Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird
pinuts schreef:wat is volwassen? De kleinste meisjes van 16 etc zeggen juist altijd dat ze volwassen zijn.. haha:)
Citaat:Wanneer is een kind volwassen?
Poeh moelijk te zeggen..
Ik woonde op mezelf toen ik 18 was, vond mezelf al behoorlijk volwassen..
Toen ik 26e was en mn eerste huis kocht en baby kreeg dacht ik zeer zeker dat ik al volwassen was
Not dus, nu op mn 39e krijg ik pas langzaam het gevoel dat ik volwassen begin te worden...
Volwassen worden heeft volgens mij heel erg te maken met het eigen zelfbewust zijn, ervaringen die je hebt meegemaakt en die op een goede manier kunt ventileren en hier mee om kunt gaan..
Voor mijn 12e had ik al heel veel meegemaakt meer dan menig mens nog niet eens op zijn 50e meegemaakt zou hebben... Hierdoor dacht ik altijd dat ik snel volwassen was geworden door al die ervaringen..
Maar het tegendeel was waar, nu ik ouder wordt zie ik me zelf heel anders terug dan vroeger, dit kon ik bijwijze van spreken 5 haar geleden nog niet..
Pff moeilijk uit te leggen, maar ik denk dat de "ouderen" onder ons wel begrijpen wat ik bedoel...

Ik heb m'n gelellebel aan de wilgen gehangen en heb een gestructureerder leven omdat ik o.a. ben gaan samenwonen.Equidea schreef:Ik werd in een klap een stuk volwassener toen ik uit huis ging. Ben natuurlijk nog lang niet helemaal volwassen, maar ben binnen een maand van luie vetzak naar nette en goed gestructureerde jonge dame gegroeit.
Ik ben 17 trouwens.
) Maar ben door de situatie van m'n vader toch wel heel wat volwassener geworden dan m'n leeftijdsgenoten.. En dat is soms niet altijd leuk. Op het werk en op school krijg ik gewoon te horen dat ze me al erg volwassen vinden, en het allemaal knap vinden en alles. Wil eigenlijk niet die verantwoordelijkheden al kunnen nemen, wil gewoon nog lekker jong zijn en zonder zorgen kunnen feesten en alles
Maarja, het licht ook puur aan je situatie denk ik.
((zeggen mijn ouders overigens ook
)) Zij plakt echt heel erg tegen haar moeder aan en vraagt haar alles. Ik denk, dat je juist ook lso moet maken van je ouders. Je daarbij best een een keer op je snuit mag vallen...
maar zodra je verantwoordelijk wordt voor je eigen onderhoud zal dat zeker wel verbeteren hoor