Bij jullie ook zoveel uitval?!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

s6801881

Bij jullie ook zoveel uitval?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-09 18:37

Is er bij jullie op de studie ook zoveel uitval? Er zijn deze week bij ons in de groep van 9 studenten ineens 3 gestopt Verdrietig Al eerder moest een andere studente stoppen. We houden zo niet veel meer over. In de andere bio-groep (jaja Windesheim heeft dit jaar 2 LVO bio-groepen! Haha! Vork tweede groep is ook veel groter Knipoog ) zijn er ook al 3 gestopt. Het gaat zo wel hard! Hebben jullie dat ook?
Laatst bijgewerkt door s6801881 op 10-01-09 18:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Ier

Re: Bij jullie ook zoveel uitval?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 18:39

Ja, maar daar is het 1e jaar eigenlijk ook voor bedoeld he, kijken of de studie bij je past etc.

Maar bij ons stoppen er inderdaad ook een hoop....

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 18:40

Bij mij waren er in het eerste jaar nog geen 5 afgevallen, echt weinig dus! Haha!

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 18:42

Bij ons zijn er al 2 of 3 opgehouden, en er zijn er 2 die deze week de laatste week hebben. Het ene meisje heeft autisme, en het is te hoog gegrepen voor haar, erg jammer maar helaas. Het andere meisje gaat met zwangerschapsverlof, en doet volgend jaar het 1e jaar op nieuw, maar dan heeft ze al heel wat informatie op zak. Ja Er is na de kerstvakantie een meisje gestopt, en om welke reden weet niemand.. Wel weten we dat ze haar hele bruiloft had betaald, geregeld en alles, maar dat het nu uit is met haar vriend, en alles afgezegd is... Verdrietig

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-09 18:45

tante_trien schreef:
Bij ons zijn er al 2 of 3 opgehouden, en er zijn er 2 die deze week de laatste week hebben. Het ene meisje heeft autisme, en het is te hoog gegrepen voor haar, erg jammer maar helaas. Het andere meisje gaat met zwangerschapsverlof, en doet volgend jaar het 1e jaar op nieuw, maar dan heeft ze al heel wat informatie op zak. Ja Er is na de kerstvakantie een meisje gestopt, en om welke reden weet niemand.. Wel weten we dat ze haar hele bruiloft had betaald, geregeld en alles, maar dat het nu uit is met haar vriend, en alles afgezegd is... Verdrietig

Met een soortgelijke reden is een jongen bij mij op de opleiding gestopt, hij had het er erg zwaar mee.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 19:24

Na het eerste jaar zijn er nog maar 84 studenten van de 120 waarmee we begonnen (studie MWD). Behoorlijk wat uitval dus, slechts een fractie van de studenten heeft ook zijn P maar in één jaar gehaald. (ik gelukkig wel Haha! )

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 20:06

Het is redelijk normaal dat er een uitval van zo'n 30 tot 50 procent is in het eerste jaar. Veel mensen komen er na een paar maanden achter dat de studie niet bij hen past (vaak te weinig voorlichting gehad, of gewoon verkeerd gekozen), of dat het niveau te hoog is of vanwege omstandigheden in de privesfeer.

Dat is soms jammer, maar daar is het eerste jaar wel een beetje voor; om het kaf van het koren te scheiden. Na het eerste jaar is er op het HBO vaak nog een uitval van 5% in het tweede jaar en daarna haalt zo goed als iedereen een diploma. Er zal dus wel een groot deel van je klas overblijven Knipoog

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-09 20:19

Hmhm, maar wat me ook wel verbaast is de motivatie binnen onze groep. Ik en een goede vriend (die overigens al een BNS bij geschiedenis heeft gehad) zijn echt knetterhard aan het werk, we willen allebei ons P, ik zeker juist vanwege vervelende omstandigheden in de privesfeer. Verder zijn mijn medestudenten eigenlijk alleen gericht op het leuk en niet op wat moet... Vind ik wel jammer.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 16:32

@MLoeser: goed dat je zo gemotiveerd bent Lachen Ik weet ook niet waar het motivatieprobleem bij studenten vandaan komt. Misschien hebben ze nog niet zo door dat het niet vanzelf gaat, bij een vervolgstudie word je niet in een gespreid bedje gelegd en kan je niet even wat puntjes bij elkaar sprokkelen, daar moet je wat voor doen.

Op de middelbare school word je niet zomaar van school gestuurd, op het hbo wel. Die BSA regeling is er niet voor niets, helaas komen veel studenten daar pas achter als het te laat is.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-09 17:34

Ja, klopt... Veel studenten realiseren zich dat volgens mij onvoldoende. Zoals een student die nu al een half jaar lang twee verlpichte vakken mist, maar nog denk dat het geen probleem is... Beetje jammer...

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 01:06

Bij ons valt het reuze mee. We zijn begonnen met 15 ofzo, eentje is overgestapt en een (of twee?) zijn afgevallen. Maarja, het is nog maar even zien wie er allemaal zijn/haar propedeuse haalt dit jaar. D'r zijn er namelijk nog een hoop die vanalles van het vorig jaar moeten herkansen. Ik en een vriendin van mij waren de enige van onze klas die 'm in 't eerste jaar gehaald hebben..

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 12:09

De halve klas (stuk of 9 mensen) zijn er vorig jaar bij ons uitgevallen. Dit jaar stoppen er weer een paar mee.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 12:14

Marieke_K schreef:
@MLoeser: goed dat je zo gemotiveerd bent Lachen Ik weet ook niet waar het motivatieprobleem bij studenten vandaan komt. Misschien hebben ze nog niet zo door dat het niet vanzelf gaat, bij een vervolgstudie word je niet in een gespreid bedje gelegd en kan je niet even wat puntjes bij elkaar sprokkelen, daar moet je wat voor doen.

Dat herken ik die motivatieproblemen bij ons op school. Dat is vooral erg leuk als je zulke mensen in je groepje hebt zitten waarmee je samen moet werken.

Ik ben nu bezig met een toelatingsopdracht voor mijn vervolgstudie. Ik zit hem toch wel erg te knijpen of ik wordt toegelaten Bloos

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-09 13:09

inderdaad, samenwerken met dat soort studenten is wel lastiger. Ik zet ze vaak wel aan het werk Vork Zeg wat ze moeten doen en wanneer het af moet, en wonder boven wonder gebeurt dat ook vaak nog Haha! Mwahahaha, ik word vast een goede docent Vork

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 13:15

Zo doe ik dat ook. Ik ben iemand die met projecten een compleet plan van aanpak maakt en dan dingen onderling gaat verdelen. Ik stel dan ook een uiterlijke datum vast waarbij ik alles dan moet hebben.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-09 13:18

Dat is in mijn ervaring ook de beste manier om, als je zelf gemotiveerd bent, met groepswerk een goed product neer te kunnen zetten Lachen Vooral blijven doen, uiteindelijk worden jullie er allemaal beter van Lachen

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 13:20

Ik blijf het zeker ook zo doen. Zolang de rest dan ook maar meewerkt, soms kan het ook de nodige frustraties ter weeg brengen Nagelbijten / Gniffelen

Gelukkig heb ik in de laatste periode nog maar 1 groepsopdracht Lachen

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-09 13:28

dat klinkt inderdaad ook bekend Knipoog

Horsefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 20:02

Ik heb 1 jaar dier- en Veehouderij gedaan, daar zijn in dat jaar toen ook erg veel klasgenootjes uitgevallen, denk dat nu ongeveer de helft doorgegaan is. Ik ben gestopt omdat ik ingeloot werd voor diergeneeskunde. Daar zijn er in het eerste jaar ook wel mensen uitgevallen, maar in verhouding niet zoveel mensen.

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 22:41

van onze klas is nu al minstens 20% gestopt. Nagelbijten / Gniffelen
5 van de 25.
Pabo dus met die toetsen krijgen veel studenten het moeilijk en alle kansen verspeeld is helaas genoodzaakt stoppen.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-09 08:53

hehe, bij ons is nu ook de taaltoets verplicht voor de BSA-norm. Ik heb 'm op dom geluk gehaald, voor sommige mensen houd ik mijn hart vast Nagelbijten / Gniffelen

Suprice

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 09:37

Uit mijn werkgroepje van het afgelopen blok zijn er 4 van de 7 gestopt..

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-09 10:41

Dat zijn er helemaal een boel! volgens jullie nu met z'n drieen colleges?

Suprice

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 12:50

Nee, we hebben colleges gewoon met iedereen van de hele studie.. Maar we hebben ook werkgroepen waar je opdrachten mee moet maken en daar is al zoveel uitval. Dus ik neem aan dat er over de algehele studie veel uitval is..

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-09 18:38

oh oke, wat doe je eigenlijk, als ik vragen mag?