Wat te doen? (winkel-kwestie)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mowoah

Wat te doen? (winkel-kwestie)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-09 22:56

Stel:

Je bent in een winkel en moet iets pinnen. Je toetst je pincode in en er komt "wacht op bedrag" op het pinschermpje te staan.
Je attendeert de mevrouw van de winkel erop, die daarop meteen op het bonnetje kijkt (die er al uit was gerolt) en verteld dat het niet kan dat er "wacht op bedrag" komt te staan want het bonnetje is er al uit. En een bonnetje betekend dat er al betaald is.
Nog eens attendeer je de mevrouw erop dat het er toch echt staat, en ze controleerd het.
Je zegt dat je daarom maar op stop drukt, om het nog eens te proberen.
Ze roept er een collega bij, die ook beaamt dat het bedrag al betaald moet zijn omdat er een bonnetje uit het apparaat is gekomen.
Je verteld nog eens aan de andere medewerkster dat er toch echt "wacht op bedrag" te zien was, maar je krijgt weer te horen dat het betaald moet zijn.
Het bonnetje heb je meegekregen als garantiebewijs.

Even later kijk je bij je bank je saldo na, en kan concluderen dat het bedrag niet is afgeschreven.

Wat nu te doen? Wiens schuld is het?

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 22:57

lijkt mij schuld van de winkel.
Ik werk zelf in een winkel, en als een klant me dat zou zeggen, maar het bonnetje zegt dat het wel betaald is...Zou ik me bonnetje geloven.
Had je je pincode al wel ingetoetst?

Al is het lastig bewijzen, dat jij ze gewaarschuwd hebt natuurlijk...
Laatst bijgewerkt door kehdra op 22-01-09 22:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Talishe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 22:58

Ik denk dat het pinapparaat een fout heeft gemaakt. ik zou t eerlijk gezegd lekker zo laten. Je hebt je best gedaan om het duidelijk te maken toch?

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 22:59

je hebt ze er meerdere keren op gewezen hoor... das dan niet jou probleem.

Ik ben altijd best wel eerlijk, maar bij zoiets zou ik iets hebben van, mjah, niet mijn probleem...

celticpony

eeeh helemaal niets meer doen...volgens mij heb je al genoeg gedaan :=

050206051012

Hmmm... Je hebt het een paar keer aangegeven, op dat moment heb je niets meer kunnen doen. Het ligt eraan wat je gevoel zegt; terug gaan (evt. met je afschrift) of het erbij laten. Weet niet of je nog van plan bent om regelmatig in die winkel te komen? ;)

RoosIris

Jij hebt voet bij stuk gehouden niet te hebben betaald. Zij houden voet bij stuk dat er wel is betaald. Nou dan heb jij je plicht gedaan. Als zij jou niet geloven....

Wat staat er op de bon? Jouw rekeningnummer?

Hou je rekening even in de gaten, misschien word het nog afgeschreven.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 23:00

En dan nog, mochten ze er achteraf achter komen dat het niet betaald is, hoe willen ze je dan bereiken?

Als ik het zelf zou hebben, geloof ik het bonnetje, en mocht ahteraf blijken dat het toch niet betaald is, zou ik naar de verhuurder van de pinautomaat gaan als winkelier.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 23:04

mwooooaaah ik heb ook zoiets ...

gister iets voor 33.04 gekocht..
bonnetje voor 33.04 gekregen maar kwam er achter vandaag dat er 133.04 van mijn rekening is afgeschreven ;(

gelukkig heb ik het gekocht in een winkel van een vriend.. kreeg hem alleen niet te pakken vandaag.. ;(

K_im

Re: Wat te doen? (winkel-kwestie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 23:10

Wij hebben idd ook wel eens een storing bij de pin.. Wij laten het pinnen dan afbreken en laten vervolgens opnieuw betalen.. Is het dubbelbetaald, kan de klant terug komen, zo niet.. geen probleem natuurlijk..

Stom van de winkel natuurlijk, maar zij hebben je gezegt dat er is betaald! Ik zou niet terug gaan.. Jij hebt de cassiere er zelfs nog op gewezen.. Lekker zo laten dus ;)

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-09 23:12

@Kehdra; Ja had al wel mijn pincode ingetoetst, maar nog niet op OK ofzo gedrukt..

@Quellian; Het is een leuke winkel, maar weet niet hoe ik moet reageren wanneer ze mij erop wijzen. De mevrouw was al de hele tijd hectisch bezig, volgens mij was het een hele chaos in haar hoofd. Ze was 3 klanten tegelijkertijd aan het helpen namelijk...

@Smokey17; Op de bon staat verder niks van mij, alleen nummer van degene die mij geholpen heeft en het tijdstip, verder niks.

@LimaMambo; Dat is nog vervelender! :oo

@K_im; Ik had het zelf ook nog aangeboden om overnieuw te beginnen, daar werd overheen gepraat, vond het toch een rare kwestie. :Y) Wel super netjes van jullie in de winkel!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 23:14

Het is hun probleem, jij hebt geprobeerd ze erop te attenderen en hun bleven volhouden dat het zo goed was, jij hebt je bon als bewijs dus ze kunnen jou niks maken.

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 23:19

Mowoah schreef:
@Kehdra; Ja had al wel mijn pincode ingetoetst, maar nog niet op OK ofzo gedrukt..

@Quellian; Het is een leuke winkel, maar weet niet hoe ik moet reageren wanneer ze mij erop wijzen. De mevrouw was al de hele tijd hectisch bezig, volgens mij was het een hele chaos in haar hoofd. Ze was 3 klanten tegelijkertijd aan het helpen namelijk...

@Smokey17; Op de bon staat verder niks van mij, alleen nummer van degene die mij geholpen heeft en het tijdstip, verder niks.

@LimaMambo; Dat is nog vervelender! :oo

@K_im; Ik had het zelf ook nog aangeboden om overnieuw te beginnen, daar werd overheen gepraat, vond het toch een rare kwestie. :Y) Wel super netjes van jullie in de winkel!

Ook niet dat er betaald is? Dan word het ook niet meer afgeschreven.
Heb jaren bij ah gewerkt. En op de bonen stond toch echt altijd: betaald via betaalautomaat, en de bank ook vermeldt en rekeningnummer.

Aan de ene kant denk ik... pech voor hun. Maar stel dat het de hele dag al gaande is...misschien iets goed mis met de betaalautomaten, en zijn er straks klanten de pineut....

Ik heb zoiets gehad bij c1000. De 1e dag van de euro. Hadden boodschappen gedaan, betaalde met 25 gulden en kreeg 11,34 weer terug. Toen wij erachter kwamen zijn we meteen teruggegaan(stonden nog op parkeerplaats). Bleken de kassa's alleen om te rekenen zonder de boodschappen eraf te trekken. Gelukkig was het nog heel rustig en waren wij 1 van de eersten en hebben ze meteen de winkel op slot gegooit. Boodschappen kregen we gratis :D

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 23:23

Hoezo zijn de klanten de pineut? Klanten kunnen niet de dupe worden van niet werkend materiaal.
Als de klant de winkel uit rent zonder te betalen, dán is ie de pineut. Niet als ie braaf zijn pas door de automaat heeft gehaald en de winkeljuf zegt dat het goed is.

Edit; in van die kleine dorpswinkels of postkantoren ed krijg je meestal niet zo'n uitgebreide bon, staat alleen de bedragen op en totaal, dus niet watvoor product je had, naam van winkel ed.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 23:25

smokey17; ik snap je verhaal niet helemaal :P

TS: sja... of het gewoon zo laten en mochten ze je erop aanspreken dat je iets zegt van 'ik zal het eens nakijken'. Kan me voorstellen dat je je er niet prettig bij voelt ;)

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 23:26

Mijn vriend heeft dat vorige week gehad. Getankt en met pin voldaan. Pomphouder zei dat het goed was, bonnetje heeft hij meegenomen, maar het is tot op de dag van vandaag nog niet afgeschreven.

Als ik jou was, zou ik het lekker zo laten. Bekijk aan het einde van de week je saldo nog eens, misschien is het er dan wel af.

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 23:45

Ik weet niet precies hoe die pinautomaten fraude in zijn werk gaat. Maar ze plaatsen dan iets in het automaat en kunnen dan pincode lezen en bedragen afschrijven. Misschien hadden de boefjes nog niet door dat het niet helemaal goed ging, is het later verandert o.i.d.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 23:50

Dat soort dingen zou ik laten voor wat het is. Ik ben iemand die gerust even controleert of alles wel klopt (vooral in kleine winkeltjes ook als het bedrag lager is dan verwacht), maar ik vind dat je nu voldoende je best hebt gedaan.
Ik stond van de week in een winkel met wat maandverband/tampons en een kaart. Mevrouw aan de kassa is 5 min bezig geweest uit te zoeken wat die kaart kostte en dat in te voeren in de kassa. Afrekenen was een normaal bedrag (7,60 ofzo) en toen ik thuis kwam bleken er ipv de kaart een hoop nummers op te staan, maar geen bedrag.
Daar ga ik dan dus echt niet voor terug :D

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 07:35

Ik stond eens in de winkel, en daar hadden ze voor twee kassa's maar 1 pinautomaat, meid voor me was eerder, dus die pinde vlak voor me. toen zij klaar was,en ik aan de bert was om te pinnen, zag ik in het schermpje 'niet betaald', dat sloeg dus op de betaling van de meid vlak voor me.
Toch heeft ze haar spulletjes toch gewoon meegekregen.
Ik heb een halve seconde in twijfel gestaan of ik er wat van zou zeggen, maar uiteindelijk niks gezegd...
Heb me er nog dagen dubbel om gevoeld, maar vind het tóch eigen schuld, dikke bult voor de winkel..

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 07:37

Ik zou het ook zo laten, je hebt het aangegeven, er is een collega bijgekomen en het was goed; je hebt gewoon mazzel en gratis boodschappen gedaan ;).

om hoeveel geld ging het

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 08:57

Wij hebben het toevallig een aantal weken terug op mijn werk gehad. Pin haperde serveerster had het niet door en dus 130 euro niet afgerekend, ze is er ziek van. Het is heel veel geld voor een parttime serveerster. Je bent er zelf verantwoordelijk voor dus zult het ook uit eigen zak moeten betalen.

Denk je eens in dat het jou overkomt? Hoe zou jij je voelen als je opeens 130 minder loon ontvangt terwijl je kosten doorlopen? 130 minder om je stalling, huishouden en onkosten te betalen.

Ik vind het zo makkelijk gezegd: stop maar in je eigen zak dat geld. Maar dat geld is bedoeld voor die winkel. Je WEET dat er iets fout is gegaan, hebben we tegenwoordig dan helemaal geen rechtvaardigheids gevoel meer? Zijn we tegenwoordig dan zo laks dat we andermans fouten zo afstraffen.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 08:58

Caira, het lijkt me niet dat je baas dit zomaar van je loon mag aftrekken?

Ze heeft meerdere malen in de winkel aangegeven dat het niet goed was gegaan maar ze hielden daar voet bij stuk.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 09:03

Ja en ze kwam er zelf achter dat er een fout gemaakt was. Ben jij nooit ergens helemaal overtuigd van geweest en kwam je er later achter dat je het toch fout had?

Moet de zaak dan opdraaien voor de fouten van het personeel? Ik heb tot nu toe alleen maar bij bedrijven gewerkt waar je zelf verantwoordelijk was voor je kas of portomonnee.

Er is een fout gemaakt, jij weet dat en je kunt het terugdraaien. Stel dat het per ongeluk dubbel afgeschreven was, dan ging je toch ook terug?

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 09:05

Caira schreef:
Wij hebben het toevallig een aantal weken terug op mijn werk gehad. Pin haperde serveerster had het niet door en dus 130 euro niet afgerekend, ze is er ziek van. Het is heel veel geld voor een parttime serveerster. Je bent er zelf verantwoordelijk voor dus zult het ook uit eigen zak moeten betalen.

Denk je eens in dat het jou overkomt? Hoe zou jij je voelen als je opeens 130 minder loon ontvangt terwijl je kosten doorlopen? 130 minder om je stalling, huishouden en onkosten te betalen.

Ik vind het zo makkelijk gezegd: stop maar in je eigen zak dat geld. Maar dat geld is bedoeld voor die winkel. Je WEET dat er iets fout is gegaan, hebben we tegenwoordig dan helemaal geen rechtvaardigheids gevoel meer? Zijn we tegenwoordig dan zo laks dat we andermans fouten zo afstraffen.

De TS heeft t personeel er anders meerdere malen op gewezen. Daar wordt niet op ingegaan, dat vind ik pas laks van het personeel.

En in het geval van die serveerster, als je weet dat je t uit eigen zak moet betalen, dan let je er toch juist extra op?! Dus ja, wie is er nou laks?

Op het moment dat ik in de winkel sta, op de parkeerplaats oid, zal ik zeker het personeel er op attenderen, maar als dat alles op niks uit draait, is dat verder niet mijn verantwoordelijkheid.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 09:07

Caira schreef:
Moet de zaak dan opdraaien voor de fouten van het personeel? Ik heb tot nu toe alleen maar bij bedrijven gewerkt waar je zelf verantwoordelijk was voor je kas of portomonnee.

Ja die nemen het personeel toch in dienst, ik heb nog nooit ergens gewerkt waarbij je het kasverschil zelf mocht bijleggen en vind dit ook belachelijk.