Een schreeuwlelijk als zusje. Help.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lara_Silver

Een schreeuwlelijk als zusje. Help.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-09 01:33

Mijn zusje is heel erg, héel erg vermoeiend. Bij het minste en geringste hóp die vreselijk schelle stem en dat volume omhoog. Dan hoeft het nog niet eens ruzie te zijn, zelfs bij iets onnozels als een topje dat ze niet vind zijn zowel ik als mijn moeder de pineut. Dit gaat ong. 2 jaar zo en zaterdag barste dan ook bij mij de bom nadat ze in de keuken weer eens niet tevreden was met iets (ze wou pannekoeken maken maar vond het meel niet, en moeders moest dit bezuren) toen ik er wat van zei kwam ze naast me staan en gilde me op ongeveer 5 cm afstand keihard in mijn oor. Ik heb me omgedraaid en haar een klap op haar neus verkocht. Niet gebroken maar wel pijn. Heb er zelfs nu nog geen spijt van. Helaas merk ik nu aan mezelf dat zodra ze weer begint ik weer die neiging heb haar een tik te verkopen. Terwijl ik nog nooit iemand gericht in het gezicht geslagen heb. Het haar gewoon luchtig melden als: 'zeg , je staat op een meter afstand, je hoeft niet te schreeuwen' of 'ik ben niet doof.' Wordt beantwoord met het meest voorspelbare brutale puberantwoord 'ik bepaal helemaal zelf wanneer ik wil schreeuwen.' Ik neem aan dat jullie de rede van mijn wanhoop zien? Heeft iemand tips om mij uit mijn situatie te bevrijden? Ervaringen zijn uiteraard ook welkom.

anneliesdj

Re: Een schreeuwlelijk als zusje. Help.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 01:36

Hoe oud is ze?

Mijn zusje heeft ook zo'n periode gehad alleen zij deed het meer onbewust, als zij hard praatte gingen wij steeds zachter praten en dat werkt echt, onbewust gaat zij dan ook zachter praten.
Maar ja, dan moet je wel iemand hebben die daaraan mee wil werken en als ik je zo hoor over je zusje denk ik dat zij dan juist nog meer zal schreeuwen.

Hebben jullie er al eens over gepraat met haar? Gewoon een rond de tafel? En dan afspreken dat als ze niet op normaal volume praat dat je niet luisterd? Dus gewoon negeren en weglopen?

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-09 01:40

Ze is bijna 15. Dat rond de tafel werkt een tijdje en dan zakt ze langzaam weer af. Maar dat laatste is eigelijk wel een goed idee! Alleen dat ook met mijn moeder gaan afspreken, mijn moeder laat erg makkelijk over zich heen lopen.. Terwijl ze bij mijn vader nooit de stem verheft. Waarschijnlijk weet ze dat ze met stemverheffing meer indruk maakt en zo dus meer voor elkaar krijgt. (haar zin eerder krijgt)

edit: dat zachter praten gaat waarschijnlijk niet helpen omdat ze ook wel normaal kan praten maar eigelijk pas echt begint te schreeuwen als haar iets niet zint.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 01:44

Ik heb hier thuis 2 duidelijke regels:
1 je zit niet aan elkaar (duwen, trekken) en niet aan elkaars spullen.
2 je praat gewoon tegen elkaar (dus niet schreeuwen en schelden).

Dit gold vroeger bij mij thuis ook.
Misschien kun je zoiets ook met je ouders bespreken.

xLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 01:46

Ik praat van mezelf nogal luid, maar ze hebben mij daar wel altijd op aangesproken als ik dat deed, let er dan nu wel op.
Weet zelf dus niet hoe dat is, maar kan aannemen dat het echt super vervelend is.
Ik ging niet in hun oren schreeuwen, maar praatte gewoon nogal luid Clown.
(Dacht eerst dat dit topic ging over dat je een lelijke zus had Vork)

Nja ik hoop iig voor jou dat je wat vindt!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 01:52

Lara_Silver schreef:
Ze is bijna 15. Dat rond de tafel werkt een tijdje en dan zakt ze langzaam weer af. Maar dat laatste is eigelijk wel een goed idee! Alleen dat ook met mijn moeder gaan afspreken, mijn moeder laat erg makkelijk over zich heen lopen.. Terwijl ze bij mijn vader nooit de stem verheft. Waarschijnlijk weet ze dat ze met stemverheffing meer indruk maakt en zo dus meer voor elkaar krijgt. (haar zin eerder krijgt)

Ik zou gewoon met elkaar afspreken dat ze genegeert wordt als ze schreeuwt, als jullie dat consequent volhouden werkt dat snel genoeg hoor.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 08:57

Van dat negeren vind ik een super goede oplossing. Als ze begint te schreeuwen zeg je gewoon iets van 'ik luister pas weer als je normaal praat' en dan loop je gewoon weg.
Ik denk dat de 'lol' er voor haar dan snel af zal zijn, al is het wel zaak dat jullie dit allemaal consequent toepassen.

TiffanyJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 09:50

Inderdaad negeren,praat met je moeder ineens over een ander onderwerp,en laat haar gewoon staan.Wat ik bij mijn dochter gedaan heb in zo'n periode is,ik heb haar een uur lang laten schreeuwen,maar dan ook echt een uur lang zonder op te houden,daarna kon ze een week niet praten,maar het heeft wel heel goed geholpen,misschien een beetje barbaars,maar ik werd er ook gek van.Veel succes.

vicksytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 19:30

mijn moeder heeft daar ook last van Clown

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 20:42

Ik ben zelf zo'n probleem.. Nagelbijten / Gniffelen
Hier thuis worden ze er ook gek van, maar ik kan er gewoon niks aan doen! Probeer het wel om niet te doen. En inderdaad precies wanneer iets je niet zint, als bv. net dat truitje nog niet is uitgewassen die ik aan wou of wanneer net de shampoo op is als ik sta te douchen. Nou dan gaat drect de volume knop bij mij omhoog, en loop ik toch een potje te schreeuwen. Ben er niet trots op, en doe het dus ook ongelovelijke snel. Vooral wanneer ik boos ben.

Bij mij komt het vooral omdat m'n broertje echt altijd heel erg bij m'n ouders was, en ik (onbedoeld) het gevoel heb gekregen dat ik moet schreeuwen als ik gehoord wil worden. Ik speelde altijd vroeger boven (m'n broertje beneden in de kamer) en als ik dus m'n ouders nodig had, dan schreeuwde ik naar beneden en dan bleven m'n ouders onderaan de trap staan en vroegen wat er was. Dus bij mij is het min of meer een gewoonte geworden. En met ruzies met m'n moeder loopt zij ook tegen mij te schreeuwen. Heb zovaak gedacht, ik moet de verstandige zijn en niet gaan schreeuwen. Maar het lukt gewoon niet.

Ik weet niet wat bij jou zusje het geval is, of dit gewoone cht iets puberaals is (bij mij heeft het zich ook pas ontwikkelt in de puberteit hoor Knipoog ), of dat het een probleem is wat van vroeger uit komt.

Wat je er precies aan kan doen weet ik niet, weet wel dus dat ik er onwijs gek van wordt en juist geiriteerder raak en dus bozer wordt en nog meer ga lopen schreeuwen als ze mij gaan negeren of er iets van zeggen.. Scheve mond

En dat terwijl ik dus buitenhuis heel verlegen ben, en echt onwijs zacht praat. M'n ouders noemen mij eigenwijs en erg vel, buitenhuis noemen ze mij erg verlegen, lief en onschuldig.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 00:18

Ik was ook zo'n schreewer. Praat van mezelf al luid en thuis begon ik om het minste te roepen.

Toen ontdekte ik dat wanneer je in de grote mensenwereld komt dat niet meer werkt Huilen van het lachen

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 00:25

Ik doe het ook, ik heb het van mijn vader. Clown
Wanneer ik mezelf erg loop op te fokken over iets verhef ik automatisch mijn stem, en wanneer er nog meer tegen mij word ingegaan begin ik te schreeuwen. Clown Mega belachelijk dat weet ik maar het gebeurd wel.
Ik begin overigens niet bij een onbenullig dingetje zoals een shirtje maar wel wanneer ik het echt oneerlijk vind wat er wordt gezegt of wanneer iemand mij niet begrijpt.

Ik denk dat negeren dan de oplossing is, vaak is iemand dan gewoon erg boos of wil graag aandacht en wanneer je deze niet meteen geeft zal je zusje nog wel even gaan nadenken wat ze nou precies wil en waarom jullie nou niet luisteren. Clown

En: mijn zusje is ook 15, ik heb vaak ook de neiging haar een knal te verkopen als ze weer eens loopt te schreeuwen of schelden, maar ik ben dan ook best explosief. Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 00:26

Negeren en weglopen, dat werkt het beste. Ook als daar gepikeerd op wordt gereageerd, vooral negeren Lachen.

Samy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 08:08

anneliesdj schreef:
Lara_Silver schreef:

Ik zou gewoon met elkaar afspreken dat ze genegeert wordt als ze schreeuwt, als jullie dat consequent volhouden werkt dat snel genoeg hoor.

Kan je zeggen dat, dat niet bij iedereen zo is hoor. Als mensen negeren kan ik er juist tegen in gaan ... Clown

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 09:46

ik ben/was ook zon driftkikker.. Ik werd als ik zon bui had gewoon zonder pardon de koude douche in gemikt..

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 10:17

gewoon negeren. Of zeggen dat je haar niet verstaat als ze zo schreeuwt en dat het ook normaal kan.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 10:30

Oh dit kan ik me zo goed voorstellen!!
Ik heb een bloedhekel aan harde, schelle stemmen, of stemmen van een bepaalde toonhoogte - voor mij kan dit het verschil maken tussen 'aardig' en 'niet-aardig'..

Misschien moet je 't geblèr een keer opnemen en haar laten horen hoe "fijn" ze klinkt als ze weer een schreeuwbui heeft. De meeste mensen met een gewoon stemvolume schrikken al als ze hun stem terughoren, laat staan als ze zichzelf horen krijsen!

Doet ze dit alleen als er iets niet naar haar zin is? Dan zal ze moeten leren haar boosheid te beheersen om niet meteen van het padje te raken!

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 10:40

Ik werk in een leefgroep en ik ben oostindisch doof voor schreeuwen, schreeuwen betekend totaal geen reactie ook niet de reactie ik reageer pas weer als je normaal praat want ook dat is aandacht. Echt totaal negeren. Soms vraagt een ander kind dan, he waarom reageer je niet en dan zeg ik waarop moet ik dan reageren. Als ze dan aangeven ja op dat geschreeuw. Oh dat, dat hoor ik niet. Het gevolg is dat ze stoppen met schreeuwen.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 10:47

Inderdaad, negeren en blijven negeren. Gaan ze er tegenin zoals iemand hierboven aangeeft? Stug blijven negeren. Want dat is namelijk rpecies de oorzaak van het schreeuwen. Ze heeft geleerd dat ze met schreeuwen aandacht krijgt. Als ze schreeuwt word er naar haar geluisterd. Word er niet naar haar geluisterd? Dan heeft ze blijkbaar niet hard genoeg geschreeuwd, en moet ze dus harder schreeuwen.

Aan jullie dus de taak om het nu dus weer om te keren, en dus absoluut niet meer te luisteren. Hoe hard ze ook gaat schreeuwen, hoe gek ze ook gaat doen en hoe erg ze ook flipt, blijven negeren. Pas als ze gewoon doet, komt er weer reactie.

Fira

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 10:58

Je kunt ook punten geven zegmaar.
Telkens als ze schreeuwt krijgt ze geen punt, als ze zich beheerst krijgt ze 1 punt. (wat best lastig is) en als ze dan een aantal punten bij elkaar heeft geraapt mag ze iets leuks doen.
bv. 5= extra computeruurtje (ik zeg maar wat!)
10= dagje winkelen.
15= etc...

Werkt wel! Negeren is ook een goed idee
ik denk dan dat ze zich buitengesloten voelt en dan toch zachter gaat praten..

Succes Knipoog

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 11:10

Ik zeg altijd als mensen beginnen te schreeuwen:

Mensen die slim willen lijken gaan altijd schreeuwen.. Vork

Waarop ik vaak aangekeken wordt als een aap in een roestig horloge.. maar het werkt wel!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 13:43

Mijn moeder ging me op een gegeven moment ook negeren en o wat was dat frustrerend, dan ging ik nog een flink end door hoor... Toen ik mijn eerste lief had heb ik het op 123 afgeleerd Huilen van het lachen

Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 13:48

Pff.. misschien kunnen jouw zusje en mijn broertje gaan daten (14 jarig puberjongentje).
Meneer begint ook altijd te schreeuwen zodra hem iets niet zint.
Als hij iets ziet wat hij wil hebben dan moet dat er ook binnen no-time komen, hij dramt altijd zijn zin door en is gigantisch driftig.
Het meest vervelende is dat hij zijn eigen fouten en problemen niet ziet of niet wil zien.. In zijn ogen is iedereen gek behalve hij.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 14:29

Ik begon altijd in mezelf te murmelen als ik kwaad was, werden mijn ouders pas gestoord van Clown
Nu ben ik het afgeleerd en verhef ik mijn stem gewoon zonder dat het schadelijk is voor mijn stembanden, dat is namelijk erg oppassen voor mij en mijn ev. latere spreekberoep.
Misschien kun je haar daar eens op wijzen? Of gewoon als zij rustig is naast haar oor gaan schreeuwen maar ja dat zal dan weer niet juist zijn Tong uitsteken

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 14:49

Ik vind het zo grappig dat reactie's, ja als ze mij negeren, wordt het alleen maar erger.

Dan juist moet je gewoon blijven negeren, misschien duurt het wel half jaar maar het werkt uiteindelijk wel.
Ik was dus ook zo'n schreeuwer, negeren werkte uiteindelijk het best.. Wel werd ik er woest van als er iemand mij negeerde maar dat moet je ook weer negeren Knipoog