Vriend heeft problemen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Armaris

Vriend heeft problemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-09 16:10

Beste bokkers,
Ik open dit topic om even van me af te schrijven, raad geven mag gerust maar verwacht aub van mij niet dat ik het ook opvolg.

In 2007 leerde ik mijn vriend kennen, hij was 27 en ik 16, grote leeftijdsverschil maar we kwamen perfect overeen, zelfs nu nog. Alleen, hij heeft rare trekjes.

Hij is een jaar lang in een psychiatrisch ziekenhuis opgenomen vanwege een depressie. Ik ben dan telkens op en af gegaan naar hem en hij kwam ook naar mij toe. Dit viel perfect te combineren met mijn fulltime studie. In 2008 zijn we dan ook gaan samenwonen, ook dit gaat prima en we zijn gelukkig samen, alleen...

Ik merkte al snel dat hij geen schoonmaakmens is, prima dacht ik. Zal vast nog komen door zijn slaappillen en doordat hij pas uit de kliniek is. Zal wel overgaan,niet dus!

Thuis zijn ze ook enorm slordig en rommelig en zitten zowel hij, zijn vader als zijn broer continu voor de pc. Voor hem en zijn broer zijn het uitlaatkleppen, DE plek waar ze tot rust kunnen komen, ze hebben nooit geleerd te praten met hun omgeving.

Met beide dingen kan ik leven, als hij liever op zijn pc zit te typen dan met mij over moeilijke onderwerpen zit te praten, of als hij het even moeilijk heeft, prima. Als hij zijn ei maar kwijt raakt?
Hij gaat ook 1x per week op groepsessie in de kliniek en 1x per week of om de week(afhankelijk hoe hij zich voelt) naar een therapeut.

Maar wat merk ik nu? Hij is en blijft zo! Ik heb het lang kunnen verdragen maar vandaag deed de wélbekende druppel de emmer overlopen:

Ik kom om 17u15 thuis van mijn studie, mijn vriend om 12u30-13u (soms later) van zijn werk en al de hele week tref ik hem telkens aan voor de pc. Doet hij wel vaker MAAR hij ruimt niet op! Soms zie ik nog de vuile borden staan van 's ochtends of liggen er nog kruimels op tafel of is de salontafel nog niet schoongemaakt.

Op vrijdag gaan we bij mijn ouders eten, meestal krijgen we zondag een nieuwe propere wasmand mee met nette kleren. Dat blijft de hele week staan als ik het niet opruim.
Zijn kleren gooit hij vaak NAAST de wasmand ipv erin, zo hangt hij ook zijn handdoek amper omhoog en moet ik de badkamer opruimen na onze douche.

4weken geleden zei ik de badkamer volledig te boenen, is me niet geluk vanwege een dip dat ik had.
Ik vroeg aan hem om het even over te nemen en dan zegt hij: jij ging dat wel X weken geleden doen he!
Waarna ik het uiteindelijk toch doe omdat hij me geen keus laat: soms letten we op een kleuter van bijna 4 en dan kan ik niets anders dan schoonmaken.

De hele week al tref ik hem aan achter de pc, er is dan niets opgeruimd. Vandaag was ik het zo zat dat ik er een opmerking over maakte: zit je nou ALWEER voor de pc?
Hij werd pissig en riep: ik trek het niet meer! zoek maar een ander huishouden als het je niet aanstaat.
Waarop ik terugriep: als jij zo voort doet zal ik dat zeker doen!
Ik sloot een site waar hij op was en hij werd pissig omdat hij bijna dat nieuw spelrecord had verbroken.
Kom zeg, hij kwam tegen 13u30-14u thuis en gaat direct achter de pc en eet niet eens! Vandaag at hij pas om 15u3O.

Het is zelfs zo erg dat hij gaat surfen als een dvd'tje dat we gaan bekijken nog aan het opstarten is, zelfs tijdens het praten tussen ons kijkt hij op zijn pc.

Ik trek het niet meer, op school word ik gepest waardoor ik al zeker me niet lekker voel, en dit er dan nog eens bij? Nee, dat lukt niet lang meer.

Ik kan niet rustig met hem tv kijken want dan zit hij zichzelf te krabben. Kijk ik tv en internet ik terwijl gaat hij nerveus doen en ijsberen en weet hij niet wat te doen met zichzelf. Word er gek van!

Sorry voor het lange verhaal, moest even van me afschrijven :o

Macusa

Re: Vriend heeft problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 16:14

Het enige advies dat ik je kan geven is: denk even goed na of jij een toekomst wilt onder deze omstandigheden. Ga er maar niet vanuit dat hij verandert.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 16:16

Jee wat een verhaal.

Heb je er al met de dokters en de kliniek over gehad? Misschien dat zij je tips kunnen geven over hoe je het thuis moet aanpakken en dat ze in hun sessies ook gebruik maken van deze problemen.
Jij studeert nog dus ik vind eigenlijk dat je niet het hele huishouden moet doen aangezien studeren niet alleen naar school gaan is maar ook thuis studeren, taken maken enz.
Mag ik vragen hoe oud je bent en wat je studeert?

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 16:16

Dat je nog bij hem bent := Ik zou daar eerlijk gezegd echt niet tegen kunnen... Een relatie doe je samen, praat je met elkaar, als je samenwoont zorg je samen dat het huis netjes blijft. Kijk als hij nou een drukke baan had en overuren moest maken kan ik me voorstellen dat hij minder aan het huishouden zou doen. Maar dit zou ik echt niet pikken... Is het niet mogenlijk dat jij een keer met die therapeut praat ofzo? Uitlegt hoe de situatie is thuis enzo.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 16:20

Macusa schreef:
Het enige advies dat ik je kan geven is: denk even goed na of jij een toekomst wilt onder deze omstandigheden. Ga er maar niet vanuit dat hij verandert.

dit lijkt me een zeer hard, maar reëel advies... als hij zo is opgegroeid zal hij niet beter weten. ik neem aan dat je het er al wel met hem over gehad hebt? zo niet eerst dat eens proberen. duidelijk in de ik-vorm praten. dus: IK vind het vervelend dat ik de enige ben die opruimt, en niet: JIJ doet nooit eens wat in huis...

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 16:24

Citaat:
Maar wat merk ik nu? Hij is en blijft zo!

Als je een relatie begint met de verwachting dat iemand veranderd zul je vaak bedrogen uitkomen helaas...

Ik denk ook dat dit gedrag niet veranderd, sorry.

Levita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 16:24

Als ik het zo lees, vind hij het maar al te makkelijk wat je voor hem doet. Je bent zijn vriendin niet zijn moeder! Hij kan zich wel blijven verbergen achter zijn pc maar hij zal ook aan jou moeten denken.

Je zal vast veel van hem houden anders ben je niet met hem gaan samenwonen natuurlijk, maar zal eens goed nadenken over je toekomst samen. Probeer met hem te praten en als dat niet werkt ga dan bij jezelf na of je wel voor de rest van je leven bij hem wilt blijven.....

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 16:25

Nuage schreef:
Citaat:
Maar wat merk ik nu? Hij is en blijft zo!

Als je een relatie begint met de verwachting dat iemand veranderd zul je vaak bedrogen uitkomen helaas...

Ik denk ook dat dit gedrag niet veranderd, sorry.

Dit is ook zeker waar :j Een relatie ga je over 't algemeen aan met iemand die je leuk vindt zoals diegene is op 't moment dat je diegene ontmoette. Niet omdat je hoopt dat diegene nog gaat veranderen.

nanka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 16:26

Macusa schreef:

Ik ga helemaal mee met het antwoord/reactie van Macusa.

Ik spreek ook beetje uit ervaring. Als je je verhaal eens kwijt wil mag je me gerust een PB sturen ;-)
:(:)

Kosta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 16:27

Meid, je bent nog jong en geloof mij als oudje (37) mannen veranderen niet. Je kunt de scherpe kantjes eraf halen en het een beetje boetseren, maar de basis blijft erin zitten. Dus ga een goed gesprek aan, leg al je bezwaren voor en maak hem duidelijk dat dit echt moet veranderen, want dat je het anders niet meer trekt. Wil niet te grote veranderingen, maar gewoon kleine dingen, was in de mand, tafel opgeruimd enz. Kijk hoe het gesprek gaat, let op zijn reactie en bepaal voor jezelf waar je grens ligt. Als hij niet wil veranderen, wil jij dit dan de komende 60 jaar zo blijven doen of zie je het toch anders voor je. Je bent nog erg jong en een relatie is geven en nemen, maar bedenk je wel dat dit van beide kanten moet komen.

Dus bepaal je grenzen en trek de stekker eruit als je weet dat deze bereikt zijn. Blijf zeker niet je grenzen verleggen, want er zijn tenslotte meer mannen als kerktorens en voor hem tien andere. Sterkte.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 16:28

Meid, kies voor jezelf!
Ik kan me nog herinneren dat je ook al problemen had met je vorige vriend. Dit verdien je echt niet :n
Ik zou je idd willen adviseren om eens goed na te denken over je toekomst en prioriteiten te stellen!

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 16:29

Nuage schreef:
Dit is ook zeker waar :j Een relatie ga je over 't algemeen aan met iemand die je leuk vindt zoals diegene is op 't moment dat je diegene ontmoette. Niet omdat je hoopt dat diegene nog gaat veranderen.

Maar ze is gaan samenwonen met hem toen hij net uit de kliniek kwam en nog onder de medicijnen zat. Dan kun je in mijn ogen wel verwachten dat die persoon nog gaat veranderen omdat hij nog moet wennen aan de omgeving en dit is dus blijkbaar niet gebeurt wat jammer is.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 16:30

Eén belangrijke vraag aan jezelf stellen "kan ik hiermee leven(de rest van mijn leven)". Iemand veranderen gaat waarschijnlijk niet gebeuren, dus de dingen die je niet aanstaan, zal je moeten accepteren. Als je dat kan, dan zal je voor lief moeten nemen dat hij geen prater of opruimer is. Het huishouden zal dan altijd op jou aankomen. Misschien vind je dat wel niet erg, omdat hij weer heel veel andere dingen wel doet.

Dat hij liever achter de computer zit dan met jou praten lijkt mij ook heel vervelend. Komt 'ie er ook niet achter weg als je 'm specifiek vraagt om bij jou bv op de bank te komen zitten. Of dan alleen met tegenzin?

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 16:31

Tja mannen... ik heb er ook zo eentje.
Hij zit dan wel niet de hele dag achter zijn pc, maar hij is dol op werkelijk álle series op tv en hij download ook nog eens 5 amerikaanse series, en hij heeft ook een godsgruwelijke hekel aan schoonmaken.

Een tijdje terug barstte bij mij ook de bom en heb ik een time-out genomen, in die tijd heb ik een brief aan hem geschreven en hij eentje aan mij. We schreven alles op wat ons dwarszat maar we hadden 1 regel, we moesten elkaar niet compleet afzeiken.

Na die brieven is het beter gegaan, ik snap hem meer, en hij mij. Hij ruimt tegenwoordig heel goed op voor zijn doen, en ik begin niet bij ieder wissewasje te steigeren, ik probeer me ook niet meer zo druk te maken als het huis een keer niet zo schoon is. We beloofden elkaar iedere maand een brief te schrijven, maar nu is dat zelfs niet eens meer nodig.

Misschien kunnen jij en je vriend ook eens een brief naar elkaar schrijven, maar let wel dat het een positieve brief moet zijn en niet een brief vol verwijten. Je mag er ook bijschrijven waarom je hem juist zo leuk vind en waarop je (ooit) verliefd bent geworden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 16:32

Volgens mij is je vriend verslaafd aan zijn computer, letterlijk verslaafd.

ik zou om relatiesessies gaan vragen bij die therapeut, los van zijn gebruikelijke groep.

Hem taken geven, op een lijstje zetten en hem vertellen dat als hij het doet voor je thuis komt het goed is, al is het een half uur voor jouw thuis komst.

Hij heeft dus duidelijk geen ritme en zit duidelijk niet in een actieve rol. Dit kan je niet alleen, idd take it or leave it. Maar om hier voor een einde aan de relatie te maken is wel vlot, zou ik pas na ultimatums doen.

overigens mijn vent doet ook niks thuis. Volgende week ga ik weer aan het werk, maar ik werk bewust part-time anders is de puinhoop niet te overzien. Al werk ik 100 uur per week, thuis doet hij lekker overal over heen stappen, alles wat links staat en hoort, pakt hij en zet hij rechts of heel ergens anders weer neer.

Nu doet hij sindskort afwassen, niet s'avonds :D want daar heeft hij geen zin in, nee s'ochtends :D , maar dan heeft hij geen tijd meer voor het aanrecht, de wasbak schoonmaken en het gasforneus. Mijn kasten zijn nu ook een grote puinhoop :+ Maar hij doet wat en daar moet ik maar mee leren leven...Klussen kan hij gelukkig wel goed en dat doet hij ook altijd, dus dan denk ik maar weer, ...laamaa. :+
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-01-09 16:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Trammelanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 16:33

Dit leesik morgen eventjes terug..!

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 16:33

Macusa schreef:

Helaas moet ik zeggen dat ik het hier ook mee eens ben, mensen 'echt' veranderen is bijna niet te doen.
Jullie moeten hier in iedergeval eens goed over praten, ik krijg niet het idee dat dit al eens grondig uigesproken is.
Ik zou inderdaad zoals eerder gezegd hem nergens toe dwingen/niets 'eisen' om het maar even ongenuanceerd te stellen, maar heel duidelijk aangeven hoe jij je hierbij voelt. Dan merk je snel genoeg hoe bereid hij is om hier aan te gaan werken.
Is hij bereid, dan lijkt het me handig om afspraken te maken over de verdeling ed, dan heb je meteen iets waar je weer aan kunt refereren als het niet lukt.

Is de bereidheid er niet of houdt hij zich consequent niet aan de afspaken die gemaakt zijn kom je weer terug bij de vraag; Wil/Kun je hiermee leven?

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 16:37

Mannen zien geen werk in het huishouden (lekker algemeen bedoeld). Is heel gemakkelijk voor ze, dat vind ik ook. Maar daar kun je héél lang ruzie om maken, dat is de moeite niet waard, al je eerdere opmerkingen en ruzies werden ook niet gehoord tenslotte?

Wellicht kun je er een oplossing voor zoeken: je maakt een takenlijst (letterlijk) waarop hij ziet wat het klusje van de dag is, je zoekt een huishoudster die de grootste zaken aanpakt, of jij gaat minder werken?

Key word van het hele verhaal, inclusief zijn gebrek aan oprechte interesse in samen zijn en dingen ondernemen: communicatie! Praat eens op een goed moment, met een glaasje wijn bijvoorbeeld, over wat er mis gaat en wat de oplossing zou kunnen zijn (laat hem vooral eens nadenken daarover).

Of wat harder: trek de internetverbinding er gewoon uit }>

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 16:37

Uiteraard is dat jammer. Maar ik neem aan dat de relatie al voor de opname was ontstaan...

Het is gewoon een vervelende situatie en het is moeilijk om zo in te schatten terwijl je de betrokkenen niet kent. Maar ik heb 1 ding geleerd van mijn relaties: mensen veranderen bijna nooit of niet ten goede.

Citaat:
Maar ze is gaan samenwonen met hem toen hij net uit de kliniek kwam en nog onder de medicijnen zat. Dan kun je in mijn ogen wel verwachten dat die persoon nog gaat veranderen omdat hij nog moet wennen aan de omgeving en dit is dus blijkbaar niet gebeurt wat jammer is

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 16:41

Armaris schreef:
Ik kan niet rustig met hem tv kijken want dan zit hij zichzelf te krabben. Kijk ik tv en internet ik terwijl gaat hij nerveus doen en ijsberen en weet hij niet wat te doen met zichzelf. Word er gek van!

Aan deze zin te zien lijkt hij inderdaad echt verslaafd aan z'n pc...

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 16:45

Citaat:
Wellicht kun je er een oplossing voor zoeken: je maakt een takenlijst (letterlijk) waarop hij ziet wat het klusje van de dag is,

Dit is wel een idee als je dit in samenspraak doet, hem hier gewoon mee confronteren wekt over het algemeen alleen maar irritatie op. (in een gelijkwaardige relatie kan niemand de ander iets 'bevelen' je overlegt en sluit compromissen)

Over de PC verslaving; dit is ook wel iets om hem eens voorzichtig naar te vragen. Hoe voelt hij zich als hij niet achter de computer zit ed.
Als het echt een verslaving is moet hij daar bij geholpen worden en even afgaande op je omschrijving van zijn situatie is hij niet iemand die helemaal in staat is dit soort problemen zelf te tackelen.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 16:47

Het zou ook iets anders kunnen zijn dan een verslaving, ik weet niet waarvoor hij in een inrichting heeft gezeten. Kan ook neurotisch gedrag zijn bijvoorbeeld.

Ellen__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 16:49

lastige situatie meis :(:)
ik denk ook inderdaad dat hij echt verslaafd is, ik heb het zelf namelijk gehad dat ik verslaafd was aan de computer ;)
en over dat schoonmaken,dat is echt heel herkenbaar!mijn vriend voert ook niks uit in huis, ja hoogstens een keer de afwas en als ik het hem vraag wiilt ie nog wel s wat doen,maar het gaat niet van hem zelf uit!
als je wil praten,ook mijn pb box staat voor je open

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 16:50

Nuage schreef:
Het zou ook iets anders kunnen zijn dan een verslaving, ik weet niet waarvoor hij in een inrichting heeft gezeten. Kan ook neurotisch gedrag zijn bijvoorbeeld.

Ik bedoel te zeggen dat als je al eens opgenomen bent; om welke reden dan ook de meeste mensen daarna niet heel erg sterk in hun schoenen staan. Dan is het niet het makkelijks om even zelfstandig een verslaving te lijf te gaan.
(Dit hoeft natuurlijk niet zo te zijn, maar het is wel iets om te overwegen als je hem met je bevindingen confronteerd; iets voorzichtiger te werk gaan dan bij een "gezond" iemand)

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 16:53

@ Lejo: daar heb je helemaal gelijk in. Als het gedrag wat hij vertoont ook echt te maken heeft mijn de reden waarom hij in een inrichting zat dan is het logisch en eigenlijk te verwachten. Maar vooral in dat geval is de verwachting van TS dat het verandert dan ook een beetje te hoog gegrepen denk ik