de mol... wie heeft een uitleg (scheikunde)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Yasmine_

de mol... wie heeft een uitleg (scheikunde)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-09 14:58

na lang twijfelen toch maar een topic.
we zijn met scheikunde nu met de mol bezig ( 4 havo), maar eigenlijk snap ik er niet zo veel van.
de docent heeft al vele pogingen gedaan, klas genoten, mijn vader. maar ik snap er werkelijk niets van.
je hebt dan die leuke voorbeelden in het boek staan, en dan snap ik wel wat ze doen, dat kan ik ook allemaal volgen totdat ik het zelf moet doen. dan zie ik de vraag staan (en ik weet soms niet eens wat het betekend Bloos ) en ik weet niet meer wat ik moet doen. ik zou op de manier die mijn docent gebruikt nooit komen.. ja na een kwartier puzzelen maar dan ben je te laat in de toets..
wij hebben namelijk toetsen van een uur en hij vind het te lang duren als je er een minuut over moet denken, waardoor ik de toets dus niet afkrijg... Verdrietig

gelukkig nu wel een 5.6 voor mijn toets (was erg veel herhaling) maar volgende keer komt dit onderwerp dus weer terug, en ik moet het dus wel een keer gaan snappen.

dus wie heeft een super uitleg over:
- de mol
- mol verhoudingen
- omrekenen van mol naar gram en andersom
- opdrachten met de concentratie

als iemand een voorbeeld som wilt hebben, ik heb er zat in het boek staan

12345HA

Re: de mol... wie heeft een uitleg (scheikunde)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 15:02

Volgens mij is het gewoon mol en niet de mol

mol is gewoon een getal, net zoiets als miljoen.

staan er in je boek geen schema's voor het omrekenen van eenheden?

edit: het is denk ik inderdaad handiger om een specifieke opgave te plaatsen, wat snap je precies niet

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 15:03

mol is inderdaad een getal.
Ik zal zo m'n BiNas en Sk. boek even voor je pakken voor een uitgebreide uitleg.

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-09 15:06

ja ik weet dat het een getal is Knipoog
ik bedoel meer het omrekenen..
ik zal even een vraag erbij pakken..
ik weet namelijk wel wát het is alleen niet wat ik ermee moet

edit: mijn voorbeeldje:

hoeveel gram Cu bestaat er uit 2,0 gram CuO?

- reacie vergelijking: 4 CuO (s) + CH4 --> CO 2 (g) + 2 H2O

dat is dus de vraag en meer informatie krijg je niet
Laatst bijgewerkt door _Yasmine_ op 08-01-09 15:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 15:08

moislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 15:09

Een mol is een soort pakketje van een aantal deeltjes. Je kunt van gram naar mol of van mol naar gram gaan door te delen of te vermenigvuldigen met de molmassa (de molmassa is het gewicht van 1 mol in gram). De concentratie is gewoon het aantal mol per liter.

Om met de molverhoudingen te rekenen, moet je eerst de reactievergelijking opstellen. Bijv. bij O2+H2O>> 2OH. Je hebt dan 2 mol OH en van de andere (O2 en H2O), heb je elk 1 mol. Je moet dus voor de molverhouding kijken naar het getal voor het element.

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 15:12

- De mol is dus een vast getal. Net als bijvoorbeeld pi. Het is eigenlijk 6,02214 x 1023 deeltjes.
- Molverhoudingen zijn de verhoudingen (in mol) waarin bij een reactie de stoffen aanwezig zijn.
Een voorbeeld: Ca(g) + 2Cl(g) (laat het achter de pijl gedeelte even achterwege). Hierbij is de verhouding tussen beide stoffen 1:2.
- Omrekenen van mol naar gram gaat als volgt:
Het aantal grammen deel je door de molmassa van de stof en zo krijg je het aantal mol.
Een voorbeeld: 10 gram Koolstof (C): Molmassa van koolstof is 12,01 (Staat achterin je Binas in het periodiek systeem der elementen). 10/12,01= 0,832.. mol.
- Hier heb ik toch echt een specifieke opgave bij nodig.

Ik hoop dat het klopt. Ik zal het zo even door iemand laten checken.
Het is natuurlijk jammer als ik onzin verkondig. ^^

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-09 15:14

bedankt voor de reacties..

mijn voorbeeldje van een opdracht waar ik niet uit kom:

- reacie vergelijking: 4 CuO (s) + CH4 --> 4 Cu + CO 2 (g) + 2 H2O

dat is dus de vraag en meer informatie krijg je niet, dus wat zou je in dit geval moeten doen ? en waarom?
Laatst bijgewerkt door _Yasmine_ op 08-01-09 15:22, in het totaal 1 keer bewerkt

SuperRupsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 15:17

Weet je zeker dat je de reactievergelijking goed hebt overgeschreven, want vlgs mij klopt ie niet, er komt rechts namelijk helemaal geen Cu meer voor. Scheikunde is echt lang geleden voor me, maar dit klopt vlgs mij echt niet.

moislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 15:21

SuperRupsje schreef:
Weet je zeker dat je de reactievergelijking goed hebt overgeschreven, want vlgs mij klopt ie niet, er komt rechts namelijk helemaal geen Cu meer voor. Scheikunde is echt lang geleden voor me, maar dit klopt vlgs mij echt niet.

Ik zat inderdaad ook al te kijken... je moet namelijk weten wat de molverhouding is, dus moet er aan de rechterkant van de pijl wel een Cu staan..

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-09 15:23

ik heb het veranderd, jullie hadden gelijk

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 15:34

Runn_love_ schreef:

dat is dus de vraag en meer informatie krijg je niet, dus wat zou je in dit geval moeten doen ? en waarom?

je hebt 4 Cu. je kunt in binas toch opzoeken hoeveel 1 cu weegt (dat is al in mol gegeven dacht ik zelfs) en dat x 4 doen?
Laatst bijgewerkt door ikenindi op 08-01-09 15:36, in het totaal 1 keer bewerkt

moislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 15:35

hoeveel gram Cu ontstaat er uit 2,0 gram CuO?

Molverhoudingen : 4 : 1 ---> :4 :1 :2

Molmassa CuO= 79,54 gr/mol-1
Molmassa Cu=63,55 gr/mol-1

Je weet dat je 2 gram CuO Hebt. Dat is dus 1:79,54x2 (kruiselings vermenigvuldigen)=0,025 mol

De molverhouding tussen CuO en Cu is 4:4 = 1:1

Dus je hebt ook 0,025 mol Cu

0,025x63,55= 1,6 gram Cu

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-09 15:39

ikenindi schreef:
Runn_love_ schreef:

je hebt 4 Cu. je kunt in binas toch opzoeken hoeveel 1 cu weegt (dat is al in mol gegeven dacht ik zelfs) en dat x 4 doen?

dat klopt dus niet Verdrietig
jammer genoeg, was het maar zo makkelijk..

@moislief, dat klopt.
maar waarom doe je het zo ?
want ik zou daar dus niet opkomen Bloos

moislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 15:42

@moislief, dat klopt.
want ik zou daar dus niet opkomen Bloos[/quote]

Euhm.. waar loop je precies vast?

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-09 15:44

bij het bedenken van hoe ik het moet aanpakken, ik weet dat je de molaire massa moet weten, maar daarna weeet ik niet wat ik met de gegevens moet doen

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 15:50

Runn_love_ schreef:
bij het bedenken van hoe ik het moet aanpakken, ik weet dat je de molaire massa moet weten, maar daarna weeet ik niet wat ik met de gegevens moet doen

Ik denk dat je goed moet kijken wat je met de gaat doen. Bij deze vraag zie je bijv. dat je moet weten hoe Cu zich tot de O verhoud in CuO. En dan kun je aan de slag zoals moislief doet. Je gaat uitrekenen hoe de verhoudingen zijn en op het laatst reken je weer om naar gram.

SuperRupsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 15:52

1. Wat is een mol?
Een mol is een bepaalde hoeveelheid stof: het aantal deeltjes dat in een mol zit is gelijk aan het Avogadro getal (Na). De deeltjes kunnen atomen of moleculen zijn. Dus een mol koper bevat Na atomen Cu. Een mol koperoxide bevat Na moleculen CuO, dus Na atomen Cu en Na atomen O.

2. De atomaire en moleculaire massa
De atomaire of moleculaire massa is het gewicht van een atoom of een molecuul. Ik noem dat voor het gemak m(atoom) of m(molecuul).
Voor atomen staat dat in de periodieke tabel: voor waterstof (H) is is m(H)= 1, voor de zuurstofatoom is m(O)=8.
Voor moleculen bereken je het door de atomaire massa van de afzonderlijke atomen op te tellen. Voorbeeld: Voor water (H2O) is de moleculaire massa m(H2O)=2 x m(H)+ 1 x m(O) omdat een molecuul water uit 2 atomen waterstof en 1 atoom zuurstof bestaat. Dus m(H2O)=2 x 1 + 8=10.

3. De molaire massa
Het gewicht van een mol van een bepaalde stof wordt ook de molaire massa genoemd. Ik noem dat voor gemak M(atoom) of M(molecuul).
Voor atomen is de molaire massa is het gewicht van het atoom keer het Avogadro getal (het aantal atomen in een mol). Voor een molecuul is de molaire massa het gewicht van de molecuul keer het Avigadro getal.
M(atoom)=Na x m(atoom).
M(molecuul)=Na x m(molecuul).

Tot zover duidelijk?

Een reactievergelijking geeft aan hoe een reactie tussen stoffen leidt tot andere stoffen. De coefficienten die vóór de verschillende stoffen staan (de zogenaamde reactiecoefficienten) geven de verhoudingen in mollen tussen de verschillende stoffen.
Dus in de vergelijking 2H20 -> 2H2+ O2 betekent het dat 2 mollen H2O worden omgezet in 2 mollen H2 en 1 mol O2.

Om te weten hoeveel dat in grammen is moet je eerst de molaire massa van H2O, H2 en O2 weten.
Vertel me nu maar hoeveel gram H2 je uit 1 gram H2O kunt halen. Als je dat kunt, kan je je sommetje ook maken.

Maar ik vrees echt dat we het 10 keer voor je voor kunnen doen, dat gaat niet helpen, je zult het echt moeten begrijpen, en dat gaat lastig over i'net.

moislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 15:54

Kijk; je weet dat de molverhoudingen tussen CuO en Cu gelijk zijn (zie vergelijking), namelijk 1:1.

Je hebt 2 gram CuO. Echter is het zo dat 1 mol CuO niet hetzelfde weegt als 1 mol Cu. Daarom moet je eerst naar mol omrekenen. Je wilt namelijk weten hoeveel mol die 2 gram is. Dat doe je door kruiselings te vermenigvuldigen:

2 gram | ... mol
-------------------
79,54 gram| 1 mol

Dan doe je dus 1: 59,54 (dan weet je dus hoeveel mol 1 gram is). Je hebt echter 2 mol, dus doe je dat nog x2= 0,025 mol

Het aantal mol vermenigvuldig je met de molmassa om het aantal grammen te krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 15:55

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 16:07

Houdt goed in je hoofd dat de Mol (zoals jij het noemt) een pakketje atomen is. één mol CuO heeft een ander gewicht dan één mol Cu. Het wordt alleen heel lastig om in reactievergelijkingen met die gewichten (in gram dus) te gaan werken. Daarom is de Mol bedacht, voor de reactie vergelijkingen. Je kan niet één mol afwegen, want dat staat niet op jouw weegschaal.
DMV de Molmassa (die kan je vinden in je Binas. Helemaal achterin van elk atoom apart en ik geloof tabel 97 de molmassa van enkele veelvoorkomende stoffen).
Die molmassa geeft aan hoeveel gram 1 mol van een stof weegt. De molmassa van Cu is 63,55. Wat betekent dat 1 mol Cu 63,55 gram weegt. Dat kan je van alle stoffen opzoeken.
De stof CuO heeft de molmassa van Cu + O = 63,55 + 15,99 = 79,54 gram per mol.

Je hebt het aantal gram van de gegeven stof (CuO) gekregen, namenlijk 2,0 gram. Ook weet je de reactie vergelijking:

4 CuO (s) + CH4 --> 4 Cu + CO 2 (g) + 2 H2O

het was makkelijk geweest als je nu kon zeggen: er ontstaat evenveel Cu als dat ik er CuO instop, 4 CuO erin, 4 Cu eruit. Alleen vergeet je dan dat de reactievergelijking in Mol is, er staat dus 4 Mol CuO erin, 4 mol Cu eruit en dat is wat anders dan die grammen.

Maar je kan de grammen wel in mollen omrekenen. 1 mol CuO is 79,54 gram. Je hebt 2,0 gram. 2,0 / 79,54 = 0,025 Mol CuO
Uit de reactievergelijking lees je dan af dat er even veel Mol Cu uitkomt als de hoeveelheid Mol CuO die erin gaat. Dus ook 0,025 Mol Cu.

Als laatst chek je dan of je het in de gevraagde eenheid hebt. Ze vragen gram en jij hebt Mol. Dus dat moet je ook nog omrekenen:

0,025 x 63,55 = 1,6 gram Cu

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-09 16:12

ik denk dat ik het snap Knipoog
ik maak straks even een paar oefen sommen..

iedereen heel heel heel erg bedankt Lachen
lang leve bokt Pling

als die sommen nou niet lukken dan kom ik hier weer even verhaal halen Lachen

@maye, nou dat is dus ook mijn zwakke punt bij wiskunde Knipoog

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 16:20

Runn_love_ schreef:

je hebt 4 Cu. je kunt in binas toch opzoeken hoeveel 1 cu weegt (dat is al in mol gegeven dacht ik zelfs) en dat x 4 doen?[/quote]

dat klopt dus niet Verdrietig
jammer genoeg, was het maar zo makkelijk..

@moislief, dat klopt.
want ik zou daar dus niet opkomen Bloos[/quote]

Wat een tip is, dat je alles voor jezelf opschrijft,... en nog zo'n soort som op zoekt en dan zul je zien dat al die berekeningen op elkaar lijken!!
Het is gewoon een kwestie van rekenen en regeltjes uit je hoofd leren,... zoveel gram = zoveel mol mol verhouding bekijken en weer omrekenen naar gram,.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 16:22

Runn_love_ schreef:
@maye, nou dat is dus ook mijn zwakke punt bij wiskunde ;)

Dat dacht ik al. Vraag anders nog wat meer uitleg daarover bij je wiskundeleraar :) Heb er zelf ook veel mee gesteggeld, maar toen ik die dingen beter onder de knie had, ging het met de rest ook beter.

_Yasmine_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-09 16:25

Maya schreef:
Runn_love_ schreef:
@maye, nou dat is dus ook mijn zwakke punt bij wiskunde Knipoog

Dat dacht ik al. Vraag anders nog wat meer uitleg daarover bij je wiskundeleraar Lachen Heb er zelf ook veel mee gesteggeld, maar toen ik die dingen beter onder de knie had, ging het met de rest ook beter.

dank je voor de tip, ik zal daarover eens meer uitleg vragen (zeker nu we er met wiskunde op door gaan)
en dan oefenen, en dan over 5 weken met de nieuwe toetsweek kijken of het verbeterd is