Ervaringen met roeitrainer?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Slieke

Ervaringen met roeitrainer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-09 19:08

Ik ben benieuwd naar mensen, die ervaring hebben met een roeitrainer.
Train je behalve je been- en armspieren ook je buikspieren?
Helpt het je conditie te verbeteren en val je er van af?
Wat voor trainingschema hanteer je?

Welk merk hebben jullie en wat kostte dat ongeveer?
En bevalt dit merk je? Wat zijn de voor- en nadelen?

Een heleboel vragen, dus ik zou zeggen: brand los!

Anoniem

Re: Ervaringen met roeitrainer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 19:15

Ik vind het zelf wel een fijn apparaat omdat ik het idee heb dat je er een redelijke total workout mee krijgt Knipoog Je armen en benen zoiezo, maar ik voel mijn rug en buik ook altijd goed. Plus je beweegt behoorlijk, dus verbrand ook flink calorieën Ja
Wel om denken dat je goed rechtop blijft zitten en je rug goed rechthoudt!

Slieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-09 19:17

Dank je wel voor je reactie.
Ikzelf heb regelmatig last van mijn rug/stuitje. Heb wel eens gelezen dat door de roeitrainer je rug-/buikspieren sterker worden en dus de klachten ook minder. Uiteraard zul je dan wel je rug recht moeten houden.

Slieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-09 11:30

Verder niemand?

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 11:51

Met een ergometer en goede training kun je heel goed conditie opbouwen - daar wordt ie in de roeiwereld vaak voor gebruikt Knipoog Het is wel iets waarvan je even moet leren hoe het hoort: je loopt vrij simpel blessures op door verkeerd polsgebruik en een verkeerde houding. Je rug hoor je namelijk niet te voelen na een training, je buik des te meer Lachen

Trainingsschema's zijn erg afhankelijk van wat je wilt bereiken - ik ken ze alleen wedstrijdgericht, en das niet vergelijkbaar met wat jij wilt Lachen

Slieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-09 12:17

Dank je wel voor je bericht/tips WhiteRose!

Heeft verder nog iemand tips m.b.t merk?
En waar moet je op letten bij de aanschaf van een roeitrainer?

Snader

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 13:51

WhiteRose schreef:
Het is wel iets waarvan je even moet leren hoe het hoort: je loopt vrij simpel blessures op door verkeerd polsgebruik en een verkeerde houding.

Neem deze tip niet te licht op, de techniek (houding, beweging, timing) leer je jezelf niet zo makkelijk aan. Lachen Genoeg mensen naar de knoppen zien gaan op ergometers: rug-, schouder- en polsblessures.

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 15:55

Bij ons is de regel: eerste jaar niet zonder coach op een ergometer... En in principe mag je wel zonder coach roeien, dus das niet voor niets Knipoog

Slieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-09 12:14

Jij ook bedankt voor je reactie, Snader!

Verder nog iemand ervaringen met de roeitrainer??

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 12:16

Concept 2 is een goed, maar wel een prijzig merk.

Slieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-09 12:22

Ik zag er van 100, 500, maar ook van ruim 1000 euro.
Waar moet je bij de Concept 2 aan denken?

Aeris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 12:25

Ik gebruik de roeitrainer als opwarming als ik ga fitnessen. Meestal een kwartiertje goed doorroeien. De spieren die ik vind dat het meeste gebruikt worden zijn bovenarm- en buikspieren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 12:26

Weet je zeker dat je er zelf 1 wil kopen? Waarom niet gewoon naar de sportschool zodat je ook meer apparaten kan doen?

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 12:27

Nieuwprijs rond de 1200 euro, maar je hebt goede tweedehandse en demo modellen. Dan ben je een stuk goedkoper uit. Concept 2 is sportschoolmateriaal en erg prettig in gebruik.

Slieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-09 12:32

@Aeris: dat klinkt goed, je bovenarm- en buikspieren. Het is in ieder geval de bedoeling dat daar nodig wat aan gedaan wordt Bloos.

@Relaxed: Ik vind een sportschool verschrikkelijk! Heb er een ontzettende hekel aan. Dan sport ik liever thuis, dat scheelt me ook nog eens een hoop tijd.

@Nikka: 1200 euro is inderdaad veel geld. Ik zal eens kijken of er ook tweedehandse te vinden zijn. Dank voor je tip!

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 12:34

Aeris schreef:
Ik gebruik de roeitrainer als opwarming als ik ga fitnessen. Meestal een kwartiertje goed doorroeien. De spieren die ik vind dat het meeste gebruikt worden zijn bovenarm- en buikspieren.

Dan doe je toch iets niet helemaal zoals het moet Knipoog
Je zit zonder steun in beweging rechtop: daarmee train je je buikspieren. De totale beweging maak je vanuit je benen - kuiten en bovenbenen buigen en strekken, waardoor je vooral beenspieren traint. Alleen het laatste stukje, waarbij je van rechtop naar iets achteroverhellend beweegt, mogen je armen trekken - die maken de beweging van gestrekte arm naar je buik toe. In principe moet er dan al zoveel "kracht" in de beweging zitten, dat je dat met je armen afkunt, zonder de polsen vast te zetten.
Blijf ook ten allen tijde rechtop zitten, dus niet achterover bewegen vanuit je rug, maar "scharen" vanuit je heupen.

Verkeerd zitten, bewegen vanuit je rug ipv je heup, teveel arm gebruik en daarmee polsen vastzetten of onderarmen overbelasten zorgen heel snel voor blessures omdat je met weerstanden werkt... Zorg dus wel even dat je goed leert hoe het moet als je een ergometer aanschaft Lachen

Aeris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 14:32

Zal deze week nog eens informeren bij de begeleiders van de fitness-zaak ivm mijn houding Lachen
Ik doe het nu sinds Mei 2008, en moet zeggen dat ik nog geen blessure opgelopen heb (gelukkig).

Snader

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 14:57

Juist, dit voorbeeld bevestigt nog eens het belang van de techniek. Een ongetraind persoon gaat 'hengsten', maar het is de bedoeling dat je gaat roeien. Knipoog

Hieronder staan wat losse flarden uit wat ooit mijn introboek was. Dit ter ondersteuning van wat WhiteRose zegt én zodat je de bewegingen en de hoeveelheid techniek kan zien die erbij te pas komt. De tekst heb ik iets aangepast, omdat deze geschreven was voor echt roeien.

Citaat:
De roeibeweging
Roeien leer je natuurlijk niet uit een boekje, maar je zult je coach een stuk beter begrijpen en ook sneller progressie boeken als je het volgende stuk goed leest. ... Roeien is een periodieke beweging waar dus geen eind of begin in lijkt te zijn. Toch is het goed om de haal te beginnen en te eindigen in een bepaald punt. We nemen hiervoor de 3de stop.

De 3e stop
In de derde stop houd je je benen gestrekt. Je hebt je rug ingebogen en je armen gestrekt. ... Kijk naar de horizon ... .

De inpik
Vanuit de 3de stop rij je heel rustig naar voren. ... Als je niet meer verder kan rijden, stop je. Je doet dit op het verste punt om zo een zo lang mogelijke haal te maken, maar let wel op dat je bij de inpik niet je rug nog verder inbuigt (nareiken).

De haal
Tijdens de haal trap je eerst je benen uit, daarna gebruik je je rug en daarna pas je armen. Het is de bedoeling dat je rustig druk pakt in het begin van de haal en dat je steeds meer stuwt tot de uitpik.

De uitpik
Tijdens de uitpik zijn je benen gestrekt. Je leunt iets naar achter en hangt dus aan je buikspieren. Je armen heb je naar je toegetrokken ... .

De 1e stop
Blad uit het water halen, niet van toepassing.

De 2de stop
Met dezelfde snelheid waarmee je je haal maakte, strek je nu je armen ... . Dit is de 2de stop.

De 3de stop
Door nu je rug in te buigen vanuit je bekken kom je weer terug in de 3de stop. Het is de bedoeling dat alle bewegingen elkaar soepel opvolgen. Verder is het belangrijk dat je rustig oprijdt en tijdens het rijden ontspant. De haal is immers het inspannende deel.

Oefeningen
Er zijn verschillende oefeningen, maar ik haal er één uit: de stopoefening. Bij deze oefening wacht je in bijvoorbeeld de derde stop tot dat de stuur zegt dat je weer verder mag. Dit is nuttig voor het controleren van je houding.

Het is dus niet de bedoeling dat je het nu zelf gaat proberen aan de hand van deze uitleg. Knipoog

Slieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-09 10:47

Hmm, komt misschien toch meer bij kijken, dan je in eerste instantie zou denken..
Dus als ik het goed begrijp is het onverstandig zonder begeleiding met een roeitrainer te beginnen?

Snader

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 11:26

Slieke schreef:
Dus als ik het goed begrijp is het onverstandig zonder begeleiding met een roeitrainer te beginnen?

Daar twijfel ik geen seconde aan, zeker niet als je intensief wilt gaan trainen. Lachen Er zijn natuurtalenten, maar vrijwel elke beginneling doet alles fout: rug niet recht, niet eerst benen dan rug dan armen, rug te vroeg inzetten, rug verkeerd kantelen, te hard oprijden, niet ver genoeg oprijden. De eerste paar keren kwam ik met lichte rugpijn van de ergometer af.
Laatst bijgewerkt door Snader op 04-01-09 11:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 11:27

Ja, het is heel effectief Clown
Alleen moet je wel recht zitten, anders krijg je echt last van je rug. Ik had dat ook, na een minuutje ofzo al..... Dus idd misschien maar gewoon begeleiding zoeken. Dan weet je ook zeker dat het werkt.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 13:37

hmm had op zich nergens last van toen ik het deed ( op sportschool inderdaad ) alleen mijn knieen vinden het minder. Ik kan sowieso al niet vanuit hurkstand te snel opstaan, want dan schiet t snel in mijn knieen en met roeien is dat dus eignlijk t zelfde. Maar nu za ik er 1 staan bij de kruidvat. Iets van 150 euro of zo. zal die heel slecht zijn dan?

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 16:35

Geen idee - en je kunt heel lang aankloten zonder last te krijgen, als je een beetje een sterk lijf hebt. Maar het is niet zoals met zwemmen: beetje spierpijn, jammer dan Knipoog

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 17:57

Wij hebben thuis ook een roeitrainer staan, maar sinds een scheurtje in mn stuitje snel last van onderrug en heb ook niet de allerbeste knieën dus voor mij is ie niet echt weggelegd...

Al zo het wel goed zijn als ik eens wat vaker op de hometrainer en roeitrainer ging zitten, en weer met de hond ga hardlopen, sinds mn pfeiffer al 10 kilo aangekomen... Clown

Slieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-09 00:12

Dank je wel voor jullie reacties allemaal!