Bekeuringen vriend op mijn naam

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pally

Bekeuringen vriend op mijn naam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-09 10:33

Ik weet niet of het hier goed staat, maar geloof van wel.

Ik heb nu 2 jaar mijn rijbewijs en ook 2 jaar een eigen auto.
De auto staat volledig op mijn naam, maar mijn vriend rijd er ook best vaak in.
Nou ben ik heel braaf en heb nog nooit een bekeuring gehad.
Maar mijn vriend daarentegen sleept de ene naar de andere bekeuring binnen.
Meestal zijn ze voor te hard rijden.
Omdat de auto op mijn naam staat, komen de bekeuringen dus ook op mijn naam binnen.

Kan dit gevolgen hebben voor mij?

Ik hoop dat iemand hier meer van/over weet.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 10:36

Jazeker, dat kan zeker gevolgen hebben, ja.
Als jij namelijk eens een fikse overtreding maakt (meer dan 30 km te hard) dan bepaald de Officier van Justitie de hoogte van je boete. Hierin wordt meegenomen of je in het verleden bekeuringen hebt gehad voor te hard rijden. Als je dan al aardig wat hebt staan kan die boete hoger uitvallen.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 10:37

Kan hooruit ruzie worden tussen jou en je vriend wanneer hij zegt dat jij hem hebt gereden en jij dat die van hem is.. Wanneer de bekeuringen op tijd betaald worden is er niets aan de hand, echter wanneer ze niet of te laat betaald worden krijg je een BKR regristratie waardoor je (zeker in deze tijd, onder het mom van 'De Kredietcrisis'!) problemen krijgt bij het verkrijgen van leningen of een hypotheek!!! Dus zorg dat jij ze betaald en het geld van je vriend terugvorderd!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 10:37

Als je herhaaldelijk te hard rijdt en dan ook 'flink' te hard, dan kun je uiteindelijk als verkeerscrimineel bestempeld worden ja. Dus ik zou je vriend erop aan spreken dat hij zich matigd in jouw auto, of dat hij gewoon je auto niet meer meekrijgt. Immers, als hij schade maakt of een ongeluk krijgt omdat hij te hard rijdt, is het wel jouw auto die kapot is.

Anoniem

Re: Bekeuringen vriend op mijn naam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 10:39

En was het ook niet zo dat je met beginnersrijbewijs (minder dan 5 jaar je rijbewijs) met meerdere snelheidsovertredingen (op jouw naam, waar nu ook de boetes op komen) de kans had om je rijbewijs kwijt te raken?

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 10:41

Unwritten schreef:
En was het ook niet zo dat je met beginnersrijbewijs (minder dan 5 jaar je rijbewijs) met meerdere snelheidsovertredingen (op jouw naam, waar nu ook de boetes op komen) de kans had om je rijbewijs kwijt te raken?

Dat is alleen zo bij grote snelheidsovertredingen, maar dat kan wel ja (een punt per grove overtreding, 3 punten = inleveren). En ook dan bepaalde de Officier aan de hand van je 'verkeersverleden' hoe lang jij je rijbewijs kwijt bent.
Ook dan geldt: als je behoorlijk veel snelheidsovertredingen hebt staan kun je je rijbewijs voor langere tijd kwijt zijn.

XJuul

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 10:42

Een punt op je rijbewijs krijg je geloof ik alleen als je staande gehouden wordt en niet van flitsers.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 10:50

weet je wat nu ook ineens bedenk.. staat hij op ingeschreven als medebestuurder? Dan kan je igg wat hard maken, anders helemaal niet!

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-09 11:28

Romyv schreef:
weet je wat nu ook ineens bedenk.. staat hij op ingeschreven als medebestuurder? Dan kan je igg wat hard maken, anders helemaal niet!

Volgens mij wel jha. I.i.g. wel op de verzekeringspapieren.

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 11:32

flair schreef:
Een punt op je rijbewijs krijg je geloof ik alleen als je staande gehouden wordt en niet van flitsers.

Inderdaad :D , volgens mij kan het voor jou geen gevolgen hebben, behalve als je bij het BKR op de lijst komt als wanbetaler

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 11:36

Zolang het geen al te hoge bekeuringen zijn vallen de gevolgen voor jou mee, maar als het grote bekeuringen zijn, dan word het echt wel een ander verhaal!! Want het word allemaal wel geregistreerd, ena sl jij dan ooit op welk gebied dan ook met justitie in aanraking komt, al is het maar als slachtoffer, dan heb je wel op je naam staan dat je een notoire hardrijder bent. En dat kan wel degelijke negatieve consequenties hebben.
Dus als je vriend echt grote bekeuringen maakt, dan zou ik hem toch niet meer in je auto laten rijden, of hij moet zich eens wat socialer gaan gedragen.

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 11:37

Zolang je geflitst wordt kunnen hun niet hard maken dat jij achter het stuur hebt gezeten en aangezien je vriend als medebestuurder op de verzekeringspapieren staat kan je nog wat hard maken. Ik verwacht dat jij er in principe geen problemen mee krijgt (behalve dan als je vriend een ongeluk veroorzaakt doordat hij te hard rijdt en jouw auto dus stuk is).

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 11:38

AngelofLove schreef:
(behalve dan als je vriend een ongeluk veroorzaakt doordat hij te hard rijdt en jouw auto dus stuk is).

hahaha ik geloof dat ik in zn situatie me nog het minste druk kan maken om mn auto ;)

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 11:41

tis logischerwijs dat je je dan ook zorgen maakt over hem he ;)

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 11:41

ik heb zojuist een rechtbijstandverzekering afgesloten en daarin stond de vraag of ik oit met justitie in aanraking was gekomen en daarachter (minder dan 5 verkeersovertredingen tellen niet mee). Dus ik denk meer dan 5 verkeersovertredingen wel.
Kan je de auto niet op zijn naam zetten? Of idd zoals hierboven wordt gezegd: kan je vriend niet wat normaler rijden?

Citaat:
AngelofLove schreef:
(behalve dan als je vriend een ongeluk veroorzaakt doordat hij te hard rijdt en jouw auto dus stuk is).

hahaha ik geloof dat ik in zn situatie me nog het minste druk kan maken om mn auto

Nee ik zou mij eerder zorgen maken of er geen andere slachtoffers zijn gevallen

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-09 12:03

Nee, ik ga de auto niet op zijn naam zetten. Ik heb hem namelijk grotendeels van mijn moeder gekregen.
Verder vind hij dat hij geweldig goed rijd.

Kan ik hier ook een 1 of andere instantie over meer informatie vragen?
Bijvoorbeeld hoe ik nu geregistreerd sta enzo?
Want dan wordt het voor mijn vriend miss een keer duidelijk dat hij om zijn snelheid moet gaan denken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 12:20

Even contact opnemen met BKR of de politie? Zou het niet weten verder eigenlijk :)

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 12:44

Hij kan wel vinden dat hij geweldig goed rijd en ales, maar de bekeuringen zeggen toch echt iets anders.... Erg oplettend is hij dus blijkbaar ook niet.
Maar wat hij ook wel en niet vind, uiteindelijk is het jou auto. Je kan toch gewoon zeggen dat hij óf maar minder hard moet rijden, óf gewoon niet meer in jou auto mag?

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 12:45

volgens mij staat er op elke bekeuring wel dat als hij niet voor jou bestemd is dat je dat moet melden ofzo iets ( whoei heb al lang geen bekeuring meer gehad :) )
maar dan moet je ff op de acceptgiro kijken...

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 12:48

Ik zou er idd niet gelukkig mee zijn!
Volgens mij is het idd zo dat wanneer jij keer op keer een boete binnekrijgt op jouw naam en je wordt staande gehouden voor een verkeersovertreding die vele boetes ( en dus overtredingen) wel meegerekend worden in de hoogte van een boete. Helemaal zeker ben ik er niet van...

SpiedSkeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 20:40

Daar is toch een hele simpele oplossing voor? Laat hem lekker zijn eigen auto kopen ;)

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 20:42

> 50 km te hard en hij kan de auto (jouw auto) inleveren. Je krijgt hem wel terug na een fiks portie gezeur hoor.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 20:46

> 50 te hard is rijbewijs kwijt, niet meteen de auto...

Anieke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 20:47

Als je meer dan 50 km te hard rijdt hoef je toch ''alleen'' maar je rijbewijs (tijdelijk) in te leveren? Met de auto gebeurd er verder niks hoor ;)

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 20:48

Een vriend van mij was zijn auto ook tijdelijk kwijt.