[ENQ] Engels moet verplicht worden op HAVO/VWO

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

panache

[ENQ] Engels moet verplicht worden op HAVO/VWO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-09 17:24

Hallo, ik hou een enquete, de stelling is
Engels moet verplicht worden op HAVO/VWO.

1.Vind jij dat álle vakken(behalve Nederlands natuurlijk) op het HAVO/VWO in het engels moeten worden gegeven?
Waarom niet, waarom wél:

Graag leerlingen/studenten of leraren reageren ..
Laatst bijgewerkt door Winged op 22-01-09 19:25, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: TAG toegevoegd

Mikk_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 17:25

Ik vind dat niet, er zijn mensen die moeite hebben met engels(zoals ik).
Niet echt handig om les te krijgen in het engels als je het niet goed begrijpt.
Als je graag vakken in het engels wilt moet je maar naar een school gaan waar TTO is..

Yannicke

Re: enquete : Engels moet verplicht worden op HAVO/VWO

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 17:27

Ik deel die mening niet. Er is speciaal TTO onderwijs waarbij alle of in elk geval veel vakken in het Engels (of een andere taal in sommige gevallen) worden gegeven. Mensen kunnen daarvoor kiezen. Wel zou het een mogelijkheid zijn dat er meer TTO scholen komen.

Hoe wil je Frans/Duits in het Engels gaan geven? :+

panache

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-09 17:45

bedankt, ik hoop dat er nog meer mensen komen die t in willen vullen..

Anieke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 17:47

Ik vind dat engels best meer aan bod mag komen op de middelbare school :) Vind niet dat je alle lessen in het engels moet gaan geven daar is het tto voor, maar een paar extra lessen engels zouden niet misstaan vind ik.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 17:54

Ik ben in Duitsland geboren dus Duits is geen probleem voor mij. Ik heb daar op een internationale school gezeten, vanaf de eerste klas lagere school was een tweede taal een verplichting, en ben ik toen Frans gaan doen. Op de middelbare school heb ik - mede omdat de Nederlandse Afdeling zo klein was - Wiskunde, Aardrijkskunde en Geschiedenis in het Duits gehad, Kunstgeschiedenis in het Frans, Biologie en Scheikunde in het Engels. De talen werden gewoon in de taal gegeven die je aan het leren was. Vanaf dag 1 was het in de Franse klas alleen Frans.
Als je de talen machtig bent, is het geen probleem.
Als je de talen niet machtig bent, heb je wel een probleem omdat je naast de leerstof, die al moeilijk genoeg is, ook nog met die vreemde taal te maken krijgt. En meestal is het dan ook dat de proefwerken in die taal gegeven worden.
Ik heb er zelf heel veel aan gehad, mocht bij Kunstgeschiedenis in het Duits antwoorden, en heb nu als resultaat dat ik vier talen vloeiend spreek, en drie heel goed schrijf.

Moet je dit op iedere school aanbieden? In mijn ogen niet, omdat de noodzaak er niet altijd is om meertalig opgevoed te worden. Met veel talen krijg je ook nog het probleem dat er minder tijd besteeds kan worden aan andere dingen. Zo lag het zwaartepunt bij ons op school op de talen, en niet zo zeer op de exacte wetenschappen.

In het geval van Engels vind ik wel dat er extra aandacht op scholen besteed moet worden. Het is de internationale taal voor de handel, en als je iemand ontmoet, kun je vaak toch in het Engels communiceren.

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 18:07

Ik vindt wel dat engels verplicht moet zijn. Ik heb vmbo gedaan en daar was het ook verplicht :? ik wist niet dat dit op havo/vwo niet zo was...

Ik snap dat als je het moeilijk vindt je liever een ander vak hebt, maar het is juist goed om dan toch Engels te krijgen, Engels komt bij iedereen wel een keer van pas denk ik. Eigenlijk vindt ik zoiezo dat alle landen van de wereld Engels moeten leren als 2e taal...

Ik vindt het onzin om te zeggen dat het TTO daar voor is. TTO is wel wat meer Engels als dat je Engels gewoon als vak hebt...

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 18:09

bij mijn weten is het gewoon verplicht. ik heb 2e fase gedaan en in het vaste deel zat gewoon engels op de HAVO.

vind ook zeker wel dat het verplicht moet blijven, engels is een wereldtaal en het is ontzettend handig.
merk nu ook bij het werken dat er veel engels gebruikt wordt en dan is engelse kennis toch wel erg handig.
mijn collega spreek niet tot nauwelijks engels en ik moet altijd veel vertalen voor haar.

[EDIT] had de beginpost niet goed begrepen. les IN het engels geven lijkt mij niet gewenst op het HAVO/WVO (buiten de engelse les om) dat is toch meer voor universiteiten en daar gebeurd dat ook meestal, net zoals de boeken en het studiemateriaal daar in het engels is
Laatst bijgewerkt door Liselot op 22-01-09 18:22, in het totaal 1 keer bewerkt

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 18:10

Als ik voor mezelf spreek is het aan de ene kant beter dat niet alles in het engels is gegeven aangezien ik dan denk ik niet gehaald had ;) Maar aan de andere kant is het in deze maatschappij wel belangrijk dat je goed engels kan....
Maar ik ga wel met cassidy mee betreft dat zwaartepunt.. misschien is het dan een idee dat je aan kan geven vanaf de 4e of je nederlandstalig of engelstalig les wel.
Immer moet je dan ook al kiezen welk profiel je neemt en als je voor jezelf dan al weet dat je de internationale kant je trekt waarom zou je dan ook niet meteen je engels beter ontwikkelen?
Op die manier krijgen de mensen die minde goed zijn in talen (waaronder mij ;) ) dus ook de kans om andere vakken te kiezen die hun beter liggen....

K1MmEl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 18:18

ik denk dat het wel goed zou zijn om een keuze te kunnen maken of je dit wilt. dus dat de mogelijkheid er wel is. Ik denk dat het alleen maar goed is. Engels is heel belangrijk en bij veel mensen niet beheerst. Terwijl je eigenlijk in deze tijd toch niet zonder engels kunt. Mag best wat meer aandacht voor komen vind ik. En dat je geen engels kunt, vind ik onzin. Ik heb ook nooit engels gekund, altijd 3-en gehaald op middelbare. Nu op het hbo werd ik verplicht omdat sommige boeken en lessen in het engels zijn. Na een jaar kon ik spontaan vloeiend engels.. als je moet, dan leer je het wel hoor!!
Ik denk alleen wel dat je meer voor de vakken moet doen waar je wat moeite mee hebt, omdat er nu nog een struikelblok is op dat vak, maar waar een wil is een weg..
er bestaat ook nog iets als bijles, of op school meer lessen engels geven, zodat engels sneller onder de knie is. En engelse lessen zou ik dan niet geven zoals vroeger, maar praktisch maken, zodat ze er mee om leren gaan..

wendietjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 18:20

volgens mij leven we hier in nederland en spreken we hier nederlands. mijn mening is dan ook dat als je graag goed engels wilt leren je maar naar zo'n aparte school moet. als alles in het engels wordt gegeven op het havo dan had ik mijn diploma niet gehaald!

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 18:22

Nee ik vind van niet.
Er is inderdaad een speciaal TTO, en mensen die dat willen kiezen daarvoor. En mensen die
moeite hebben met engels kunnen dan gewoon de lessen in het nederlands volgen. Wel vind
ik dat TTO ook te kiezen moet worden op de HAVO, ik had het zelf erg leuk gevonden, om
lessen in het engels te krijgen, maar doe helaas geen atheneum. Maarja.

Ik ben het dus oneens met je stelling.

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 18:22

maar er staat toch nergens dat het gaat over alle onderwijs in het Engels? volgens mij gaat het om het vak Engels? Als je alleen Engels onvoldoende hebt kun je toch nog makkelijk slagen :P ?

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 18:24

Frances schreef:
maar er staat toch nergens dat het gaat over alle onderwijs in het Engels? volgens mij gaat het om het vak Engels? Als je alleen Engels onvoldoende hebt kun je toch nog makkelijk slagen :P ?

dat dacht ik ook, maar toen ik de openingspost nog eens goed doorlas staat dat er dus wel. vandaar dat ik mijn post ook even heb aangepast

Chiva

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 18:26

wendietjuhhh schreef:
volgens mij leven we hier in nederland en spreken we hier nederlands. mijn mening is dan ook dat als je graag goed engels wilt leren je maar naar zo'n aparte school moet. als alles in het engels wordt gegeven op het havo dan had ik mijn diploma niet gehaald!

En als iedereen die instelling had dan had Nederland internationaal nooit de positie gehad die het nu heeft ;)

Begrijp me niet verkeerd, ik vind niet dat alle vakken als voertaal engels zouden moeten zijn, tenzij je bewust kiest voor een TTO school, maar wat mij betreft kan er niet genoeg aandacht besteed worden aan talen binnen het onderwijs (en dan niet alleen engels)!

Ik ben zelf lerares Engels dus misschien is het makkelijk kletsen ( ;) ) maar ik vind het uiterst belangrijk dat "men" zijn talen goed spreekt en Engels is nu eenmaal een wereldtaal. Gezien het feit dat Nederlands nu eenmaal een niet al te bekende taal is en internationaal gezien al helemaal niets voorstelt, is het niet verkeerd om er veel aandacht aan te besteden.

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 18:30

LiSSy schreef:
Frances schreef:

dat dacht ik ook, maar toen ik de openingspost nog eens goed doorlas staat dat er dus wel. vandaar dat ik mijn post ook even heb aangepast

Hee je hebt idd gelijk.

Nee als je alle vakken in het Engels wil moet je idd naar een TTO school. Ook ben ik het er mee eens dat het voor havisten ook beschikbaar moet zijn om te kiezen voor TTO, voor vmbo trouwens ook. Ik deed vmbo en had ook wel TTO willen doen :P

Maar iedereen alle vakken in het Engels laten doen lijkt me niet haalbaar, misschien wel meer Engels, maar alle vakken is het andere uiterste :)

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 18:32

we zitten toch in nederland? engels is belangrijk maar om nou engels te gaan spreken overal op scholen lijkt me overdreven en dan ga ik me examens zoiezo dus al NOOIT halen wat een rampvak

Claudienee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 19:01

Yannicke schreef:
Ik deel die mening niet. Er is speciaal TTO onderwijs waarbij alle of in elk geval veel vakken in het Engels (of een andere taal in sommige gevallen) worden gegeven. Mensen kunnen daarvoor kiezen. Wel zou het een mogelijkheid zijn dat er meer TTO scholen komen.

Hoe wil je Frans/Duits in het Engels gaan geven? :+

Hier ga ik volledig in mee :j

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 19:10

Laat ze eerst maar eens fatsoenlijk Nederlands leren. Genoeg leerlingen die onze eigen taal niet eens fatsoenlijk lezen/schrijven, zo lang je dat niet voor elkaar hebt moet je er volgens mij niet aan willen beginnen om alle vakken in een andere taal te gaan geven.
Dat het op HBO/universiteit wel gebeurt is prima en ook een logische keuze aangezien veel studiemateriaal ook niet eens in het Nederlands beschikbaar is. En niets is irritanter dan constant moeten vertalen, vaktermen die niet overeen komen etc.
Maar op de middelbare school... nee, echt niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 21:14

1.Vind jij dat álle vakken(behalve Nederlands natuurlijk) op het HAVO/VWO in het engels moeten worden gegeven?
Waarom niet, waarom wél:
Nee. We leven in Nederland, en de mensen die later wat Engels willen gaan doen oid, kiezen later wel een opleiding in het Engels.
Er zijn ook mensen die daardoor 'maar' VMBO gaan doen terwijl ze best Havo kunnen, maar gewoon niet goed genoeg zijn in Engels.

MilesNF

Re: [ENQ] Engels moet verplicht worden op HAVO/VWO

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 21:24

Ik ben het er ook niet mee eens. Ten eerste is voor de meeste mensen Nederlands de moedertaal. Als je alle lessen in het engels gaat geven zullen bepaalde dingen veel minder snel begrepen worden, zeker voor de mensen die moeite hebben met taal of bijvoorbeeld dislectie hebben.
Bovendien verdient het Nederlands ook nog genoeg aandacht, ik denk dat je de middelbare school ook nog echt veel Nederlandse taal moet gebruiken/schrijven om dit echt goed getraint te hebben.
Ook zie ik geen hele grote meerwaarde, aangezien engels al als belangrijk wordt gezien heb je aan het einde van de middelbare school al een redelijk niveau. Iig genoeg niveau om een normaal gesprek te hebben, boeken te lezen en tv te kijken.

Yannicke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 14:24

Nelleke1 schreef:
we zitten toch in nederland? engels is belangrijk maar om nou engels te gaan spreken overal op scholen lijkt me overdreven en dan ga ik me examens zoiezo dus al NOOIT halen wat een rampvak

Dat ligt eraan. Als jij vanaf klas 1 al meerdere vakken in het Engels krijg, weet je op den duur niet beter en ben je het gewend.

Ik doe zelf TTO engels op atheneumniveau. Wij hebben de eerste 3 jaren alleen maar in het Engels gehad, op muziek, techniek en de overige talen na. Geloof me, het was voor ons een stukje moeilijker de eerste maanden in het Nederlands op de 4e! Sommige leerlingen uit mijn jaar zijn ook niet goed in Engels qua grammatica, maar doen wel TTO en hebben nog ieder jaar gehaald. Je mag bij ons niet over naar het volgende jaar TTO met een onvoldoende voor Engels.

Mijn broertje doet TTO duits op havo niveau. Zij krijgen de helft (of in elk geval een deel) van hun lessen in het Duits, door de docent zelf in te vullen wanneer en op welke manier. Dit zou wel een idee zijn, om een aantal van de lessen in een andere taal (Engels bijv.) te geven. Zo doe je dezelfde kennis op als in het Nederlands, maar oefen je ook een tweede taal die overal ter wereld te gebruiken is.
Op de school van mijn broertje kun je vanaf de bovenbouw ook ervoor kiezen om TTO Frans te volgen. Hoe dat precies zit weet ik niet. :)

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 10:52

Klinkklare onzin, om iedereen in het Engels les te geven. Dat iedereen Engels zou moeten leren, daar ben ik het zonder meer mee eens, maar misschien moet het onderwijs dan eens beginnen met fatsoenlijk talenonderwijs Engels te geven, in plaats van dit soort kunstgrepen. Er bestaat al zoiets als 'Tweetalig Onderwijs' en dat lijkt me prima, maar alleen als de leerling er zelf voor kiest, niet verplicht.

romy_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 10:55

absoluut niet mee eens, ik persoonlijk heb harstikke veel moeite met engels. Als ik ook nog eens andere vakken in het engels krijg sta in na een poosje overal onvoeldoende voor.

Novalues

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 10:57

Ik denk dat het niet slim is om álles in het engels te doen, zoals hierboven al meerdere keren aangegeven is, maar dat er vooral meer engels gegeven moet worden op school. Ik (vwo5) heb op dit moment 3 uur in de week engels. Persoonlijk vind ik dit veel te weinig. Als je ziet dat op de universiteit veel lessen in engels worden gegeven denk ik dat het dus niet slecht is om meer engels te leren. Zeker als ik kijk hoe beroerd mijn engels is..