Tweedehands auto kopen, tips?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hermelijn

Tweedehands auto kopen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-09 14:58

Morgen ga ik bij een particulier naar een tweedehands auto kijken. Het gaat om een Lancia Ypsilon, uit 1997, met 110.000km op de teller. Nou ben ik absoluut geen auto-expert, dus ik weet helemaal niet waar ik op moet letten. Ik ga er sowieso natuurlijk een proefritje mee maken, maar waar moet ik nou allemaal op letten?
Ik heb al gevraagd of de onderhoudsboekjes en reparatie-bonnetjes e.d. erbij zitten, en dat is het geval.

Een bijkomend probleempje is dat de auto een Belgisch kenteken heeft, maar geëxporteerd is uit Nederland. Het was dus eerst een Nederlandse auto, maar uitgevoerd naar België. Mocht ik hem willen kopen, dan moet ik hem dus herinvoeren. Heeft iemand daar ervaring mee?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Edit; ik zou dolgraag iemand met verstand van auto's mee willen nemen, maar die heb ik niet in mijn omgeving. Dus dat valt helaas af.

Anoniem

Re: Tweedehands auto kopen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 15:01

Gewoon even een aankoopkeuring laten doen bij een Bovaggarage.

Cathelijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 15:03

De eerste alarmbel die bij mij gaat rinkelen is dat de auto 110.000.km heeft gelopen: distributieriem! Als die nog niet vervangen is (of zoals bij mijn Ford Feestje om de 150.000 km moet), kan dat een erg duur geintje zijn.

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-09 15:22

Volgens de verkoper is die vervangen; maar ik zal wel de boekjes erop naslaan om te kijken of dit inderdaad het geval is. Keuring komt sowieso wel als ik na het proefrijden besluit dat ik de auto wil nemen.

ijspeert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 15:27

ja de auto moet weer in NL worden ingevoerd en dan gekeurd worden

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 15:28

Ja, het geeikte lijstje af gaan eigenlijk :P

Onder de matjes kijken of het er nat is (duidt op lekkage).
Auto stationair laten draaien en met je voet de uitlaat afsluiten, als de auto af wil slaan is dat een goed teken, dan weet je dat de uitlaat niet lek is.
Banden nakijken (dat kan ook nog een dure grap zijn).

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 15:29

tip van mijn broer; een keer flink remmen en checken of hij niet naar 1 kant afwijkt (een kant op trekt)
:)

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 15:31

Een proefrit rijden met iemand die er verstand van heeft :j

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 15:32

je moet de auto niet zelf gaan invoeren en hem laten invoeren door de verkoper

komt die niet door de keuring zit jij niet met een auto waar nog van alles aangemaakt moet worden

die auto staat niet voor niks daar met belgische platen

neem ook iemand mee die er echt verstand van heeft

die ook de verborgen gebreken weet te zien
zoals de rubber wat om de assen zitten deze slijten erg snel en zijn kapot
zijn die kapot lekt die olie (vet) en moeten die nieuw eronder worden gezet als die gekeurd moet worden

ik zou het risico niet aan gaan
export/inport auto's mankeren altijd iets

ik zie trouwens dat je van maastricht bent
waar in maastricht ga je kijken ?
Laatst bijgewerkt door onley op 16-01-09 15:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 15:33

Dit is een topic wat ik heel goed ga volgen. Ben momenteel ook op zoek naar een tweedehands autootje en ben ook echt een nono op auto gebied, begin al te gapen als ik op MP naar al die advertenties kijk...

XChrisjeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 15:35

Veel witte rook uit de uitlaat(ook als hij warm is) kan wijzen op een lekke koppakking, kapotte wiellagers hoor je voornamelijk als je door de bocht gaat, Kijk of de vloeistoffen onder de motorkap in orde zijn....Kortom neem iemand mee die er verstand van heeft, of doe een aankoopkeuring. Voor je het weet heb je een auto waar heel veel aan schoort en hier spreek helaas een deskundige ;( op dat gebied.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 15:41

*Goed op de handrem zetten en weg proberen te rijden.. trekt hij em door de handrem heen is het goed, slaat hij af kan dat duiden op koppelingsproblemen..
*Een keer remmen met handen los en stuur recht, en kijken of de auto afwijkt naar 1 kant..
*Kijken of het blok nergens nat is.. licht 'zweten' mag, maar echt nat duidt op een kapotte pakking..
*Ook even kijken in het koelwaterreservoir, en aan de oliedop, cremekleurige drap is een kapotte koppakking.
*Idd even de uitlaat dicht houden met draaiende motor, zoals eerder vermeld..
*Onder de matten kijken of het nat is.. alle dingen proberen of het funktioneerd.. banden even nalopen op voldoende profiel en gelijkmatige slijtage..

Verder goeie afspraken maken, bv eerst door het rdw laten keuren, als de auto goed is en een kenteken krijgt, pas het geld overhandigen..

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 15:46

Iemand meenemen die er verstand van heeft :)* , dat kan je zeer veel kosten en moeilijkheden besparen lijk me...

(Als ik dit betrek op mezelf teminste, want iemand zou mij zomaar een wrak kunnen verkopen zonder dat ik dat doorheb, zoveel ken ik er dus van :+ .)

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-09 15:47

Bedankt voor de tips tot nu toe!

Ik wil héél graag iemand meenemen met verstand van auto's, maar ik KEN niemand met verstand van auto's en een monteur huren voor een middag is ook zo lastig ;)

Dat laatste is inderdaad wel een goede, Femmefatale1, denk dat ik dat wel ga aanhalen.

Onley; in St.Martensvoeren, dus ergens bij Margraten de grens over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 15:55

Waarom laat je een auto uit Belgie komen als je er zelf helemaal geen verstand van heb en ook geen kenissen heb die je kunnen helpen, is een groot risico hoor!
Je zult een gewilige prooi zijn op die markt...Vooor je het weet zit je met andermans allende.

Gewoon een auto in Nederland kopen, ANWB keuring erop zetten (Die kijken even wat verder dan een gemm. APK keuring") dan heb je iig iets...

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-09 15:57

De auto komt oorspronkelijk uit Nederland, is geëxporteerd naar België omdat de mensen zijn geëmigreerd. En nu willen ze hun auto verkopen. Het is per toeval dat ik als Nederlandse de advertentie heb gezien. De auto is bij het importeren in België ook al uitgebreid gekeurd, en dit zal weer gebeuren bij het herinvoeren in Nederland.
Ik ben hoe dan ook een 'gewillige prooi' in de autobranche, bij wie ik ook koop, omdat ik er geen verstand van heb.

Ik heb wel naar een ANWB keuring gekeken, maar hebben ze niet alleen keuringsstations in Leiden en Den Haag?

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 16:02

bel even een garage in de buurt om informatie. Vraag naar een aankoopkeuring, wat ze allemaal checken en wat hun prijzen zijn.
Focwa garages doen meende ik ook zulke keuringen. Bel anders even met de RDW voor invoer, over de kosten en andere zaken die gergeld moeten worden.

Dan heb je direct de goede personen aan de lijn.

SUcces!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 16:04

Hermelijn schreef:
Ik ben hoe dan ook een 'gewillige prooi' in de autobranche, bij wie ik ook koop, omdat ik er geen verstand van heb.

Ja zoiets maakte ik al op uit je verhaal des te beter dat je je op voorhand laat informeren.
Is de auto zo bijzonder dat je perse je oog op die auto heb laten vallen?

Hermelijn schreef:
Ik heb wel naar een ANWB keuring gekeken, maar hebben ze niet alleen keuringsstations in Leiden en Den Haag?

Heb even op hun site gekeken en idd...Ik zie het maar je kan ze altijd bellen. Ik heb zelf ooit een geimporteerde auto ANWB laten keuren in Alkmaar dus kijk er van op dat die er niet meer is.

Ik heb toch behoorlijk wat verstand van auto's, maar was zo verliefd, gelukkig wel verstandig.
Auto was finaal afgekeurd, kilometerstand teruggedraaid (konden ze aan de slijtage van de bak en motor zien) en had rondom inelkaar gelegen.
Was een compleet wrak ze vroegen er nog wel 20.000 euro voor kan je nagaan, kwam gewoon bij een nette BOVAG garage vandaan.

Ik zou er persoonlijk dat ritje naar Den Haag of Utrecht wel voor over hebben als je echt helemaal niemand kan vinden die jou kan helpen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-01-09 16:08, in het totaal 1 keer bewerkt

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 16:06

ik zou zeggen laten staan.
Italiaanse auto, meer dan 10 jaar oud, meer dan 100.000 km en via een particulier. Koop een leuke auto bij een erkende garage zodat je nog garantie hebt. Kan je nl. een hoop centen en pech besparen.

Sies

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 16:07

Ik ben nu ook bezig met 2e hands auto en doe dat als volgt.

Auto gezien bij garage 100 km verderop.

Mijn garage gebeld: die kopen de auto van die andere garage, kijken hem na APK en grote beurt + jaar bovag garantie.
Halen hem daar op.
Krijg lidmaatschap ANWB ( ja ook met een correcte auto kan je stil komen staan was het antwoord toen ik zei dat de dauto goed zou zijn?!)
Als de auto goed is koop ik de auto.

Nadeel: er kan niet veel van de prijs af, maar ik weet idd te weinig van autoos om het anders te doen!

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-09 16:08

Ik vind het gewoon een heel leuke auto en verder voldoet ie aan al mijn eisen (niet te groot, niet te zwaar, niet te veel kilometers, niet te oud, etc.). Een beetje 'leuke' tweedehands auto's zijn hier in de buurt moeilijk te vinden lijkt wel, kijk al maanden rond op Marktplaats maar dit is de enige die me bevalt tot nu toe.

Maar jij zegt dus dat de ANWB aankoopkeuring beter is dan die van de RBW? Want daar moet hij dus sowieso gekeurd worden als hij weer ingevoerd moet worden.

Grauwman; ik snap die redenatie wel, maar ik heb niet genoeg geld om een auto bij een garage te kopen ;) Italiaanse auto's van meer dan 10 jaar oud, zijn die zo slecht dan? Er staat hier een Fiatje van 15 jaar oud die ons nog nooit in de steek heeft gelaten met ruim 150.000 erop ;) Maar goed, ik weet dus niks van auto's dus misschien is dat een uitzondering :P

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 16:12

Hoeveel vragen ze dan voor de auto? (om even nieuwschierig te doen ;) ).

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 16:17

Super dat je fiatje je nooit heeft laten staan. Helaas heb ik pech gehad met meerdere alfa's één was 8 jaar oud en de andere 15. Ze rijden echt super, Lancia trouwens ook maar ze hebben vaker kans op een mankement. De wagens stonden regelmatig in de garage voor onderhoud maar ondanks dat vaak problemen.

Beide wagen hadden we via een garage gekocht maar toch problemen. Toenmalige vriend was erg handig met auto's maar ondanks dat wagens vaak kwijt geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 16:25

Hermelijn schreef:
Maar jij zegt dus dat de ANWB aankoopkeuring beter is dan die van de RBW? Want daar moet hij dus sowieso gekeurd worden als hij weer ingevoerd moet worden.

Je bedoeld wss het RDW (rijksdienst voor wegverkeer) nee dat is meer een toelatingskeuring voor op de weg veiligheid en milieuseisen, zegt echt helemaal niets over de conditie van de auto.

De ANWB keurt ook de conditie van de motor, koppeling (huis) versnellingsbak, wielophanging.
Zij gaan gewoon een stapje verder en dat kan je tegenwoordig als consument best gebruiken
als je er geen verstand van heb.

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-09 16:26

Dat is wel pech gehad dan, grauwman. Een gelukje; de Lancia lijkt erg op de Panda van m'n vriend, dus mocht er iets kleins zijn dan lijken de auto's genoeg op elkaar dat hij het kan maken, haha.

Bravespots; ze willen er minimaal 2000 euro voor hebben. Ik weet ook echt niet of dat een goede prijs is, volgens de site van de ANWB is een prijs van 2400 euro voor een auto van een jaar ouder goed.

Chiqa; RDW ja, sorry. Maar dan zou ik dus met de huidige eigenaar iets af moeten spreken, want van Zuid Limburg naar Den Haag doe je niet even!

Overigens, als iemand nog een tip heeft voor een betrouwbare garage of een leuke auto, dan zijn die natuurlijk altijd welkom! Mijn budget is max. 2500.