Intensieve en extensieve -veehouderij

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kies je voor bioindustrie of voor biologische industrie?

Poll eindigt op

A: Biologische industrie
14 (51%)
B: Bio-industrie
9 (33%)
C: Anders.. namelijk
4 (14%)

Totaal aantal stemmen: 27

vienna15

Intensieve en extensieve -veehouderij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-09 14:32

Deze poll gaat over de verschillende industriën binnen de veeteelt. Intensieve veehouderij(bioindustrie) extensief (biologisch)
Deze poll wordt verwerkt in een profielwerkstuk. Stem stem stem!

Een paar belangrijke weetjes:
[i]Voordelen:[/i]
*Bio-industrie: Goedkope en snelle productie. De producten in de winkel zijn goedkoper.
*Biologische manier: geen dierenleed, toch productie. Minder kans op een epidemie.

Nadelen:
*Bio-industrie: Veel DIERENLEED! Een grotere kans op een epidemie(een ziekte die op grote schaal uitbreekt, en vele dode dieren veroorzaakt), waarmee de mensheid ook bedreigt kan worden. Productievermindering en kans op ziektes die overgaan van mens op dier. Dit omdat de dieren met vele tegelijk leven.
*Biologische industrie: duurdere productie. Meer land inbezit per dier. Dit kost dus voor de huisvesting per dier veel meer geld. Een duurdere methode dus.

Negeer jy je geweten en stem je voor de bioindustrie en daarbij vind je de economie belangrijk. Of kies je voor het dier en dus de biologische industrie?!

Waratje

Re: Intensieve en extensieve -veehouderij

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 14:59

Je bent niet een beetje bevooroordeeld, wel?
Op hoeveel veebedrijven ben je geweest om zulke uitspraken te doen? Of heb je al je informatie van sites van de biologische lobby?
Wat jij schetst voor beide varianten is niet waarheidsgetrouw en zeker niet volledig. En dan sluit je ook nog af met zo'n suggestieve zin dat ik ernstig zin heb om te gaan kiezen voor de intensieve veeteelt, al was het maar omdat jij dat niet leuk zou vinden.....
Verdiep je eerst eens echt in de beide bedrijfstakken en zet dan een fatsoenlijke poll op, dan wil ik er ook wel serieus op in gaan Duivel

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 15:34

Waratje schreef:
Op hoeveel veebedrijven ben je geweest om zulke uitspraken te doen? Of heb je al je informatie van sites van de biologische lobby?
Wat jij schetst voor beide varianten is niet waarheidsgetrouw en zeker niet volledig. En dan sluit je ook nog af met zo'n suggestieve zin dat ik ernstig zin heb om te gaan kiezen voor de intensieve veeteelt, al was het maar omdat jij dat niet leuk zou vinden.....
Verdiep je eerst eens echt in de beide bedrijfstakken en zet dan een fatsoenlijke poll op, dan wil ik er ook wel serieus op in gaan Duivel

Helemaal mee eens!
Dit lijkt wel op 'wakker dier' ofzo; blaten en kakelen als een kip zonder kop, zonder zich ook maar ergens in verdiept te hebben....

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 15:36

Volgens mij is extensieve veeteelt geen correcte benaming.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 15:37

Inderdaad die laatste zin gaat echt te ver. Je vraagt dus niet om een mening maar dringt jou mening op.

Ik koop gewoon een stukje vlees wat voordelig is en er lekker uit ziet.

vienna15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-09 15:46

Waratje schreef:

ja mevrouw, ik weet niet hoe oud je bent en wat je doet maar okeej het is gewoon een poll, dus blijf rustig, en doe ons een lol en beantwoord het gewoon, ik zou zeggen: Neem hetleven als een plezier, en windt je niet overal zo over op, dat is niet goed want dan krijg je stress en wordt je weerstand minder en je hormoonhuishouding slechter. Nouja ga jy maar een eindexamen biologie maken, want je bent zo "DESKUNDIG!"

vienna15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-09 15:52

[quote="vienna15"]Deze poll gaat over de verschillende industriën binnen de veeteelt. Intensieve veehouderij(bioindustrie) extensief (biologisch)

Een paar belangrijke weetjes:
[i]Voordelen:[/i]
*Bio-industrie: Goedkope en snelle productie. De producten in de winkel zijn goedkoper.
*Biologische manier: geen dierenleed, toch productie. Minder kans op een epidemie.

Nadelen:
*Bio-industrie: Veel DIERENLEED! Een grotere kans op een epidemie(een ziekte die op grote schaal uitbreekt, en vele dode dieren veroorzaakt), waarmee de mensheid ook bedreigt kan worden. Productievermindering en kans op ziektes die overgaan van mens op dier. Dit omdat de dieren met vele tegelijk leven.
*Biologische industrie: duurdere productie. Meer land inbezit per dier. Dit kost dus voor de huisvesting per dier veel meer geld. Een duurdere methode dus

wat kies jy?

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 16:13

vienna15 schreef:
Waratje schreef:

ja mevrouw, ik weet niet hoe oud je bent en wat je doet maar okeej het is gewoon een poll, dus blijf rustig, en doe ons een lol en beantwoord het gewoon, ik zou zeggen: Neem hetleven als een plezier, en windt je niet overal zo over op, dat is niet goed want dan krijg je stress en wordt je weerstand minder en je hormoonhuishouding slechter. Nouja ga jy maar een eindexamen biologie maken, want je bent zo "DESKUNDIG!"

Waarom zou ik die poll op deze manier moeten beantwoorden?

Vooraf is al duidelijk dat er volgens jou maar één "goed" antwoord is.
Jouw "belangrijke weetjes" zijn gedeeltelijk onjuist, onvolledig en suggestief.

Verder is het niet heel erg netjes hoe je reageert op iemand die (in mijn ogen terechte) kritiek heeft op je manier van vraagstellen.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 16:22

Ja precies en dan is het weer hetzelfde liedje, je hebt toaal geen respect voor andermans mening.

Als iemand dus niet voor jou mening kiest TS dan heb je dus volgens jou geen geweten, bla bla bla

Iedereen hier respecteerd dat jij (TS) dus alleen biologisch wil eten. Maar andersom respecteer je dus niet de mensen die gewoon vlees kopen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 16:44

vienna15 schreef:

Lieve schat, mijn eindexamen biologie heb ik heel wat jaren geleden al met zeer goed gevolg gemaakt Haha!
Het leven ervaar ik over het algemeen genomen als zeer plezierig, maar ik vind het erg jammer om te merken dat de volgende generatie het dus geen zier interesseert om met goede (feitelijke) argumenten een werkstuk samen te stellen.
En nee, ik ga jouw poll niet beantwoorden in de huidige vorm, want hij deugt niet. Leer eerst maar eens dat je ergens serieus werk van moet maken en dat je een enquete neutraal op moet stellen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 16:51

Oké, hierbij val ik dus letterlijk en figuurlijk van mijn stoel af.

Wat geeft jij in hemelsnaam het recht, om dit zo maar neer te kalken??!!!
Ik werk bij een boer met koeien. En die boer is níét biologish. En hij zorgt ervoor dat zijn beesten het béste krijgen dat er is.

En waarom in hemelsnaam begin je over een eindexamen biologie??? Een eindexamen biologie heeft hier amper iets mee te maken!! biologie gaat over veel meerdere dingen, zoals sexsuele voortplanting van mensen, fotosynthese. Écht neit alleen maar over biologish en niet biologish....

Dowski

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 17:15

als dit voor je profielwerkstuk iszou ik maar eens feedback gaan vragen aan je leerkracht, want zo steven je geheid af op een dikke onvoldoende.

als jij een fatsoenlijk onderzoek wilt opzetten zul je de vragen onpartijdig op moeten zetten, maar met de argumenten die jij geeft manipuleer je de uitslag.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 17:18

Is dit betrouwbaar om in een profielwerkstuk te zetten?
Ik verwacht dat je hele verslag volledig wordt afgekraakt omdat het niet valide is.
Je had beter vragen kunnen stellen als:
'' eet je liever biologisch of een gangbaar stukje vlees''
'' waarom kies je voor biologisch/ gangbaar''
'' hoe vaak eet je een stukje vlees''
etc etc.

Nu zijn er maar 2 optie's, en de optie's met bijbehorende verklaring klopt ook nog van geen kant.
Eerst je ergens in gaan verdiepen voordat je zulke uitspraken neerzet, en niet van 1 kant laten voorlichten.
Dit komt erg partijdig over en lijkt alsof je de tekst zo vanaf de wakkerdier site hebt geplukt.

Daarom kies ik voor INTENSIEVE VEEHOUDERIJ.
Waarom? omdat ik weet dat biologisch ook niet alles is, wat ik met eigen ogen op verschillende bedrijven heb mogen zien/ ervaren.
Thuis een extensief (gangbaar), maar in vaktermen een intensief bedrijf, ik weet hoe wij met onze beesten omgaan en ook hoe boeren in de buurt er mee omgaan. Geen van ons allen is ziek omdat wij de dieren hebben ''opgepropt''

Als je in de buurt woont, dan nodig ik je graag uit eens te komen kijken hoe het er dan in de ''intensieve'' veehouderij aan toe gaat

SorayaDL

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 13:24

Tjongejonge, wat een reacties weer Rolleyes . Jullie hebben gelijk, deze poll is niet neutraal opgesteld, maar om dan op deze manier te reageren en dan express te kiezen voor bio-industrie om maar het tegenovergestelde te doen dan wat zij graag zou zien, is in mijn ogen echt heel kinderachtig. Leg dan gewoon op een nette manier uit dat ze het beter anders neer kan zetten Pling . En er wordt gesproken over geen respect, maar dat zie ik van beiden kanten (zowel ts en mensen die reageren) niet echt terug komen.

madamX schreef:
[Helemaal mee eens!
Dit lijkt wel op 'wakker dier' ofzo; blaten en kakelen als een kip zonder kop, zonder zich ook maar ergens in verdiept te hebben....

Is dit serieus bedoeld Koe ?? Misschien dat jij je ook eens meer moet verdiepen voordat je zo'n onzinnige opmerking neerzet.

Maar ja, misschien beter om dit topic te sluiten ts en een nieuwe poll op te zetten die neutraal opgesteld is. Dit betekend dus dat er geen mening in verwerkt mag worden en mensen ook niet naar een bepaalde keuze "geleid" mogen worden.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 13:38

Citaat:
Is dit serieus bedoeld Koe ?? Misschien dat jij je ook eens meer moet verdiepen voordat je zo'n onzinnige opmerking neerzet.

Dat is wel serieus bedoelt hoor, maak je maar geen zorgen, weet heel goed waar ik het over heb. Gezien je commentaar zal je dat waarschijnlijk ook nooit begrijpen, maar dat terzijde. Inderdaad, beter een slotje op dit topic.

SorayaDL

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 14:03

madamX schreef:
Citaat:

Dat is wel serieus bedoelt hoor, maak je maar geen zorgen, weet heel goed waar ik het over heb. Gezien je commentaar zal je dat waarschijnlijk ook nooit begrijpen, maar dat terzijde. Inderdaad, beter een slotje op dit topic.

Gezien mijn commentaar?? Als je het zou uitleggen en onderbouwen, misschien dat ik het dan beter kan begrijpen. Nu is het in mijn ogen gewoon een stompzinnige mening van iemand. Maar ja, heb al bericht gestuurd naar moderators over het topic en dat bepaalde mensen niet normaal kunnen reageren.
Laatst bijgewerkt door SorayaDL op 02-01-09 14:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 14:08

Gezien het feit dat de vraagstelling is ontstaan vanuit onkunde en van te voren al wordt aangegeven wat we zouden moeten antwoorden, doe ook ik hier niet aan mee.
TS, ga eerst eens een bezoek brengen aan een aantal boerenbedrijven voordat je een nieuwe poll aanmaakt, ook een boer die niet-biologisch boert is wel degelijk 24 uur per dag met het welzijn van de veestapel en gezien de regelgeving van het produktschap vee en vlees, de controles hier in Nederland en alle andere instanties is dierenleed zwaar overtrokken in dit hele verhaal.

farmershill

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 14:17

Ik heb anders gestemd, waarom zou een biologische boer het beter voor hebben met z'n vee dan een traditioneel veebedrijf.
Wij hebben een melkveeberdijf van 200 stuks rundvee, ze komen dagelijks buiten, door het melken met een robot zijn ze in staat om zelf te bepalen wanneer ze gemolken moeten worden.
Ze staan in een jkk vrije wei omdat wij wel aan onkruid betrijding doen.

Er bestaat dus meer dan alleen bio en biologische industrie.
Als jij een goed werkstuk wilt leveren ga dan bij de verschillende bedrijven op bezoek en vraag ze daar alles wat je wilt weten, daar leer je meer van dan een enquete hier op bokt.

Bij ons ben je welkom, wij laten de mensen graag zien hoe het nou echt werkt op een agrarisch bedrijf.

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 16:34

Mag ik je erop wijzen dat intensieve of extensieve veeteelt niets te maken heeft met biologisch of niet?

Intensief is zo rendabel mogelijk, met zo weinig mogelijk middelen zo veel mogelijk opbrengst proberen te generen. Extensief is het tegenover gestelde, vaak veel land, maar weinig opbrengst.

Dit hoeft niet biologisch te zijn, kijk bijvoorbeeld naar Afrika en Zuid-Amerika waar extensieve veeteelt vaak betekent dat gebieden kaal worden gevreten en er vervolgens erosie optreedt.

Dus ik zou je willen adviseren om deze begrippen niet te koppelen aan biologisch/niet-biologisch, want dat klopt namelijk niet.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 18:04

Gezien dit geen paard gerelateerd onderwerp is wordt dit topic verplaatst, TAO-->STW

Moderatoropmerking:
Verder zouden wij graag zien dat iedereen met respect op elkaar reageert.

vienna15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-09 13:06

oke stemmen mensen! we hebben 100 stemmen nodig voor we er iets mee kunnen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 13:08

Stemmen? Ik denk niet dat je stemmen krijgt zolang je de poll niet aanpast en het stuk tekst erbij. Ik zou zeggen, verdiep je eerst eens grondig in de materie en doe dan nog eens een poging maar hiermee gaat het je niet lukken denk ik.

marieke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 13:24

ik wil hierop reageren, eerst en vooral omdat het biologische weer goed wordt voorgesteld en het andere niet. Toch mag je een aantal dingen niet over het hoofd zien...

een bedrijf met veel dieren ziet er in de ogen van een buitenstaander altijd erg uit, maar ik kan je zeggen dat men inderdaad streeft naar een optimale productie van de dieren, waarbij men zeker niet mag vergeten dat dieren die zich niet goed in hun vel voelen niet optimaal gaan produceren!!! Een koe moet zich goed voelen en in een goede gezondheid verkeren wil ze optimaal produceren, een varken die stress heeft zal achterblijven in de groei. Daarom wordt er steeds gezocht naar nieuwe manieren om het de dieren zo aangenaam mogelijk te maken, om dan inderdaad een goeie productie te krijgen!

een biologisch bedrijf zal te maken krijgen met andere problemen. Denk maar eens aan varkens, hoe mooi het toch moet zijn om die dieren buiten te zien in de weide, maar denk er dan eens bij dat deze dieren meer te maken zullen krijgen met parasieten, zonnebrand en worminfecties. Een zeug die zielig staat in een klein hok met haar biggen, zou dat niet mooier zijn in het stro, ja, maar dan is er veel kans dat ze haar biggen gaat doodliggen...

Zo zijn er duizend en één dingen die je kunt zeggen en voor elk argument voor bio zal er een argument tegen zijn... Dit is een eindeloze discussie!

vienna15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-09 14:14

[quote="vienna15"]

Deze poll gaat over de verschillende industriën binnen de veeteelt. Intensieve veehouderij(bioindustrie) extensief (biologisch)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 14:27

Het is een misvatting dat extensief en biologisch hetzelfde zijn.