Een hekel hebben aan nieuwe dingen en veranderingen.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

haf2008

Een hekel hebben aan nieuwe dingen en veranderingen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-09 22:39

Ik moet over een maand stage lopen voor een jaar lang en ga dan met een nieuwe opleiding beginnen, maar lig er nu al gewoon wakker van. Ik maak me ook altijd druk om nieuwe dingen of als er veranderingen zijn.
Ook werk ik om de zaterdag ergens en dan lig ik de nacht daarvoor gewoon wakker, omdat ik niet kan slapen. Heb dan een heel raar gevoel van binnen. Dat is niet uit te leggen. Een jaar geleden had ik mijn vorige opleiding afgerond en heb hierbij ook 3 maanden lang ergens moeten stage lopen en in het begin was dit gevoel zo sterk dat ik gewoon niet meer durfde te gaan naar stage. Zo raar, want er was verder niks aan de hand en had totaal geen problemen waar ik stage moest lopen.

Hebben meer mensen dit? Of enig idee wat dit zou kunnen zijn, want het belemmerd wel een groot deel van mijn leven.

xDramaQueen

Re: Een hekel hebben aan nieuwe dingen en veranderingen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 22:43

ik moet straks in juli stage gaan lopen een jaar lang en het zit me al dwars sinds september, maar mij omdat ik het gevoel heb dat ik het niet kan, en ik er niet klaar voor ben, terwijl ik echt een giga voorsprong heb op mijn klasgenoten, ik voel me dan zo klein en soms lig ik ook uren te piekeren, ik volg dit even Ja

Macha876

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 22:46

pff heeel herkenbaar,ik volg dit ook even.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 22:49

Is dit niet een soort van faalangst, als het te erg is zou je kunnen overwegen het er eens met je huisarts over te hebben.

haf2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-09 22:50

jesito schreef:
Is dit niet een soort van faalangst, als het te erg is zou je kunnen overwegen het er eens met je huisarts over te hebben.

Dit heb ik al eerder gedaan, maar weet niet bepaald serieus genomen. Enige wat ze zei van dat heeft iedereen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 22:53

0Nanneke0 schreef:
jesito schreef:

Dit heb ik al eerder gedaan, maar weet niet bepaald serieus genomen. Enige wat ze zei van dat heeft iedereen.

Fijne huisarts heb je dan!
Tuurlijk is iedereen wel zenuwachtig voor iets dat nieuw is maar als het extreme vormen aanneemt, zoals niet kunnen slapen dan zou het fijn zijn als je wat hulp kreeg.
Wat je wel kunt proberen is als je naar bed gaat, niet aan het nieuwe proberen te denken maar aan heel iets anders leuks of moois.

haf2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-09 22:54

Dat probeer ik ook, maar elke keer komt het weer terug. Ik ga binnenkort toch van huisarts veranderen dus hoop dat ik dan iemand krijg die mij wel serieus neemt.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 22:56

Ik heb het ook, in lichtere mate als jij, maar je wordt er idd niet vrolijk van. Hopelijk krijg je gauw een huisarts die er wel naar wil luisteren! Ach gut

MieLo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 22:59

hier nog 1, kan niet tegen veranderingen, en dan ook echt niet.
het jkomt bij mij ook deels voort uit faalangst, en je huisarts moet dit ook serieus nemen. faalangst is geen pretje :'(

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 00:02

Komt me vrij bekend voor, alleen dan in veel mindere mate.
Ik hou er ook niet van hoor, maar als ik er eenmaal ben gaat het veel beter. Voor mij is het vaak een kwestie van me er overheen zetten en wennen!

Ik hoop dat je straks een HA krijgt die jou serieus neemt Lachen

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 00:07

Nanneke, ik denk dat het toch iets van faalangst is, of dat er in elk geval iets achter zit. Je hebt niet 'zomaar' zo'n gevoel, dat komt ergens vandaan.

Het komt mij ook heel bekend voor, kon soms doodzenuwachtig zijn voor dingen en ik begreep echt niet waarom want als ik daar dan was ging het prima en vond ik het allemaal zo'n probleem niet. Toen ik er op een gegeven moment in een bepaalde situatie echt veel last van kreeg en bleef houden, ben ik ervoor naar de studentenpsycholoog gegaan. Die heeft me doorverwezen naar een therapeut waar ik cognitieve gedragstherapie heb gevolgd. Dan leer je eerst kijken naar wat voor gedachten er achter dat gevoel zitten (vaak iets van 'ik kan het niet' of 'het lukt me vast niet' of 'ik doe vast alles fout'), en daar ga je dan mee aan de slag.

Het kost even wat moeite, omdat je je gedragspatronen moet leren herkennen, maar ik heb er wel veel aan gehad.

Vervelend van je huisarts trouwens, maar bedenk wel dat als jij het vraagt, hij/zij je vast wel zal doorverwijzen naar een psycholoog. Ook al vindt hij/zij het onzin, als je zelf voet bij stuk houdt en een doorverwijzing eist, krijg je die volgens mij wel. Zoniet, dan kun je misschien ook direct contact opnement met het GGZ, of op school iemand opzoeken om mee te praten (schoolpsycholoog, schoolmaatschappelijk werk, zoiets).

Er is best wel wat aan te doen, dus ik hoop dat je er niet zo lang mee blijft lopen als ik heb gedaan. Mijn leven had jarenlang een stuk makkelijker kunnen zijn als ik het wat eerder had aangepakt...

Maanon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 11:22

ik heb het ook, verschrikkelijk is dat... vanacht ben ik dus gewoon echt ziek geweest (koorts, aan de race, noem maar op) omdat ik vandaag een vriendin ga zien die ik al een jaar niet heb gezien. ben er zoo zenuwachtig voor, niet uit te leggen en al helemaal geen pretje... maar zodra ze er is gaat het hopelijk weer beter

en dit heb ik nu zo vaak, gewoon voor mensen die ik niet ken of dat ik bang ben als ik met iemands paard bezig ben dat ik het fout doe en hem helemaal verpest, ik wordt er gewoon ziek van (letterlijk dan hea Tong uitsteken ) nee dat is zeker niet leuk, hopelijk doet je andere huisarts er wel iets aan!

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 11:38

Ik herken het wel ja, kan ook erg slecht tegen veranderingen, al is het de laatste tijd een stuk minder geworden bij mij. Komt misschien omdat ik wat zelfverzekerder ben geworden en dingen wat positiever ben gaan zien Lachen
Het is wel naar als je er zoveel last van hebt TS, ik hoop ook dat je straks een HA hebt die je hierin wel kan helpen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 11:45

Jup, hier nog zo'n 'miep'. Nieuwe dingen, veranderingen, ik wordt er helemaal gestressed van en lig er ook van wakker. Tijdje terug zijn er wat dingen in mijn leven veranderd, en heb ik een aantal veranderingen gemaakt in mijn leven. Dom, aangezien ik ze tegelijkertijd heb genomen, met als gevolg dat ik een tijd van slag ben geweest met paniek aanvallen aan toe.... Erg leuk dus... NOT.
Het wordt wel steeds wat minder, maar echt er goed mee om gaan kan ik volgens mij nooit. En het stomme is, ik WIL soms juist zo graag dingen veranderen, maar ik durf het gewoon domweg echt niet. Ergens wordt ik soms dat eeuwige vertrouwde ritme zat, maar omgooien durf ik niet omdat ik dan weer over de zeik raak.

Soms snap ik geen snars van mezelf Sigaar

Maanon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 11:48

dat heb ik ook! dan ben ik zo aan het twisten van wel niet wel niet, en dan lig ik er 's nachts ook echt wakker van, uiteindelijk val ik wel een keertje in slaap Dromen

Fjordje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 11:55

Ik herken het ook..
Ik heb veel stress door thuis, en hierdoor veel angsten voor nieuwe dingen, spanningshoofdpijn, stemmingswisselingen. Ik ben door de huisarts doorgestuurd naar een eerstelijnspsycholoog en die heeft mij meegeholpen mijn gedachten op een rijtje te zetten zeg maar. Je beseft dan dat dat nadenken de hele tijd verspilde energie is. Hoe ze het heeft gedaan snap ik ook niet, maar ik ben echt blij dat ik daar ben geweest! Nu besef ik namelijk dat ik eigenlijk even een hele grote verandering nodig heb. Daardoor ben ik nu ook wel zenuwachtig, maar anders, op de goede manier.
Ik raad je dus echt aan om hulp te zoeken, dan maar niet via je huisarts;) succes!!

haf2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-09 12:40

Krijg ik opeens een pm dat ik wel is autistisch zou kunnen zijn ROFL.... dat gaat wel een beetje te ver...

marieke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 12:46

ik herken me hier heel erg in, als er iets nieuws of onverwacht gebeurt of zal gebeuren kan ik daar moeilijk mee om. Ik heb graag alles zoals het normaal is en een verandering kan mijn hele dag om zeep helpen. Ook als ik stage ofzo moet doen, ben ik enorm zenuwachtig met verschillende stressreacties, ook als ik weet dat het allemaal leuk en plezant zal zijn en niks hoef te vrezen. Slapeloze nachten, buikkrampen, alles erop en eraan...
Ook kan ik naar het schijnt erg raar reageren als er iets niet loopt als gepland, vb als we te laat gaan komen, als er iets niet doorgaat, kan ik hierdoor behoorlijk van de kaart zijn. Raar maar waar...
Ik had ook iets opgevangen van autistisch, mede omdat ik niet het extraverte type ben en me goed op mezelf kan bezig houden. Maar nu hebben we een autistisch kindje in de familie en die is toch helemaal anders...

Volgens mij is de ene gewoon zo...

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 18:22

0Nanneke0 schreef:
Krijg ik opeens een pm dat ik wel is autistisch zou kunnen zijn ROFL.... dat gaat wel een beetje te ver...

Het niet tegen veranderingen kunnen is een eigenschap die meer bij een autistische stoornis hoort dan bij faalangst, dat wil niet zeggen dat je gelijk autistisch bent maar in ieder mens zitten vaak wel wat van die trekjes.
Zo tel ik altijd de lantaarnpalen onderweg Gestoord
Wat je kan doen is om de verandering waar je angst voor voelt te 'ontleden' , wat gaat er precies veranderen, vind ik dat leuk/niet leuk, wat kan ik ermee bereiken,hoe ga ik ermee om etc etc.
Zo maak je in je hoofd logische stappen die de angst voor een gedeelte weg kan nemen.
Helemaal gevoelloos voor veranderingen zal je waarschijnlijk nooit worden maar er beter mee omgaan kan wel!
Succes Knipoog

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 18:41

zoek eens op hooggevoeligheid, ik denk dat je je daar meer in zult kunnen vinden.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 18:51

Ik heb daar ook last van..
Denk te veel in het verleden gebeurt, waardoor het zo eng is om te veranderen enz..

Ik wil het zooo graag, maar als het moment écht daar is, dan is het toch echt eng..

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 19:08

0Nanneke0 schreef:

Aardig om de woorden van iemand die je waarschijnlijk alleen maar wilde helpen hier in het openbaar belachelijk te maken, zeg...

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 19:11

Daar heb ik soms ook wel eens aan gedacht idd, is ook wel eens geopperd, dus heel gekke gedachte vind ik dat niet, over autisme.Maar ik denk dat dat een stapje te ver is, al kan dit wel idd een prima eigenschap van iemand met (lichte vorm van) autisme zijn. Evenals hooggevoeligheid. Het is maar net of en wat voor naam je het wilt geven. Belangrijkste is er mee leren omgaan. maar ik heb dat nog steeds niet door. Ik wil heel graag veranderen, ben niet altijd tevreden over de manier van leven van mijzelf, maar veranderen kan ik het niet omdat ik dan totaal over de zeik kan raken Nagelbijten / Gniffelen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 19:56

Ik heb er ook last van, en ondanks dat ik niet autistisch ben, heb ik nog wel wat trekjes die binnen het autismespectrum vallen (van slag zijn als mijn vaste volgorde wordt doorbroken ed) dus het is geen gekke opmerking hoor Lachen Bijna iedereen heeft ze overigens wel Knipoog

Ik denk ook dat je zelf moet onderzoeken welke gedachte er achter je angsten zit. Ik weet dat ik bang ben voor nieuwe dingen omdat ik me voor schut voel staan als ik ergens de weg niet weet, of naar de toiletten moet vragen, en omdat ik een beetje bang ben in een nieuw team buiten de boot te vallen of bij mijn stage dat de begeleiders dus inderdaad vinden dat ik er niks van kan. Het helpt toch wel om daar heel rationeel mee om te gaan Lachen

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 17:11

Volgens mij is het een controle issue, voortkomend uit onzekerheid. Heb er zelf ook last van hoor, en wat Ciara zegt kan er ook mee te maken hebben.

Als je onzeker bent, heb je vaak het gevoel geen controle te hebben over een situatie.
Bij de een manifesteert zich dit anders dan bij de ander. Sommige mensen krijgen uiteindelijk bijvoorbeeld anorexia: controle over het lichaam, anderen worden ziekelijk jaloers: controle over de partner, weer een ander gaat alle kleren in de kast obsessief staan opvouwen: controle over spullen.
Dat is dus het gevaar van zo'n angst: de kans dat je op een ander punt je controle alsnog gaat vinden en dat het compulsief wordt. Maar vaak wordt het niet zo erg hoor Knipoog

Je hebt graag controle over je leven. Zodra de situatie afwijkend is, dan is het dus confronterend en moet je omgaan met je onzekerheid. Daarom voelt het niet prettig.

Ik heb het zelf dus ook wel vaak hoor. Maar vroeger was het echt enorm veel erger.
Denk dat het bij de meeste mensen vanzelf minder wordt als je ouder wordt, jezelf ontwikkeld en steeds meer zelfvertrouwen krijgt.