Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird
mag schreef:Interessant topic, wil dit even volgen.
Zijn ook al naar een paar bouwvallen gaan kijken. Je hoort eigenlijk altijd dat het meer kost als van te voren geschat wordt.....

seren schreef:Hallo allemaal,
Ik ben heel benieuwd of hier mensen op bokt zitten die een oud huisje hebben gekocht, bewust.
En dan denk ik aan een huis waar bij de verkoop nog veel/ heel veel aan moet gebeuren.
Hierover heb ik een aantal vragen:
1. Hoe ben jij aan je huis gekomen? via via, makelaar enz enz.
via de makelaar
2. Waarom heb je gekozen om een opknaphuis/ bouwval te kopen?
omdat er redelijk ond bij zat en anders niet te betalen was
3. De koopsom van een huis en de opknapkosten, wanneer wist jij dat er niet veel te veel werd gevraagd voor een bouwval waar nog veel aan moest gebeuren?
we hebben aan mijn schoonvader een goede adviseur gehad
4. Hoe verhouden de opknapkosten zich tot de koopsom? naar tevredenheid, ook omdat we zelf heel veel doen
5. Wat moest er allemaal gedaan worden aan het huis? nieuwe schuur, ban aangelegd+omheining. Bijkeuken en garage eraf + nieuwe aanbouw waarin de douche enzo komen. slaapkamer beneden, nieuwe ramen enz
6. Heb je een plan van aanpak gemaakt van te voren of er zomaar ingevallen en begonnen? plannen gemaakt ook ivm vergunningen
7. Tegen welke verassingen/ tegenslagen zijn jullie aangelopen tijdens het opknappen van het huis? dat de bestaande vloer van de bijkeuken en garage zakt en de leidingen meetrekt + riool onder het huis niet goed was aangelegd
8. Heb je veel zelf in huis gedaan of alles laten doen? doen zo veel mogelijk zelf
9.Zou je ooit nog een keer kiezen om een opknaphuis/ bouwval te kopen? zo ja/ nee waarom? denk het niet, wil ook wel genieten
10. Heb je nog goede tips? do's en dont's en weet je misschien websites met meer/ interessante info? zoek goed naar goedkope adressen voor bouwmaterialen, kan je enorm veel besparingen opleveren
groetjes
gelukkig zijn de ketel en de fundering enzo goed.
kazary schreef:Je moet je eerst afvragen wat je onder opknap/bouwval verstaat.
Opknap, dan vindt ik de ruwbouw, dus muren en dak nog in goede staat.

Ik ben heel benieuwd of hier mensen op bokt zitten die een oud huisje hebben gekocht, bewust.
En dan denk ik aan een huis waar bij de verkoop nog veel/ heel veel aan moet gebeuren.
zonder makelaar, prive gekocht onder de notarishamer. mensen hadden schulden en huis werd via de bank verkocht
het huis stond in de ideale buurt waar we heel graag wilden wonen, we zagen niet op tegen het klussen, woonden allebei nog thuis en zaten dus niet met dubbele woonlasten.
3. De koopsom van een huis en de opknapkosten, wanneer wist jij dat er niet veel te veel werd gevraagd voor een bouwval waar nog veel aan moest gebeuren?
doordat het bij de notaris werd aangeboden, is het huis iets boven de executiewaarde verkocht. direct na aankoop is er een bouwkundig rapport opgesteld en een taxatie gemaakt. toen werd het huis al op 25.000 euro meer getaxeerd dan wij er voor betaald hadden.
4. Hoe verhouden de opknapkosten zich tot de koopsom?
de koopsom was 200.000, wij hebben voor 30.000 verbouwd. de keuken en badkamer moeten nog, maar zijn in nog goede conditie.
5. Wat moest er allemaal gedaan worden aan het huis?
nieuw leidingwerk, muren stucken, wanden zetten en slopen, toilet beneden vernieuwen, nieuwe vloeren, nieuwe ketel, plafonds, grondissolatie, tuinen
6. Heb je een plan van aanpak gemaakt van te voren of er zomaar ingevallen en begonnen?
eerst geinventariseerd wat er moest gebeuren, daarna gekeken wat we zelf konden en wat door professionals gedaan moest worden. daarna offertes opgevraagd en planning op die grote klussen afgestemd.
7. Tegen welke verassingen/ tegenslagen zijn jullie aangelopen tijdens het opknappen van het huis?
grote lekkage vanuit badkamer, daardoor moest er een complete wand in de aangrenzende studeerkamer uit, lek dak, krom houtwerk en veel houtrot
8. Heb je veel zelf in huis gedaan of alles laten doen?
veel zelf gedaan, van leidingruimte frezen tot behangen en schilderen. woonkamerplafond en muren zijn gestucked door een professional, vloeren hebben we laten leggen en radiatoren en ketel laten plaatsen. tuintegels zijn aangelegd in de tuinen.
9.Zou je ooit nog een keer kiezen om een opknaphuis/ bouwval te kopen? zo ja/ nee waarom?
ja, absoluut! het huis is volledig wat we gewenst hadden en zelfs nog wat beter. jammer is dat iedere cent erin gaat... nu lopen we wel tegen het feit dat we geen dubbele woonlasten kunnen dragen als we er 2 huizen op na zouden moeten houden.
10. Heb je nog goede tips? do's en dont's en weet je misschien websites met meer/ interessante info?
altijd een bouwtechnische keuring laten uitvoeren voor de koop, zodat je niet voor verrassingen komt te staan. laat een voorlopige taxatie opmaken en laat daarin meenemen wat het huis in waarde zou stijgen na het opknappen. verzeker je huis op het hoogst mogelijke bedrag. bekijk goed wat je zelf kan en wat je echt aan professionals over zou moeten laten
groetjes

Sweetselina schreef:Foto's zijn altijd leuk.
Klinkt ook als een echte flinke klus.
Natuurlijk komen ze een keer langs, maar je moet vooral van je eigen kracht uit gaan. Zeker bij langlopende projecten. seren schreef:1. Hoe ben jij aan je huis gekomen? via via, makelaar enz enz. makelaar
2. Waarom heb je gekozen om een opknaphuis/ bouwval te kopen? omdat een nieuwere woning niet te betalen is voor een alleenstaande in de Randstad
3. De koopsom van een huis en de opknapkosten, wanneer wist jij dat er niet veel te veel werd gevraagd voor een bouwval waar nog veel aan moest gebeuren? prijs van de woning was ook gebaseerd op een aantal dezelfde woningen in die straat, ook erg gedateerd
4. Hoe verhouden de opknapkosten zich tot de koopsom? na verbouwing is de woning, nu 4 jaar later ca. 40.000,- hoger getaxeerd
5. Wat moest er allemaal gedaan worden aan het huis? nieuwe achtergevel, CV aanleggen, dak van de aanbouw vernieuwen, alle binnenmuren opnieuw gezet, nieuwe keuken, badkamer, dubbele beglazing, op alle verdiepingen de vloeren waterpas maken
6. Heb je een plan van aanpak gemaakt van te voren of er zomaar ingevallen en begonnen? in de familie metselaar, elektricien etc, die zijn samen gaan zitten en een plan opgezet
7. Tegen welke verassingen/ tegenslagen zijn jullie aangelopen tijdens het opknappen van het huis? dat de kelder overloopt bij veel regenval
8. Heb je veel zelf in huis gedaan of alles laten doen? zelf met behulp van familie die eigen aannemers zijn
9.Zou je ooit nog een keer kiezen om een opknaphuis/ bouwval te kopen? zo ja/ nee waarom? nee, ondanks dat het een leuk, karakteristiek huis is, zou hij graag een recentere woning willen, waarbij alles nieuw is en meer van kunstof ipv hout
10. Heb je nog goede tips? do's en dont's en weet je misschien websites met meer/ interessante info? laat de woning bouwtechnisch keuren, zodat je weet wat de grote mankementen zijn
Wij hadden het zien staan op funda, er stonden geen foto's maar we hadden nietverwacht dat het er zo beroerd uit zou zien toen we gingen kijken.
Toen we binnen kwamen schrokken we dus een beetje maar ik werd verliefdDie grote ramen in de woon en slaapkamer vond ik zo gaaf
. Mijn vriend en ik zijn beide behoorlijk handig dus we durfde het wel aan. Ook hadden we het voordeel dat we tijdelijk bij mijn ouders een paar straten verderop in zaten en we konden daar dus blijven slapen tot ons eigen huisje af was, geen dubbele lasten en het eten stond optijd klaar
.
We hebben het dus niet zozeer gedaan omdat het goedkoper was, maar omdat we het huis zo leuk vonden.
Wij hebben ons huisje voor zo'n 25.000 minder kunnen kopen dan voor wat de rest weg gaat, en omdat we alles zelf konden doen wisten we dat we er niet zoveel geld in zouden gaan steken.
We hebben winst
Badkamer, keuken, wc, woonkamer eigenlijk alles wel.
De muren stonden, of iig de helft van de murentoen we iets wilde verplaatsen bleek dat er daar geen muur achter zat en dat gebeurde een paar keer.
Dan hebben we ook nog behoorlijk wat leidingen vervangen en alle elektra.
6. Heb je een plan van aanpak gemaakt van te voren of er zomaar ingevallen en begonnen?
We zijn kamer voor kamer begonnen.
7. Tegen welke verassingen/ tegenslagen zijn jullie aangelopen tijdens het opknappen van het huis?
Dat sommige muren er helemaal niet waren dus, ook hadden de vorige bewoners schrootjes geplaatst door het hele huis maar die hadden ze zo danig bevestigd dat er om de 5cm een spijker of schroef in de muur zat (iets wat totaal niet nodig is) Dat bleek nig veel werk.
We hebben veel hulp gehad van vrieden en familie, alleen onze woonkamer is prof. maar door een kennis gestuucd. Wij hebben dus bijna geen arbeiders loon hoeven betalen.
9.Zou je ooit nog een keer kiezen om een opknaphuis/ bouwval te kopen? zo ja/ nee waarom?
Dat ligt eraan, we weten nu wat we kunnen. Maar we zaten toen in zo'n ideale situatie doordat we bij mijn ouders sliepen dat zal niet snel meer gebeuren. Maar mochten we weer verliefd worden zal de kans wel groot zijn dat we het doen.
10. Heb je nog goede tips? do's en dont's en weet je misschien websites met meer/ interessante info?
eeehm, wij hebben heel veel hulp gehad van vrienden en familie maar dat kan ook heel erg tegenvallen en daar moet je dus ook niet van uit gaan dat je die hulp krijgt. Ook omdat we niet gelijk het huis in konden zijn we van te voren allemaal koopjes af gegaan en hebben daardoor flink kunnen bezuinigen op de inboedel.
groetjes
) Chubby schreef:Je budgettering moet echt tot in de puntjes kloppen. Voor het bouwdepot moesten wij vooraf aangegeven welke posten we hadden en voor hoeveel budget. Staat een post niet genoemd, pech, dan kun je die bon ook niet declareren..

Mikkee schreef:Chubby schreef:Je budgettering moet echt tot in de puntjes kloppen. Voor het bouwdepot moesten wij vooraf aangegeven welke posten we hadden en voor hoeveel budget. Staat een post niet genoemd, pech, dan kun je die bon ook niet declareren..
Dit kun je echter tussentijds bij de verbouwing aanpassen bij je hypotheekverstrekker.
Via makelaar
Vriendlief wilde perse vrijstaand wonen en dit was DE uitgelezen mogelijkheid
3. De koopsom van een huis en de opknapkosten, wanneer wist jij dat er niet veel te veel werd gevraagd voor een bouwval waar nog veel aan moest gebeuren?Bij de onderhandelingen had de verkopende makelaar al tegen zijn klanten gezegd dat ze minimaal 30.000 GULDEN moesten zakken anders gingen ze het nooit kwijtraken, en uiteindelijk zijn ze nog eens 25.000 gulden gezakt![]()
bijna een kwart van wat het huis ons had gekost hebben we erin gestoken
nieuwe CV aangelegd, was niet aanwezig, alle electra vervangen, nieuwe stoppenkast, nieuwe keuken, nieuwe badkamer, muren om gezet, extra binnenmuren geplaatst in de bijkeuken, gasleiding verplaatst, bergzolder gemaakt, isolatie overal aangebracht, alles opnieuw laten studacoren, nieuwe voordeur, nieuwe achterdeur, 2 openhaarden gesloopt, is een mooie houtkachel voor in de plaatsgekomen, scheelde een boel ruimte. Tuin kompleet vernieuwd ( nieuwe schuur/carpot) bestrating aanplanting
Hebben een planning gemaakt.
Van alles![]()
Grote sloopwerkzaamheden : aannemer,
Electra: mocht vriendlief zelf doen,
CV: laten aanleggen
schilderwerk: zelf
Stucken :stucadoor
Ja, hoor, vond het erg leuk om te zien hoe je van niets, iets maakt, Vriendlief vond 1x wel genoeg![]()
ik heb 1 ding, maak alles af VOORDAT je in het huis gaat, bij ons moet nu nog steeds de bijkeuken en de trapopgang van de 1ste verdieping gedaan worden, ter info: we wonen er nu 7 jaar![]()
Chubby schreef:Ah, dat wist ik niet! Wij trekken 'm hoe dan ook wel leeg met andere bonnen
wij kunnen elke willekeurige (bouw)bon declareren