Dit kan toch niet meer zo?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Colorado

Dit kan toch niet meer zo?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-09 23:57

Ok, en nu ben ik het zat. Ik weet gewoon niet meer wat ik moet doen, vandaar dat ik hier een topic open. Het gaat over mijn vader, ooit in een ver grijs verleden(of nouja, iets minder dan 2 jaar geleden) heb ik al eens een topic geopend over mijn vader. [LZP] Moeite met 'ziekte' van vader... <-- Deze om precies te zijn. (Aan het begin staat van niet, maar hij is wel manisch depressief, na dit topic is het nog een keer heel erg fout gegaan, op ons tripje naar parijs, ja heb heel parijs gezien, de achterbuurten omdat ik daar in blinde paniek doorheen was gerend) Een tijdje ging het goed. Maar nu is het weer heel erg fout gegaan. Ook voor een gedeelte mijn schuld, maar de reactie van mijn vader kan gewoon écht niet. Ik zal even het hele verhaal vertellen Knipoog

Ik kwam thuis van snowboarden met 2 vrienden. Mijn knieen zijn helemaal opgezwollen van het vake vallen, beurs enzo. Dus ik was naast mijn vader die op de bank lag op de bank gaan zitten en vertelde dat en vroeg of ik op de bank mocht liggen met mijn benen omhoog op een kussen met een koelding erop. Dat wou hij niet, want de bank was niet van mij alleen. ‘’Ga maar met je benen op de tafel liggen’’ Normaal mocht dat nooit, dus ik zei iets van ‘’hé maar dat mocht toch nooit’’ Dat was onzin volgens hem. Dus nouja, ik trek de tafel naar me toe, doe een andere broek aan, en wil met mijn been op de tafel liggen. En toen zei mijn vader iets, ik weet niet meer wat. Maar het klonk heel onaardig, dus ik vraag waarom hij dat zo zegt. Wordt hij hélemaal boos, want alles wat hij zegt klinkt verkeerd in mijn oren enz. enz. Dus ik wordt ook een beetje boos, want dat is niet waar en dat weet hij zelf ook. En ik houd er niet van als mensen dingen over mij zeggen waarvan ze wéten dat het nergens op slaat. Nougoed, toen moest de tafel opeens weer terug, want hij was niet alleen van mij. En ik dacht dat ik jezus was en dat alles maar van mij was. Wat ook niet zo is, en zo ging het van kwaad tot erger. Tot hij zei “ja, je vind me toch altijd al een tiefusvafer en je wou dat je een andere vader had” enz. Dat is echt iets waarmee je me heel erg de tent uitlokt. Dus ik zeg “Ja, idd, goedzo” en ik steek mijn duim op. Ondertussen stond mijn moeder voor me en daarvoor had mijn vader naar me geschreeuwd dat ik mijn kamer in moest gaan. Maar omdat ik het daar niet mee eens was was ik nog in de kamer. Nu zei mijn moeder ook dat ik mijn kamer in moest gaan. En toen ik me half omgedraaid had om mijn kamer in te lopen. Begon mijn vader op een heel kinderlijk toontje “doehoeegg” te roepen en te zwaaien. En ooh toen werd ik zo boos. Dus ik liep naar hem toe en ik zei iets, en toen reageerde hij weer zo kinderlijk. Toen was ik zo boos, dat ik een theedoek had gepakt(voor het koelding voor mijn been, lag op de tafel) en die gooide ik heel boos op zijn schoot. Héél héél fout van mezelf, en dat weet ik zelf ook. En toen had ik het gedaan hoor. Hij barstte in een keer uit. Hij stond op en begon naar me toe te rennen, dus ik schrik me dood, en ren als een gek voor hem weg, naar mijn kamer(in de tuin) dus ik ren door de keuken naar de tuin, gooi de deur open. Met mijn vader nog op mijn hielen. Ik kan je eerlijk zeggen, nog nooit van mijn leven ben ik zo bang geweest.. Toen heeft mijn vader een gat in de ruit van de tuindeur geslagen. Ondertussen rende ik zo hard als ik kon door, mijn kamer in en toen had ik snel het slot dichtgedraaid. Als ik was blijven staan op dat moment, weet ik zeker dat ik dat had mogen incasseren.

Ok, het is een beetje rommelig, sorry daarvoor, maar ik zit hier nu echt te trillen op mijn benen en ik heb het ook niet meer nagelezen, dat doe ik morgen wel anders. Ik ben ook totaal in de war en ik heb echt geen idee meer wat ik nu moet doen. Een hele tijd geleden was er het idee dat mijn vader ergens anders zou gaan wonen. Ik begin er nu weer over te denken dat dat niet het beste is.. Dit is nu al 4 keer gebeurd, de eerste keer 5 jaar geleden en de laatste 3 in de laatste 2 jaar. Elke keer gaat het weer een tijdje goed, en dan BOEM. In een keer. En elke keer vertrouw ik hem weer, en heb ik weer de hoop dat het nu goed blijft. Ik wil niet steeds weer teleurgesteld worden. Ik trek dat niet. Echt niet, ik mag hem van mezelf niet meer vertrouwen nu. Mijn moeder is zelfs bang dat hij weer uitbarst en gaat daardoor met hem meepraten tijdens zo’n ruzie. Ik bedoel dat is toch niet goed, dit kan toch niet meer zo? Ik weet echt niet meer wat ik moet doen nu..

Mijn ouders zouden naar het ziekenhuis gaan, omdat een snee te diep is, maar mijn vader wilt opeens niet meer.

Edit: Mijn moeder wilt nu weer praten met een psychiater hoor ik vaagjes. Nu kan dat voor sommige mensen werken. Maar ik kan daar gewoon niet praten. Vorige keer bij Jeugdzorg kon ik het ook niet, ze hadden me beschreven als een teruggetrokken, verlegen, onzeker en stil kind. Wat ik ooit was, maar toen allang niet meer. Ik zat er gewoon ongeintresseerd en ongelovig bij. Want op het moment dat ik daar zit, denk ik van, het is hun werk, ze zien me als nummertje zoveel met gezinsprobleempjes. Als een vervelende puber die het toch maar zelf uitlokt. En als ze het niet zo zien, dan is en blijft het hun werk. Blijf ik een nummertje dat ze afwerken tot ze naar huis mogen. Ik heb niks met ze, waarom zou ik een totaal vreemde van iets vertellen wat bijna niemand weet. Ik vertel het wel aan mijn vriendinnen als ik het kwijt moet. Die luisteren omdat ze van me houden, niet omdat ik in hun schoot wordt geworpen door hun baas met een succes..
Laatst bijgewerkt door Colorado op 05-01-09 00:12, in het totaal 2 keer bewerkt

Faelivrin

Re: Dit kan toch niet meer zo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 00:02

Als eerste vraag ik me af of je snee echt heel diep is zo ja, ga dan alsjeblieft naar je buren zodat die met je naar de EH kunnen gaan, want je kunt niet met een open wond blijven rondlopen, dat is gewoon gevaarlijk.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 00:03

Klint alsof jullie beiden erg lichtontvlambaar zijn en niet willen toegeven voor elkaar. Lijkt me het beste als jullie gewoon samen eens gaan praten.

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-09 00:03

Het is geen snee bij mij, maar bij mijn vader, doordat hij de deur door had geslagen Knipoog

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 00:05

Oh, sorry. Dat kon ik dan even niet opmaken uit het verhaal. Jaag je vader er dan heen want het is gevaarlijk om met een open wond rond te blijven lopen. En verder zou ik inderdaad eens goed met elkaar gaan praten ZONDER elkaar verwijten te maken/elkaar de mond te willen snoeren. Als dat onmogelijk is moet er inderdaad een 3de partij bij komen in de zin van hulpverlening.. Doe iig iets aan de situatie want zo houden jullie het allemaal niet lang vol.

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-09 00:09

Samen praten hebben we al eens gedaan, dat heeft totaal geen nut gehad. Daarna gebeurd het net zo hard weer Scheve mond (het parijs-incident) We hebben ook al eens met zijn drieen bij jeugdzorg gezeten en gepraat, waar ik dus niks kwijt kon omdat ik daar niet kan praten.. Daarna gebeurde het ook weer..

Over dat licht ontvlambaar klopt helemaal trouwens, en het niet toegeven ook, we willen allebei het laatste woord hebben. We zijn precies hetzelfde op dat gebied..

Maakt niet uit, snap dat het heel verwarrend kan zijn Bloos Maar ik durf niet naar mijn vader toe op dit moment, heb het tegen mijn moeder gezegd, maar hij gaat echt niet..

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 00:12

Hoe oud ben je dan?

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-09 00:12

15 Lachen

Dus nouja, ik trek de bank naar me toe, doe een andere broek aan, en wil met mijn been op de tafel liggen.
Bank moest hier tafel zijn Nagelbijten / Gniffelen

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 00:18

Lijkt me dat je vader dan het laatste woord heeft, tenslotte woon jij nog bij je ouders in. Tuurlijk zijn er wel grenzen maar als je weet dat je vader problemen heeft zou je daar een beetje rekening mee kunnen houden en wat minder grenzen opzoeken. Niet aanvallend bedoeld hoor, ik was vroeger net zo, erg herkenbaar verhaal Knipoog

Als je nu nog eens naar Jeugdzorg gaat dan moet je het zelf ook willen, je klinkt alsof je er geen zin in hebt en geen behoefte aan hebt dat het goed komt. Je gaat niet voor niets naar Jeugdzorg, praat er dan ook, die mensen zien je echt niet als nummer, zulke mensen zijn vaak juist dag en nacht met hun werk bezig omdat je zulke dingen nu eenmaal niet kunt achterlaten op kantoor.

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 00:18

hmm.. Dit klinkt bij mij erg bekend in de oren.
Mijn vader en ik zijn beide ook behoorlijk lichtontvlambaar en we liggen elkaar ook gewoon niet elke dag wordt het erger, maar bij jou gaat het net 1 tandje verder, ik kan al slecht met mijn eigen situatie overweg, laat staan jij met de jouwe.
Als ik jou was zou ik gewoon in iemand een goed contactpersoon vinden waarmee je goed je verhaal kwijt kan en die je jij wel vertrouwt, heel veel sterkte

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-09 00:31

Ja tuurlijk zijn er grenzen. En is hij mijn vader. Maar hij beledigd me recht in mijn gezicht. Op zo'n moment zie ik mijn vader niet als mijn vader, maar als een willekeurig persoon die mij beledigd en mij niet in mijn waarde laat maar als een hoop stront behandeld. Daarom kan ik me denk ik niet inhouden. Al zou dat inderdaad veel handiger en beter zijn. En het is goed hoor, ik wil niet dat er op mijn heilige willetje wordt ingespeeld, ik wil gewoon dat dit stopt, ook als ik krijg te horen dat ik ook fout zit. Wat ook waar is trouwens.

Naar jeugdzorg gaan we niet meer, mijn moeder vond het maar 'jeugdzorg'. En vond dat zacht uitgedrukt dus ook niet zo goed.
Praat er dan ook, zo klinkt het zo makkelijk, terwijl het zo moeilijk is. Ik kán dat gewoon echt niet, ik probeerde het echt. Maar alles daar maakte dat ik tegen ging werken. Het kleine zakelijke kamertje met die tafel tussen de mensen van jeugdzorg en ons in, de pakjes die die mensen aan hadden(alsof ze respect af wilden dwingen), de 2 ongeintresseerde mensen voor ons die in een boekje keken voor onze namen en waarvoor we hier ook alweer waren, het nummertjesidee, hoe ik werd behandeld(''zo, en jij bent dus isabella'' ook weer met zo'n klein kinderstemmetje, als een klein kind dus) Klinkt alsof ik mezelf heel volwassen vind, soms denk ik het, maar ik weet dat dat niet waar is, maar ik wil behandeld worden als een gelijke, en niet als een kind van 4, en al helemaal niet zo aangesproken worden. Nouja, ik denk dat het wel duidelijk is wat ik ervan vond Nagelbijten / Gniffelen

Dankje marrianne, ik hoop ook dat ik zo iemand vind..

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 00:36

Zoek dan een andere hulp en ga niet naar Jeugdzorg, als het zo gaat zou ik me er ook niet lekker bij voelen.
Maar waarmee beledigd je vader je? Je zegt dat hij iets zei wat onaardig klonk, je hebt niet gehoord wat maar toch ben je daarop ingegaan waarom het zo onaardig moest (kan me een voorstelling maken hoe een 15 jarige dat zou zeggen) waarop je vader boos wordt.
Vind je dat beledigend?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 00:42

Ik denk ook inderdaad dat je met jeugdzorg niks oplost, wie weet kan je bij je huisarts terecht voor een goed gesprek en kan die je verder verwijzen.

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-09 00:43

Nee, hoe hij daarna tegen mij deed vond ik beledigend. Me dingen in mijn mond leggen die ik nooit heb gezegd. Uit eigenwijsheid ooit heb bevestigd misschien, toen hij het ook al in mijn mond legde. Zeggen dat ik denk dat ik jezus ben en dat ik denk dat alles van mij is. Tegen mijn moeder die erbij staat zeggen "Kijk dan hoe ze doet, zo doet ze nou altijd, wat moeten we hier nou mee" en me dus negeren. Heel kinderlijk tegen me doen met het "doehoeeg" met het kinderstemmetje. Het gezicht daarbij is ook heel kinderlijk. En hij kijkt me door heel de ruzie heen minachtend aan. Tegen me schreeuwen dat ik een tief*skind ben, een k*nkerkop heb. Dat ik een lui varken ben en dat hij wou dat hij mij nooit gekregen had. Dit laatste gebeurde deze keer niet, maar vaak genoeg wel en daar wordt ik bij elke ruzie aan herinnerd, ik kan het maar niet vergeten. Dat beschouw ik toch wel als beledigend..

Denk dat we dat inderdaad moeten doen dan.. Al heb ik er totaal geen vertrouwen mee, en zie ik het nog steeds niet zitten om tegen een wildvreemde hierover te gaan vertellen. Trouwens, hoe kan je mensen helpen die qua gedrag heel erg botsen en waar ruzie's door ontstaan die hierop uitlopen, als je die personen niet persoonlijk kent. Dan weet je alleen hoe die personen zijn door een beschrijving.
Laatst bijgewerkt door Colorado op 05-01-09 00:46, in het totaal 1 keer bewerkt

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 00:45

Hmm ja, maar hier is dus al wel een hoop aan voorafgegaan wat ook meespeelt.
Dingen bevestigen uit eigenwijsheid is zowieso niet slim want dat krijg je gegarandeerd weer op je bord, zeg dus nergens ja op als je het er niet volledig mee eens bent.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 00:55

Je zei ergens in je beginpost dat je vader manisch-depressief is, daar heb ik wel wat ervaring mee (vrienden van me). Het ene moment zo depressief als een deur en dat houdt maanden aan, dan in een keer zo hyper als de p*st, wat ook maanden kan duren en uit kan lopen op veel erger, de omslag kan heel plotseling gaan (minuten, geen uren).

Ik ben het eens met Suleilitha dat je naar je huisarts moet gaan en desnoods neem je wat je hier geschreven hebt uitgeprint mee, dat is een start. Moeilijk praten komt echt wel vaker voor, het is eerder bijzonder als je meteen je hele verhaal op tafel kan smijten. Je huisarts weet wel de juiste wegen (jeugdzorg lijkt me in dit geval niet helemaal op zijn plaats, ik zou eerder aan de GGZ afdeling jeugd denken). Wegen waar ze meer geduld hebben en met een andere insteek dan jeugdzorg naar je problemen kijken. Jeugdzorg is overbelast, de GGZ ook maar daar staat op het moment de pers niet bovenop dus is de belasting iets minder hoog.

Bij manisch depressief zijn de buien moeilijk in te schatten, je weet van te voren niet goed in wat voor staat iemand is (dat leer je helaas wel na enige ervaring zoals je zelf wel gemerkt zal hebben) maar dan is het te laat.

Heeft je vader eigenlijk hulp erbij? Medicatie? Anderszins hulp? Of staan jullie er eigenlijk alleen voor (je moeder en jij).

Als je meer wil weten mag je altijd PB'en, ook over hoe om te gaan met hulpverlening en andere praktische dingen.

Heel veel sterkte, het is niet makkelijk!

Stoeptegel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 01:58

Dit klinkt echt heel herkenbaar.. Verdrietig maar als ik zo lees heb je niet echt iets fout gedaan. Weglopen en jezelf opsluiten help bij mij iig vaak het beste. Ik heb verder ook geen idee hoe het op te lossen is.

Sterkte ermee..

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-09 13:28

@Mick75, Dat omslaan is inderdaad heel erg vervelend, je weet nooit waar je aan toe bent en wat je beter wel en niet kan doen. Nougoed, als ik in zo'n bui ben denk ik daar nieteens over na Nagelbijten / Gniffelen

Hij heeft al wel hulp, sowieso medicatie en hij loopt bij een psycholoog. Ooit is hij ook 3 dagen opgenomen geweest, half eigen wil, half dwang oa. door de wijkagenten. Hij zou voor 2 weken gaan, maar hij vond dat hij tussen een stelletje mongolen zat en hij voelde zich er niet thuis..

Ja, dat heb ik inderdaad gemerkt helaas. Scheve mond

Ik weet het verschil tussen de GGZ afdeling jeugd en jeugdzorg niet eigenlijk. Dacht dat jeugdzorg een onderdeel van de GGZ was Clown Maar we gaan vandaag idd naar de huisarts en anders maken we vandaag een afspraak. Het wordt iig geen jeugdzorg meer, even kijken waar hij ons naartoe stuurt en hoe het ons daar bevalt dus Lachen

Als ik vragen heb pb ik je, dankjewel! Lachen

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-09 18:04

Ok, ik ben daarnet dus naar de huisarts geweest. Gesprek gehad.. Ik sloeg helemaal dicht Scheve mond Zat daar tegen mijn tranen te vechten. Maar ik heb volgende week dinsdag mijn eerste gesprek met iemand die heel goed kan bepalen welke psycholoog het beste is voor welke situatie. Dus eerst moet ik aan haar alles vertellen, en vervolgens wéér aan nog iemand anders Scheve mond Ik denk niet dat ik dit ga trekken.. Maargoed, wat moet dat moet. Toch?

Ik print dit gewoon uit Ja

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 18:09

Gewoon een positieve gedachte houden, je wordt nu tenslotte geholpen, er wordt gekeken wat er het beste is in jouw situatie en dat is natuurlijk goed. Je zult dus straks iemand krijgen die je echt kan helpen en dat je daarvoor 2x je verhaal moet doen, so be it, beetje meer vertrouwen mag wel hoor.
Probeer ook aan te geven waarom je dichtklapt, dat je die jeugdzorg maar niets vind en dat ze zo ongeintresseerd lijken, daar is niets mis mee als jij dat vind en met die gegevens kan zo iemand je wel beter helpen.

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-09 18:16

Een beetje meer vertrouwen in wat? Ik bedoel dat ik het gewoon zwaar poedersuiker vind om alles te vertellen, omdat het iets is waar ik gewoon niet makkelijk over kan vertellen. Bovendien ben ik heel slecht in emoties tonen, verdrietige emoties dan. Boos/blij heb ik geen moeite mee. Denk dat het een stukje trots is ofzo? Bij écht goede vrienden heb ik er dan weer geen moeite mee..

Ik klapte dicht omdat ik erover moest vertellen. En bij de huisarts, niet bij jeugdzorg. Daar is ook geen sprake van, want daar ga ik niet heen, dat is al besproken.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 18:23

Ja dat snap ik maar je gaat nu toch naar iemand die gaat kijken welke hulp het beste past? Daar mag je rustig zeggen hoe je denkt over oa Jeugdzorg.

Beetje meer vertrouwen in jezelf en anderen, je eindigt met 'ik denk niet dat ik dit ga trekken maar wat moet dat moet', het is natuurlijk geen moeten, als jij niet wilt dan is het klaar en als je wel geholpen wil worden is het geen moeten.
Als je daar komt met de gedachte dat het toch allemaal verspilde moeite is dan is het ook niet vreemd als het niet gaat lukken Knipoog Dus vandaar een beetje meer vertrouwen Lachen

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-09 18:36

Ooh op die manier! Ik snapte het even verkeerd Tong uitsteken
Maar dat ga ik inderdaad vertellen als ze me naar jeugdzorg door wil sturen, en ook het waarom erbij natuurlijk.

Ik wil wél geholpen worden. Maar wil dat goed gebeuren/lukken, dan moet ik wel gaan vertellen anders wordt 't 'm natuurlijk niet. En daar zie ik dan weer tegenop, vandaar dat ik het zie als moeten. Knipoog Zeg maar, zo Tong uitsteken

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 18:44

Dat je tegen je tranen zat te vechten, is een goed iets, weer een stap dichterbij, je wilt dus wel hulp. Lachen Je kunt pas geholpen worden, als je geholpen wilt worden. Ik heb niet het idee dat dat bij jeugdzorg het geval was, nu kom je wel dichter bij dat punt... Lachen

Verder, als je vader je weer voor je voeten gooit dat je hem een tyfusvader vind etc, is het verstandiger om dat niet te bevestigen zoals je nu gedaan hebt. Bedenk je dat je vader zijn eigen angsten voor jou voeten gooit. Hij is depresief, vind zichzelf toch al weinig tot niets waard, is bang dat jij hem een tyfusvader vind en vervolgens bevestig je dat. Dat komt bij hem ook hard aan. Denk daar aan de volgende keer, misschien kun je dan al een deel van de problemen vermijden.

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-09 18:53

Tegen jeugdzorg zag ik inderdaad al heel erg op.. Maar dat was ook met zijn drieen zeg maar, en bij mijn ouders in de buurt kan ik mijn emoties al helemaal niet tonen, bij mijn vader nog slechter dan bij mijn moeder. Waardoor ik me heel erg af ging zetten, zodat er geen emoties vrij zouden komen. Denk ik althans. Nu was ik alleen met mijn moeder, en was ik al iets opener..

Ja, daar heb je wel gelijk in natuurlijk. Het is alleen zo dat ik het eerst ook altijd ontkende. Alleen dan begon hij met een nutteloos en kinderachtig "dat vind je wel" (Soms lijkt hij nog wel een ergere puber dan ikzelf Huilen van het lachen ) En dan kwam ik weer met een "dat vind ik niet, en hoe kan jij dat weten, zolang je mij niet bent weetje niet wat ik denk"-verhaal, en dan ging het alsnog door Nagelbijten / Gniffelen