macbook ( voor grafische vormgevers)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pinuts

macbook ( voor grafische vormgevers)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-09 14:36

Hey,
Ik ben op zoek naar een betere laptop, en omdat ik in de grafische wereld zit,
wil ik graag een macbook.
Toch wil ik weten of dat echt handig is, en welke ik dan zou nemen..
iemand tips?

Anoniem

Re: macbook ( voor grafische vormgevers)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 14:38

Keuze zal voornamelijk afhangen van je budget. Eventueel kun je denk ik zelfs beter een tweedehands MacBook Pro of zelfs Powerbook G4 kopen dan gewoon een iBook of MacBook.

Mocht je een behoorlijk budget hebben: MacBook Pro natuurlijk. Let in dat geval wel op de dual processor. Nieuwste serie heeft glossy scherm, daar moet je wel van houden.

Ik heb zelf vorige week een MacBook Pro uit de vorige serie (introuctie voorjaar 2008) nieuw gekocht bij de MediaMarkt, daar waren ze in de aanbieding. Das misschien de moeite waard om eens naar te kijken.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-09 14:39

ok, mag ik vragen hoe duur de jouwne was?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 14:43

1300 inclusief BTW voor:

Afbeelding

Edit: ik heb de 15" by the way. Vind ik zelf een prettig formaat: behoorlijke resolutie en toch prima mee te nemen in de gemiddelde tas waar je fatsoenlijk mappen en dergelijke op A4-formaat in kwijt kunt.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-09 14:49

zijn ze nog bij mediamarkt in de aanbieding, weet je dat?

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-09 14:51

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 14:58

pinuts schreef:
zijn ze nog bij mediamarkt in de aanbieding, weet je dat?

Gewoon even de MM's in je omgeving afbellen. Hier (ik heb hem in Hengelo gekocht na een tip van de zelfstandige Mac-verkoper/shop/reparateur hier in [***]) waren ze gewoon in de aanbieding tot ze op waren, gewoon de voorraad aan het leegverkopen. Ging wel hard, maar ze hadden d'r hier van het type dat ik heb nog een stuk of 15 en van het nog iets duurdere type nog een stuk of 20 liggen, schat ik. En daar verkopen ze er heus geen 10 per dag van, maar het ging wel hard Clown

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-09 16:54

ik ga binnenkort wel naar de macme ofzo:)

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-09 20:53

nou, veel wijzer ben ik niet geworden.. ja.. de macbook pro word me helemaal aangeprijsd, goh.. enorm duur. ( en nee, ik koop niet 2ehands) Het enigste voordeel wat de macbook pro heeft vertelde de mediamarkt, gewoon de grootte.. (goh, wat hebben ze daar een verstand ervan) en bij de macme vertelden ze me dat de videokaart beter is, dit is vooral handig bij 3dprogrammas en games.. Maar dat gebruik ik amper.. Misschien is het een optie om een gewone macbook te kopen, en meer GB erop te zetten.. (kan voor 80 euro in 10 minuutjes) maar vraag me af of ik dan als grafisch vormgever de pro misloop.. Maar aan de andere kant.. gebruik ik hetgene wat een macbook pro extra te bieden heeft??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 21:06

Weet niet of je veel met Photoshop werkt, maar CS4 gebruikt die videokaart wel behoorlijk. En wat ik al zei: de vorige serie is wellicht nog in de aanbieding bij de MM. Hangt natuurlijk allemaal vooral af van je budget, maar "gewone MacBook" nieuw voor 1300, nieuwe MBP nieuw voor 2000, vorige serie MBP nieuw voor 1300.... Dan wist ik het wel hoor, indien 't budget het toe zou laten Knipoog

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-09 11:02

uhm, ik heb een aanbieding gevonden waarbij macbook pro 1400 is, en macbook kan ik gewoon krijgen voor 1000.. weet niet waar jij die prijzen weg hebt... eig. Verder wil ik wel de nieuwe photoshop gaan gebruiken, maar wat ik dus zo raar vind, is dat mij de pro steeds aangeraden word, omdat ze gewone macbook t miss wel niet aankan. Nu kan mijn oude laptopje van 6 jaar photoshop cs1, illustrator, flash, indesign ook makkelijk aan..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 12:29

Gebruikte de website van Apple zelf als referentie.

Hoewel nieuwere versies van Creative Suite best zullen lopen op een MacBook, maken ze wel gebruik van de mogelijkheden van de MacBook Pro. Tis niet de vraag óf het werkt, tis meer de vraag hóe het werkt en hoe kieskeurig/ongeduldig je zelf bent.

Die 1400, is dat wel de nieuwste MBP (dus met zwart toetsenbord en glossy scherm)? Zo niet, gaat 't waarschijnlijk om de vorige serie (klinkt aannemelijk gezien de prijzen die je noemt) en dan moet je 'm dus zelfs goedkoper kunnen vinden dan voor 1400.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 12:33

Denk dat je ook wel moet kijken naar schermgrootte, macbook heeft 13 inch, en ik vind dat als grafisch vormgever persoonlijk te klein.

Ik heb zelf een MBP van de serie voro die van Nouks en ik heb daar 1700 voor betaald, ook een 15 inch scherm, wat een mooie grootte is als je hem mee moet nemen en toch nog lekker moet werken. Thuis heb ik er een extern scherm aan zitten Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 12:36

Jep, ik vind de resolutie van de 15" prettig om mee te werken en heb d'r thuis inderdaad ook een extern scherm aan hangen.

Vind het wel stom trouwens dat m'n oude PowerBook G4 15" nog meer resolutie had Scheve mond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 12:37

Had de powerbook meer resolutie Scheve mond apartig..

Maar inderdaad, vriendin van mij heeft de 13 inch, en die kan nauwelijks flash draaien, (zij is flahs developer) en photoshop daar praten we zegmaar helemaal niet over..

Ik heb wel eens op die van haar gewerkt, maar het is echt heel klein een gewone Macbook

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 12:40

Unwritten schreef:
Had de powerbook meer resolutie Scheve mond apartig..

Vooral andere verhoudingen. 1440x960 tegenover 1440x900... Scheelt best veel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 12:40

Ja idd, was het scherm dan ook niet wat hoger? Of misschien geen breedbeeld?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 12:46

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-09 13:15

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 13:19

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 13:20

ik heb gewoon een toshiba sattelite. is naar mijn weten gewoon een `gewone` computer, maar draaien de programma`s ook allemaal gewoon op hoor...

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-09 13:22

nouks: nee ik bedoel dan de oudere versie die afgeprijst is. Ikenindi: dat vind ik dus ook het "vreemde" ik heb nu een laptop van de aldi die t 6 jaar heeft volgehouden.. en die al die programmas prima draaien kan, en nu lees ik dat een macbook dat nieteens aankan???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 13:25

pinuts schreef:
uhm, ik heb een aanbieding gevonden waarbij macbook pro 1400 is, en macbook kan ik gewoon krijgen voor 1000.. weet niet waar jij die prijzen weg hebt... eig. Verder wil ik wel de nieuwe photoshop gaan gebruiken, maar wat ik dus zo raar vind, is dat mij de pro steeds aangeraden word, omdat ze gewone macbook t miss wel niet aankan. Nu kan mijn oude laptopje van 6 jaar photoshop cs1, illustrator, flash, indesign ook makkelijk aan..

Mijn prijzen ging dus juist over de NIEUWE MacBook Pro, en ik zei dus juist al dat je als je geld zou willen besparen juist zou moeten kijken naar een AFGEPRIJSDE OUDE omdat je daarmee beter af bent dan met een nieuwe MacBook Lachen Lachen

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-09 13:27

jah ok, maar daar ben ik dus ook naar op zoek... maar zit nog in twijfel.. ga me nu echt afvragen of de macbook pro beter is dan een gewone laptop... vrees van niet.. wel enorm duurder..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 13:28

pinuts schreef:
en die al die programmas prima draaien kan, en nu lees ik dat een macbook dat nieteens aankan???

Er is nogal een verschil tussen CS (1) en CS3 of 4 sowieso. Verder KAN het best, maar zoals ik al eerder zei, tis de vraag HOE het loopt. Ik liep er met CS3 op mijn PowerBook G4 (1.67 GHZ, 2 GB RAM) ook geregeld tegenaan dat 'ie prima liep, maar dat bepaalde handelingen (in bijvoorbeeld Photoshop) een eeuwigheid tijd nodig hadden om te worden uitgevoerd.

Niemand verplicht je ertoe een nieuwe MBP te kopen en niemand zegt dat software niet werkt op een gewone MacBook, tis alleen de vraag HOE. En ik weet wel dat het voor je eigen productiviteit erg prettig is als je ploeter een beetje opschiet.