Op kamers?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rennie89

Op kamers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-09 15:06

Ik weet niet of er al een topic is hierover, maar ik vraag me af wat de snelste manier is om op kamers te gaan, en hoeveel je ongeveer kwijt bent hieraan per maand, en of je genoegen kan hebben met je studiefinanciering

fjordjes

Re: Op kamers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 15:08

Ligt aan welke stad, maar je moet algauw denken aan minimaal 250 euro. Basisbeurs is 73 euro en uitwonende beurs is 300 ongeveer.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-09 15:10

Ooo okej, ik wil in omgeving amsterdam, hoeft niet in amsterdam, maar wel berijkbaar met OV.

Ik dacht dat als je uitwonende staat, dat je dan wel heel wat meer kreeg dan 300.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 15:12

Volgens mij 360 ofzo maar precies weet ik het niet dan moet je even die IB Groep bellen

CTJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 15:15

Je kan jezelf inschrijven op sites voor kamers. B.v kamernet.nl.
Kun je de paats en km straal invullen van waar je wilt gaan wonen. Staan ook prijzen bij de kamers. Heel makkelijk.
Succes met zoeken.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 15:18

Die 360 euro, waar zijn die op gebaseerd? Aangezien dat denk ik 260 moeten zijn.. ;)

je hebt basisbeurs en aanvullende beurs. De aanvullende beurs hangt af van wat je ouders verdienen. Dan kan je nog bijlenen, je kan daarnaast ook nog je collegegeld bijlenen. En lenen is echt geen schande.

Zie voor de tarieven van 2009:
http://www.ib-groep.nl/particulier/Info ... n_2009.asp

Op de site van de IB-groep kan je ook heel makkelijk het inkomen van je ouders invullen en daarmee je aanvullende beurs berekenen, als je die krijgt.

Wel word eigenlijk geacht dat je inkomen uit 3 delen bestaat. Elk zo'n 200/250 euro. De staat een deel (basisbeurs); je ouders een deel (of de aanvullende beurs als ze dat niet kunnen); en jij een deel (of bijlenen als je dat niet kan). Dus alleen op basisstufi redden is onmogelijk, dat ben je al minstens aan huur kwijt zo niet meer.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-09 15:23

Ik vind het altijd wel raar dat ze er vanuitgaan dat ouders meebetalen als hun kind op kamers gaat .. :? Want bijna geen van de ouders doet dat. Met die 260 kun je egt niet rondkomen lijkt me!

Rubiquil

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 15:28

afgelopen jaar kreeg ik voor uitwonende beurs 255 dus die 300 gaat denk ik niet op dit jaar ;)
van je beurs alleen kun je het niet betalen, de ib groep biedt bij hun wel bijvoorbeeld (goedkope) leningen aan.
succes!

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-09 15:30

ja maar studenten zijn studenten, die studeren, school, en mischien 1 dag per week werken (Doe ik in elk geval) dus die krijgen eigenlijk nooit de kans tijdens de studie dus op kamers te gaan als iuk het goed heb? Ik krijg (incl mijn studiefinanciering van 73-) per maand ongeveer 250 (dus met mijn werkgeld) dat is dus niet veel...

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 15:33

lifaya schreef:
Ik vind het altijd wel raar dat ze er vanuitgaan dat ouders meebetalen als hun kind op kamers gaat .. :? Want bijna geen van de ouders doet dat. Met die 260 kun je egt niet rondkomen lijkt me!

Zo raar is dat niet hoor. Toen ik studeerde hoorde ik van studiegenootjes niets anders dan "mijn ouders betalen de huur" en dat deden de mijne ook. Van de andere kant, als je thuis blijft wonen dan hebben jouw ouders kosten voor jou (eten & drinken, kleding wassen (water, wasmiddel, elektriciteit), douchen, elektriciteit (computer, stereo)) die ze niet meer of minder hebben wanneer je op kamers gaat wonen.

Het is natuurlijk heel erg afhankelijk van hoeveel je ouders verdienen in hoeverre ze kunnen bijdragen, maar als ze heel weinig verdienen en niet kunnen bijdragen dan kan je weer een aanvullende beurs aanvragen om dat te compenseren.

Ik heb het trouwens altijd goed gered hoor met mijn stuvi en mijn bijbaantjes, nooit problemen gehad met geld.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-09 15:38

Wij zijn totaal niet arm ofzo, me ouders verdienen goed, maar ik weet nu al dat zij egt niet gaan bijdragen in de huur hor :? Kan me ook niet egt voorstellen dat ouders dat vaak zullen doen, gezien op kamers wonen toch egt de eerste stap van zelfstandigheid is... Maar ik vind het daarom best wel weinig studie die je krijgt

Kikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 17:54

Je uitwonende basisbeurs is 240 euro, afhankelijk van het inkomen van je ouders kun je nog een aanvullende beurs krijgen. Baantje erbij nemen en als je het écht niet red kun je ook een lening afsluiten bij de IB-groep.

Van die 240 euro kan ik precies m'n huur betalen (Zwolle), ik denk dat er in Amsterdam ook wel kamers te vinden zijn in die prijsklasse, maar dan een tikje kleiner dan dat van mij :D Anders zou je misschien kunnen kijken naar een kamer in Haarlem bijvoorbeeld? Zoek eens op Kamernet, daar heb ik ook m'n kamer vandaan.

Kortom: je stelling dat studenten niet op kamers kunnen als paps en mams niet meebetalen is in mijn opzicht onzin, je zult iets minder geld uit kunnen geven aan kleren en stappen en aan het eind van de maand op brood met smeerkaas en pasta met tomatenpuree leven (nog 8 dagen tot de 24ste..), maar het is best te doen.

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 21:35

lifaya schreef:
Wij zijn totaal niet arm ofzo, me ouders verdienen goed, maar ik weet nu al dat zij egt niet gaan bijdragen in de huur hor :? Kan me ook niet egt voorstellen dat ouders dat vaak zullen doen, gezien op kamers wonen toch egt de eerste stap van zelfstandigheid is... Maar ik vind het daarom best wel weinig studie die je krijgt

Nou nou, het lijkt mij meer dan normaal dat als je ouders de financieële middelen hebben ze je steunen bij die eerste stap van zelfstandigheid! Studeren en alles erom heen is nou eenmaal erg duur. Dat red je idd niet van alleen je beurs.

Njen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 22:20

Nou als je echt een hele goedkope huur hebt red je het misschien met je basisbeurs en aanvullende beurs/ouderbijdrage mochten ze teveel verdienen. Maar ik heb denk ik volgend jaar ook een probleem, ik moet alles zelf betalen en ook nog eens op kamers(liefst eerder al) en bij mij betalen ze dus geen cent mee, ondanks dat ze genoeg verdienen :7 Op dit moment werk ik me al helemaal de naad uit voor het minimumloon(doe bbl opleiding, 4 dagen werk, 1 dag school) en ik moet eigenlijk nog voor een dag per week een bijbaantje hebben, maar dan red ik het nog niet en dat word mij op het moment zoiezo teveel om andere redenen :)

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 22:24

Flip

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 13:55

lifaya schreef:

Ik woon zelf op kamers en bijna al mijn vriendinnen/ studiegenoten wonen op kamers en maar één meisje daarvan betaald zelf haar kamer. Haar ouders betalen wel haar hele studie. Ik zou ook echt niet rond kunnen komen als mijn ouders mijn kamer niet zoude betalen, krijg €255 stufi en betaal al €305 voor mijn kamer (14 m2 in Nijmegen). Heb wel zelf m'n materialen voor school moeten kopen (ong €1200), meubels voor mn kamer heb ik ook zelf gekocht. Per maand ben ik dan nog €100 kwijt aan mn verzekering, ong €100 euro aan boodschappen en moet ik nog vaak materialen op school kopen, ong €40 per maand. Kan me niet voor stellen dat dat allemaal zou lukken als mijn ouders niet bij zouden dragen. Vind het ook niet meer dan logisch, mijn ouders hoeven niet meer mijn eten te kopen, mijn was te doen enz, daar houden ze toch ook weer geld aan over.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 16:17

Op kamers gaan is ook gewoon duur.
Zeker in Amsterdam of Utrecht ofzo.
Ik krijg ook 260, want mijn ouders verdienen 'teveel'
Dat is zo'n onzin, want zij kunnen net rondkomen.
Mijn ouders betalen wel mijn schoolgeld (en ik betaal daar 600 euro per jaar aan mee), maar verder moet ik ALLES zelf betalen.
Dus mijn kamer, zorgverzekering, eten e.d.
Mijn kamer alleen al is 260. Daar red ik het echt niet mee. Dus ik leen ook 230 bij. Als ik alles betaal heb ik 90 euro over om eten van te kopen (en leuke dingen van doen). Dat is krapjes, en daarom heb ik ook een bijbaantje.

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 16:29

Ik woon sinds een half jaar op kamers en bij mij in de omgeving zijn er maar weinig studenten waarvan de ouders veel meebetalen. Het grootste deel betaalt gewoon zelf de kamer, en heeft vaak dan ook een lening bij de ibgroep.
Ik heb zelf ook een lening, en op deze manier kan ik goed rondkomen, maar zonder zou ik het echt niet redden. :)

Elmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 16:35

Ik ga nu ook op kamers, en bij mij uit de klas krijgen echt niet veel mensen iets van hun ouders hoor :=
Huur is bij mij ook 300 euro, en dan nog de rest. Ik moet dan ook flink bijlenen. Het is niet anders, ik wil ook nog gewoon normaal kunnen leven. Ik krijg een kleine bijdrage van m'n vader, en daar ben ik dan ook heel erg blij mee! Ik werk zelf ongeveer 2 a 3 keer in de week. Zeg gemiddeld 10 uren per week. Ik ben nog 17, dus verdien nog echt heel erg weinig.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-09 16:37

Elmira schreef:
Ik ga nu ook op kamers, en bij mij uit de klas krijgen echt niet veel mensen iets van hun ouders hoor :=
Huur is bij mij ook 300 euro, en dan nog de rest. Ik moet dan ook flink bijlenen. Het is niet anders, ik wil ook nog gewoon normaal kunnen leven. Ik krijg een kleine bijdrage van m'n vader, en daar ben ik dan ook heel erg blij mee! Ik werk zelf ongeveer 2 a 3 keer in de week. Zeg gemiddeld 10 uren per week. Ik ben nog 17, dus verdien nog echt heel erg weinig.

Dat word wel heel erg krap! Want die electriciteit en water en gas zit er nog niet bijgerekend in de huur enzo he? Hoeveel geld houd je over aan het eidne van de maand?

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 16:38

Maar die ouders die niet aan de huur en dergelijke meebetalen, betalen die dan wel de boeken? Dat hoor ik ook vaak, dat ouders boekenkosten overnemen en dat zijn toch ookal gauw zo'n 700 euro. Dat is ookal heel wat natuurlijk.
Maar opzich worden ouders geacht ongeveer 200 euro te investeren. Wat de aanvullende stufi vervangt.

Iemand zei; omdat het de eerste stap richting echte zelfstandigheid is, júist daarom zouden ouders mee moeten betalen... juist omdat het de eerste grote stap en niet de laatste is, gooi je je kind ook niet zomaar ineens in het diepe.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 16:40

Tja, mijn ouders betalen dus mijn school (-600 euro van mijzelf), maar verder echt bijschieten lukt ze gewoon niet... Ze kunnen echt niet 230 extra per maand kwijt.
Ik heb wel eens voorgesteld dat ze mijn zorgverzekering betalen, zodat ik 100 euro minder hoef te lenen. Dat ging ze al niet lukken...

Elmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 16:43

lifaya schreef:
Elmira schreef:

Dat word wel heel erg krap! Want die electriciteit en water en gas zit er nog niet bijgerekend in de huur enzo he? Hoeveel geld houd je over aan het eidne van de maand?

nee nee, het is 300 inclusief. Dat is bijna altijd zo hoor met studentenkamers :) als er wordt geadverteerd met een kamer is dat bijna
altijd inclusief alles, soms nog een paar euro extra voor het internet. Misschien handig om je even in te schrijven op http://www.kamernet.nl ?
Daarvan heb ik ook mijn kamer gekregen :)

en het is wel te doen, want ik heb stufi 260 + 100 euro van vader + 150 werk + nog bijlenen.
Want ik wil gewoon echt nog mijn leasepaardje houden + les, dat zijn keuzes die je maakt :)

Mijn ouders horen volgens de IB groep ook echt nog veel meer bij te dragen, in totaal iets van 300 euro.
Maar mijn moeder heb ik geen contact meer mee, en ik vind het echt belachelijk om zo'n hoog bedrag te gaan
eisen van mijn vader!

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 16:44

@rosieposie: maar dan betalen ze toch je school? nou weet ik niet hoeveel dat is en wat je eronder verstaat maar ik betaal alleen al 1500 euro collegegeld en nog eens 700 boeken... dus dan zouden ze toch aardig wat betalen. Waar die ongeveer 200 p/m heen gaan doet er niet toe, of je er nou crackers van koopt of boeken maakt niet uit, het gaat om die ongeveer 200 p/m.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 16:47

ja dat klopt, mijn school is 1900, boeken heb ik alleen het eerste jaar veel aan uitgegeven. Daarna bijna niets.
Van die 1900 betaal ik dus 600 zelf. Dus mijn ouders betalen 1300 per jaar. En dat is ook veel. En zelfs als ze dat betalen kom ik nog niet rond, ik moet nog steeds lenen... En dat is gewoon balen, want na mijn studie heb ik gewoon een flinke studieschuld