Appartement kopen in je eentje, niet te doen???

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Alenthe05

Appartement kopen in je eentje, niet te doen???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-09 20:08

Hallo,

Ik ben al een tijdje op zoek naar een appartementje voor mezelf. Ik woon tijdelijk bij mijn ouders omdat mijn relatie verbroken is. Nu ben ik op zoek naar iets voor mezelf maar het is alleen heel erg moeilijk. Hoge hypotheek rente etc etc. Ik heb (vind ik) een goed salaris en heb 1 paard in pensionstalling(145p/m excl. biks) en 1 veulen op de wei, wat me eigenlijk amper wat kost.

Kennen jullie dit??

Hoe doen jullie dit?

Ik ben geen stapper oid maar vind het wel leuk als ik evt. wat voor mezelf over houd oid.

Graag tips etc

Storm

Re: Appartement kopen in je eentje, niet te doen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 20:11

Het ligt er maar net aan waar je woont en hoeveel je verdient.
Een collega van me heeft net een huis gekocht in Friesland, een eensgezinswoning. Ze is ook alleen, maar heeft wel 2 kids. Ze kreeg zonder moeite een hypotheek. Ze heeft wel een vast contract op haar werk.

Op dit moment is het wel heel gunstig om een huis te kopen als je niks te verkopen hebt.
Maar het hangt dus van heel veel factoren af of je een huis/appartement kan kopen. Je ouders kunnen borg voor je staan, dan is het ook al makkelijker om geld te lenen voor je huis.

Alenthe05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-09 20:13

Ik heb een vaste aanstelling, heb niks om te verkopen, verdien gemiddeld.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 20:14

Hoe oud ben je?
Kunnen je ouders borg voor je staan?
Heb je eigen vermogen (spaargeld) wat je in het huis kan stoppen?
Hoe liggen de huizenprijzen waar je wilt gaan wonen?

Alenthe05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-09 20:19

ik ben 29, mn ouders willen en kunnen borg staan maar heb dat liever niet. Ik kan alles wel dragen maar ik zou dan niks over houden. Ik heb eigen vermogen/ spaargeld en kan dat gebruiken maar wil ook wat achter de hand houden voor de dieren. ik zoek een app in de prijsklasse tot 135.000 euro

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 20:21

Waar zou je willen gaan wonen? Ben je verbonden aan een vaste plek ivm werk?
In het noorden is het zowieso veel goedkoper om een woning te kopen maar als je dat niet trekt ivm reistijd naar je werk dan is dat niet mogelijk.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 20:25

135.000 is niet veel voor een appartement. Ik weet niet hoe het in Apeldoorn zit met de huizenprijs, (ik denk ook best duur), maar net wat C_arola zegt, misschien kan je wat noordelijker gaan wonen, daar heb je voor datzelfde geld een veel groter en beter onderhouden appartement.

Alenthe05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-09 20:27

als ik helemaal naar het noorden zou verhuizen, zit ik daar teneerste helemaal alleen. Mn familie, vrienden wonen hier. Ik werk in ermelo/ elburg dus dan word het nog verder rijden voor mij. Apeldoorn is heel erg duur met de huizen prijzen. Dat app wat ik ging kijken moet ook nog helemaal opgeknapt worden.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 20:29

In opknappen gaat vaak ontzettend veel geld in zitten.
Vind je drenthe ook al helemaal in het noorden?
Denk dat je daar misschien ook nog wel mooi kan wonen voor veel minder dan Apeldoorn.

Edit; ik zie dat drenthe ook nog bijna 1,5 uur reizen is Clown
Meppel, steenwijk, ommen of dalfsen misschien?

Themba

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 20:31

Apeldoorn is een super stad om te wonen Haha! heb er 20 jaar gewoond! prijzen daar zijn wel hoog! maarja ga beetje er buiten zitten vaassen enz daar niet wat goedkopers?
PS was jij laatst niet in heeteren op haflingerwedstrijd?

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 20:31

Dan moet je dus extra geld hebben voor het opknappen, dat kan flink oplopen als je zelf geen handige kennisen en/of familie hebt. Daar moet je dus wel rekening mee houden.
Je kunt wel een hogere hypotheek nemen als je het geld gebruikt in het huis (dus geen meubelen, maar wel een nieuwe keuken, badkamer, dubbel plas ect.)
Waarom ga je niet eens langs een hypotheek adviseur om eens informatie aan te vragen? Nee zeggen kan altijd nog, en dan weet je ook wat je zo ongeveer kan lenen en wat je lasten gaan worden.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 20:49

Spullen ed als meubels kun je vaak ook goedkoop kopen bij kringloops en marktplaats ed.
Ik vind dat Storm76 een goede tip geeft; gewoon informeren bij een hypotheekadviseur.

domegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 20:54

De huidige huizenmarkt heeft als voordeel dat je makkelijker kunt afdingen, je hebt als nadeel dat banken minder makkelijk een hypotheek verstrekken.

Ik heb zelf in april 2008 (toen was ik 22) met een (ik denk voor die leeftijd normaal) HBO-salaris een nieuwbouwappartementje in de Achterhoek gekocht. Hypotheek was toen geen enkel probleem. Naast mijn huisje heb ik nog een auto en twee paarden (paarden kosten me maar 100 aan stallingsgeld inclusief voer/strooisel. Rest betaal ik wel zelf) te bekostigen.

Doordat ik nieuwbouw kocht hoefde ik niet echt op te knappen. Wel moest er nog een keuken en vloer in. Ik begon met niks, had nog geen eens een bordje of een beker, maar voor niet al teveel geld kun je een huis heel leuk inrichten. Lang leve de IKEA(keuken), als je tenminste handig met de schroevendraaier bent Clown, en natuurlijk kringloop/aanbiedingen in de gaten houden (niet alles in een keer willen kopen). Hoeveel het kost om een heel appartement op te knappen is niet echt in te schatten. Sterk afhankelijk van handigheid koper/familie/vrienden Haha!

Ik ben ook niet iemand die vaak gaat stappen, maar ik krijg het voor elkaar om ondanks al mn kosten regelmatig uit eten te gaan, meerdere hobby's te hebben en regelmatig uitstapjes als bioscoop en musical te ondernemen.

Geld opzij zetten is er momenteel niet echtbij. Maar ik kan heel prima rondkomen en hoef weinig te laten.

Uiteindelijk is haalbaarheid toch afhankelijk van hoogte salaris/hypotheek/overige kosten. Dus ik zou zeggen: ga met een onafhankelijke hypotheekadviseur om de tafel (liever niet van één bank, want die wil natuurlijk dat je zijn hypotheek neemt Clown) om te bekijken of dat huisje haalbaar is.

vinos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 20:58

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 21:08

Storm76 schreef:
135.000 is niet veel voor een appartement. Ik weet niet hoe het in Apeldoorn zit met de huizenprijs, (ik denk ook best duur), maar net wat C_arola zegt, misschien kan je wat noordelijker gaan wonen, daar heb je voor datzelfde geld een veel groter en beter onderhouden appartement.

Even ter vergelijking.. wij hebben een tussenwoning van nog geen ton... Haha!
Het ligt er dus maar aan waar je wilt wonen..

Maar als ik dat zo allemaal zie om me heen.. zou ik me er niet aan wagen en lekker gaan huren.
Er komen stiekum zoveel meer kosten bij als je een koophuis hebt, met huren heb je geen omkijken naar onderhoud.. en als je het niet kan betalen kan je ook nog huursubsidi krijgen..

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 21:09

Daar dacht ik ook aan.

carrie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 21:18

Deventer is een stuk goedkoper, mischien is dat een optie Lachen

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 21:28

Ik werk in Apeldoorn, woon in Almelo (nog bij mn ouders) en ben ook een beetje aan t rondkijken, eigenlijk naar alles tussen Almelo en Apeldoorn. A'doorn is echt gruwelijk duur!! In Almelo heb je gewoon voor een ton een net appartementje hoor, in Apeldoorn heb je daar verdorie nog geen garagebox voor lijkt t wel.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 22:26

@concorde: dat komt ook omdat Almelo erg goedkoop is en Apeldoorn juist weer erg duur Knipoog

Ik denk dat de meeste tips voor de TS al gegeven zijn: overleggen met een goede hypotheekadviseur, afdingen... maar ik denk het allerbelangrijkste is niet teveel haast hebben (of doen voorkomen alsof je geen haast hebt).

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 22:33

Eerlijk gezegd denk ik dat je voordeliger uit bent als je wat koopt in deze prijsklasse dan wanneer je wat gaat huren. Het zal elkaar niet veel ontlopen iig.

Apeldoorn mag dan niet supergoedkoop zijn, er zijn toch wel appartementen te vinden van zo'n 125.000? In deze markt zit je goed, het is een kopersmarkt momenteel dus je kunt nog wel wat van de vraagprijs af krijgen lijkt me.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 22:38

Wendy: Snap ik ook wel.
Ga je op Funda zoeken op prijsklasse tot 150.000 dan is het gros wat je tegenkomt van die seniorendingen met servicekosten van 400 euro (thuiszorg achtige activities)
Dan kun je t als starter dus gewoon schudden in Apeldoorn lijkt me

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 22:43

Concorde schreef:
Wendy: Snap ik ook wel.
Ga je op Funda zoeken op prijsklasse tot 150.000 dan is het gros wat je tegenkomt van die seniorendingen met servicekosten van 400 euro (thuiszorg achtige activities)
Dan kun je t als starter dus gewoon schudden in Apeldoorn lijkt me

Klopt. Oud collega van me heeft ook een huisje gekocht in Apeldoorn een tijdje geleden, maar die prijzen zijn idd echt niet grappig daar.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 22:46

Ik zit net even te kijken op funda (ben zelf op zoek naar een woning dus dat is zo'n beetje mijn startpagina momenteel Clown ) en er staan nu 3 woningen die in principe in aanmerking komen, eentje van 110/m en twee van 125/m. De spoeling is dun maar er is dus wel iets te vinden. Ga je zoeken boven de 125/m vind je vast nog wat meer, je krijgt momenteel echt wel wat van de prijs af hoor!

Ik weet natuurlijk helemaal niet wat de eisen/wensen van TS zijn maar ik heb in dezelfde situatie gezeten. Ik begon met zoeken naar een woning van minimaal 3 kamers. Na verloop van tijd bleek dat ik mijn wensen een beetje bij moest stellen. Heb uiteindelijk 'genoegen' genomen met een 1 kamerwoning, daar heb ik 6 jaar met heel veel plezier gewoond. Maar goed, dat is een proces waar je door gaat.

Ik zou idd eens met een hypotheekadviseur gaan praten zodat je je financien precies op een rij hebt. Dan weet je wat je kunt besteden aan een woning. En dan gaan zoeken... Lachen

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 10:07

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 10:15

Ik heb een appartement gekocht in mijn eentje. Regio Arnhem/Velp. Aanschaf had ik geluk mee daar er meerdere in het gebouw te koop stonden en deze al een aardige tijd. Nadeel hier zijn de hoge servicekosten..(geen 400 euro trouwens, maar nog steeds hoog)