Naar buitenland <> Paard? Ervaringen en tips gevraagd

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

eilleen333

Naar buitenland <> Paard? Ervaringen en tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-09 21:00

Ok, ik kon hier geen topic over vinden...

Maar ik ben misschien van plan om een half jaar te stoppen met mijn opleiding en te gaan werken. Ik wil dan ook een maand of twee naar Canada om daar op een summercamp of iets dergelijks te werken. Dat lijkt me zo ontzettend gaaf!

Maar ik heb ook een eigen paard en dat steekt toch wel. Zij is mijn alles, en ik wil dat zij ook zeker niets tekort komt. Maar ik kan haar dus geen 2 maanden stilzetten...

Bijrijders heb ik wel geprobeerd, maar dat beviel toch niet zo...

Ik zoek nu eigenlijk ervaringen van andere bokkers die naar het buitenland oid zijn geweest en hoe ze dat hebben opgelost met hun paard. Ervaringen, tips, adviezen... Alles is welkom!

Roane

Re: Naar buitenland <> Paard? Ervaringen en tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 21:04

Tja, ik wilde ook naar het buitenland, en ik wilde met paarden werken...
Dus tja, ik heb gewoonmijn paardje op de trailer gezet en meegenomen...

Is een soort van buitenlandse stal met trektochten en kindercampen in idee? Lachen

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 21:06

ik ben zelf niet naar het buitenland geweest,
maar heb in de zomervakantie was ik begeleider op een ponykamp, waar ook een logeerpaard stond van iemand die normaal daar ook als begeleider werkt.
zij is 5 weken naar afrika geweest, en toen hebben ze op het kamp voor haar paard gezorgt.
haar paard kreeg gewoon beweging, omdat het paardje redelijk mee kon doen met de activiteiten.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-09 21:06

Naja, ik wil eigenlijk wel de oceaan over. Canada is voor mij echt een droomland en ik wil daar echt een keer geweest zijn.
Paard dan meenemen is SowieSo geen optie, veel te duur.

Maar ook voor kortere periode doe ik het haar liever niet aan. Toen wij van stalling wisselden is ze zeker 3 maand van slag geweest. En toen verhuisden we haar rijdend, naar een plek 5 km verderop samen met 4 paarden die ze kent en met 1 daarvan staat ze in de groep. Dus voor 2 maand kan ik haar niet meenemen.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-09 21:07

siskeh schreef:
ik ben zelf niet naar het buitenland geweest,
maar heb in de zomervakantie was ik begeleider op een ponykamp, waar ook een logeerpaard stond van iemand die normaal daar ook als begeleider werkt.
zij is 5 weken naar afrika geweest, en toen hebben ze op het kamp voor haar paard gezorgt.
haar paard kreeg gewoon beweging, omdat het paardje redelijk mee kon doen met de activiteiten.

Dat is sowieso geen optie, Mone is al niet zo goed met vreemden en zo'n kamp zou voor haar echt een hel zijn. Maar bedankt voor je reactie Haha! ! Zoals ik zei, alle tips zijn welkom!

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 21:12

@eilleen333, dat paard was daar al vaker op training geweest, en het was een NH ponykamp, dus het gaat er wel een beetje anders aan toe...
en "normaal"ponykamp was ook geen optie hoor!
is een best moeilijk paard...

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-09 21:14

Naja, ik heb wel een aanbod gehad van een stal in de buurt. Die willen Mone dolgraag hebben. En dat is een stal die wel werkt met NH etc, maar Mone zou daar doodongelukkig worden.
Tenminste, dat denk ik, maar ik voel er weinig voor om het uit te proberen. Heb veel met haar opgebouwd en dat wil ik niet kwijtraken.

Ik denk dat dat mijn mogelijkheden behoorlijk beperkt, zo niet tot het nulpunt reduceerd... Maar ik wil het zo graag, daarom dit topic. Mone is nummer 1, ik laat haar niet stikken, maar ik zou zo graag naar Canada willen. Zou er later graag heen emigreren, en dan kan Mone wel mee Knipoog , maar dan lijkt het me wel handig als je er een keer geweest bent Tong uitsteken .

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 21:16

pff ja meenemen voor een periode wordt wel heeeel erg duur:S
daarom ga ik denk ik ook niet zover weg, of ik stal ze waar ik ook begeleider was...

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-09 21:18

Daarbij wil ik daar ook rondtrekken en dan wordt het teveel gesleep en gestress voor Mone. Het liefst neem ik haar mee, maar daar doe ik haar geen plezier mee. Dat is mijn ultieme droom, met Mone naar Canada Tong uitsteken .

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 22:31

Ik wil na juni naar Engeland. Om te werken en zeker voor een paar jaar toch. Als ik een van mn verzorgpaarden kan kopen, dan gaat die mee. Hij blijft dan wel nog een paar maand hier tot ik ginder alles een beetje voor mekaar heb.Lachen

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 10:21

Ik zie het probleem niet echt van je paard twee maanden stil te zetten... Zolang ze voldoende verzorgt wordt, eten en drinken krijgt en bij anderen op de wei kan, zal je paard daar volgens mij toch weinig problemen uit maken?

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-09 10:23

Naja, mijn paard is wel snel te dik, heeft beweging eigenlijk wel nodig, maar op een schrale wei zou dat goed moeten gaan denk ik. Maar het druist zo tegen mijn gevoel in om dat te doen.

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 10:28

Zou je dat niet kunnen doen + iemand die haar af en toe aan de longeerlijn gooit voor beweging?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 11:50

Jij denkt dus, zo te lezen, dat jouw paard het niet overleeft als jij weggaat? Huilen van het lachen
Kom op, zet haar lekker op een weitje, laat een meisje aan de hand met haar stappen ofzo en wat poetsen, daar gaat ze heus niet dood van. En als je haar echt niet 'in de steeeeeeek' wil laten blijf je gewoon thuis!

Overigens spelen de Summercamps zich voornamelijk af in de USA, niet zozeer in Canada. Ik raad je aan om je daar ook op te oriënteren. In Canada kun je bijv. wel weer op een stal gaan werken, maar daar zoeken ze over het algemeen mensen die goed vaardig zijn met allerlei paarden en niet zo ontzettend ehm... soft zijn met de dieren. Knipoog

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 11:58

Ik ben zelf 9 maand in Canada geweest, daarna 3 maand op IJsland en zit nu in Denemarken voor een aantal jaar. De tijd in Canada en IJsland had ik nog maar 1 paard, en die had ik gewoon lekker in de wei staan in NL. Stalgenootjes mochten met haar rijden maar ze heeft voornamelijk lekker vrij gehad. Er is hartstikke goed voor haar gezorgt! Ze was toen 14/15 jaar en had al 10 jaar achter elkaar gewerkt. Een jaartje rust heeft haar erg goed gedaan! Nu heb ik 2 paarden, en die zijn allebei met mij meegegaan naar Denemarken Lachen

Belangrijk om ervoor te zorgen dat je met een gerust hart je paard achter laat. Vakantie is voor je paard helemaal niet erg, tenzij die 24/7 in de stal staat, dat is minder fijn. Zoek iemand die ervoor wil zorgen (+back ups!!!!).

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 12:00

@Ffortuna, somige paarden kun je echt niet door iemand anders laten verzorgen....
als mijn paard uitbreekt, of er iets echt mee moet gebeuren is er niemand die dat even over kan nemen.
hij zal zich absoluut niet laten pakken, dus laat staan dat je met hem kan werken..
als TS ook zo'n paard heeft zou ze toch niet zomaar weg kunnen?

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 12:03

eilleen333 schreef:
Naja, ik heb wel een aanbod gehad van een stal in de buurt. Die willen Mone dolgraag hebben. En dat is een stal die wel werkt met NH etc, maar Mone zou daar doodongelukkig worden.
Tenminste, dat denk ik, maar ik voel er weinig voor om het uit te proberen. Heb veel met haar opgebouwd en dat wil ik niet kwijtraken.

Ik denk dat dat mijn mogelijkheden behoorlijk beperkt, zo niet tot het nulpunt reduceerd... Maar ik wil het zo graag, daarom dit topic. Mone is nummer 1, ik laat haar niet stikken, maar ik zou zo graag naar Canada willen. Zou er later graag heen emigreren, en dan kan Mone wel mee Knipoog , maar dan lijkt het me wel handig als je er een keer geweest bent Tong uitsteken .

Als je van't zomer gaat 'jaag' je haar toch lekker het land in? Er is vast wel iemand in de vrienden/kennissen kring die haar haar iedere dag even wil checken en water wil geven...

Edit: zie net dat deze optie al gegeven is... Lijkt me niet zo'n probleem, het is dit of in NL blijven...

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-09 12:53

Ffortuna schreef:
Jij denkt dus, zo te lezen, dat jouw paard het niet overleeft als jij weggaat? Huilen van het lachen
Kom op, zet haar lekker op een weitje, laat een meisje aan de hand met haar stappen ofzo en wat poetsen, daar gaat ze heus niet dood van. En als je haar echt niet 'in de steeeeeeek' wil laten blijf je gewoon thuis!

Overigens spelen de Summercamps zich voornamelijk af in de USA, niet zozeer in Canada. Ik raad je aan om je daar ook op te oriënteren. In Canada kun je bijv. wel weer op een stal gaan werken, maar daar zoeken ze over het algemeen mensen die goed vaardig zijn met allerlei paarden en niet zo ontzettend ehm... soft zijn met de dieren. Knipoog

Niet zozeer dat ze het niet overleefd, maar ik wil niet dat ze iets tekort komt. Een maandje niets doen gaat ze inderdaad niet dood van. Met de bevroren grond kan ik ook niets met haar doen.
Ik hoef ook niet perse naar een summercamp, maar wil daar wel wat verdienen als het kan, anders wordt het wel een erg dure trip en ik wil ook geen twee maanden niets uitvoeren...
Over vaardig met paarden... Je zal mij niet horen zeggen dat ik een goede ruiter ben, of uitstekend met paarden om kan gaan. Maar ik denk dat jij een beeld van mij hebt van een meisje die haar paard enorm zielig vind als ie natregent en dat ik denk dat mijn paard doodgaat als ik een dag niet kom. Zo is het niet, maar ik vind twee maanden naar de andere kant van de wereld toch wel een verschil met een weekje wintersport ofzo.

Maar bedankt voor je reactie. Ik hoor graag meningen van anderen. Misschien ook wel omdat mijn zus (die drie paarden heeft) mij hoogstwaarschijnlijk vermoord als ik 2 maand niets met mijn paard zou doen... Maar ik heb ook iets van, ik ben maar 1 keer jong, krijg deze kans misschien nooit meer...

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-09 12:56

siskeh schreef:
@Ffortuna, somige paarden kun je echt niet door iemand anders laten verzorgen....
als mijn paard uitbreekt, of er iets echt mee moet gebeuren is er niemand die dat even over kan nemen.
hij zal zich absoluut niet laten pakken, dus laat staan dat je met hem kan werken..
als TS ook zo'n paard heeft zou ze toch niet zomaar weg kunnen?

Mijn paard is niet onhandelbaar ofzo. En ze red zich ook wel met een ander. Probleem is dat ik bijrijders heb gehad, en eentje was gewoon compleet gestoord. Dat heeft flink wat schade opgeleverd bij het vertrouwen van mijn paard, maar ook bij mijn vertrouwen in bijrijders. Daarna heb ik nog een bijrijder gehad, maar mijn paardje werd daar erg druk van in haar hoofd. Ik zou haar dan inderdaad eerder stilzetten of een stalgenoot vragen om haar (evt tegen betaling) een keer of 3/4 in de week te laten werken. Dat zal ik op korte termijn zeker overleggen!
Mijn paard is nu 7,5 en kampt met overgewicht. Dus of de wei moet erg schraal zijn, of iemand moet haar regelmatig laten werken. Ze heeft nl altijd een graaskorf om, maar die kan ik niet zomaar 2 maand laten zitten natuurlijk. Dan zit dat ding vastgegroeid als ik terugkom.

Lorenz1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 12:58

Ik heb 3 maanden in Amerika op een summercamp gewerkt, en mijn paarden in de tussentijd thuis vakantie gegeven. Ze staan aan huis, en werden verzorgd door ouders en verzorger. Niet gereden, maar staan 24/7 in de wei. Later nog 1 jaar weggeweest, ook weer verzorgd door ouders. Ze hebben gewoon lang vakantie gehad, en ik denk niet dat ze dat zo erg vonden, want qua verzorging kwamen ze niets tekort.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 13:02

Ik denk dat dit in de de catogerie "leer loslaten" valt. Je wilt iets heel graag maar bent bang dat je paard tekort komt. Dat er niet voor je paard gezorgd wordt zoals jij dat zou doen? Er is vast wel iemand die je vertrouwt die voor je paard wil zorgen. Het zijn maar 8 weken geen 8 jaar Lachen

Ik herken het gevoel maar weet ook dat het geen reeel gevoel is. Er zijn echt wel mensen die met liefde voor je paard willen zorgen. Andere oplossing: thuis blijven (maar dat zou een gemiste kans voor jezelf zijn!)

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-09 13:05

Sleeper, ik denk dat jij de spijker behoorlijk op zijn kop slaat. Ik merk zelf ook dat ik 'bang' ben voor reacties van stalgenoten en mijn zus. Die hebben dit soort dingen nl niet gedaan en mijn zus heeft er bijv ook geen behoefte aan. Ben bang dat zij het niet snapt.

Maar ik denk dat het voor mijn ontwikkeling erg goed zou zijn. Het is niet alleen maar voor de fun, maar ik denk dat het ook erg goed is voor mijn zelf ontplooïng.

Verder vind ik het inderdaad moeilijk om anderen aan het werk te laten met mijn paard en anderen aan het werk te zien met haar... Ze betekend erg veel voor mij... Was het maar een hamster, dan nam ik haar gewoon mee Knipoog .

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 13:24

@eilleen333:
hij is niet erg onhandelbaar, alleen enorm eenkennig, en nog redelijk jong....

maar als je slechte ervaringen hebt met een bijrijder kan ik me voorstellen dat je niet echt staat te juigen dat er iemand anders voor je paard gaat zorgen!

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 17:09

Maar kan je zus dan niet voor haar zorgen die 2 maanden? Zij kent je paardje toch ook redelijk goed?

Ik kan je wel begrijpen dat je het moeilijk vindt om haar alleen te laten, maar je zult wel moeten als je echt naar Canada wilt. Dus misschien moet je dan iets minder 'bezitterig' zijn t.o.v. je paard. Ik bedoel dit niet aanvallend en het is misschien het verkeerde woord. Maar ik bedoel meer dat er ook wel goede bijrijders o.i.d. zijn en niet alleen slechte. Dat je nu slechte ervaringen hebt is heel vervelend, vooral voor jou.. Maar je zei bijna gelijk al dat je geen bijrijder wilt, vanwege de slechte ervaringen. Maar het is dan denk ik toch of haar op een schraal weitje zetten of iemand zoeken die haar af en toe beweging wilt geven. Het is jou paard dat klopt, maar het is denk ik meer de vraag wat wil jij? Als je echt naar Canada wilt zou je toch moeten kiezen of bijrijder of iets dergelijks of haar laten staan op een schraal weitje. Als je het laatste niet wilt zul je toch iemand moeten zoeken die haar kan verzorgen/ rijden in de tijd dat jij weg bent...
Wanneer wil je precies gaan? Want als dat pas volgend jaar is heb je opzich wel genoeg tijd om nu wel een goede en betrouwbare bijrijder te vinden? Dat je met haar samen al een poosje aan de gang bent en merkt dat het goed gaat, ga je ook met een lekkerder gevoel weg denk ik...

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 18:37

Ik zit nu zelf 6 maanden voor stage in het buitenland, en heb thuis een paard op een manege staan. Nog voordat ik alles voor mezelf geregeld had, heb ik eerst gezorgd dat m'n paard helemaal voorzien was deze maanden, anders zou ik dus niet gegaan zijn. Ik heb 2 verzorgsters/bijrijdsters voor haar, die beide 1 dag in de week in de les rijden, en de andere dag lekker poetsen/loslaten/etc. Van de 3 dagen die over zijn staat ze 2 dagen in training bij degene die ook de lessen geeft. De laatste dag doen m'n ouders, dan heeft ze ook lekker vrij dus.

Ondanks dat alles perfect geregeld is, mis ik haar wel. Het is een maf idee om na zoveel jaar 'samen' te zijn geweest, ik nu voor een half jaar weg ben, en dus ook niets kan betekenen daar.