Meeloopstudent met andere intenties

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Noeps

Meeloopstudent met andere intenties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-09 18:58

Hai!

Afgelopen vrijdag had ik een meeloopstudent. Dat is iemand die misschien de opleiding wil gaan doen, op de open dag is geweest en vervolgens zich heeft aangemeld om een dag met een eerstejaars de lessen en colleges te volgen.
Ik studeer HBO-Logopedie, een typische meidenopleiding. We begonnen met 84 meiden en 1 jongen, en die is inmiddels gestopt ;)
Dus praktisch alle meeloopstudenten zijn ook meisjes, gemiddeld tussen de 16 en 25.
Dit jaar kon ik me opgeven om begeleider van een meeloopstudent te zijn, leek me hartstikke leuk dus gelijk gedaan! Ik kreeg een mail, en tot mijn grote verbazing was mijn meeloopstudent van het mannelijke geslacht. "Gaaf, ik krijg gewoon een jongen aangewezen!" dacht ik. Nouja, de meeloopstudent gebeld voor een afspraak. Aan de telefoon zei hij dat hij al werkte, dus ik vraag naar zijn leeftijd. Bleek hij 43 te wezen. Nouja, ik had wel zoiets van "wtf?" maar er zijn natuurlijk genoeg mensen die zich op latere leeftijd laten omscholen. :) Vroeg hoe ik hem kon herkennen "Nou ik ben uiteraard de knapste man van Groningen" okeee... >;)
Afspraak gemaakt voor de vrijdagmiddag van half 2 tot half 5. Alleen er kwam een roosterwijziging tussendoor, dus ik stuurde hem een sms (had alleen zijn mobiele nummer en ik had geen tijd om te bellen), met daarin de vraag of hij een halfuur eerder kon komen. Kreeg ik terug "Is goed, groet El-Magnifico"
Kreeg ik toch mijn bedenkingen bij. Het is een puur zakelijke afspraak in mijn ogen, dus je houdt toch een bepaalde afstand. Ik sloot mijn sms gewoon af met Paulien en zou het ook niet in m'n hoofd halen om er 'liefs, Plien' achter te zetten, wat ik wel bij vriendinnen doe.
Al die kleine dingetjes maakten toch dat ik een beetje een raar gevoel kreeg bij deze "meeloopstudent."
Vrijdagochtend werd ik gebeld door een meisje uit een parallelklas. Zij vertelde dat de meeloopstudent (zal hem verder in het verhaal R. noemen) zich op de open dag gigantisch vreemd had gedragen. Hij stelde voornamelijk vragen als "En hoeveel meiden zitten er op deze opleiding?" "Hoeveel contacturen heb je met je klas?" en hij had aan iemand van de opendag commissie gevraagd of "het allemaal zulke knappe meiden waren"

Werd spontaan misselijk toen ik het hoorde, zag echt tegen de ontmoeting met die vent op. Gelukkig heb ik een geweldige klas, 1 klasgenootje stond erop om samen met mij op R. te wachten en de rest van de klas keek vanuit de hal toe. :)

Ontmoeting viel nog mee, maar had echt een spontane afkeer van hem. Intuïtie zei dat het gewoon niet goed was ofzo.
Enfin, we hadden nog een kwartier voordat de les begon, voorgesteld aan de klas etc. Wel gevraagd naar wat hij op dit moment deed
"Ja ik zit op een groene stoel"
*zucht, niet grappig* "Werk je ook?"
"Ja ik werk parttime op een zorgboerderij, fulltime is helaas geen plek voor omdat ik ook redelijk oud al ben en pas 2 jaar terug mijn studie SPW heb afgerond en ik werk daarom ook nog 1 dag in de week als postbode"

Wat ik me dan afvraag, hoe wil je dan je studie gaan bekostigen? Hij heeft geen recht op Stufi, de studie is alleen voltijd te doen en waar wil hij dan het geld vandaan halen om van te leven? En de kans is zo klein dat ze nog iemand aannemen van 47, 48 die net een studie logopedie heeft afgerond.. Hij geeft nu al aan dat hij niet eens fulltime kan werken vanwege zijn leeftijd.. Nouja wie ben ik om daar over te oordelen. Inmiddels was het tijd om naar de les te gaan, we hadden zangles.

Hij stelde zich aan de docent voor als "El Magnifico - maar je mag me ook wel R. noemen hoor"
Docent was al ingelicht door de klas voor ons, dus die was al niet echt vriendelijk tegen hem.
We besproken even wat we in de les zouden gaan doen, en de zangpresentatie van de dag ervoor. Elke klas had een nummer uitgezocht, ingestudeerd, dans aangeleerd gekregen van studenten van de dansacademie, en dit alles werd op een ontzettend leuke manier gepresenteerd.
Zegt R. van "Oh jammer, dat had ik wel willen zien!"
Docent "Tsja, het is maar net waar je voor komt hè.." Mooie steek onder water dus ;)

Les verliep verder wel redelijk, maar R. onderbrak de hele tijd het verhaal van de docent met z'n vragen e.d. Terwijl het juist de bedoeling is dat je toekijkt en vragen stelt aan je begeleider, zodat je de les niet hoeft te verstoren.

Daarna hadden we een korte pauze en ik stond inmiddels echt te shaken/misselijk, ik had zo'n super naar gevoel bij R.... Klasgenoot zei ook al dat ze hetzelfde gevoel had.
Heb mijn vader even gebeld terwijl ik buiten een sigaretje aan het roken was (R. zat bij mijn klas in de kantine), en aan hem het hele verhaal gedaan omdat hij op zulke momenten net even wat helderder nadenkt. Want ik zag het echt niet meer zitten, zat nog 2,5 uur met hem opgescheept.... Zat midden in mijn verhaal, 3x raden wie er aan kwam lopen. Ik schakelde onmiddellijk over naar een ander onderwerp, en mijn vader aan de andere kant van de lijn heel rustig "Blijf maar praten en hou me aan de lijn, zorg dat mensen je blijven zien, kan je je klas nog zien? Ja? Mooi zo, blijf staan waar je staat en zwaai even naar je klas." en "Gebaar maar naar die R. dat het een belangrijk telefoontje is en dat hij je even niet mag storen, en zodra je gaat ophangen heb je het koud en loop je naar je klas toe." Zo gezegd zo gedaan, was papa zeer dankbaar dat hij zo rustig bleef want ik voelde me gelijk wat beter.

Toen was het tijd voor de volgende les, en terwijl we daarheen liepen vroeg R. ineens "Heb je altijd die kleur?"
"Hoe bedoel je? Ik ben blond van mezelf als je dat bedoeld.."
"Nee lak je altijd je nagels rood!"
*met stomheid geslagen en enigszins geïrriteerd omdat er nog geen zinnige vraag over de opleiding uit R. was gekomen* "Nee ik wissel af met knalroze"

Tijdens de les zelfde verhaal, R. onderbrak de hele tijd de les. Waren we de casus aan het inlezen/bespreken, zit hij door mijn casusboek te bladeren en zegt ineens "Ik zie hier ineens 'de stem kent afone momenten' staan, wat betekent dat?"
"Waar in de casus staat dat?"
"Nee niet in deze casus, maar in de casus van bladzijde..."

Klasgenote en ik hadden beiden zoiets van "waarom moet hij precies dat woord weten? Is toch niet van toepassing? In de casus die we nu behandelen staan zoveel moeilijke woorden, lijkt me handiger als je daar naar vraagt"
Maargoed, dat was blijkbaar niet zijn denkwijze. ;)

Gelukkig waren we snel klaar met de les. Klas bleef nog even hangen, R. besloot gelukkig dat het tijd was om te vertrekken. O:) Nouja afscheid van hem genomen...Stilte.... we hoorden hem de gang uitlopen en de klas slaakte echt in koor een zucht van verlichting.
Iedereen had een heel apart gevoel gehad de hele middag. We hadden ook unaniem het idee dat hij niet de intentie had om logopedist te worden, maar hij kwam er echt voor de meisjes. :\ De creep.

Vandaag hebben we het er nog in de les over gehad. De docente snapte niet waarom hij een meeloopdag mocht doen als hij zich al zo apart had gedragen op de open dag. Dit zal ook besproken worden met de coördinator van de meeloopstudenten, waarschijnlijk word ik hier nog over bericht.
Maar, ik kan er een studiepunt mee verdienen! Ik mag een protocol gaan schrijven voor/over het aannemen en/of weigeren van meeloopstudenten, met de ervaring die ik hierboven heb beschreven erin verwerkt.
Vind het een ontzettend leuke uitdaging, toch nog een positievere draai aan zo'n toch wel vervelende dag.

Heb al een beetje zitten brainstormen over dingen voor in zo'n protocol, maar ik heb nog nooit zoiets gemaakt. Hebben jullie nog ideeën? Hoor ze graag!

Paulien

Edit:
Zie net in mijn mailbox dat zowel de teamleider als de coördinator van de meeloopstudenten mijn verhaal nog willen horen. :)

Thats_Me

Re: Meeloopstudent met andere intenties

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 19:09

Wat naar zeg. Gelukkig is de dag wel normaal geeindigt. Hopelijk zien jullie die R. nooit meer terug :=

Inderdaad wel vreemd dat school hem toch heeft laten komen.

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 19:11

Jeetje wat een engerd Paulien. :(:) Echt ranzig zo'n kerel die alleen maar voor de meisjes komt. En wie noemt zich nou el Magnifico, alsof dat indruk maakt ofzo. :7

Nou wel fijn dat je er dan nog een studiepunt mee kan verdienen. :D Heb verder geen ideeën voor een protocol, heb het ook nog nooit gemaakt.

Vadalma

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 19:18

Nou, ik moet zeggen dat ik vind dat je je er keurig doorheen hebt geslagen. Je bent heel correct gebleven en hebt hem niet afgekafferd of op zn nummer gezet. Iets wat ik denk ik wel had gedaan.

Hmm een protocol. Het wordt natuurlijk lastig om te zeggen dat ze boven een bepaalde leeftijd niet meer mogen komen voor een meeloopdag. Dat kan je niet maken. Maar je kan er bijvoorbeeld dus wel in opnemen dat als iemand zich heeft misdragen op de Open dag, dat hij dan niet meer voor een meeloopdag in aanmerking kan komen.

desy_kuiken

Beetje apparte kerel.. als hij je maar niet blijft stalken op je mobiel..

Mars

Mijn mond is echt open gevallen van je verhaal, wat een creep zeg! Ik begrijp ook gewoon niet waar iemand het lef vandaan haalt om zich op te geven als meeloopstudent enkel en alleen voor de meiden :n
Ben blij dat je er toch nog een positieve draai aan kunt geven door een studiepunt te verdienen, maar ik kan me ook voorstellen dat je je heel ongemakkelijk hebt gevoeld!

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-09 19:28

desy_kuiken schreef:
Beetje apparte kerel.. als hij je maar niet blijft stalken op je mobiel..

Daar was ik dit weekend nog wel lichtelijk panisch voor, omdat hij mijn nummer heeft enzo. Elke keer dat mijn telefoon ging sloeg de schrik me wel even om het hart.
Niks van hem gehoord gelukkig!!

Vadalma schreef:
Nou, ik moet zeggen dat ik vind dat je je er keurig doorheen hebt geslagen. Je bent heel correct gebleven en hebt hem niet afgekafferd of op zn nummer gezet. Iets wat ik denk ik wel had gedaan.

Hmm een protocol. Het wordt natuurlijk lastig om te zeggen dat ze boven een bepaalde leeftijd niet meer mogen komen voor een meeloopdag. Dat kan je niet maken. Maar je kan er bijvoorbeeld dus wel in opnemen dat als iemand zich heeft misdragen op de Open dag, dat hij dan niet meer voor een meeloopdag in aanmerking kan komen.

Precies, daar zat ik ook over te piekeren. Je mag natuurlijk niet discrimineren, als in "Er mogen alleen meiden tussen de 16 en de 30 op een meeloopdag komen" ofzo.

Maar iets als "Indien de persoon de indruk wekt geen echte interesse in de opleiding te hebben" moet wel kunnen denk ik? :)

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 19:32

Plien! :(:) Ik heb echt vol verbazing jou verhaal gelezen.. Vind het echt onwijs knap dat je het hebt volgehouden! Goed dat ze het nu verder wel direct gaan aanpakken en dat jij er mee mag helpen, maar rot dat het jou net weer moet overkomen..

Vadalma

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 19:36

Citaat:
Indien de persoon de indruk wekt geen echte interesse in de opleiding te hebben" moet wel kunnen denk ik?

Hmm ja het kan op zich wel, maar is dat niet lastig te objectiveren? Ik bedoel, hoe kan je nu duidelijk stellen dat iemand geen duidelijke interesse heeft in de opleiding. Bij deze gluiperd was het duidelijk, maar er zulllen ook gevallen zijn die het minder laten blijken maar waar wel het gevoel bij ontstaat dat je denkt dat ze geen interesse hebben.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 19:38

Jeetje meid, wat een verhaal!! Knap gedaan hoor, en je hebt echt een super vader!! Die zag volgens mij al verschillende rampscenario's voor zich!
Ik vind ook dat de school achteraf goed reageert, hoop dat dit even grondig doorgesproken word, want dit zou natuurlijk niet meer moeten gebeuren! Alleen jammer dat de docenten tijdens de lessen niet even wat meer ingegrepen hebben. ZIj hadden ook moeten begrijpen dat dit een beetje te veel voor jou was.....

Tips voor het protocol: Misschien een idee dat mensen die zich opgeven voor zo'n dag een soort van 'intakegesprek' krijgen, voordat ze aan een leerling toegewezen worden?
Daarnaast denk ik dat er in het protocol iets moet komen te staan over de manier waarop zo'n meeloper in contact komt met de begeleider. Je iegen telefoonnummer opgeven is niet zo veilig, dat blijkt nu maar weer. Als iemand echt vervelend wil, is dat niet zo moeilijk. Daar zou best iets anders op te verzinnen moeten zijn, bijvoorbeeld een emailadres via school. Het is misschien lastiger, maar wél een stuk veiliger!
En ik denk dat er in het protocol een soort nooduitgang moet komen, zodat als je dan in zo'n dag zit en het blijkt zo'n geval te zijn, je zo iemand bij de decaan ofzo kan droppen.

In elk geval vind ik dat je je super door de dag heen geslagen hebt!

_Bonte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 19:43

ik zou zeker niet alleen de negatieve kant nu aanpakken. Dat het ook een aangename student had kunnen zijn. Dat het ook een fijne dag had kunnen zijn. Want als niemand op den duur het nog wil doen ... dan zit de school met de gebakken peren en geef jij negatieve commentaar op de school ... kan ook nadelig zijn.

xx

Vadalma

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 19:45

Ik denk juist wel dat ze moet doen. Bij de negatieve meeloopstudenten ligt toch het probleem? Dat moeten ze oplossen voordat het een keer wel uit de hand loopt en ze te laat zijn met een reactie. Ik denk dat deze situatie daar goede aanleiding voor is om dit aan te pakken.

Natuurlijk zijn er ook meeloopstudenten die we goed zijn, maar die zorgen niet voor problemen en daar zal dat protocol ook niet voor bedoelt zijn. ;)

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 20:32

Erg netjes van jezelf - trots op zijn!

En mooi dat je opleiding er zo actief op inhaakt, dat vind ik ook erg belangrijk... Ik zou persoonlijk niet voor een voorselectie zijn, maar wel iemand weg laten sturen als ie er is en zich niet prettig gedraagt, liefst met direct ook gesprekje met dagcoördinator voor ie afzwaait. Dan kun je mensen namelijk ook even wijzen op hun fouten/ongeschiktheid/etc, en eventueel zelfs adviseren iets totáál anders te gaan doen...

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 20:35

Er lopen wat griezels rond op deze wereld.
Stel je voor dat zo'n figuur de opleiding gaat doen en dan wordt losgelaten in een praktijk..............
Daar wil je toch geen logopedie van hebben.

Ik vind dat je het prima gedaan hebt. Fijn dat je vader het meteen aanvoelde en je via de mob kon coachen, dat geeft toch altijd wel een steuntje in de rug.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 20:35

He bah. Ik kan me goed voorstellen hoe je je gevoeld moet hebben. Knap dat je het toch volgehouden hebt.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-09 20:37

Iedereen bedankt voor de reacties! Kan zeker wat met de geopperde ideeën, morgen leg ik ze voor aan de teamleider :j.

Sanneh14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 16:42

Jeetje Paulien! Dat is niet niks zeg! Wel een uitdaging inderdaad om een protocol op te mogen stellen, maar wat je erin moet zetten.. Denk dat hier al een flink aantal ideeën geopperd zijn.

Maar wat ik niet snap, als deze man op de open dag al zo was, waarom hebben ze hem dan toegestaan om mee te lopen, en waarom bestond er geen mogelijkheid om hem tijdens de dag weg te sturen?

Wel vind ik dat jij onwijs netjes gehandeld hebt. Ik zou denk ik al enigszins geirriteerd raken door al die vreemde praatjes...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 16:43

Jeetje heb je verhaal gelezen, wat een griezel, maar je moet hier melding van maken. Geen een meid is hier van gediend, die kerel hoort niet bij jullie op school!

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-09 16:51

Ik heb het vandaag besproken met de teamleider. Hij had mijn verhaal al gehoord van een docent en vroeg of ik mijn verhaal wou komen doen.
Op de open dag was R. al opgevallen en zowel de teamleider als de coördinator van de open dag en meeloopdag wouden niet dat deze R. een meeloopdag ging doen. Hij is toen apart genomen en toen is het tegen hem gezegd, maar schijnbaar heeft hij het toch gedaan. Hoe dat heeft kunnen gebeuren weet niemand.. Maar wel weer iets om op te nemen in mijn protocol.

De teamleider gaat nog overleggen of ze nog contact opnemen met R. Hij heeft dus geen meeloopdag mogen doen maar toch gedaan. En ze gaan waarschijnlijk er voor zorgen dat hij niet mag worden toegelaten op de opleiding. Sowieso moet iedereen eerst gescreend worden en zowel de teamleider als ik zien R. ervoor aan om zich nog op te geven voor de screening ook. ;)
Ik ben in ieder geval blij dat de school er serieus op in gaat en er werk van maakt! :)

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 17:19

Zeker heel goed dat de school hier serieus mee aan het werk gaat, en wat raar dat hij ondanks het verbod toch een meeloop dag heeft kunnen doen! Het is nu goed gegaan, maar wie weet wat er allemaal had kunnen gebeuren als hij écht kwaad in de zin had/heeft... daar wil je toch niet aan denken :\

Vadalma

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 19:40

Hey hij was dus toch al opgevallen. Wat onwijs brutaal dat hij dan toch gaat!

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 23:18

Wat apart zeg, rare vent :\ Kan me voorstellen dat je je niet zo fijn voelt bij zo'n enge ouwe vent :+ Wel fijn dat je van school nu een protocol erover mag schrijven, dat ze er toch wat aan doen!

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 23:32

He bah! Hopelijk doorzien de leraren hem, en word hij niet toegelaten!

pqwe33

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 23:42

Wat een creepo zeg! Uit zijn communicatie is op een bepaalde manier wel duidelijk wat zijn bedoelingen zijn, maar hoe scheef het ook is, hij heeft net als iedereen recht op een opleiding.
Want in principe is hij alleen oud... Het heeft geen strafblad, hij heeft geen psychiatrische ziekte, of wat dan ook.
Lastig, maar wel goed onderwerp om een protocol over te schrijven. Succes ermee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 09:34

Wat een verhaal, knap dat je zo rustig bent gebleven en slim dat je je vader hebt gebeld!

Fijn ook dat de school hier zo serieus op verder gaat, door dit soort situaties zou je steeds minder zin krijgen een meeloper te willen begeleiden. Hopelijk komt er een goed protocol!