Leraren houden er geen rekening mee dat ik buitenlander ben.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xxmyrtheexx

Leraren houden er geen rekening mee dat ik buitenlander ben.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-09 16:11

Ik woon nu sinds bijna een jaar in Oostenrijk, maar er word soms zo slecht rekening mee gehouden dat ik buitenlander ben. Vandaag ook weer, ik moest een test doen in economie omdat ik tussen een onvoldoende en een voldoende stond. (Je hebt hier cijfers 1 tot 5 1= zeer goed, 5 is onvoldoende; Ik stond tussen een 4 en 5) Ik heb gister die test opgekregen en heb gister keihard zitten leren daarvoor. Kreeg ik eerst iets schriftelijk, 1 heel A4tje, dus ik begon en het lukte wel aardig maar na 10 min. moesten we het al afgeven en toen was ik nog maar halverwege, want ik kan dat niet zo snel, ik kan dat allemaal niet zo snel lezen en begrijpen en dan nog nadenken wat ik op moet schrijven. Dus toen mocht ik de mondelinge test niet meer doen en sta ik nu een 5. Ik voelde me zo genaaid en ik baalde vet erg omdat ik zo hard had geleerd en die mondelinge vragen die de andere kregen wist ik bijna allemaal te beantwoorden. Toen ik thuis kwam heb ik het aan mijn ouders verteld en die werden hartstikke boos en die gaan morgen school opbellen.
Ik snap niet hoe ze van mij kunnen verwachten dat ik nu al zo in de stroom meekan.

Maargoed, ik moest gewoon even mijn verhaal kwijt, want ik vind zoiets echt oneerlijk.
Nog meer mensen die zoiets meegemaakt hebben?

Mars

Re: Leraren houden er geen rekening mee dat ik buitenlander ben.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 16:16

Ik snap best dat het heel moeilijk si voor jou om de toetsen mee te maken als je nog geen jaar in Oostenrijk woont. Ik snap ook niet zo goed dat de school daar geen rekening mee houdt moet ik zeggen. Ze kunnen je tenminste iets meer tijd geven voor de toetsen.
Goed dat je ouders hier ook achteraan gaan.

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-09 16:22

jah.. een paar leraren houden er wel rekening mee zoals mijn duits lerares en mijn informatica lerares.. maar het zijn er maar vrij weinig..
we hadden toen straks school al wel opgebeld maar toen kregen we de direkteur aan de telefoon en die doet nergens moeite voor, dat is echt een lambal.. ik mocht hem vorig jaar al niet en mijn vader mag hem nu ook niet meer haha:P Maar goed ik hoop dat ik de test nog over mag doen, maar dan moet dat wel voor dinsdag, want dinsdag is rapportvergadering dus.
Ik vind het gewoon niet leuk dat ze me geen fatsoenlijke kans geeft.. ik kon echt wel janken in de klas.. wist het gelukkig beje te onderdrukken.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 16:29

Ja het lijkt mij ook heel erg moeilijk, je bent in een nieuw land met een andere taal... als daar geen rekening mee gehouden wordt is dat heel erg lastig op school.
Maar wat gaat er nu verder gebeuren? De directeur werkt dus niet mee begrijp ik?

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-09 16:31

nee, maar hij heeft nog nooit interesse in mij getoond.. ik was vorig jaar 1 keer flauw gevallen en 2 weken later nog 1 keer bijna.. gewoon door de hoogte verschillen (mijn school ligt 400 m lager en elke keer dat verschil moest ik aan wennen) stond die er alleen maar bij.. keek een keer en zei verder niks enzo.. is echt vage kerel.. ik snap niet dat hij een school kan leiden, maargoed dat zal wel aan mij liggen

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 16:31

:j lijkt me inderdaad super lastig, en als je nou niet gemotiveerd was , maar dat is dus schijnbaar juist heel erg!!
Weet je denk ik een beetje hoe de buitenlanders zich hier voelen, meestal zijn het maar die allochtone, maar ik denk dat een hoop met dezelfde problemen kampen, ook al wonen sommige hier al wat jaar.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 17:12

Dit is wel vervelend ja! Heb je zelf weleens met ze gesproken over hoe dit voor jouw over komt en waarom je graag iets meer tijd wilt?

Fijn dat je ouders morgen met school gaan praten. Ik hoop dat het wat oplevert!

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 17:33

Ik vind het wel onterecht dat je de mondelinge test niet meer mocht doen vooral omdat dit makkelijker voor je is.
Maar ik vind het heel logisch dat je geen extra tijd krijgt voor je schriftelijke toets. Je woont nu in oostenrijk en zult dus aan de oostenrijkse normen moeten kunnen voldoen om een diploma te halen.
Bovendien vind ik wel dat je na een jaar toch wel mag verwachten dat je een taal behoorlijk onder de knie hebt als je er dagelijks mee geconfronteerd wordt.

Turkse / Marokkaanse en ook oostenrijkse en duitse leerlingen krijgen hier ook vast geen extra tijd voor hun toetsen

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-09 19:11

@ lindsey, dat ben ik dus niet met je eens.. ik heb in NL op school gezeten en daar kregen buitenlandse kinderen en ook kinderen met dislectie (of hoe je het ook schrijft) altijd een kortere test en dan meestal ook nog meer tijd..
als ik gewoon een tekst moet lezen is het niet zo'n ramp maar hierbij moet je elke zin begrijpen en dan moet ik soms die zin 2 keer doorlezen om het goed te begrijpen.

@iloveyah87: Ik heb nog niet met haar gepraat, omdat ik het zowiezo al niet met haar kan vinden en ik ben trouwens niet de enigste daarin, ze denk altijd dat zij gelijk heeft en houd niet echt rekening met anderen. Als je zegt dat je het niet begrijpt dan reageerd ze echt zo van: ja waarom begrijp je dat dan niet.. dat zegt ze dan niet precies met die woorden, maar op zo'n toon..
We gaan eerst met mijn klassenlerares overleggen en dan zien we dan wel even verder.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 19:39

lindsey schreef:
Ik vind het wel onterecht dat je de mondelinge test niet meer mocht doen vooral omdat dit makkelijker voor je is.
Maar ik vind het heel logisch dat je geen extra tijd krijgt voor je schriftelijke toets. Je woont nu in oostenrijk en zult dus aan de oostenrijkse normen moeten kunnen voldoen om een diploma te halen.
Bovendien vind ik wel dat je na een jaar toch wel mag verwachten dat je een taal behoorlijk onder de knie hebt als je er dagelijks mee geconfronteerd wordt.

Turkse / Marokkaanse en ook oostenrijkse en duitse leerlingen krijgen hier ook vast geen extra tijd voor hun toetsen

In een jaar? :oo In een jaar leer je een taal dus echt niet zo goed hoor...
Ik denk dat hier in Nederland buitenlandse scholieren wel meer kans krijgen. In een jaar is het bijna onmogelijk om een onbekende taal te beheersen, ook als je er dagelijks mee in aanmerking komt.

Ik vind het eigenlijk raar dat je op een gewone school zit. Kende je wel al duits voordat je naar Oostenrijk ging of niet?
Ik snap heel goed dat jij nog lang niet zo snel bent als echte Oostenrijkers. Ik hoop dat het je wat oplevert als je ouders bellen.

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 19:47

lindsey schreef:

Jongens en meiden die hier al minstens 6 jaar wonen niet nee daarvan mag je ook verwachten dat ze de taal kennen.

Maar mensen die er net een jaar zijn wel, zo ook bij mij op school. Wij hebben een jongen op school van het franstalige belgie(topsport door de weeks gast gezin weekend thuis) en die kreeg ook altijd langer de tijd (nu nog steeds trouwens) vind dit niet meer dan normaal.

TS: succes! ik hoop dat je ouders iets kunnen regelen want dit is erg onterecht

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-09 19:48

ik heb 1 jaar duits gehad op mijn school in nederland, maarja daar leer de basisdingen en echt niet al die woorden die je bij economie krijgt en hier heb je dan ook nog eens het karinthiese dialect, dus dat is nog extra moeilijk.
Je krijgt zoiets echt niet in een jaar onder de knie hoor, ik probeer gewoon zo goed mogelijk mee te komen en dat lukt wel aardig (ik sta op dit raport dus nu alleen voor economie een onvoldoende) dus dat vind ik wel behoorlijk netjes van mijzelf. Ik heb me nog nooit zo ingezet voor school als dit jaar, want ik moet dit jaar gewoon halen.. ik wil niet nog keer blijve zitten want dan ben ik een 18 jarige bij 14 en 15 jarige in de klas.. Nou nee bedankt.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 20:01

In een jaar is de taal heel goed te leren, maar het hangt erg van de leeftijd af. Mijn dochters waren 2, 5 en 7 toen we in Duitsland kwamen wonen en die spraken (ok, op de kleinste na) binnen een jaar echt vloeiend Duits. Heel af en toe wordt er een foutje gemaakt met de naamvallen, maar dat doen de Duitsers zelf ook.

Ook mijn dochter (ze zit inmiddels op het gymnasium) moet gewoon met de stroom mee, gelukkig heeft zij er niet veel moeite mee. Ik vind het ook wel een lastig iets: om een bepaald niveau te halen, moet je aan bepaalde eisen voldoen. Kun je dat niet, hoor je eigenlijk niet op dat niveau thuis.....

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-09 20:03

ik ben nu 17, en ik was dus 16 toen ik hier kwam, dus dat gaat iets minder snel jammer genoeg dan met kinderen van onder de 10 jaar.. ik had ook gehoopt dat ik al wat beter duits kon, vooral de naamvallen vind ik nog erg moeilijk, maar ik doe mijn best. Mijn duits lerares houd er gelukkig rekening mee dat ik buitenlander ben, maar dat is ook een van de weinige die er rekening mee houden.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 20:06

Hoe jonger je bent, hoe makkelijker je over het algemeen een taal leert. Bij jonge kinderen gaat dat spelenderwijs, als je ouder bent 'moet' je gewoon met de stroom mee en dan hangt er ook net wat meer van af (overgangsrapporten en diploma's etc.).
Diablo schreef:
Ik vind het ook wel een lastig iets: om een bepaald niveau te halen, moet je aan bepaalde eisen voldoen. Kun je dat niet, hoor je eigenlijk niet op dat niveau thuis.....

Problemen hebben met de taal wil niet zeggen dat je dan ook meteen minder intelligent bent waardoor je op een lager niveau thuishoort. Sommige mensen hebben een minder sterk taalgevoel dan anderen, maar dat maakt nog niet direct dat ze op een lager niveau functioneren. Toch jammer als je bijvoorbeeld een exacte knobbel hebt (lees: op vwo-niveau) maar moeite hebt met Duits of Engels en toch je proefwerken en tentamens in die taal moet maken. Dan kun je nooit 100% laten zien wat je écht in huis hebt.

TS, wat ik mij afvraag: heb je niet de mogelijkheid om extra lessen te volgen in lees- en spreekvaardigheid? Want ik krijg nu toch het idee dat jij best op je tenen moet lopen en daar ook onzeker van wordt.

Ahtnamas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 20:22

Het is voor jonge kinderen vele malen makkelijker om een taal onder de knie te krijgen dan voor tieners of volwassenen.

Tot de leeftijd van ongeveer 7 jaar is het voor kinderen het makkelijkst om een taal op te leren. Daarna wordt dit steeds moeilijker.

Op veel basisscholen krijgen leerlingen die gebrekkig Nederlands spreken en hierdoor niet mee kunnen komen met de lesstof extra begeleiding. Ik dacht dat dit ook op middelbare scholen zo is.

In ieder geval wordt hier van een allochtone tiener niet verwacht dat zij binnen een jaar mee kunnen komen met de lesstof.

Daarnaast is een kleuter niet te vergelijken met een tiener, het aantal woorden dat een kleuter actief en passief moet kennen is een stuk minder dan dat van een tiener. Zeker wanneer dit gaat over zaakvakken, waarbij er veel gebruik wordt gemaakt van moeilijke begrippen/woorden.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 09:24

Jij (of je ouders iig) wisten van tevoren dat er in de planning stond om te verhuizen, dan had je 'voorwerk' of hoe dat ook heet moeten doen, dmv een cursus of wat dan ook. Of evt. nu bijles nemen of een cursus volgen. En op de middelbare school krijg je toch zowiezo de eerste 3 jaar Duits en Frans? (bij mij dan, ik deed havo, weet niet hoe het bijv. bij mavo of vwo)

Dyslectie vind ik iets anders dan een spreek/schrijftaal niet begrijpen door gebrek aan kennis.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 09:29

Met drie jaar Duits op een Nederlandse school haal je alleen basiskennis in huis. En dan zit de TS ook nog in Karinthië, waar het Duits nog wel iets afwijkt van het Duits dat zij in Nederland op school heeft geleerd.

Het beste leer je een taal ter plekke, maar het kan je heel veel energie kosten als je dat moet doen op de manier zoals de TS dat op dit moment doet: meekomen op school in een taal waarvan ze alleen de basis kent.

Gerichte taallessen van een 'local' zouden IMO al een boel kunnen helpen.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 09:33

Sorry, lees dat bericht net inderdaad. Heb daar totaal overheen gelezen.

Dit maakt het inderdaad een stuk lastiger, maar ik blijf erbij dat je met de basis ook aardig mee kunt lopen. En het lijkt me dat in toetsen gewoon de originele duitse taal gevraagd wordt? Zoals eerder gezegd, ik zou op zoek gaan naar bijles of een cursus.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 09:38

Tussen 'aardig mee kunnen lopen' en 'presteren op niveau' zit IMO nog wel een verschil.

Ik vraag me af of ik het net zo goed zou doen als de locals op een Duitse universiteit, om maar een voorbeeld te noemen. Aan mijn intelligentie zal het niet liggen, maar mijn relatief beperkte kennis van de taal zou best eens een struikelblok kunnen zijn. Maar idd, dan zou ik extra lessen in lees- en spreekvaardigheid willen volgen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 09:40

Een ander probleem is als je thuis nog steeds Nederlands praat en ook weinig contact met de locals hebt (en uit eerdere verhalen kan ik dat toch een beetje opmaken). Je leert een taal sneller als je alleen maar die taal moet spreken om je verstaanbaar te maken.

SuperRupsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 09:40

Snap best dat je het banketstaaf vindt, maar ja, je moet nu eenmaal op een zeker niveau presteren, als je dat niet lukt moet je maar blijven zitten. Klinkt misschien hard, maar zo is het wel. Jij dient je aan te passen aan het niveau, en niet andersom. Toen ik Nederland kwam studeren kreeg ik ook niet extra tijd voor mn tentamens omdat ik een taalachterstand had, jammer maar helaas. En op school zat ik met een nederlander in de klas die ook net was ge-emigreerd naar Frankrijk, die is toen ook blijven zitten. En heb hem nooit horen klagen. Het leven is lang, dat ene jaartje extra is ook geen ramp.

Als je niet met de stroom meekunt moet je of harder zwemmen of een andere rivier kiezen, simpel zat. En om je ouders nou op hoge poten naar school te sturen, ik zou daar als leraar echt niet van gediend zijn. Sorry als ik wat neidig overkom, maar ik vind dit echt typsich het nederlands zeurdere en verwende gedrag, dat verwacht dat iedereen zich maar aan je aanpast.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 09:43

Ik vraag me af wat 'blijven zitten' oplost, maar goed. Het is niet het niveau dat het probleem vormt, het is de relatief beperkte kennis van de taal.

Wat Cassidy zegt, daar ben ik het wel mee eens. Je leert een taal het snelst en best als je er continu in wordt 'ondergedompeld'.

SuperRupsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 09:45

Omdat je dan met makkelijkere stof te maken die je in principe al beheerst, zodat je je meer kunt concentreren op de taal.

Gompie58

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 09:55

Tja, het is knudde, maar ik denk dat de directeur gewoon niets tegen "buitenlanders" heeft! :(

Het is inderdaad beter om de hele dag Duits te praten en te horen, dan leer je het het snelst, maar dan nog zal je achter blijven bij iemand die er van de geboorte af mee is opgegroeit! :D

Blijven zitten heeft voor en nadelen................ ;(

Maar ik denk niet dat je dat voor het zeggen hebt....................... :7

Ik wens je veel succes en sterkte meid!!!!!! :(:)