alimentatie van vader zonder werk?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

latnahc2

alimentatie van vader zonder werk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-09 16:04

ik ben een alleenstaande moeder met een zoontje van 3.
mijn ex zit momenteel in een behandelkliniek voor verslaafden.
hij heeft op het moment dus ook geen werk meer.
nu krijg ik dus geen alimentatie meer weet iemand misschien of ik dit toch kan krijgen.
ik wil de vader niet voor het blok zetten want hij heeft geen werk en hij zit ook voor minimaal een jaar in die kliniek.
het ziet er dus ook niet naar uit dat hij snel zal gaan werken.
ik weet niet of er iets bestaat dat er door de staat word betaald voor hem??
wie weet hier iets van af?

Firedancer

Re: alimentatie van vader zonder werk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 16:07

Ik weet het antwoord op je vraag niet, maar is dit niet bij uitstek een vraag om voor te leggen aan het LBIO?

Gewoon ter informatie dus?

Het lijkt mij ook niet dat het zinnig is om hem voor het blok te zetten, want als hij geen inkomen heeft zal de rechter hem ook nooit opleggen om zijn financiele verplichtingen na te komen zoals je dat gewend was.

latnahc2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-09 16:26

we hadden het nooit officieel geregeld geen betalings regeling en geen omgangsregeling.
als ik het lbio inschakel ben ik bang dat ze hem gaan verplichten te betalen en dat hij daar misschien nog meer door in de problemen komt en dat is de bedoeling niet.

Dreamer_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 16:27

dat laatste gaan ze dan waarschijnlijk doen, volgens mij kan je nergens anders je alimentatie verhalen.

manutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 16:29

Krijgt hij niet gewoon een uitkering dan? Dan kan hij dat toch gewoon daarmee betalen?

Of denk ik nu te makkelijk?

latnahc2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-09 16:33

neej hij krijgt geen uitkering want hij is ontslagen.
ik heb niet echt contact met hem nu dus ik weet ook niet of hij ergen anders recht op heeft.
ik heb het lbio wel nu een mailtje gestuurd met deze vraag maar dat zal ik pas horen na het weekend.
ik had gehoopt (en miss komt dat nog) dat iemand ook in deze situatie had gezeten en mij dus verder kon vertellen wat de mogelijkheden zijn.

manutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 16:39

Als je ontslagen bent krijg je toch juist wél een uitkering, alleen als je zelf ontslag genomen hebt krijg je niks.

Nou dan moet je even het mailtje afwachten, ik hoop voor je dat er iets te regelen is.

latnahc2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-09 16:42

ja dat is wel zo alleen hebben ze hem geen ontslag brief gegeven en die willen ze hem ook niet geven hij is namelijk ontslagen vor diefstal en ze denken dus zak maar door de ......je weet wel.
alleen hebben ze mij daar ook mij maar goed dat doet ze niet zoveel maar dat is een hele andere discussie.

Firedancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 16:45

Dat lijkt mij stug, dat je dan dus geen ontslagbrief krijgt, meer een manier om onder hun verplichtingen richting hem uit te komen. Officieel is hij zonder ontslagbrief nog gewoon in dienst vermoed ik.

Maar goed, dat zijn helaas zijn zaken en dat maakt jouw positie een beetje machteloos. Ik zou even het antwoord van het LBIO afwachten, zij zijn toch een beetje de experts op dit gebied.

Firedancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 16:46

Even een andere vraag, ik ken deze mijnheer natuurlijk niet, maar het klinkt alsof hij de nodige problemen heeft. Vertrouw je hem wel dat hij ontslagen is en dat verhaal over die brief en het niet kunnen krijgen van een uitkering?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 16:46

je hoeft geen ontslag brief te hebben om een uitkering te krijgen hoor!

latnahc2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-09 16:55

@firedancer ja ik weet dat hij ontslagen is want zijn baas had mij daarvan op de hoogte gesteld.

@breezy als zijn baas blijft volhouden dat hij zelf is weggegaan en er word met hun contact opgenomen dan is hij het haasje en dan moet hij alles van zijn uitkering terug betalen dat gaat hij dus niet doen.

Samy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 19:19

Je hoeft geen ontslag brief te hebben hoor, om een uitkering aan te vragen. Zou dat dus ook even goed nakijken want, hoe krijgt ie nu alles dan?

latnahc2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-09 19:59

hij krijgt dus niets.
hij zit in een soort opvang voor verslaafden.
daar hoef je geen geld voor te hebben dat word vergoed door de gemeente.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 20:02

manutjuh schreef:
Als je ontslagen bent krijg je toch juist wél een uitkering, alleen als je zelf ontslag genomen hebt krijg je niks.

Nou dan moet je even het mailtje afwachten, ik hoop voor je dat er iets te regelen is.

Nee, als je door jouw toedoen bent ontslagen, krijg je geen uitering. (en terecht, nog geld toe voor degene die hun best doen om ontslagen te worden Ziek )

manutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 20:20

superwoman schreef:
manutjuh schreef:

Nee, als je door jouw toedoen bent ontslagen, krijg je geen uitering. (en terecht, nog geld toe voor degene die hun best doen om ontslagen te worden Ziek )

Ja die snapte ik, had het er misschien even bij moeten zetten.
Zou idd erg rare situaties geven denk ik Tong uitsteken

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 20:23

Volgens mij hoor je dan wel een bijstandsuitkering te krijgen, alleen niet voor de periode dat je in een instelling woont.
Hij kan alleen gedwongen worden om allimentatie te betalen als hij het kind heeft erkent.

latnahc2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-09 21:09

hij heeft geen ouderlijkgezag maar mijn zoon draagt wel zijn achternaam.
ik wil hem ook geen ouderlijk gezag geven zelfs niet als ik daardoor alimentatie zou krijgen.
dus hij moet wel ouderlijk gezag hebben??

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 21:37

Ja dan moet hij ook ouderlijk gezag hebben ....

Daarbij betaal je alimentatie naar draagkracht... endat is niet veel/niks zonder inkomen.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 21:38

Volgens mij hoeft hij geen ouderlijk gezag te hebben als hij de kind maar heeft erkent en dat heeft hij anders draagt het kind zijn achternaam niet.
Staat er bij de gemeente dat hij de vader is van jullie kind??

Firedancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 09:26

C_arola schreef:
Volgens mij hoeft hij geen ouderlijk gezag te hebben als hij de kind maar heeft erkent en dat heeft hij anders draagt het kind zijn achternaam niet.

Hij hoeft GEEN ouderlijk gezag te hebben om alimentatieplichtig te zijn.

Als je een kind erkent is als zijnde van hem, dan is hij verplicht bij te dragen in het onderhoud (klinkt lekker plastisch, he?).

Het heeft niets te maken met het hebben van ouderlijk gezag, want dat heeft te maken met of hij al dan niet bevoegd is beslissingen te nemen over het wel en wee van het kind.

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 09:40

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 09:45

Van een kale kip valt niet te plukken. Als hij in een verslaafde opvang zit en geen inkomen heeft, zal er ook niets zijn om alimentatie van te betalen.

piecon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 09:49

De enige die over het opleggen van alimentatie gaat is de rechter. Daar zou je dus heen moeten gaan. Ik lees niets over jouw inkomen. De rechter legt de alimentatie vast aan de hand van inkomen. Als die er niet is dan houd het op. Heb jij iets van een uitkering dan?

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 13:18

Firedancer schreef:
C_arola schreef:

Hij hoeft GEEN ouderlijk gezag te hebben om alimentatieplichtig te zijn.

Als je een kind erkent is als zijnde van hem, dan is hij verplicht bij te dragen in het onderhoud (klinkt lekker plastisch, he?).

Het heeft niets te maken met het hebben van ouderlijk gezag, want dat heeft te maken met of hij al dan niet bevoegd is beslissingen te nemen over het wel en wee van het kind.

Je quote mijn tekst maar ik schreef precies hetzelfde als jij nu deed.
Volgens mij moest je iemand anders quoten die schreef dat je WEL ouderlijk gezag moest hebben Knipoog