....

Tjah waarom voel jij je schudig...

Als iemand aan geeft dat hij zij het niet wil moet hij stoppen... Waarom werd hij zo ongelovelijk boos dat haar er uit stuurde... wat zei zij tegen hem?

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 15:14

En niemand van jullie klas heeft het lef om naar de afdelingsleider te gaan en uit te leggen dat er feitelijk niks gebeurd is?
Sorry, dit vind ik echt een rotstreek. Er wordt niet zomaar ineens gedacht dat een leraar een meisje aanrandt, dus die meid zal het er wel dik bovenop hebben gelegd.

Ik vind dat ze zich flink mag schamen en hoop voor die man dat de waarheid boven tafel komt. Bah!

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 15:15

Het gevaar daarmee is wel dat leerlingen dan teveel te zeggen krijgen over die leraar femme, en dat is op zijn beurt net zo gevaarlijk. Bij mij op school hadden een stel uit mijn klas eens gezegt tegen onze leraar dat ze hadden opgevangen in de gangen dat hij wat had gedaan met een leerling. Hij was helemaal van de kaart kan ik je vertellen. Nu hebben die leerlingen dat verhaal verzonnen maar het doet wel wat met zo'n man. Hij was zelf naar de directeur gestapt om zijn verhaal te doen (direct na die les) en na wat zoekwerk zijn ze er ook achter gekomen dat het een groot leugen was. Overgens heb ik geen goeie herinerringen aan deze klas allemaal stuk voor stuk eikels (een van de redene dat ik nu intensieve therapie volg is door die klas)

Ik vind het raar dat die man L uit de klas stuurd omdat ze wegdraaide toen hij zijn hand op haar schouder legde. Waarom deed ie dat? Ook vraag ik me af tot hoever al die andere meiden uit de klas elkaar lopen op te fokken dus hoe erg de situatie echt is, of dat iedereen van een mug een olifant maakt (hoelang is te lang kijken? )

Maar het is aan de directie van de school om te besluiten wat er gebeurd, als zij denken dat het beter is dat de man geschorst word dan is dat nou eenmaal zo. Voel je hier niet schuldig over die man had zelf ook beter moeten nadenken.

Edit, En inderdaad is het wel opgeheldert dat hij haar verder niks heeft gedaan.. dan alleen die hand op haar schouder?
Laatst bijgewerkt door Benfan op 30-01-09 15:17, in het totaal 1 keer bewerkt

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 15:16

Ik vind niet dat een leraar dat zomaar bij leerlingen mag doen,, je behoort toch een bepaalde afstand te bewaren.

Ik vind het heel terecht dat dat meisje op heeft geschreven dat ze zich niet veilig voelde, nu gebeurt er tenminste wat. En als die leraar het niet zo bedoeld heeft zal hij dat moeten uitleggen. Maar als volwassenen had hij dit zelf wel kunnen bedenken dat je zoiets niet doet.

Ik zou me er niet schuldig om voelen, maar blij zijn dat mijn klasgenoten nu weer rustig in de klas kunnen zitten.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 15:17

Ik vind aan de andere kant ook niet dat hij aan leerlingen moet komen, op wat voor manier dan ook. Ik heb aardige leraren, maar een hand op m'n schouder hoef ik niet hoor, en ook niet te dichtbij.

Ik denk dat 't een goed idee is als er een gesprek komt met zowel de klas als de leraar erbij, want die man komt blijkbaar wel zo over, en da's ook niet prettig.

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 15:19

Ieder mens heeft weer een andere grens wat aanraking betreft. Ik hou er zelf ook helemaal niet van als iemand te dichtbij komt, maar ik zeg er dan ook netjes wat van.

Van een hand op de schouder een aanranding maken vind ik echt pubermeisjesgedrag. Nogmaals, ik hoop voor die man dat de waarheid boven tafel komt.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 15:21

de staat toch niet dat ze het heeft omschreven als aanranding,
Ze heeft op dat briefje geschreven dat ze zich niet veilig voelde en wat ze dacht.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 15:22

Ik ben het helemaal eens met Benfan. Aan elk verhaal zitten verschillende kanten en ik vraag me dus ook af in welke mate die meisjes de waarheid vertellen. Ik zeg niet dat ze liegen, maar ik weet wel zelf van toen ik op het middelbaar zat, dat er geregeld meisjes waren die zich interessant probeerden te maken door het gedrag van een leerkracht uit te vergroten.

Nu ja, als die leerkracht echt dingen gedaan heeft die niet kunnen, is een schorsing waarschijnlijk wel terecht. Maar een hand op een schouder? Als dat bij iemand aanleiding geeft om zich niet veilig te voelen... Misschien heeft dat meisje zelf wel fatsoenlijke hulp nodig, meer dan dat die leraar geschorst dient te worden?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 15:23

Moeilijk geval. Leraar kan zich totaal niet bewust zijn van wat hij doet, maar hij zal dondersgoed weten dat klachten over fysiek contact hem zijn baan kunnen kosten. En ook als hij dit met opzet doet zal hij geschrokken zijn van de klachten, immers met opzet of niet zijn baan is wel in gevaar.
Wat de motivatie is van de leraar is niet voor de leerling om te bepalen, maar aan de directeur van de school. Als het per ongeluk gaat is een afspraak met de leerlingen om hem erop te wijzen als hij de fout ingaat genoeg, alle andere gevallen zijn ter beoordeling van de directeur.

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-09 15:44

L heeft uitelegt dat het geen aanrading van oid, dit dacht de afdelingsleider.
L heeft al veel meegemaakt, dus bij haar is het al iets sneller ongewenst.
maar het is niet alleen bij haar, tegen een ander meisje maakte hij een opmerking waar van ik dacht, nee dat hoord een docent niet te zeggen.
Ze had het er over dat ze van de dokter aan de pil moest vanwege bloedarmoede, en toen zei de leraar: pas maar op, daar krijg je dikke tieten van.
En moge het duidelijk zijn, ik vind het een aardige leraar, en bij mij is er nooit iets gebeurt, dus ik heb het nooit zo opgevat.
Maar als vrijwel alle meisjes in mijn klas zich niet veilig voelen moet er wel iets mis zijn lijkt mij..

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 15:46

Ofwel fokken ze elkaar op en "willen" ze het verkeerd opvatten om nog meer olie op het vuur te gooien. Zulke meisjes bestaan er ook meer dan genoeg.
Misschien bedoelde hij dat gewoon als grapje? Ik kan me niet voorstellen dat er niemand op dat moment aan het lachen was.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 16:05

Nou sorry hoor maar als een leraar dat tegen mij zecht vind ik dat ook niet fijn... ik zit daar helemaal niet op te wachten...

Een leraar hoord dat ook helemaal niet te zeggen... 'daar krijg je dikke tieten van'

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 16:07

dwaallicht schreef:
Ieder mens heeft weer een andere grens wat aanraking betreft. Ik hou er zelf ook helemaal niet van als iemand te dichtbij komt, maar ik zeg er dan ook netjes wat van.

Van een hand op de schouder een aanranding maken vind ik echt pubermeisjesgedrag. Nogmaals, ik hoop voor die man dat de waarheid boven tafel komt.

Ik ben het helemaal met jou eens, heb vaak genoeg gezien toen ik zelf op de middelbare zat hoe door een stel pubers van een mug een olifant werd gemaakt naar leraren toe. Ook in dit geval is er gewoon niks gebeurd, dat meisje had gewoon kunnen zeggen dat ze een hand op haar schouder niet fijn vind.
Die man is wellicht straks zijn baan kwijt, omdat een paar van die overdrijvende meiden hem van vanalles en nog wat beschuldigen. Ik snap goed dat je je schuldig voelt TS, ik zou exact hetzelfde voelen in jouw plaats...

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 16:12

maar op het moment dat zij haar schouder weg draait en hij haar er uit stuurd omdat hij boos op haar is??? beetje vreemd niet?

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 16:14

Wie weet was hij wel om een andere reden boos, al aan gedacht?

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 16:15

Peelie schreef:
maar op het moment dat zij haar schouder weg draait en hij haar er uit stuurd omdat hij boos op haar is??? beetje vreemd niet?

Dat is inderdaad vreemd en dat vind ik ook een twijfelachtig gedeelte van het verhaal. Lijkt mij dat er dan wel iets meer is voorgevallen.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 16:22

De ene mens is handtastelijker dan de ander. Maar een hand op je schouder behoeft niet te betekenen dat de man in kwestie er oneerbare gevoelens bij heeft of valt verliefd is op jonge meisjes.
Het kan iets betekenen maar ook wel helemaal niets.

Geef gewoon klasikaal aan dat jullie de man te nadrukkelijk lichamelijk aanwezig vinden en dit ten zeerste niet op prijs stellen.
Jonge mensen denken wel sneller die is verliefd op me en wil wat van me terwijl die bedoeling niet altijd er achter zit. Bedenk wel dat wat de een als vriendschappelijk ziet de ander als bedreigend kan voelen.
Het ligt er ook vooral aan op je in een gezin opgroeit waar men lichamelijk contact maakt of niet.

Verder bedenk altijd wat de consequenties van je uitlatingen zijn. Dat iemand zijn baan verliest en daardoor de zekere toekomst voor zijn gezin en zichzelf gebaseerd op speculaties is heel erg.
Altijd nadenken en eerst de vertrouwenspersoon in vertrouwen nemen of je ouders zodat men met de persoon in kwestie kan gaan praten.

Ik ken ze ook iemand bij ons werd ontslagen omdat hij (56) per ongeluk met zijn verlamde spastisch hand op de trap langs de borsten van haar ( 52) had gestreeld. Hij was zich van geen kwaad bewust maar werd wel ontslagen wegens ongewenste intimiteiten. Pas dus vooral op en denk na.

En die hand van de leraar, god weet wat mevrouw erbij gezegd heeft of gedaan. Praten is altijd beter dan denken en speculeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 16:26

Heeft dat meisje dan niet verteld aan die afdelingsleider waarom ze die hand op haar schouder zo vervelend vond?

Mensen hoeven het helemaal niet verkeerd te bedoelen maar als je vervelende ervaringen hebt kan wat voor een ander iets onschuldigs lijkt (en vaak ook is) heel triggerend zijn.
En daarnaast heeft ook nog iedereen een andere persoonlijke ruimte.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 16:29

Eigenlijk vind ik het vreemd dat dit meisje de klas uit is gestuurd; ze gaf dus wél aan met haar gedrag dat ze dit niet fijn vond.
Dan had de leraar in kwestie zelf éven kunnen nadenken of het misschien een misplaatste aanraking was bij haar..

Inderdaad heeft een ieder zijn of haar eigen grens.

beetjegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 16:30

tamary schreef:
Moeilijk geval. Leraar kan zich totaal niet bewust zijn van wat hij doet, maar hij zal dondersgoed weten dat klachten over fysiek contact hem zijn baan kunnen kosten. En ook als hij dit met opzet doet zal hij geschrokken zijn van de klachten, immers met opzet of niet zijn baan is wel in gevaar.

Mee eens.
Ik denk dat je als leraar hier ook rekening mee dient te houden en liever een meter teveel afstand bewaren, dan riskeren dat er van je gedacht wordt dat je iets wil van je leerlingen wat niet gewenst/gepast is.
Een leraar hoort niet tegen leerlingen aan te gaan hangen of ze steeds aan te raken.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 16:32

Ik werk met jongeren van 12 tot 18 met een verleden. Ik haal het niet in mijn hóófd ze in hun blootje te zien of ze ergens mee te helpen op fysiek gebied..

Ze kunnen dingen verkeerd interpreteren en mij zelfs aangeven daarvoor. En dan ben je erg kwetsbaar..

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 16:34

Wie weet heeft het meisje in kwestie door haar nare ervaringen dingen anders opgenomen dan ze bedoeld waren. Als haar grens zo laag ligt dat een hand op de schouder als intimiderend en onaanvaardbaar gezien wordt, is het misschien een beter idee dat ze (meer of betere) hulp zoekt om haar ervaringen te verwerken.

Detour, ok, maar wat jij nu zegt is wel totaal iets anders dan bij deze leraar gebeurd is.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 16:36

Dat denk ik niet; het hangt er vanaf wat een leerling of jongere er mee doet. De jongeren waar ik mee werk hebben neit per definitie met dergelijke problematiek te maken, soms is er wat anders aan de hand. maar ze kunnen het wél tegen je gebruiken.
Bij ons was er een leerlingen op school die een leraar te grazen heeft genomen.
Niks was waar..