Bijna reageren of "gewoon" meteen reageren?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

eldango

Bijna reageren of "gewoon" meteen reageren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-09 10:51

Hallo Bokkers.

Wil even mijn verhaal kwijt! Dit na aanleiding van de spots op tv/radio naar aanleiding van we geven vaak bijna,maar bijna is hetzelfde als niets geven.

29 December reed ik met mijn auto over een weg waar vaak hard wordt gereden. Aan mijn linker zijde was er 1 van de verkeerspolitie een flitscamera aan het opstellen (Viel me op omdat achter hem paarden staan).

Vervolgens kijk ik rechts van me waar een mooi zwart paardje staat en zie een oudere man met zijn fiets liggen. Terwijl ik er voorbij rij zie ik dat de man geen aanstalte maakt om op te staan. Ik mijn wagen in zijn achteruit in de berm geparkeerd en ren naar hem. Natuurlijk vergeet ik in de haast mijn gsm. Ik weer teug rennen en bel 112. Terwijl ik bel ziet die van de verkeerspolitie mij en de man. Hij had gelijk met zijn portofoon de hulpdiensten aan de lijn. Binnen 2 minuten stonden 4 politie mensen bij de man. Omdat het 4 graden vroor had ik al een deken en een kussen voor de man uit mijn wagen gehaald en bij hem gelegt (Ik heb geen EHBO dus bleef ik van de man af)
De politie ging hem meteen reanimeren.
Toen kwam de eerste ambulance en die heeft het gedeeltelijk overgenomen en hem ook enkele schokken gegeven.
Nadat de 2de ambulance kwam hebben ze hem na overleg en toen ze een infuus hadden aangelegt hem naar het ziekenhuis gebracht.

Deze man heeft bijna 1 week in coma gelegen en had blijkbaar al hart klachten.
Gelukkig begint hij nu langzaam weer op te knappen.

Ik heb nu regelmatig contact met de politie en zijn familie over zijn welzijn. Mijn mening dat het mijn plicht was om te helpen. (Politie en zijn familie hebben me meerdere malen erop gewezen hoe goed het is dat ik reageerde. Heel fijn maar dat was niet de insteek!)

Achteraf blijkt dat de man 15 minuten van huis was en dat het 10 minuten fietsen is vanaf zijn huis. Hij heeft waarschijnlijk daar tot 5 minuten gelegen. Omdat er auto's ver voor mijn reden moeten deze het ook gezien en deze hebben dus bijna gereageerd en had deze man misschien niet in coma hoeven gelegen te hebben of was deze man misschien gestorven.

Nu hoor ik vaak (omdat het nu opvalt) dat veel mensen door rijden omdat het eng is omdat je niet weet wat er aan de hand is.

Dat ik goed heb gereageerd heb ik al vaak gehoord en dat is niet mijn opzet van mijn verhaal.

Maar:
Zouden jullie reageren of denk je dat je het ook te eng vindt om te gaan kijken?
Achteraf denk ik soms ook van wat als zus of zo. Maar heb er natuurlijk geen spijt van! Zou het zeker weer doen maar dan beter.

Nou barst los!

kazan

Re: Bijna reageren of "gewoon" meteen reageren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 10:53

Ik vind dat je op zn minst een telefoontje kan plegen als je zoiets ziet.
Oke dat je geen jas of iets om hem heen wilt slaan oke..want je weet tegenwoordig niet meer of ze te vertrouwen zijn mar je kan wel in of bij de auto wachten en 112 bellen..

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 10:54

Dit heb je echt supergoed gedaan! Door zulk optreden is het leven van mijn vader ook gered.....

Ik ben ook een doener, dus handel en krijg pas achteraf de schrik of stress of angst. Ben wel blij daarmee want het lijkt me vreselijk dat je door een van die factoren niet in durft te grijpen en daardoor iemand aan zijn lot overlaat.....

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 10:58

Ik zou ook meteen reageren.
Desnoods verderop parkeren en terugrennen oid.
Misselijkmakend dat iemand doorrijd.

OKe als je moeder op sterven ligt oid, maar geen enkel ander iets kan mij beletten iemand of een dier te helpen.

Van het weekend was "de waarheid"van Robbert ten Brink op tv. Er was ook een vraag: als je een hond ziet verdrinken ga je hem helpen? haar antwoord was: Nee.
Hoe kun je...

Super dat je zoals jou gehandeld hebt, gelukkig zijn er nog mensen zoals jou.

Laatst had ik een aanvaring in de trein.
Ik zat lekker, gabberstel verderop. Hadden duidelijk wat op, waren agressief, en begonnen contact te maken. "wat kijk je nou, wat zit je nou, etc etc" "sla dr zo op dr bek".
Heel laf, ben ik toen ergens anders gaan zitten nadat ik dacht: zal mij niets verbazen als het uit hand loopt en niemand mij helpt, wegwezen!.
Laatst bijgewerkt door Hannanas op 20-01-09 10:59, in het totaal 1 keer bewerkt

nickyu

tja weet je , als er iemand in het water valt
springt de ene mens er direct achteraan
de andere mens verstijfd of raakt in paniek

dit word gedeeltelijk door een bepaald hormoon geregeld
en uiteraard helpt het als je weet wat je doet

mensen die kunnen reddings zwemmen of kunnen reanimeren
zullen vaak eerder reageren omdat ze het herkennen

daarom heb ik bv een cursus auto onder water gedaan
in de hoop dat mocht het mij ooit gebeuren
ik op automatische piloot de in de cursus geleerde dingen ga doen

zelf ben ik iemand die idd reageerd en ook daadwerkelijk dingen gaat doen , ook `cool`blijft als er ergens ongeluk of brand is ed

veel mensen raken , vaak uit onmacht of niet weten wat ze moeten of kunnen doen , in paniek

vind niet dat je daar iemand op mag aankijken

verder in de auto let je meestal op de weg :Y)
en niet zoals wij paarden liefhebbers op de paardjes in de wei
waardoor je zoiets eerder ziet ;)

lesilla

Reageren in noodsituaties is niet zo simpel als het lijkt voor iemand die geen psychologie studeerd.
Echter zijn er stappen dat je moet doorgaan (vijf) voor iemand reageert. En als je niet reageert maakt het je geen slecht mens ofzo, omdat alle stappen volledig onderbouwd zijn en soms begrijpelijk.

Je hebt goed gehandeld je mag trots zijn!

Achter iemand aanspringen is gewoon afhankelijk wat je dominante reactie is in je actieplan. Mensen die opgeleid zijn hebben geleerd wat ze moeten doen dan is in stresssituatie de dominante reactie de juiste.
Verder is er nog sociale inhibitie, facilitatie,de ambigue situatie, bijstanders die hierop inspelen en veel meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 11:01

Het is idd niet zo simpel, maar je bent verplicht om te reageren! Je hoeft niet metee te gaan reanimeren, maar je bent verplicht om hulpdiensten op te roepen!

Jij hebt het gelukkig wel gedaan!

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 11:01

Ik vind dat je goed gehandeld hebt.

Gewoon doen. Als ik daar zou liggen zou ik ook willen dat er iemand zou stoppen.

Ik ben in het verleden ook al eens als eerste aan een ongeluk aangekomen. Gewoon stoppen, uitstappen en helpen waar kan (wel je sleutels mee uit je auto nemen en je wagen sluiten)
Ik heb in de koffer van men wagen een oude deken liggen. Dit kan van pas komen als je zelf wat voor hebt, of om te helpen.

Het is natuurlijk niet zo dat als er iemand niet zou stoppen een slecht mens zou zijn.

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 11:02

Hoe je reageert weet je pas op het moment zelf. Als we 100 mensen vragen of ze in het water springen als er iemand dreigt te verdrinken, dan zullen er 99 ja zeggen, en de honderdste heeft geen zwemdiploma, maar belt 112.
In de praktijk blijkt echter dat de hele goegemeente op de kant blijft staan, op een enkele dappere na. Dus waarschijnlijk reageren we in het echt toch anders dan we zo denken. Maar goed is dat natuurlijk niet. Het is niet meer dan je mensenplicht om anderen te helpen. Een paar jaar geleden werd er een paar honderd meter voor ons een jongen met zijn scooter geschept door een auto die van een boerenpad af kwam. De auto voor mij reed door, en wij zijn gestopt om te helpen. Het was bijna voor onze eigen deur dus we konden ook goed aangeven waar het was (in het boerenland). De chauffeur van de auto belde in eerste instantie naar 112, maar kon niet zeggen waar hij zich precies bevond. Het is al een paar jaar geleden, maar nog komt het af en toe ter sprake dat het zo raar is dat de auto voor ons door reed, terwijl die het gezien moet hebben, dan kan niet anders, maar ja, nogmaals, hoe je reageert weet je niet. Misschien heeft die bestuurder nu wel spijt dat hij toen niet gestopt is, en denkt hij er ook nog vaak aan terug.
Het was trouwens wel een naar gezicht de verwondingen, als ik mijn ogen dicht doe kan ik het zo weer voor de geest halen, maar dat is geen reden om dan maar niet meer te helpen.

Dus wat mij betreft: super zoals je gereageerd hebt!! Voorbeeld voor anderen.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 11:11

Ik reageer altijd direct op zulke dingen. (Ik geloof zelfs dat je als verpleegkundige verplicht bent om te stoppen)
Nu heb ik het geluk dat ik vanuit mijn werk weet wat ik moet doen. Ik heb ook al een aantal keer hulp geboden bij ongevallen..
Vorig jaar is hier een heel heftig motorongeluk gebeurd..
Ook daar ben ik direct hulp gaan verlenen.
Ik heb zelfs een noodpakketje in de gang en in de auto. hierin zit drukverband, betadine en handschoenen.. meer kun je niet gebruiken tot de ambulance er is.

Ik vind het schandalig dat mensen gewoon doorrijden. Ik heb zelf pas een klein ongelukje gehad, maar lag languit langs de weg, en kwam niet recht.. Moet je niet denken dat er iemand stopt om te vragen hoe het gaat.. Neehoor.. ze toeteren even naar je en dat is het.

Goed dat je die man zo geholpen hebt.. dat is een prijs waard.

lampjerulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 11:16

Ik zou meteen reageren denk ik.
Waarom denk ik;
simpel, ik heb nog nooit een dergelijke situatie meegemaakt
Maar ik ben wel gewend (door de bijbaantjes/vrijwilligers werk die ik heb gehad) op anderen te letten
Als je er niet bij wilt blijven staan omdat het eng is kan je inderdaad in elk geval 112 bellen
En dan helpen de hulpdiensten je heel goed verder met wat je wel en niet kan/moet doen

Je kan niet altijd iets doen, maar 112 kan meestal altijd.
moet je natuurlijk wel je mobiel bij je hebben ..

Ik ben blij dat ik straks EHBO krijg op school, en straks eindelijk een officieel reddingszwemexamen kan afleggen
ben zelf wedstrijdzwemmer en heb ook als badjuf gewerkt,
weet dus precies welke manieren je iemand uit het water kan halen en wanneer welke manier
Heb alleen dat stomme papiertje nooit gehaald omdat ik die cursus nooit heb gedaan
*ik kon het al dus waarom moet ik nog betalen om het te leren :')
nu gaan we het met school doen

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 11:18

Goed van je dat je gestopt bent :)

Ik reageer ook altijd meteen, kan er met mijn verstand niet bij dat je iemand (mens of dier) zomaar laat liggen. Hetzelfde met als je per ongeluk een dier aanrijdt en dan meteen doorrijdt. Stop dan toch even om te zien of er nog iets te redden valt (of uit z'n lijden te verlossen), of leg het dier aan de kant.

Een tijd geleden was ik buiten aan het rijden met mijn paard, het had toen net veel gesneeuwd, en er was ook iemand gevallen met z'n fiets (op een bosweggetje), en die lag daar (bleek achteraf) al een hele tijd. Mijn paard raakte nogal in paniek van die liggende man, maar gelukkig was mijn zus te voet mee en heeft zij hem kunnen helpen. Hij mankeerde gelukkig niks en is te voet terug naar huis gegaan, paardlief was wel nog een tijdje gestresst :(:)

tanya89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 11:22

Ik weet niet goed wat ik zou doen, ik ben nogal 'bang' van zieke of gewonde mensen, maar aan de andere kant.. Als het eigen familie was had ik het ook gedaan, en als iemand door niet helpen van mij zou overlijden zou ik me ook vreselijk voelen. Ik zou dus denk ik eerst op een afstandje kijken, wel direct 112 bellen en dan kijken naar de ernst en of ik wellicht iets kan betekenen voor degene (dekentje oid).
Goed van je wat jij hebt gedaan!

Vind die reclame overigens wel goed, van dat bijna doen :j

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 12:08

ik zou meteen stoppen maar ik weet dan ook wat ik zou moeten doen omdat ik bhv heb.

ik kan me voorstellen dat mensen die dat niet weten uit angst liever niet stoppen. maar het zou geen moeite moeten zijn om even de hulpdiensten in kennis te stellen.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 13:11

In Dld mag je pas je rijbewijs gaan halen als je een EHBO-cursus hebt gevolgd en dat vind ik op zich een prima zaak.
Je voelt je toch vaak zelfverzekerder als je wéét hoe je moet/kan helpen.
Het is alleen jammer dat men niet verplicht wordt om de cursus iedere 5 jaar te herhalen. Ik heb de ervaring dat als je niet veel met je kennis doet, het op een gegeven moment toch weer weg zakt.

Ik ben zelf wel iemand die meteen (uit een reflex) te hulp schiet als er een noodsituatie is.
2 Jaar geleden gingen we met vrienden (in een VW Sharan, 6-zitter) een weekend naar Oostenrijk. We waren net 20 min onderweg en mijn man reed.
Hij reed met ca. 140 km/h op de middelste baan en links van ons werden wij door een stationwagen ingehaald. Op het moment dat wij bijna langs de auto rechts van ons waren, schiet die auto voor ons langs, ramt de station links van ons, die vervolgens via de vangrail naar rechts (dus ook voor ons langs) tolde en door tegensturen van de bestuurder weer half voor ons tot stilstand kwam. Mijn man reageerde god-zei-dank op de juiste manier en laveerde overal tussen door en zette de auto meteen op de vluchtstrook. Op het moment dat hij stilstond, had ik de politie al gebeld.
In de stationwagen zat een familie met 3 kinderen. De moeder was volledig in paniek en pakte zonder op-of-om te kijken het kind wat rechts achterin zat uit de auto en rende (vanaf de middelste baan) zo de vluchtstrook over naar ons toe := .
Gelukkig had het achterop komende verkeer blijkbaar gelijk in de gaten dat er iets aan de hand was, want die stonden ook al bijna allemaal stil.
Toen de familie allemaal op de vluchtstrook stond, bleef de moeder als een kip zonder kop rond rennen, stond de vader er perplex bij en stonden de 3 kinderen de rillen langs de kant.
Mijn man en onze vriend hebben toen geholpen om gevaren driehoeken e.d. neer te zetten, mijn ene vriendin en ik waren bezig de moeder te kalmeren en de drie kinderen hebben we bij mijn andere vriendinnen in de auto gezet, zodat ze warm zaten en iig van de Autobahn af waren.
De ongelukveroorzaker was 200 m achter ons terecht gekomen en bij hem waren ook een aantal mensen die zich om hem bekommerden.
Er waren blijkbaar meer mensen die na mij gebeld hadden, want de politie en ambulances waren er binnen 10 min. De hulpdiensten hadden het ongeluk blijkbaar zó ernstig ingeschat, dat ze ook een helicopter gestuurd hebben.
Achteraf kan je het gerust een wonder noemen dat er echt niks ernstigs gebeurd is. De mensen zijn er zonder noemenswaardige verwondingen afgekomen (ook de ongevalveroorzaker had niks ernstigs, paar kneuzingen enzo) en zelfs onze auto had geen krasje en dat terwijl er tijdens de crash overal bumpers, glas en weet-ik-wat-niet-meer rondvloog :\ .

Maar ook al ben je misschien niet de persoon die aktief te hulp schiet, bellen kan iedereen en mocht je geen mobiel bij de hand hebben kan je altijd nog andere mensen om hulp (mobieltje om te bellen) gaan halen.

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 15:23

MW --> LZP

Samy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 15:29

Ik kan nu wel zeggen ik zou stoppen, maar zodra het zover is weet ik niet hoe ik zou reageren. Bij zulke dingen hoop ik dat ik wel goed reageer en dus stop en mijn hulp aanbiedt, maar wat als het om een mishandeling gaat. De laatste tijd hoef je maar daarnaar te kijken en jij bent de gene op wie ze door gaan.
Hangt dus ook erg af van de situati, maar die reclame zet de mens wel aan het denken!

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 15:36

Ik heb (gelukkig) nog nooit zoiets meegemaakt, dus kan eerlijk niet zeggen wat ik zou doen. Ik hoop in iedergeval dat ik direct zou helpen, maar 112 kan ik sowieso gelijk wel bellen :)
Ben wel iemand die altijd mensen helpt (als iemand zn boodschappen ofzo laat vallen), maar dat is toch heel anders :+

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 15:41

Meteen reageren. Dat heb ik van huis uit meegekregen. Ik was vorig jaar op een festival waar een jongen lens was getrapt, hij was bloed aan het spugen en niemand haalde er een security of EHBO bij. Toen heb ik die jongen ook zo goed en zo kwaad als het kon geholpen aangezien ik EHBO heb.

XChrisjeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 15:44

Je heb gewoon goed gereageerd, het feit dat de agenten je voor waren neemt niet weg dat je op de goede weg was. Je wilde immers terug rennen om 112 te bellen.

De man is aan het herstellen, zonder jou hadden misschien meer mensen"bijna" gereageerd. En ik weet dat het je niet te doen is, om complimenten te krijgen voor je actie. Het feit dat je gehandeld heb is gewoon perfect.

Ik weet het, heb er vorig jaar ook voor gestaan zie: [LZP] Vanochtend collega moeten reanimeren.

Het is iets dat je overneemt, je doet het gewoon!

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 15:46

ik ben geen afwachter en bij mij komt stress pas als de persoon geholpen is...
met oud en nieuw ook zoiets gehad ... ik was de enige van ons allemaal die 112 had gebeld en me ma in stabiele zijligging had gedaan.. de rest was te geschokt om te helpen was echt heel aso...
en daarna dat de ambulance personeel was geweest en mam rustig boven lag kwamen de stress en de tranen van de zenuwen...

maar nee ik zou ook gelijk helpen...

je heb top gereageerd hoor...stel je voor dat die man niet meer had geleefd..de familie zal je wel vreselijk dankbaar zijn

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 15:46

Ik heb hier meegemaakt dat er een hijskraan omviel bovenop iemand en toen heb ik meteen 112 gebeld terwijl ik er heenrende. Toen ik aankwam waren er al mensen omheen.

Ik zou altijd stoppen en als ik de enige ben zeker ook hulp verlenen waar ik kan.

Maar ik ben niet erg zelfverzekerd over mijn kunnen, dus als er andere mensen bij zijn die al hulp verlenen dan zou ik me er niet mee bemoeien.

Het enige waarbij ik waarschijnlijk niet durf te helpen is bij brand. Dat is ook het enige waarbij ik niet rustig en koel blijf maar in paniek raak. Geen idee waarom.
In alle andere gevallen blijf ik kalm en komt de schok pas na afloop.

Heb een keertje een auto achter me gehad (100 meter achter me ofzo) en die zag ik gericht een kat aanrijden.
Toen ben ik keihard op de rem gaan staan, ben over de middenberm gekeerd en ben erheen gereden. Helaas waren zowel de auto als de kat al spoorloos. Dus toen reageerde ik wel vrij ad-rem.

Maar heb ook meegemaakt dat er 3 hamsters overstaken op een dijk (ja echt) en ik was de voorste auto van 3 auto's achter elkaar. Toen ben ik niet gestopt. Op dat moment blijf ik rustig en maak ik toch de goede keuze ondanks mijn instinct om te remmen.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 16:01

Als ik iemand op de grond zie liggen ga ik meteen kijken wat er is, omdat ik zelf een keer enorm hard ben gevallen en er toen NIEMAND kwam helpen, terwijl er bosjes mensen voorbij kwamen.
Toen lag ik daar in de (gelukkig waterloze) sloot met een gekneusde knie, rug en een vinger die totaal open was.
Dus dat is de rede dat ik iig altijd even vraag of ik kan helpen oid.

Arnyek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 16:11

Twee keer iets gebeurd.

Een jaar terug, een motorrijder die werd aangereden. Heel opvallend was toen dat twee mannen eerst naar hun auto gingen kijken, twee vrouwen die langs de weg liepen rende naar de motorrijder toe, ik 112 gebeld (en één van de kerels van de auto) en daarna ben ik het verkeer gaan regelen. (Motor en rijder blokkeerde volledig de andere weghelft.) Tevens enige persoon (naast de persoon die hem heeft aangereden) die netjes contactgegevens aan de politie heeft gegeven.

Een paar maanden terug, mijn vriend en ik hadden net geparkeerd bij de supermarkt. Zaten nog 2 tellen in de auto, telefoongesprek afronden, rijdt er een meisje tegen een lantaarnpaal voor onze auto met haar fiets (beetje vaag, maar goed, was in gedachten verzonken zei ze).
Wij meteen uit de auto en vragen hoe het is, expat (spreekt geen Nederlands, kende nog bijna niemand), erg pijnlijke knie etc. Fiets vastgezet bij de fietsenrekken bij de supermarkt, meisje in de auto gezet en naar de eerste hulp gereden. Daar was ze erg blij mee.

Marije88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 17:55

Ik ben ook iemand van het helpen, niet als er al veel mensen bij staan dan voel ik me overbodig.

Een paar weken geleden toen er nog ijs lag kwamen een vriendin en ik bij de plas waar we gingen schaatsen en er was een man op zijn hoofd gevallen en werd overeind gehouden door twee andere mannen. We hebben een stoel geregeld, de schaatsen heeft de man uitgetrokken en hij wou naar huis rijden. We hebben allemaal aangeboden ambu te bellen maar dat hoefde niet en hij wou persé zelf naar huis reden hij woonde om de hoek. We hebben enorm bij hem aangedrongen zo van laat ons u maar thuis brengen, maar hij wou het niet. Ik was wel erg bang dat die man een ongeluk ging krijgen, voelde me enigzins ook wel schuldig dat we niet hebben gezegd dat hij in moest stappen, maar anderzijds deze man wou helemaal geen hulp. Hij vond het al veel hulp dat wij een stoel hadden gepakt zodat hij zijn schaatsen uit kon doen. Gelukkig is die man veilig thuis gekomen. (We zijn langs zijn huis gereden)