Hoge kosten na ongewenste overname door energiemaatschappij?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mayo

Hoge kosten na ongewenste overname door energiemaatschappij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-09 16:44

Een tijdje terug had ik al een topic geopend over ervaringen betreft ongewenste overname door energiemaatschappijen. Zo ben ik er ook fijn ingeluisd zonder ook maar ergens ja op gezegd te hebben. Ik ben inmiddels wel weer terug bij m'n oude maatschappij, maar nu moet ik ineens extreem hoge bedragen betalen tot april (dan is de jaarafrekening) omdat ik nu geen zomermaanden heb om te compenseren en dus alleen betaal voor de dure stookperiode. Vanaf de jaarafrekening in april heb ik grote kans dat de maandbedragen weer zakken. Ik moet nu zowat 3x het bedrag betalen PER maand dan wat ik voorheen betaalde. Zo heb ik door dit geintje van de ontzettend fijne andere energiemaatschappij nu extra kosten van ongeveer 500 euro totaal, terwijl ik had gezegd niks aan te willen gaan. Kan ik hier nog iets aan doen?

Mijn gevoel zegt nee, omdat ik met m'n rug tegen de muur sta. Mijn huidige maatschappij heeft in principe gelijk gok ik met de hogere kosten ivm dat je voor alleen de dure maanden nu betaald en niet voor een heel jaar, waardoor het maandbedrag zakt. Ook deze nieuwe manier van contract omdat ik in feite weg ben 'gegaan' bij hun en zo mijn toenmalige contract beëindigd is. Maar ben er nu toch even ENORM zuur van en vraag me af of ik nog iets kan doen.

Ik gok op nee, maar mocht iemand toch iets weten dan héél graag! Vast bedankt.

bollebeer

Re: Hoge kosten na ongewenste overname door energiemaatschappij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 23:50

Ik zat bij de eneco en moest ook hele hoge maandbedragen betalen omdat de mensen die voor mij in het huis woonden heel veel verbruikten (ik moest 250 betalen terwijl ik er in mijn eentje woonde). Ik heb toen opgebeld en kon het maandbedrag gewoon verlagen, het risico is immers voor mij als ik bij de jaarafrekening veel moet bijbetalen. Ik weet niet of het bij alle energiemaatschappijen zo werkt maar daar was het in elk geval geen probleem.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 23:55

TS, over welke bedrijven gaat het hier?
Ik heb dit nl wel vaker gehoord...

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 00:00

Misschien kan je je wenden naar de cunsumentenbond, wellicht kunnen zij je verder helpen.
Ik ben ook al meerder malen gebeld om over te stappen, zodra ik de naam van het bedrijf al hoor zeg ik geen intresse en verbreek de verbinding, ga niet eens een gesprek met ze aan. Misschien niet zo heel erg beleefd, maar de manier waarop dat bedrijf mee bezig is om klanten te werven zint mij helemaal niet. Heb al veel van zulke verhalen gehoord en daar heb ik totaal geen zin in.

@ bollebeer, klopt, wij moesten ook het eerste jaar heel veel bij betalen, kon wel het maandbedrag verlagen, hebben we ook gedaan, en hoefde het jaar er op niet veel bij te betalen. Onze vorige bewoner van het huis stookte ook als ze niet thuis was.

Ik zit ook gewoon bij eneco, betaal liever iets meer , zoals de concurent mooi verteld, maar heb liever zekerheid dan ellende.

Succes Mayo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 00:02

je kunt gewoon contact opnemen met je leverancier en je maandbedrag laten verlagen, is nooit een probleem.

Mayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-09 09:26

bollebeer schreef:
Ik zat bij de eneco en moest ook hele hoge maandbedragen betalen omdat de mensen die voor mij in het huis woonden heel veel verbruikten (ik moest 250 betalen terwijl ik er in mijn eentje woonde). Ik heb toen opgebeld en kon het maandbedrag gewoon verlagen, het risico is immers voor mij als ik bij de jaarafrekening veel moet bijbetalen. Ik weet niet of het bij alle energiemaatschappijen zo werkt maar daar was het in elk geval geen probleem.

Dat werkt dus niet, de berekeningen zijn echt op meterstanden en de korte contractduur voor de wintermaanden gebaseerd. Als ik het verlaag dan moet ik dus gaan bijbetalen bij de jaarafrekening Scheve mond
Laatst bijgewerkt door Mayo op 07-01-09 09:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Mayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-09 09:27

Liezel1 schreef:
TS, over welke bedrijven gaat het hier?
Ik heb dit nl wel vaker gehoord...

Energiedirect Go jij! Go jij! Hamer

Mijn huidige maatschappij is Eneco.

Mayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-09 09:30

Het werkt volgens Eneco zo dat als je een contract hebt voor een heel jaar, dus van afrekening tot afrekening, dan heb je normale bedragen. Heb je het voor een kortere periode, dan worden je maandlasten hoger omdat je minder compensatieperiode hebt voor lage kostenmaanden zoals de zomer.

Net zoals bij een gsm voor 2 jaar betaal je minder dan voor 1 jaar.

Ik heb dus gisteren meterstanden doorgegeven en aan de hand daarvan heeft hun systeem berekeningen gemaakt vanaf het begin van het nieuwe contract en toen kwam dit eruit Scheve mond

Mayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-09 09:31

Normaal doe ik dus ook NOOIT iets telefonisch, mij werd beloofd dat ik alleen schriftelijke informatie kreeg. Ik heb ze ook gezegd dat ik op deze manier niets ging beslissen en eerst documentatie wilde hebben voordat ik er überhaupt maar over na ging denken. Tsja en toen had ik ineens een contract en een verstreken periode van afmelden, doordat de documentatie pas heel laat binnen kwam...

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 12:40

Toen ik de titel las moest ik gelijk aan energie direct denken en ja hoor, je bent al de zoveelste waar ik van hoor die flink door hun gen***d worden, ik zelf ben 1x de dans net op tijd ontsprongen, succes er mee, heb verder ook geen advies.

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 12:44

Maar jij hebt toch nergens getekend dat je over wilde stappen naar hun en bij je oude leverancier weg wilde? In mijn ogen zitten hun dus hartstikke fout

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 12:47

Google eens op energie direct. Dan krijg je ook diverse klachtensites te zien, oa van de consumentenbond. Knipoog

Mayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-09 12:50

magriet, mijn inziens dus ook. Maar goed, doe er maar eens wat tegen Scheve mond

MarvanTom, zal het eens doen. Dank je Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 12:51

Misschien even een melding doen bij de DTE, de Dienst Toezichthouders Energieleveranciers??

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 12:52

magriet schreef:
Maar jij hebt toch nergens getekend dat je over wilde stappen naar hun en bij je oude leverancier weg wilde? In mijn ogen zitten hun dus hartstikke fout

Mis, deze maatschappij maakt gebruik van de methode: wie zwijgt, stemt toe. Te laat afmelden is vastzitten aan het contract... Nors opkijken
Dit soort agressieve verkoop wordt aan banden gelegd, maar TS zit er maar mooi mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 12:53

Dussss.... even melden bij de DTE...

pipeloi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 12:56

ik wil dit ff volgen heb namelijk bijna het zelfde

Mayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-09 12:57

Ja is ook heel fijn dat je dan de documentatie binnen krijgt op het moment dat je geen afmelding meer kan doen die je blijkt te moeten doen om van ze af te zijn Scheve mond

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 12:59

magriet schreef:

Dit soort contracten worden vaker telefonische afgesloten. Wel moeten de telefoongesprekken opgenomen worden en zijn ze verplicht te melden dat het opgenomen wordt.

Ik denk dat je er dus wel degelijk iets mee kan doen. Jij hebt immers niet toegezegd, dat kunnen ze dus niet op band hebben want ze hebben niks opgenomen omdat ze daar immers niks van hebben gezegd. Hebben ze het stiekum wel opgenomen dan kunnen ze zelf nog eens naluisteren dat jij niks hebt toegezegd.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 13:03

Van wanneer speelt dit?

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 13:05

Mja, heel herkenbaar dit. Ik hing er namelijk ook zelf bijna aan.
Zij benaderen mensen telefonisch en hebben mooie praatjes. Wel werd gemeld dat ze dan gelijk het contract op zouden sturen met alle voorwaarden erbij om rustig door te lezen. Een hele discussie gelijk , want ik wilde enkel info toegestuurd krijgen. Dat kon niet.
Heb direct heel duidelijk nee gezegd tegen toezending van wat dan ook.
Prompt krijg ik 1,5 week later tóch iets binnen (jaja, luisteren is moeilijk), dus zat al bijna aan de 2 weken bedenktijd! Retour gestuurd via postkantoor met mooie stempel van geadresseerde onbekend. Heeft dus wel geholpen. Haha!

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 13:08

Falona schreef:
magriet schreef:

Dit soort contracten worden vaker telefonische afgesloten. Wel moeten de telefoongesprekken opgenomen worden en zijn ze verplicht te melden dat het opgenomen wordt.

Ik denk dat je er dus wel degelijk iets mee kan doen. Jij hebt immers niet toegezegd, dat kunnen ze dus niet op band hebben want ze hebben niks opgenomen omdat ze daar immers niks van hebben gezegd. Hebben ze het stiekum wel opgenomen dan kunnen ze zelf nog eens naluisteren dat jij niks hebt toegezegd.

1e regel klopt. Dan krijg je vragen die je moet beantwoorden (voicelog), maar deze maatschappij doet dat niet.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 13:26

Ik woon ook in Nieuwegein en wij hebben zelfs iemand aan de deur gehad van Energiedirect. Mijn vriend is overgestapt (voor een deel, weet niet meer of het de electriciteit of verwarming is), voor de rest zitten we nog bij Eneco.

Mijn vriend heeft het hier zo geregeld, maar als ik dit zo lees dan hoop ik niet op een giga eindafrekening...

Mayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-09 12:09

Ze hebben het opgenomen. Ze zeiden toen ook dat het een soort contract zou zijn, maar je binnen zoveel dagen na ONTVANGST nog nee kon zeggen. Ik heb ze toen aangegeven dat ik géén contract wilde ontvangen, hooguit informatie en dat ik er dan pas over na ging denken. Vervolgens had ik een envelop op de mat mét contract én brief dat ik zoveel dagen na DAGTEKENING brief kon opzeggen. Die tijd was toen al verstreken Boos! Ik ben toen echt vréselijk boos geworden en heb ze de band terug laten luisteren. Aan de hand daarvan hebben ze het ook teruggedraaid. Maar in zoverre dat ik geen blijvend contract had, maar na een korte periode terug ben gezet naar Eneco. Ze hebben ook geen kosten voor die 1,5 maand ofzo gerekend vanuit EnergieDirect, maar daar had ik ze ook al énorm goed voor gewaarschuwd dat ze dat uit hun hoofd mochten laten. Maar goed toen was mijn contract bij Eneco tussentijds al beëindigd en afgerekend. En zodoende heb ik nu weer een nieuw contract én enorme rekeningen Scheve mond