Opknaphuis of bouwval gekocht? Heb je informatie voor mij?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

neres

Opknaphuis of bouwval gekocht? Heb je informatie voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-09 09:39

Hallo allemaal,

Ik ben heel benieuwd of hier mensen op bokt zitten die een oud huisje hebben gekocht, bewust.
En dan denk ik aan een huis waar bij de verkoop nog veel/ heel veel aan moet gebeuren.
Hierover heb ik een aantal vragen:

1. Hoe ben jij aan je huis gekomen? via via, makelaar enz enz.
2. Waarom heb je gekozen om een opknaphuis/ bouwval te kopen?
3. De koopsom van een huis en de opknapkosten, wanneer wist jij dat er niet veel te veel werd gevraagd voor een bouwval waar nog veel aan moest gebeuren?
4. Hoe verhouden de opknapkosten zich tot de koopsom?
5. Wat moest er allemaal gedaan worden aan het huis?
6. Heb je een plan van aanpak gemaakt van te voren of er zomaar ingevallen en begonnen?
7. Tegen welke verassingen/ tegenslagen zijn jullie aangelopen tijdens het opknappen van het huis?
8. Heb je veel zelf in huis gedaan of alles laten doen?
9.Zou je ooit nog een keer kiezen om een opknaphuis/ bouwval te kopen? zo ja/ nee waarom?
10. Heb je nog goede tips? do's en dont's en weet je misschien websites met meer/ interessante info?

groetjes

mag

Re: Opknaphuis of bouwval gekocht? Heb je informatie voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 09:45

Interessant topic, wil dit even volgen.
Zijn ook al naar een paar bouwvallen gaan kijken. Je hoort eigenlijk altijd dat het meer kost als van te voren geschat wordt.....

neres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-09 09:48

mag schreef:
Interessant topic, wil dit even volgen.
Zijn ook al naar een paar bouwvallen gaan kijken. Je hoort eigenlijk altijd dat het meer kost als van te voren geschat wordt.....

Ja idd dat ook en mijn probleem ik kan geen leuke opknaphuisjes vinden! Het lijkt of hier in de omgeving alleen maar opgeknapte/ nieuwe huizen staan dus ik heb nog meer als genoeg tijd me goed in te laten lichten. Misschien kom ik er na wat verhalen wel op terug :+

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 09:51

Je moet je eerst afvragen wat je onder opknap/bouwval verstaat.
Opknap, dan vindt ik de ruwbouw, dus muren en dak nog in goede staat.
Bouwval vind ik een huis waar de fundering verzakt is, muren scheef, een huis wat goedkoper als je het omstoot dan wat je probeert op te lappen.
Wij hebben zelf zo'n eerste projectje. Een bouwval is voor ons onbetaalbaar.
Opknappen kan in delen, nieuw terug zetten niet.

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 10:00

seren schreef:
Hallo allemaal,

Ik ben heel benieuwd of hier mensen op bokt zitten die een oud huisje hebben gekocht, bewust.
En dan denk ik aan een huis waar bij de verkoop nog veel/ heel veel aan moet gebeuren.

via de makelaar
omdat er redelijk ond bij zat en anders niet te betalen was
3. De koopsom van een huis en de opknapkosten, wanneer wist jij dat er niet veel te veel werd gevraagd voor een bouwval waar nog veel aan moest gebeuren?
we hebben aan mijn schoonvader een goede adviseur gehad
4. Hoe verhouden de opknapkosten zich tot de koopsom? naar tevredenheid, ook omdat we zelf heel veel doen
5. Wat moest er allemaal gedaan worden aan het huis? nieuwe schuur, ban aangelegd+omheining. Bijkeuken en garage eraf + nieuwe aanbouw waarin de douche enzo komen. slaapkamer beneden, nieuwe ramen enz
6. Heb je een plan van aanpak gemaakt van te voren of er zomaar ingevallen en begonnen? plannen gemaakt ook ivm vergunningen
7. Tegen welke verassingen/ tegenslagen zijn jullie aangelopen tijdens het opknappen van het huis? dat de bestaande vloer van de bijkeuken en garage zakt en de leidingen meetrekt + riool onder het huis niet goed was aangelegd
8. Heb je veel zelf in huis gedaan of alles laten doen? doen zo veel mogelijk zelf
9.Zou je ooit nog een keer kiezen om een opknaphuis/ bouwval te kopen? zo ja/ nee waarom? denk het niet, wil ook wel genieten
10. Heb je nog goede tips? do's en dont's en weet je misschien websites met meer/ interessante info? zoek goed naar goedkope adressen voor bouwmaterialen, kan je enorm veel besparingen opleveren

groetjes

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 10:02

nou dames, daar kunnen jullie je nog goed in vergissen. Voor de liefhebbers heb ik op http://silviabol.hyves.nl/album/3438275 ... /BO0ANo9V/ kijken voor foto's vna ons huisje.
We zijn er aan gekomen via de makelaar (zelf gezocht maar verkocht door de makelaar) en het is een voormalige huurwoning. het hele rijtje wordt waarschijnlijk verkocht.
Het gaat om een woning die de woningbouwvereniging goed heeft onderhouden, maar met een 'klusser' als vorige bewoner. Deze heeft ongefundeerde vloertjes gelegd (in het zand), zelf getegeld, zelf gestuct en zelf leidingen getrokken. Het ziet er niet uit :n gelukkig zijn de ketel en de fundering enzo goed.

de opknapkosten zijn in een verhouding 1:10 met de aankoopsom en dat is bijzonder weinig, maar mijn handige vent (en ik) doet alles zelf :D
hij heeft ook zelf ervaring in de bouw (heeft onder andere ooit samen met iemand een huis gebouwt en heeft een jaar hbo bouwkunde gedaan)

ik zou er zeker voor kiezen om het opnieuw te doen, al zijn we nog maar 6 weken bezig.

do's:
- heb een 2de (tijdelijke) slaapplek zodat je je kan concentreren op het werk en daarna de deur achter je dicht kan trekken (ivm stof, vocht, tocht enz)
- maak een goede begroting van wat er gedaan moet worden
- haal een constructeur in huis die berekend welke muren wel/niet door kunnen en in welke plafonds je wel/geen (trap) gaten mag maken.
- sluit een rechtsbijstandverzekering wonen af
- bepaal van te voren hoe het er uit moet zien en struin vervolgens in de maanden daarna alle folders en aanbiedingen af, scheelt bakken met geld!

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 10:04

kazary schreef:
Je moet je eerst afvragen wat je onder opknap/bouwval verstaat.
Opknap, dan vindt ik de ruwbouw, dus muren en dak nog in goede staat.

Dan bedoel ik opknaphuizen. Dus de muren zijn nog goed maar verder alles eruit. Kozijnen, badkamer, keuken enz. enz

In belgie zijn nog wel wat opknaphuizen te vinden voor een redelijke prijs. Woon nu ook al op de grens dus verhuizen naar Belgie is voor mij niet zo'n grote stap.....

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 10:14

Het voordeel van die huizen is dat je het in delen kunt doen. Je pak aan wat je het meeste stoort en gaat dan weer sparen en naar het volgende stuk. Maar ik zou zelf de tip geven, woon er eerst eens 3 maanden in, wat je eerst bedacht wat je het meeste stoorde, wil in de praktijk niet altijd hetzelfde zijn na een tijdje.
Vaak zijn spullen bij een Gamma erg duur, ga je naar een gewone houthandel of bouwmaterialen zaak ben je vaak goedkoper uit (die dus geen uiteenlopend assortiment hebben van automaterialen tot badkamers tot x)

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 10:19

seren schreef:
Hallo allemaal,

zonder makelaar, prive gekocht onder de notarishamer. mensen hadden schulden en huis werd via de bank verkocht
het huis stond in de ideale buurt waar we heel graag wilden wonen, we zagen niet op tegen het klussen, woonden allebei nog thuis en zaten dus niet met dubbele woonlasten.
doordat het bij de notaris werd aangeboden, is het huis iets boven de executiewaarde verkocht. direct na aankoop is er een bouwkundig rapport opgesteld en een taxatie gemaakt. toen werd het huis al op 25.000 euro meer getaxeerd dan wij er voor betaald hadden.
de koopsom was 200.000, wij hebben voor 30.000 verbouwd. de keuken en badkamer moeten nog, maar zijn in nog goede conditie.
nieuw leidingwerk, muren stucken, wanden zetten en slopen, toilet beneden vernieuwen, nieuwe vloeren, nieuwe ketel, plafonds, grondissolatie, tuinen
6. Heb je een plan van aanpak gemaakt van te voren of er zomaar ingevallen en begonnen?
eerst geinventariseerd wat er moest gebeuren, daarna gekeken wat we zelf konden en wat door professionals gedaan moest worden. daarna offertes opgevraagd en planning op die grote klussen afgestemd.
7. Tegen welke verassingen/ tegenslagen zijn jullie aangelopen tijdens het opknappen van het huis?
grote lekkage vanuit badkamer, daardoor moest er een complete wand in de aangrenzende studeerkamer uit, lek dak, krom houtwerk en veel houtrot
veel zelf gedaan, van leidingruimte frezen tot behangen en schilderen. woonkamerplafond en muren zijn gestucked door een professional, vloeren hebben we laten leggen en radiatoren en ketel laten plaatsen. tuintegels zijn aangelegd in de tuinen.
9.Zou je ooit nog een keer kiezen om een opknaphuis/ bouwval te kopen? zo ja/ nee waarom?
ja, absoluut! het huis is volledig wat we gewenst hadden en zelfs nog wat beter. jammer is dat iedere cent erin gaat... nu lopen we wel tegen het feit dat we geen dubbele woonlasten kunnen dragen als we er 2 huizen op na zouden moeten houden.
10. Heb je nog goede tips? do's en dont's en weet je misschien websites met meer/ interessante info?
altijd een bouwtechnische keuring laten uitvoeren voor de koop, zodat je niet voor verrassingen komt te staan. laat een voorlopige taxatie opmaken en laat daarin meenemen wat het huis in waarde zou stijgen na het opknappen. verzeker je huis op het hoogst mogelijke bedrag. bekijk goed wat je zelf kan en wat je echt aan professionals over zou moeten laten

groetjes

Sweetselina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 10:21

Het is niet echt een bouwval, maar moest toch wel heel veel aan gebeuren om het ook naar onze smaak te maken. Het is een 2 onder 1 kap en erg hokkerig. De buitenkant was nog in zeer goede staat.

Zagen hem te koop staan en hebben toen contact opgenomen met betreffende makelaar
2. Waarom heb je gekozen om een opknaphuis te kopen?
Liepen er tegen aan.
Een vriend van mijn vriend (jaja) heeft een eigen klus bedrijf en is langsgeweest en heeft alles bekeken.
Ook ongeveer 1/10
Vloer storten in de keuken (lagen klinkers in), alle electriciteit opnieuw aangelegt, nieuw toilet, nieuwe keuken, nieuwe badkamer,
2 (draag)muren doorgebroken, nieuwe plafonds erin, groot gedeelte van de muren laten stucen, alle plafonds laten spakken,
nieuwe vloeren erin, geïsoleerd, gat kruipruimte verplaatst (zat midden in de keuken), trap aangepakt en ben vast nog wat vergeten.
Uiteindelijk dus de woning volledig gestript.
In grote lijnen hadden we een plan van aanpak maar er kwam steeds meer bij.
6 lagen behang over elkaar, de trap zag er niet uit, de vorige bewoners hadden finylbehang aan de muren en overal bleef dus een dikke laag lijm achter. Daar is dus de stucadoor voor gekomen, electriciteit raar aangelegd, en de planning, het duurt mij allemaal veel te lang!!
Alles zelf gedaan behalve het spakken en stuccen.
Opzich wel, maar dan moeten we wel echt de tijd hebben.
Goede planning is belangrijk, genoeg hulp hebben is ook erg belangrijk en inderdaad alle folders doorspitten of internet afstruinen voor de voordeligste bouwmaterialen.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-7BXJLYRW.jpg
Dit is een foto van onze woning. We hopen er eind februari in te gaan, maar ben bang dat het niet lukt. Het is dus niet echt een bouwval maar er moest wel heel erg veel gebeuren.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 10:33

Wij hebben in september een opknapper gekocht. Buitenzijde van de woning (excl. houtwerk en tuin) was gelukkig prima in orde, daar hebben we ook bewust voor gekozen omdat dat onze pet te boven gaat.

De woning stamt uit 1970, maar er was al veel te lang niks aan gedaan. Alles was zwaar verouderd en hebben we dus gestript. We hebben wel alle muren laten staan.

Via de makelaar.

We konden geen huis vinden wat geheel aan onze smaak voldeed en toch betaalbaar was. Dit huis was ideaal qua lokatie en ruimte en bood veel potentieel om naar onze wensen in te richten.

Koopsom 183.000 k.k. en bouwdepot van 50.000, daarnaast hebben we een paar duizend eigen middelen moeten aanspreken. Uiteraard bekijk en bereken je vooraf hoe je je bouwdepot gaat verdelen en of dit reeel is (besproken met een bouwtechnische vriend).

Zie antwoord hierboven. We hebben heel veel zelf gedaan, maar ook tijdig zaken uitbesteed aangezien we beiden niet voldoende ervaring of tijd hadden.

Allereerst moest het huis gestript worden, hier gaat véél tijd in zitten. Ook het uitzoeken voor de aankoop van nieuwe spullen kost veel tijd natuurlijk.

We hebben:
- badkamer en toilet vernieuwd (slopen zelf, nieuwe badkamer zelf samengesteld, aanleg incl leidingwerk uitbesteed),
- oude schouw/ haard verwijderd (zelf gedaan) en nieuwe geplaatst (uitbesteed aan erkend bedrijf),
- houten steunbalk vervangen door stalen profiel (zelf gedaan),
- enkele binnenwandjes vervangen/ verplaatst (oa. bij bovengenoemd profiel),
- keuken is vernieuwd (slopen zelf, leidingwerk zelf, koop en plaatsing bij erkend bedrijf),
- de 2 oude tegelvloeren + cementdekvloer verwijderd (zelf gedaan),
- als hoofdverwarming een vloerverwarming geplaatst (uitbesteed aan erkend bedrijf),
- nieuwe tegelvloer gelegd (uitbesteed aan erkend bedrijf),
- alle electra + meterkasten en contactdozen/ schakelaars hebben we vervangen (zelf gedaan),
- alle verlaagde plafonds (woonkmr, keuken, hal, slaapkmrs, badkmr) verwijderd (zelf gedaan),
- alle wanden + plafonds zijn gedaan (spachtelputz wanden, schuurwerk plafonds, uitbesteed),
- 2 wanden zijn behangen (uitbesteed aan pa & ma)
- enkele binnenkozijnen zijn vervangen (zelf gedaan),
- alle houtwerk binnen is opnieuw in de lak gezet (zelf gedaan),
- nieuwe binnendeuren gelakt, beslagen en gehangen (zelf gedaan),
- boven vloerbedekking verwijderd en laminaat gelegd (zelf gedaan),
- trappen opnieuw gestoffeerd (verwijderen zelf, nieuw uitbesteed aan erkend bedrijf),
- neiuwe cv ketel (uitbesteed aan erkend bedrijf).

En nu zijn er nog een boel dingen die ik vergeten ben, maar die je gewoon als onderhanden werk kunt beschouwen. En het reguliere schoonmaken (100x), gordijnen hangen, plintjes voorzien enzo komt er ook nog bij natuurlijk.

We hebben naast een budgettering ook een planning gemaakt om alles in goede banen te laten verlopen. Je moet tenslotte vooraf ook externe partijen kunnen inplannen.

Gelukkig niet heel veel, de bar met houten balk bleek een steunbalk en moest dus gestut worden en vervolgens vervangen door een stalen profiel. Financieel viel dit mee, omdat we dit zelf hebben gedaan.

De reeds aanwezige asbest schoorsteen zou prima zijn om te gebruiken bij de nieuwe kachel, helaas bleek na 1x stoken dat het teerwater zó het plafond in trok. Nu dus een zwarte teerrand over ons net gestucte plafond en een extra kostenpost van 980 euro voor een rvs binnenpijp.

En natuurlijk valt het altijd tegen wat je kunt doen in een weekend of doordeweekse avond, dus we zijn nog láng niet op orde.

Zie boven.

Het volgende huis willen we waarschijnlijk zelf (laten) bouwen. Dan ben je niet eerst wéken met de troep van een ander bezig. Maar voorlopig moet ik er niet aan denken om weer te verhuizen, eerst dit maar eens af en genieten van al wat we hebben bereikt.

Bouwval gezocht, Tv makelaar en dergelijke programma's zijn écht informatief en héérlijk om een ander ook eens te zien afzien als je zelf een avondje tv hebt gepland :D

Kan nog wel wat fotootjes plaatsen als je dat leuk vindt?

Sweetselina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 10:37

Foto's zijn altijd leuk.

Klinkt ook als een echte flinke klus.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 10:39

1. Hoe ben jij aan je huis gekomen?
Via een huizen site, wat een prive verkoop zonder makelaar

Je kunt je eigen draai geven aan je huis

Het is geen bouwval. De contrauctie is goed en er is een bewoonbaar gedeelte. Er moet echter nog heel veel aan gebeuren maar we kunnen er wel in wonen. We hebben het gekocht als jarenplan. Met de tijd zien we wat we doen en hoeveel het kost en als nu niet kan dan sparen we even

geen idee, we wonen er pas net

Het hele huis moet geisoleerd (dak/wanden/ vloeren)worden, electra, cv en water moet vernieuwd worden, hele indeling omgegooid, nieuwe keuken, bovenverdieping, nieuwe cv-ketel en hele andere verwarmingsinstallatie (vloer verwarming ipv radiatoren op de benedenverdieping)

We hebben een stappenplan gemaakt. verder zien we wel hoehet gaat lopen

nvt
We willen bijna alles zelf doen. Alleen de echte lastige of gevaarlijke (denk aan grote hoogtes) gaan we uitbesteden

nvt

Ik vond bij een huis een goede constructie heel belangrijk. Of het moet zo groedkoop zijn dat je dat goed kunt betalen

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 10:42

Sweetselina schreef:
Foto's zijn altijd leuk.

Klinkt ook als een echte flinke klus.

Half september begonnen, begin januari móeten verhuizen omdat ons appartement verkocht was en nu dus nog bezig met de 'laatste' loodjes..

Ik zal vanavond eens foto's maken van hoe het nu is, dan kan ik een mooi vergelijk plaatsen :D

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 10:54

Heb nog wel een paar tips trouwens:

Je budgettering moet echt tot in de puntjes kloppen. Voor het bouwdepot moesten wij vooraf aangegeven welke posten we hadden en voor hoeveel budget. Staat een post niet genoemd, pech, dan kun je die bon ook niet declareren..

Vrienden die vooraf roepen dat ze het zó leuk vinden om te komen helpen :n Natuurlijk komen ze een keer langs, maar je moet vooral van je eigen kracht uit gaan. Zeker bij langlopende projecten.

Je sociale leven gaat door (evenals bijvoorbeeld je andere huishouden als je dat al hebt). Je kunt wel dénken dat alles wel een paar maanden kan wijken, maar dat is niet zo. Je hebt altijd verplichtingen waar je niet onderuit komt, of niet onderuit wilt. Er moet ook tijd zijn voor ontspanning! En ook voor het financiele gedeelte, vinger aan de pols. En ook voor aankopen: er gaat veel tijd zitten in het uitzoeken en aankopen van keuken, badkamer, tegelwerk, vloeren, evt. nieuwe meubels, etc.

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 10:59

Ik heb mijn antwoorden eraan toegevoegd! Mijn broer heeft enkele jaren geleden een hoekwoning (arbeidershuisje) uit 1904 gekocht en dit zelf met behulp van familie opgeknapt.

seren schreef:
1. Hoe ben jij aan je huis gekomen? via via, makelaar enz enz. makelaar
2. Waarom heb je gekozen om een opknaphuis/ bouwval te kopen? omdat een nieuwere woning niet te betalen is voor een alleenstaande in de Randstad
3. De koopsom van een huis en de opknapkosten, wanneer wist jij dat er niet veel te veel werd gevraagd voor een bouwval waar nog veel aan moest gebeuren? prijs van de woning was ook gebaseerd op een aantal dezelfde woningen in die straat, ook erg gedateerd
4. Hoe verhouden de opknapkosten zich tot de koopsom? na verbouwing is de woning, nu 4 jaar later ca. 40.000,- hoger getaxeerd
5. Wat moest er allemaal gedaan worden aan het huis? nieuwe achtergevel, CV aanleggen, dak van de aanbouw vernieuwen, alle binnenmuren opnieuw gezet, nieuwe keuken, badkamer, dubbele beglazing, op alle verdiepingen de vloeren waterpas maken
6. Heb je een plan van aanpak gemaakt van te voren of er zomaar ingevallen en begonnen? in de familie metselaar, elektricien etc, die zijn samen gaan zitten en een plan opgezet
7. Tegen welke verassingen/ tegenslagen zijn jullie aangelopen tijdens het opknappen van het huis? dat de kelder overloopt bij veel regenval
8. Heb je veel zelf in huis gedaan of alles laten doen? zelf met behulp van familie die eigen aannemers zijn
9.Zou je ooit nog een keer kiezen om een opknaphuis/ bouwval te kopen? zo ja/ nee waarom? nee, ondanks dat het een leuk, karakteristiek huis is, zou hij graag een recentere woning willen, waarbij alles nieuw is en meer van kunstof ipv hout
10. Heb je nog goede tips? do's en dont's en weet je misschien websites met meer/ interessante info? laat de woning bouwtechnisch keuren, zodat je weet wat de grote mankementen zijn

Thirza

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 11:01

seren schreef:
Hallo allemaal,

Wij hadden het zien staan op funda, er stonden geen foto's maar we hadden nietverwacht dat het er zo beroerd uit zou zien toen we gingen kijken.

Toen we binnen kwamen schrokken we dus een beetje maar ik werd verliefd :D Die grote ramen in de woon en slaapkamer vond ik zo gaaf :D. Mijn vriend en ik zijn beide behoorlijk handig dus we durfde het wel aan. Ook hadden we het voordeel dat we tijdelijk bij mijn ouders een paar straten verderop in zaten en we konden daar dus blijven slapen tot ons eigen huisje af was, geen dubbele lasten en het eten stond optijd klaar :D .
We hebben het dus niet zozeer gedaan omdat het goedkoper was, maar omdat we het huis zo leuk vonden.

Wij hebben ons huisje voor zo'n 25.000 minder kunnen kopen dan voor wat de rest weg gaat, en omdat we alles zelf konden doen wisten we dat we er niet zoveel geld in zouden gaan steken.

We hebben winst

Badkamer, keuken, wc, woonkamer eigenlijk alles wel.
De muren stonden, of iig de helft van de muren :D toen we iets wilde verplaatsen bleek dat er daar geen muur achter zat en dat gebeurde een paar keer.
Dan hebben we ook nog behoorlijk wat leidingen vervangen en alle elektra.

We zijn kamer voor kamer begonnen.

Dat sommige muren er helemaal niet waren dus, ook hadden de vorige bewoners schrootjes geplaatst door het hele huis maar die hadden ze zo danig bevestigd dat er om de 5cm een spijker of schroef in de muur zat (iets wat totaal niet nodig is) Dat bleek nig veel werk.

We hebben veel hulp gehad van vrieden en familie, alleen onze woonkamer is prof. maar door een kennis gestuucd. Wij hebben dus bijna geen arbeiders loon hoeven betalen.

Dat ligt eraan, we weten nu wat we kunnen. Maar we zaten toen in zo'n ideale situatie doordat we bij mijn ouders sliepen dat zal niet snel meer gebeuren. Maar mochten we weer verliefd worden zal de kans wel groot zijn dat we het doen.

eeehm, wij hebben heel veel hulp gehad van vrienden en familie maar dat kan ook heel erg tegenvallen en daar moet je dus ook niet van uit gaan dat je die hulp krijgt. Ook omdat we niet gelijk het huis in konden zijn we van te voren allemaal koopjes af gegaan en hebben daardoor flink kunnen bezuinigen op de inboedel.

groetjes

even een foto spammen van onze woon kamertijdens en na.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-QRSOXRH6.jpg

en na
http://www.mijnalbum.nl/Foto-NZ4MGQ6G.jpg
(op de afschuwelijke lamp na dan :D )

Sweetselina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 11:09

Wij hebben qua bouwdepot ook een soort overzicht gemaakt maar al doende zijn er toch aardig wat dingen die er niet op stonden, zoals nieuw toilet enz, toch krijgen wij daar het geld van terug. Gelukkig dat ze niet zo streng zijn, anders hadden we de helft niet kunnen doen. Electra stond er namelijk ook niet op, maar hebben we wel terug.

Vrienden zeggen inderdaad dat ze komen helpen maar je ziet ze nooit. Dat is wel jammer, want ook wij hebben alle hulp nodig. Komt ook omdat ik zelf niet veel kan ivm erge rugpijn.

Ook het sociale leven leidt er wat onder. Mijn vriend moet voor zijn werk 4 feb voor 2,5 maand naar het buitenland. Helaas gaat alle tijd in de woning zitten en begin ik vreselijk te balen. Vanaf 21 nov is er geen dag of weekend geweest dat we nog iets leuks hebben gedaan en het ziet er ook niet naar uit dat we voor 4 februari nog iets leuks kunnen gaan doen. Heb nu maar afgesproken om 1 februari uit eten te gaan en naar de bios. Doen we toch nog iets samen maar echt geweldig vind ik het niet. Kan ook nog gebeuren dat we toch met de woning bezig moeten dus dan heb ik pech.

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 11:15

tip: baal vooral niet dat het uitloopt. Dan ga je er een haastklus van maken terwijl je niet in wil perken in kwaliteit of in geld (voor ons in ieder geval)
zorg dat je geen haast hebt en dat je ruiiiiimmm plant

Mikkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 11:18

Chubby schreef:
Je budgettering moet echt tot in de puntjes kloppen. Voor het bouwdepot moesten wij vooraf aangegeven welke posten we hadden en voor hoeveel budget. Staat een post niet genoemd, pech, dan kun je die bon ook niet declareren..

Dit kun je echter tussentijds bij de verbouwing aanpassen bij je hypotheekverstrekker.
Nog een tip:
Verhuis pas als je in je nieuwe huis (goed) kunt douchen. Wij hebben nog maanden in de rotzooi gezeten, maar ik wilde persé dat de badkamer af was voordat we zouden overhuizen ;)

neres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-09 11:27

Hoi allemaal,
Hele nuttige tips die heel bruikbaar zijn! Fotos kan ik niet kijken hier helaas :)

Ik heb geen idee of ik er ooit aan wil beginnen maar wil me er wel goed in verdiepen voordat ik er voor zou kiezen.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 11:30

Mikkee schreef:
Chubby schreef:

Dit kun je echter tussentijds bij de verbouwing aanpassen bij je hypotheekverstrekker.

Ah, dat wist ik niet! Wij trekken 'm hoe dan ook wel leeg met andere bonnen ^)

Kobus17

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 11:40

seren schreef:
Hallo allemaal,

Via makelaar
Vriendlief wilde perse vrijstaand wonen en dit was DE uitgelezen mogelijkheid
3. De koopsom van een huis en de opknapkosten, wanneer wist jij dat er niet veel te veel werd gevraagd voor een bouwval waar nog veel aan moest gebeuren?Bij de onderhandelingen had de verkopende makelaar al tegen zijn klanten gezegd dat ze minimaal 30.000 GULDEN moesten zakken anders gingen ze het nooit kwijtraken, en uiteindelijk zijn ze nog eens 25.000 gulden gezakt :D
bijna een kwart van wat het huis ons had gekost hebben we erin gestoken
nieuwe CV aangelegd, was niet aanwezig, alle electra vervangen, nieuwe stoppenkast, nieuwe keuken, nieuwe badkamer, muren om gezet, extra binnenmuren geplaatst in de bijkeuken, gasleiding verplaatst, bergzolder gemaakt, isolatie overal aangebracht, alles opnieuw laten studacoren, nieuwe voordeur, nieuwe achterdeur, 2 openhaarden gesloopt, is een mooie houtkachel voor in de plaatsgekomen, scheelde een boel ruimte. Tuin kompleet vernieuwd ( nieuwe schuur/carpot) bestrating aanplanting
Hebben een planning gemaakt.
Van alles :D
Grote sloopwerkzaamheden : aannemer,
Electra: mocht vriendlief zelf doen,
CV: laten aanleggen
schilderwerk: zelf
Stucken :stucadoor

Ja, hoor, vond het erg leuk om te zien hoe je van niets, iets maakt, Vriendlief vond 1x wel genoeg :D
ik heb 1 ding, maak alles af VOORDAT je in het huis gaat, bij ons moet nu nog steeds de bijkeuken en de trapopgang van de 1ste verdieping gedaan worden, ter info: we wonen er nu 7 jaar :o

Mikkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 11:44

Chubby schreef:
Ah, dat wist ik niet! Wij trekken 'm hoe dan ook wel leeg met andere bonnen ^)

Ja, da's meestal geen probleem :P
Mijn eigen bankrekening is ook aardig wat leger geworden, ondanks het ruime depot wat wij dachten te hebben. Je komt altijd duurder uit want als je aan het ene klusje begint, is wel zo mooi om dat andere dingetje ook te doen...en dat...en dat...etc.
Heb in de tijd van onze verbouwing ook mijn paard verkocht (om andere reden hoor) en dat geld zelfs gebruikt om de keuken te kunnen betalen, terwijl ik het gereserveerd had voor een nieuw paard :o

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 11:54

wij hoefden geen butget te overleggen met de rabobank :n wij kunnen elke willekeurige (bouw)bon declareren :j