Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird
Je armen en benen zoiezo, maar ik voel mijn rug en buik ook altijd goed. Plus je beweegt behoorlijk, dus verbrand ook flink calorieën 
Het is wel iets waarvan je even moet leren hoe het hoort: je loopt vrij simpel blessures op door verkeerd polsgebruik en een verkeerde houding. Je rug hoor je namelijk niet te voelen na een training, je buik des te meer
WhiteRose schreef:Het is wel iets waarvan je even moet leren hoe het hoort: je loopt vrij simpel blessures op door verkeerd polsgebruik en een verkeerde houding.
Genoeg mensen naar de knoppen zien gaan op ergometers: rug-, schouder- en polsblessures.
.Aeris schreef:Ik gebruik de roeitrainer als opwarming als ik ga fitnessen. Meestal een kwartiertje goed doorroeien. De spieren die ik vind dat het meeste gebruikt worden zijn bovenarm- en buikspieren.

Citaat:De roeibeweging
Roeien leer je natuurlijk niet uit een boekje, maar je zult je coach een stuk beter begrijpen en ook sneller progressie boeken als je het volgende stuk goed leest. ... Roeien is een periodieke beweging waar dus geen eind of begin in lijkt te zijn. Toch is het goed om de haal te beginnen en te eindigen in een bepaald punt. We nemen hiervoor de 3de stop.
De 3e stop
In de derde stop houd je je benen gestrekt. Je hebt je rug ingebogen en je armen gestrekt. ... Kijk naar de horizon ... .
De inpik
Vanuit de 3de stop rij je heel rustig naar voren. ... Als je niet meer verder kan rijden, stop je. Je doet dit op het verste punt om zo een zo lang mogelijke haal te maken, maar let wel op dat je bij de inpik niet je rug nog verder inbuigt (nareiken).
De haal
Tijdens de haal trap je eerst je benen uit, daarna gebruik je je rug en daarna pas je armen. Het is de bedoeling dat je rustig druk pakt in het begin van de haal en dat je steeds meer stuwt tot de uitpik.
De uitpik
Tijdens de uitpik zijn je benen gestrekt. Je leunt iets naar achter en hangt dus aan je buikspieren. Je armen heb je naar je toegetrokken ... .
De 1e stop
Blad uit het water halen, niet van toepassing.
De 2de stop
Met dezelfde snelheid waarmee je je haal maakte, strek je nu je armen ... . Dit is de 2de stop.
De 3de stop
Door nu je rug in te buigen vanuit je bekken kom je weer terug in de 3de stop. Het is de bedoeling dat alle bewegingen elkaar soepel opvolgen. Verder is het belangrijk dat je rustig oprijdt en tijdens het rijden ontspant. De haal is immers het inspannende deel.
Oefeningen
Er zijn verschillende oefeningen, maar ik haal er één uit: de stopoefening. Bij deze oefening wacht je in bijvoorbeeld de derde stop tot dat de stuur zegt dat je weer verder mag. Dit is nuttig voor het controleren van je houding.
Slieke schreef:Dus als ik het goed begrijp is het onverstandig zonder begeleiding met een roeitrainer te beginnen?
Er zijn natuurtalenten, maar vrijwel elke beginneling doet alles fout: rug niet recht, niet eerst benen dan rug dan armen, rug te vroeg inzetten, rug verkeerd kantelen, te hard oprijden, niet ver genoeg oprijden. De eerste paar keren kwam ik met lichte rugpijn van de ergometer af.