houd jou vriend ook rekening met qua zijn baan??

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

hunter87

houd jou vriend ook rekening met qua zijn baan??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-09 20:11

Hoi,
ik zit al een klein tijdje met een probleempje tussen mijn vriend en mij.
hij is nog student en ik werk.
hij is nu nog bezig met zijn opleiding en wil hierna naar een andere opleiding. vliegersopleiding(dus piloot worden) jammer genoeg zit daar dus een flink prijskaartje aan (schrik niet 144 duizend euro+21 euro per dag aan rente!!) voor die 144 duizend euro betaal je 12 jaar elke maand 1000 euro af, en daarnaast je rent nog kom je uit op een jaar of 20.

als hij dit dus gaat doen, betekend het voor mij natuurlijk ook veel. hij kan bijv geen hypotheek meer opnemen, ik zou (niet dat ik dat niet wil) zeker de eerst komende 10 jaar bij moeten blijven werken vanwege ZIJN lening om samen een beetje rond te komen.

ik ben het hier dus totaal niet mee eens, omdat er voor mij ook behoorlijke consequenties aan zitten maar het is zijn ''jongens'' droom. jammer genoeg heb je ook geen baangarantie als die klaar is.

ben ik nou zo egoistisch of denken er nog meer mensen zo over?
ik ben er dus op tegen. mijn ouders zijn het met mij eens. zijn ouders zijn heel makkelijk en zeggen gewoon, ach joh gewoon lenen komt vanzelf ooit wel een x goed...

(klein voorbeeld, ik heb gewerkt om mijn motor te kopen, hij wil ook graag een motor kopen en heeft vorige week dus bijna een gloednieuwe motor gekocht van 7000 euro op afbetaling!!! ik was zo kwaad dat hij er mee gestopt is maar zijn ouders vonden het maar dom dat hij het niet gedaan heeft, komt vanzelf wel een keer goed)

ben ik nou zo dom of vind iedereen het normaal dat er zomaar overal geld voor geleend moet worden en vooral voor een opleiding zonder baangarantie??

BarbaLala

Re: houd jou vriend ook rekening met qua zijn baan??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 20:14

Ik vind dat je gelijk hebt, mij is altijd geleerd om alleen geld te lenen voor dingen die meer waard worden, zoals een huis (alhoewel, in "deze tijd"...)

En ja, als het zijn jongensdroom is, moet je hem eigenlijk die droom wel na laten gaan.
Hoewel ik er heel goed in kan komen dat jij de concequenties daarvoor niet ook wil meedragen!

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-09 20:15

ik heb altijd gezegt, geld lenen voor een huis of opleiding. maar deze opleiding... daar hangt een heel ander prijskaartje aan dan de ''normale opleidingen''

_Moonwalker_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 20:21

Ik vind dit wel een enorm bedrag dat je als 'jonge volwassenen' gaat lenen en persoonlijk zou ik hier ook niet zo blij mee zijn moest mijn vriend met dat idee afkomen.
Het is natuurlijk wel zijn droom maar hoe zit het met de toekomst? Ik weet niet hoe oud jij en je vriend zijn maar zijn er bv al plannen om te gaan samenwonen?Want met een afbetaling van 1000€/maand gaan samenwonen zal erg krap zijn.

Hopelijk kan je alles eens goed uitpraten en komen jullie tot een compromis.Ik zou zeker samen eens naar een soort opendeurdag gaan of info avond waar alles besproken kan worden.Dan kan hij nog kiezen.Bestaat dit trouwens niet gewoon in avondonderwijs ofzo?

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 20:22

is er nergens info te verkrijgen van mensen die deze opleiding al gedaan hebben/nu doen?
Misschien kun je aan hen vragen hoe zij dat financieel voor elkaar krijgen?

Bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 20:23

Ik vind persoonlijk dat hij zn droom moet nagaan. Als dit is wat hij wil, dan moet hij dat doen. Alleen op die manier zal hij écht gelukkig worden, máár de andere kant is voor mij... Hij moet daar zélf zn consequenties van dragen en niet de consequenties ervan (dus langer/harder werken om te zorgen dat het betaald kan worden) bij jouw neerleggen...

Samm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 20:25

Tja als het echt je droom is....
Een kennis van mij die heeft ook die opleiding gedaan en die werkt nu wel als piloot, hij vertelde idd dat hij nog heel lang moet terug betalen maar voor een pilotensalaris is 1000 euro niks hoor Knipoog die verdien misschien wel 5000 per maand.

Het is natuurlijk wel heel veel geld..als je nou baangarantie hebt.

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-09 20:26

Ik ben 21 en hij is bijna 25. ik ben er ook echt niet blij mee.
ik zou graag het huis uit willen. niet dat ik het slecht heb, maar gewoon me eigen stekkie!

er is een opendag geweest bij de vliegopleiding, ik was toen aan het werk en zijn ouders waren met vakantie. hij is dus alleen gegaan. erg jammer want ik had het allemaal wel wille horen...

carrie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 20:26

ik snap je helemaal ik zou er ook niet blij mee zijn moet ik zeggen.

Kan hij niet solliciteren bij defensie? volgens mij zoeken ze daar nog piloten, krijgt hij de opleiding vergoed Knipoog

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 20:31

laat hem zijn eigen keuze maken.
houd jouw financien en de zijne gescheiden. Als jullie samen gaan wonen, moet hij de helft bijdragen. Als dat niet kan omdat hij die opleiding gaat doen wordt dat lastig. Maar jij moet hem niet gaan onderhouden, je weet ook niet hoe een en ander in de toekomst verloopt toch?
Kan hij niet bij een luchtvaartmaatschappij solliciteren en meedoen met hun opleidingstoelating? Kost ook veel maar wel een baangarantie dacht ik?

Toch denk ik dat hij zelf deze keuze moet maken, als jij hem dat gaat verbieden zal hij jou dat altijd kwalijk nemen. Als hij hierdoor in de oliebol komt,heeft hij dat zelf op te lossen.

lastig zeg!

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 20:34

Ik vat niks van je titel, maar gelukkig is je bericht wel duidelijk Knipoog

Ik ben het volkomen met je eens Ja 144 duizen euro Bloos! Mijn god!
Hoe ik denk is heel simpel, als hij die opleiding wil doen, moet hij dat zelf financieel maar rondkrijgen.
Want stel dat het halverwege die opleiding uit gaat, of je vriend zegt: 'het is toch niet helemaal mijn ding' dan zitten jullie wel met een schuld.
Maar ook al betaald hij alles (weet niet of dat het geval is, als jij er ook aan meebetaald zou ik het al helemaal niet doen) dan zit jij nog wel met een vriend die een schuld heeft. Dat heeft natuulijk ook consequentie's voor jou.
144 duizend is echt veel.. Ik zou het echt zonde vinden om daar 12/20 jaar nog aan vast te zitten! Met hypotheek voor evt huis er dan nog bij op!

7000 op afbetaling is ook niet niks! Gelukkig dat hij daarmee gestopt is! Die ouders snap ik ook niet helemaal.. Komt vanzelf wel weer goed? Nou, volgens mij valt dat vies tegen!

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 20:35

Samm schreef:
Een kennis van mij die heeft ook die opleiding gedaan en die werkt nu wel als piloot, hij vertelde idd dat hij nog heel lang moet terug betalen maar voor een pilotensalaris is 1000 euro niks hoor Knipoog die verdien misschien wel 5000 per maand.

5000 euro per maand? Ik denk niet dat mijn oom daarvoor het vliegtuig naar de andere kant van de wereld zal brengen Knipoog

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 20:36

even een losse opmerking.
je schrijft dat hij die opleiding gaat doen, hij iedere maand 1000 euro moet gaan afbetalen voor die opleiding. Zit hij dan hele dagen op school, of is het een werk/leer opleiding. Want dan verdient hij toch ook nog?? Zoniet, dan moet hij toch wel een flinke krantewijk hebben om dit allemaal te betalen

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 20:37

Als hij zijn droom wil volgen, laat hem dan gaan, maar laat het hem zelf regelen! Al moet ik zeggen dat je met de argumenten van zijn ouders ook niet kunt verwachten dat hij wel verantwoordelijkheid toont.

Zo zou ik nooit een motor op afbetaling kopen en mij is ook altijd geleerd; wat je niet hebt, kun je ook niet uitgeven.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 20:39

Kan hij het niet bij defensie proberen? Kost het hem niks..

Samm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 20:41

casperrr schreef:
Samm schreef:

5000 euro per maand? Ik denk niet dat mijn oom daarvoor het vliegtuig naar de andere kant van de wereld zal brengen Knipoog

Oh haha nouja ik heb er verder geen verstand van maar ze verdienen in elk geval veel, laat ik het zeggen genoeg om elke maand te kunnen afbetalen denk ik Knipoog

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 20:43

ik vind dat je gelijk hebt.
ik heb altijd geleerd dat je alleen een lening af mag sluiten om een huis te kopen en verder niet.
verder vind ik wel dat hij mag/moet proberen om zijn droom na te gaan. maar hij moet dit wel heel goed in calculeren. want het is onzin om de helft van je leven in de schulden te moeten leven

luf_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 20:46

is het niet mogelijk voor hem om zijn opleiding via de luchtmacht te doen. een ex klasgenoot van mij doet dat nu. dan betaalt de luchtmacht je opleiding, daarna moet je nog wel een aantal jaren in dienst blijven, maar op die manier kan hij wel zijn jongensdroom beleven.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 20:48

Samm schreef:
Oh haha nouja ik heb er verder geen verstand van maar ze verdienen in elk geval veel, laat ik het zeggen genoeg om elke maand te kunnen afbetalen denk ik Knipoog

Volgens mij zouden er anders allang geen piloten meer zijn..
Ik heb nog nooit een piloot hierover horen klagen...

Als het zijn droom is dan niet tegenhouden, dat gaat zich een keer wreken.

Lenen voor een nieuwe motor zou ik dan weer niet doen overigens.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 20:50

Is er geen mogelijkheid dat hij toch gaat vliegen, maar niet die opleiding?
Bijvoorbeeld inderdaad via de luchtmacht oid..

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 20:55

Als hij dit graag wilt dan zou ik samen met hem gaan kijken of er misschien een goedkopere manier is, zoals hierboven genoemd is ia de luchtmacht bijvoorbeeld. Dan zou ik echt duidelijke afspraken maken dat ieder zijn eigen geld blijft hebben.
aan de andere kant profiteer jij (als jullie bij elkaar blijven) misschien ook wel dat hij een mooi salaris heeft.

Nu een heel andere vraag. Is het eigenlijk al duidelijk dat hij de opleiding mag/kan gaan doen? er zal toch eerst een strenge keuring plaatsvinden lijkt me.

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 22:27

als ik het dus goed begrepen heb, wonen jullie niet samen, je vriend wil een enorm dure opleiding gaan doen, en verwacht van jou dat die kosten eigenlijk op jou neerkomen, dus dat jij zn opleiding gaat betalen?

of heb ik t nu verkeerd?

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 22:32

mmmmmm als dit is wat hij graag wil doen in de toekomst, dan moet hij er absoluut voor gaan.
Als jij de investering niet ziet zitten en niet mee wil dragen, dan aan jou de keus lijkt me. Niemand dwingt je daar aan mee te betalen of de relatie voort te zetten onder omstandigheden die je niet bevallen.
mensen moeten toch echt met hun leven doen waar ze gelukkig van worden. als ze dat doen is de kans het grootst dat een ander gelukkig kan zijn met hen als partner. stel je voor dat hij zijn droom laat schieten omdat jij geen zin hebt in de jarenlange investering. wat gaat dat doen met je relatie?

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 22:34

laat je vriend zijn droom najagen! maar draai niet voor zijn kosten op. zijn droom, zijn kosten. kan hij dat niet bekostigen?
... jammer dan.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 22:35

Je moet niet aan iemand gaan trekken die zijn droom achterna gaat. Daarbij het is een dure investering maar als hij daarmee wel zijn droomberoep kan uitoefenen en daardoor goed verdiend om het terug te verdienen waarom niet?

Soms moet je nou eenmaal grote risico's nemen Nagelbijten / Gniffelen Aléén zou ik als ik jou was er niet aan mee gaan betalen. Laat alles goed op papier zetten zodat het voor jullie allebei duidelijk is mocht er wat gebeuren.