Koeienhoorn? Uithollen? Uitkoken? Wat te doen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Koeienhoorn? Uithollen? Uitkoken? Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 21:31

Hallo allemaal,

Ik werk nu een jaar op een koeienbedrijf. Nu hebben wij een leuke jonge stier erbij. Met hele mooie hoorns, echt prachtig. Nu hebben we die vandaag eraf gehaald, en heb ik die hoorns dus meegenomen. Vind ze gewoon zo mooi.
Nu heb ik ze net helemaal schoon gemaakt, maar wat moet ik er nu verder mee doen? Moeten ze uitgehold worden of uitgekookt? Of kan ik het zo laten?
Ik hoop dat iemand me hiermee kan helpen, want ik wil niet dat die hoorns gaan rotten!
De hoorns bloeden nog een beetje na aan de binnenkant. Ze hebben eerst tien min in water gelegen, toen helemaal schoon geschropt en gespoeld. Daarna bloedde ze dus nog..

Wat te doen?

sunny_l0ve

Re: Koeienhoorn? Uithollen? Uitkoken? Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 21:35

volgens mij wel gewoon helemaal uithollen en schoonmaken... dat moesten wij in ieder geval ook op school doen met schedels. Ik weet niet of een hoorn ook bot is? volgens mij niet.... ik weet het niet zeker

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 21:38

Bij schedels is het dacht ik zo dat je ze kan koken of door insecten kan laten afvreten. Ik weet alleen niet zeker of dat met hoorns hetzelfde is..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 22:39

Iehw door insecten? Nagelbijten / Gniffelen Lieverde niet Huilen van het lachen

Ik weet niet wat ik er precies mee moet doen.

@sunny_love; Moesten jullie de schedels niet uithollen aangezien er hersens/vlees ingezeten heeft? In de hoorns is wel hard natuurlijk.. Ik heb geen idee wat het is wat er in zit.
Volgens mij is de buitenkant hetzelfde idee als een hoef..?

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 22:42

astridjhu schreef:
Iehw door insecten? Nagelbijten / Gniffelen Lieverde niet Huilen van het lachen

Ik weet niet wat ik er precies mee moet doen.

@sunny_love; Moesten jullie de schedels niet uithollen aangezien er hersens/vlees ingezeten heeft? In de hoorns is wel hard natuurlijk.. Ik heb geen idee wat het is wat er in zit.
Volgens mij is de buitenkant hetzelfde idee als een hoef..?

Ja wij moesten ze idd uithollen. Maar ik weet echt niet hoe dat nou zit met een hoorn. Als het wel net zoals een hoef is, dan hoef je er niet veel aan te doen. Volgens mij verrot het niet snel.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 22:43

De hoorn is een stuk bot, omringt met een hoornen laag voor zover ik weet... Dus in dat opzicht zou er weinig aan uit te hollen zijn, gevoelsmatig zou ik zeggen dat uitkoken voldoende moet zijn.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 22:45

op de festivals waar ik kom kun je uitgeholde koeienhoorns kopen.
ik zou dus zeggen uithollen op een of andere manier.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 22:50

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 22:51

Schedels ed kunnen iig gewoon uitgekookt worden (http://www.zoelen.nu/schedel.html). Zit alleen nog ff te denken over waar een koeienhoorn van gemaakt is, ik geloof bot, maar zeker weten doe ik dat niet. Blond

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 22:51

de buitenkant is toch van hoorn, hetzelfde als waar onze nagels van zijn?

MieLo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 22:52

botten worden ook weleens in de grond gestopt Knipoog maar dan duurt het wel een hele tijd voordat je resultaat hebt Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 18:57

@tamary, bedankt voor je onderzoek! Deze site gaat alleen over wat je allemaal van de hoorn kunt maken. Ik wil de hoorn alleen maar zo dusdanig bewerken, dat hij gewoon bewaard kan blijven, zonder dat hij gaat rotten oid.
Valt me wel op op deze site, dat alles maar deels uitgehold word. Dus uithollen lijkt me dus niet noodzakelijk?

Ik hoop eigenlijk dat het met uitkoken alleen al genoeg is, zodat ik de hoorn's echt natuurlijk kan houden Haha!

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 19:00

Wij lieten ze vroeger altijd gewoon drogen en dat was voldoende..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 19:05

@zorro, ze zijn nooit gaan stinken of gaan rotten?

Mijn ouders vertrouwen er namelijk helemaal niet op Huilen van het lachen Die zijn bang dat het gaan stinken of rotten oid. Van mij had er idd ook niks aan hoeven gebeuren. Maar op zich kan uitkoken zoiezo geen kwaad, dus dat ga ik denk ik zowiezo doen, om mijn pa en ma gerust te stellen *LOL*

HelgaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 19:12

Je moet ze komend voorjaar begraven. Na de zomer graaf je ze weer op en dan zijn ze helemaal schoon!!
Daarna kun je ze wel honderd jaar bewaren.
Uitkoken zou ik niet doen. Lijkt mij niet goed voor de hoorn.
Het klinkt heel raar, maar ga hem gewoon begraven als je er lang plezier van wilt hebben!! Het werkt echt!

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 19:14

Slagtanden van oifanten worden ook niet uitgehold.
Voor de sier was 1slagtand door de midden gezaagd (lengte) en als'n soort boog (de punten overlapten elkaar) opgehangen aan de muur.

Sylvia

Op die site die tamary geeft hebben ze het wel over zacht bruin weefsel; als dat idd in de hoorn zit zal het kunnen gaan rotten. Als je geen zacht weefsel bij de basis voelt zou ik het er op gokken...

Als het gaat stinken merk je het snel zat, kun je altijd nog verder kijken Lachen

Loose

MieLo schreef:
botten worden ook weleens in de grond gestopt Knipoog maar dan duurt het wel een hele tijd voordat je resultaat hebt Knipoog

Zo ligt er bij ons in de tuin nog een stierenschedel van 20 jaargeleden die mijn tante wilde hebben en waar niemand meer van weet waar die precies ligt. Huilen van het lachen

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 19:31

astridjhu schreef:

Mijn ouders vertrouwen er namelijk helemaal niet op Huilen van het lachen Die zijn bang dat het gaan stinken of rotten oid. Van mij had er idd ook niks aan hoeven gebeuren. Maar op zich kan uitkoken zoiezo geen kwaad, dus dat ga ik denk ik zowiezo doen, om mijn pa en ma gerust te stellen *LOL*

Mijn moeder schudt heel hard nee Haha!, ze liet ze gewoon drogen en dan gebeurde er niks mee..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 19:33

@MieLo, dan zou ik inderdaad zoals Loose zegt, bang zijn om hem kwijt te raken *LOL* Nu moet ik wel zeggen, ik had al eerder de kans om een stel hoorns mee te nemen, ook vers afgezaagd, maar deze zijn mooi, en die van toen waren helemaal krom, overal even dik, en teruggegroeit het hoofd in Nagelbijten / Gniffelen
Deze zijn echt mooi, met een redelijk scherpe punt eraan, zit een mooie boog in. En uiteinde is zwartig Haha!

Deze stop ik niet graag in de grond, om ze het jaar erop kwijt te zijn Nagelbijten / Gniffelen (Mij kennende vergeet ik dan ook dat ze in de grond zitten Bloos )

@sylvia, bij één van de twee, zit wel een heel apart dun vliesje, wat je van links naar rechts kunt bewegen. Maar das echt heel erg dun. Is dat dan erg?

Daar heb je idd wel gelijk in, als het gaat stinken kan ik ze altijd alsnog uithollen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 19:34

zorro schreef:
astridjhu schreef:

Mijn moeder schudt heel hard nee Haha!, ze liet ze gewoon drogen en dan gebeurde er niks mee..

Dus níét uitkoken? Mijn moeder wilt dat ik dat pérse wel doe ( Huilen van het lachen ).
Ze liggen nu buiten, in de kou, daar drogen ze niet bepaald. Wél loop er allemaal vieze troep uit? Nagelbijten / Gniffelen

aricia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 19:41

Je kunt de hoorn gewoon laten liggen ,dan droogt het binnenste op en krimpt en valt er gewoon uit als je de hoorn op de kop houd,je krijgt geen rottingslucht ,alleen bij warmer weer en als er vliegen in de buurt zijn dan komen er maden bij en dat is toch goor ! maar nu is het koud dus dat met die maden valt wel mee lijkt me,het duurt zo'n 2 tot 3 weken voordat het binnenste eruit kan vallen .
wij hebben van het zomer onze koeien onthoornt vandaar de wijsheid Haha!
Maar begraven kan idd ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 19:44

Kan ik hem dan niet beter binnen leggen? dat hij eerder droogt? Lijkt mij dat hij buiten in de kou niet bepaald de kans heeft om goed te drogen?
En het binnenste valt er vanzelf uit? En als je dat nou eigenlijk júíst ook erbij wilt hebben? (Wil hem het liefste zo natuurlijk mogenlijk hebben Schijnheilig )

aricia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 19:53

Ik denk dat het bij de verwarming idd sneller gaat en het binnente kun je gewoon houden dat word alleen wat kleiner ,is wel een lekker hapje voor de hond Vingers aflikken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 20:38

Waarom kan ik hem eigenlijk het beste alleen laten drogen, en niet uitkoken?
Heb net namelijke en gesprekje met mijn moeder gehad. Ze wil echt dat hij mínstens uitgekookt word..