Hoe word ik volwassen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

elbeauty

Hoe word ik volwassen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-09 14:16

Altijd heb ik gedacht dat volwassen worden vanzelf ging. Maar ik ben nou onderhand 20 jaar en ik ben nog steeds niet volwassen. Het liefst doe ik de hele dag leuke dingen en ben ik erg onverantwoordelijk.
Ik weet dat het zo niet hoort te zijn maar ik vind het zo moeilijk om te veranderen. Ik heb een heel erg leuk sociaal leven ik doe vanalles verveel me eigelijk nooit.
Ik ga ook naar school en als ik op school ben werk ik ook hard. Maar als ik thuis ben kan ik het gewoon niet opbrengen om aan school te werken en ga ik liever leuke dingen doen.
Ik weet ook helemaal niet wat ik nou wil worden en ik denk nog steeds " ja later wil ik dit en dat"' maar eigelijk is het allang "later".
En als ik dan om me heen kijk hoe andere meisjes van 20 zijn dan denk ik echt dat ik achterloop of wordt iedereen tegenwoordig zo vroeg volwassen?
Zijn er nou meer mensen met dit probleem en gaat dit vanzelf over of moet ik echt aan mezelf gaan werken en mijn eigen verantwoordelijkheid nemen en volwassen worden??

Equidea

Re: Hoe word ik volwassen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 14:18

Ik werd in een klap een stuk volwassener toen ik uit huis ging. Ben natuurlijk nog lang niet helemaal volwassen, maar ben binnen een maand van luie vetzak naar nette en goed gestructureerde jonge dame gegroeit.

Ik ben 17 trouwens.

_Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 14:36

Ik blijf even hangen, want ik zou dat ook graag weten.

cooper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 14:39

Als jij goede resultaten behaald op school [ of later eventueel werk] waarom zou je dan onvolwassen zijn als je gedurende je vrije tijd liever leuke dingen gaat doen?

Ik ben ook bijna twintig, ik ga bijna op mezelf en ik kan zeggen door omstandigheden dat ik vroeg volwassen geworden ben. Geloof me, geniet ervan zolang je kan. Want wanneer je eenmaal volwassen bent, zou je graag een kind zijn hoor.
Ik probeer af en toe ook nog lekker kinderachtig te zijn. Gewoon omdat ik vind dat dat nu nog kan. Dus maak je er maar geen zorgen om. Wanneer je 28 bent en je hebt nog steeds hetzelfde gevoel, dan kan je je misschien een beetje zorgen gaan maken.

elbeauty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-09 14:46

Ja het probleem is dat mijn resultaten niet super goed zijn meestal zijn ze net goed genoeg maar ik hoef hier dan ook eigelijk niks voor te doen. Voor mezelf vind ik het ook allemaal wel leuk alleen mijn moeder kan soms zo doorzeure over hoe slecht ik dan wel niet ben en onveratwoordelijk. Want mijn zus is nu 22 en gaat deze maand in haar koophuis wonen samen met haar vriend die zij al vanaf haar 13e heeft. En dan denk ik over haar weer van mens leef toch doe een keer gek.

cooper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 15:26

Je hoeft jezelf niet te vergelijken met je zus hoor. Niet iedereen word op dezelfde leeftijd volwassen, en niet iedereen is klaar om uit huis te gaan op dezelfde leeftijd. Ik heb bijvoorbeeld een tweelingzus en ik vertrek over'n tijdje thuis, terwijl zij nog thuiswoont.
Ik werk voltijds, terwijl zij tot voor kort nog naar school ging.
We zijn even oud, en toch ben ik in'n opzicht veel volwassener dan haar. Niet dat dat problemen geeft, want zo kan ik lekker kinds zijn als ik bij haar ben, en zo leert zij meer als ze bij mij is.

En je bent nog maar 20 Knipoog
[ En stiekem he, moet je niet jaloers zijn op't feit dat je zus al zolang een vriend heeft hoor. Geloof me, echt niet.]

FuegoJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 15:31

Waneer is een mens volwassen ?? Hahaha , ik moeder van een dochter van 16 ben op zijn tijd ook niet volwassen volgens " volwassen" mensen.

Het gaat erom of jij tevreden bent of dat je vind dat je iets zou moeten veranderen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 15:34

Wanneer is iemand volwassen inderdaad? Leeftijd zegt ook niet alles en het is ook niet zo dat op een bepaalde leeftijd iets 'hoort' of dat je vanaf een bepaalde leeftijd bepaalde dingen niet meer zou kunnen doen.

Zolang je zelf gewoon gelukkig bent met je leven is er toch niets aan de hand?

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 15:35

Zou ik ook heel graag willen weten. Ik ben 17 en kijk naar films als HSM *LOL*

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 15:36

wat is volwassen? De kleinste meisjes van 16 etc zeggen juist altijd dat ze volwassen zijn.. haha:)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 15:42

Nou ja, tegen de tijd dat jullie volwassen zijn geworden zou ik ook graag willen weten hoe dat gebeurd is, wellicht helpt dat wat voor mij Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 15:43

Hou mij ff aangesloten Apple, ik begin de 40 te naderen dus voor mij wordt 't ook tijd om eens volwassen te worden Lachen

_Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 15:47

pinuts schreef:
wat is volwassen? De kleinste meisjes van 16 etc zeggen juist altijd dat ze volwassen zijn.. haha:)

Ja dat heb ik nou ook. Tot mijn 20e vond ik mezelf zó volwassen. De laatste jaren voel ik me juist helemaal niet volwassen. Ik zou het denk ik wel graag zijn. Verantwoordelijk, gediciplineerd, zelfstandig, zelfzeker...
Af en toe gek doen noem ik trouwens niet meteen onvolwassen.

elbeauty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-09 17:39

Ja ikzelf vind het ook niet echt een probleem ik ben eigelijk heel gelukkig op dit moment. Maar mijn moeder doet ooit zo moeilijk zegt ze weer van ja waarom heb je geen vaste vriend en waarom dit en waarom zus en zo. En dan begin ik weer te twijfelen. Ik ben gewoon de juiste jongen nog niet tegengekomen. En ze zeurt ook altijd dat ik met de verkeerde mensen omga maar met die mensen heb ik het wel altijd super gezellig. En ik ben nog nooit in een onveilige situatie terrecht gekomen.

qalipso24

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 17:44

Hier mn eigen Citaat wat ik geantwoord heb op de vraag "waneer is iemand volwassen" in een ander Topic

Citaat:
Wanneer is een kind volwassen?
Poeh moelijk te zeggen..

Ik woonde op mezelf toen ik 18 was, vond mezelf al behoorlijk volwassen..

Toen ik 26e was en mn eerste huis kocht en baby kreeg dacht ik zeer zeker dat ik al volwassen was

Not dus, nu op mn 39e krijg ik pas langzaam het gevoel dat ik volwassen begin te worden...

Volwassen worden heeft volgens mij heel erg te maken met het eigen zelfbewust zijn, ervaringen die je hebt meegemaakt en die op een goede manier kunt ventileren en hier mee om kunt gaan..

Voor mijn 12e had ik al heel veel meegemaakt meer dan menig mens nog niet eens op zijn 50e meegemaakt zou hebben... Hierdoor dacht ik altijd dat ik snel volwassen was geworden door al die ervaringen..

Maar het tegendeel was waar, nu ik ouder wordt zie ik me zelf heel anders terug dan vroeger, dit kon ik bijwijze van spreken 5 haar geleden nog niet..

Pff moeilijk uit te leggen, maar ik denk dat de "ouderen" onder ons wel begrijpen wat ik bedoel...

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 17:46

Lijkt mij de eerste vraag: wat versta je onder de definitie volwassen?

Ik vind iemand volwassen als iemand weet waarvoor ie staat en daar ook naar leeft.
Zijn verantwoordelijkheden neemt en voor zichzelf kan zorgen.

Daarnaast denk ik dat je jezelf (als het goed is) blijft ontwikkelen en dus steeds 'volwassener' wordt.

Imo hangt het dus niet af van welke films je houdt, of wat je het liefste doet in je vrije tijd.
Of hoe (on)serieus je bent. Rolleyes

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 21:43

Moest om de topictitel al lachen! Ik ben 34 en tja....ben ik volwassen? Ik ben nu wel anders dan zeg maar, 5 jaar geleden. Neem mijn verantwoordelijkheden, ben zelfstandig, run ons huishouden (man en kind van 5). Lastig te zeggen hoe je volwassen wordt.. het is levenservaring denk, je leert van de dingen die meemaakt en dat vormt je karakter. Misschien is volwassen worden wel het uitkristalliseren van je karakter of iets in die geest.
Maar het kind in ons blijft altijd leven. Mijn man en een vriend hadden bijvoorbeeld oudejaarsavond nog even veel lol met fikkie stoken (in vuurkorf) als toen ze 12 waren. Dat verandert nooit denk ik.

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 22:15

Op vakantiegaan met 1 vriend of vriendin. Moet je eens kijken hoe snel je volwassen wordt.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 22:20

Ik woon nu 2 jaar samen, en ben nog niet steeds niet volwassen. Iedere keer als ik schoonmaak of bankzaken regel, heb ik het gevoel dat ik 'alsof' doe. Ik heb de hoop opgegeven. Ik blijf gewoon eeuwig zo. En gelukkig vind ik mezelf best oké zo.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 22:24

Wat is volwassen he? Clown

Een tijd geleden kreeg ik van een vriendin te horen dat ik nooit volwassen zou worden (we kennen elkaar van de middelbare school).

Onlangs kreeg ik te horen van een andere vriendin en mijn zus dat ik het afgelopen jaar volwassen ben geworden.

Onzin, ik ben gewoon lekker degelijk geworden Haha! Ik heb m'n gelellebel aan de wilgen gehangen en heb een gestructureerder leven omdat ik o.a. ben gaan samenwonen.

Volwassen? Als het kind in je dood is, dan ben je volwassen. Eigenlijk hoop ik dat nooit mee te maken.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 22:36

Equidea schreef:
Ik werd in een klap een stuk volwassener toen ik uit huis ging. Ben natuurlijk nog lang niet helemaal volwassen, maar ben binnen een maand van luie vetzak naar nette en goed gestructureerde jonge dame gegroeit.

Ik ben 17 trouwens.

Ik ben ook 17, moet zeggen thuissituatie is niet ideaal, en voorlopig kan ik nog niet uit huis (financieel niet haal baar Tong uitsteken ) Maar ben door de situatie van m'n vader toch wel heel wat volwassener geworden dan m'n leeftijdsgenoten.. En dat is soms niet altijd leuk. Op het werk en op school krijg ik gewoon te horen dat ze me al erg volwassen vinden, en het allemaal knap vinden en alles. Wil eigenlijk niet die verantwoordelijkheden al kunnen nemen, wil gewoon nog lekker jong zijn en zonder zorgen kunnen feesten en alles Haha! Maarja, het licht ook puur aan je situatie denk ik.

Tjah, en ik denk dat je toch wel een beetje aan jezelf moet werken. Zie het bij me nicht ook ze is 21 en eigenlijk ben ik volwassener dan haar Nagelbijten / Gniffelen ((zeggen mijn ouders overigens ook Knipoog )) Zij plakt echt heel erg tegen haar moeder aan en vraagt haar alles. Ik denk, dat je juist ook lso moet maken van je ouders. Je daarbij best een een keer op je snuit mag vallen...
En dat is eigenlijk wat Equida ook heeft gehad denk ik, ze ging op zich zelf dus eigenlijk weg van je ouders, en is toen in een klap heel snel volwassen geworden..

Ik zeg dus niet dat ik volwassen ben, maar als iedereen in je omgeving zegt dat je volwassener bent dan je leeftijdsgenoten (en dat zie ik zelf ook hoor, soms baal ik er ook behoorlijk van) jah, dat is niet altijd even leuk..

Yinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 22:44

In mijn ogen ben je vanaf je 18e een volwassene, maar dat heeft niks te maken met hoe je bent, hoe je gedraagt en hoe je reageerd op situaties.

Pas als iemand kan uitleggen wat 'gedragen als een volwassenen' betekend, kan je je gedragen als een volwassenen.
Kortom, probeer wat meer zelf discipline te krijgen en geniet voor de rest gewoon van hoe je bent Haha!

SuperRupsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 10:55

Het komt vanzelf bij de meesten, en bij sommigen nooit. Maar geniet er van zolang je het kunt permitteren, ik snak af en toe naar de vrijheid blijheid van m'n studententijd (alhoewel het geld dat nu binnenkomt met werken weer hele andere leuke dingen met zich meebrengt). En als je denkt volwassen te zijn, kijk je daar een paar jaar later heel anders op terug. Ik dacht ook dat ik ontzettend volwassen was geworden in de eerste jaren dat ik op mezelf woonde, maar als ik naar mezelf terugkijk, mijn god, wat een puber was ik toen nog Haha!

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 11:06

Ik ben 28 en nog steeds niet altijd volwassen Haha! maar zodra je verantwoordelijk wordt voor je eigen onderhoud zal dat zeker wel verbeteren hoor Knipoog

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 11:24

Meid, het is heerlijk om niet volwassen te zijn!! Geniet er van!

Ik ben helaas door bepaalde gebeurtenissen te snel volwassen geworden en onbezorgd leven heb ik niet (gehad). En dat mis ik soms wel.