Misschien wel weer het zoveelste verhaal over thuissituatie's, en op jezelf willen wonen. Maar ik wil gewoon mijn verhaal kwijt. Opkroppen werkt alleen maar averechts en ik moet het toch ergens kwijt, zonder dat mensen medelij met mij gaan hebben. Op school weten ze er ook van, en wordt er vaak gevraagd: "Hoe is het nu? We denken wel vaak aan je hoor!" Opzich wel fijn een luisterend oor, maar ik wil niet anders dan m'n mede klasgenoten behandeld worden, en als zielig bestempeld worden. Ik vind mezelf niet zielig omdat het altijd al zo geweest is. Zo groei ik op, en dit ben ik. Ik kan soms heel vrolijk zijn, lekker druk, maar soms ook echt een enorme dip hebben en onwijs stil en dan trek ik me helemaal terug. Op zulke moment wil ik graag m'n verhaal kwijt het opschrijven, en heb zo vele A4-tjes vol geschreven.
En wanneer ik in zo'n bui op bokt kijk heb ik veel zin om een toppic te openen, maar toch durf ik het niet bang herkend te worden en als zielig bestempeld te worden. Mijn verhaal weten er maar weinigen, eigenlijk alleen familie en leraren en 1 hele goede vriendin. Dus herkend worden achter een SA zal niet snel gebeuren, vandaar ook dat ik dit SA heb aangevraagd.
Nou mijn verhaal:
Als jong meisje, wat ik me kan herinneren jaar of 6, speelde ik vaak alleen op m'n kamer. Ik had een grotere kamer als m'n broertje en die speelde altijd beneden in de woonkamer bij m'n ouders. Simpel omdat zijn kleine kamertje echt te klein was om te spelen. En ik hield er van om lekker alleen te spelen, niet het gevoel hebben dat m'n ouders mee kijken en dingen over mij denken. Was eigenlijk gewoon ontzettend verlegen, zelfs naar m'n ouders toe
Dat is altijd zo gebleven, zit altijd alleen op m'n kamer wanneer ik thuis ben. Dat is ook écht mijn vertrouwde stekkie en met de jaren werd daar langzamerhand eigenlijk bij in gebroken.M'n moeder werkte vroeger in de horeca, dus was veel avonden 's avonds niet thuis en dan kon ik veel zelf bepalen. M'n vader is ook zo'n "binnenvetter" en bemoeit zich dus niet snel met anderen. Oh jawel om bepaalde tijden kregen we wel te horen dat we naar bed moesten, maar streng werd er niet opgetreden. Had dus te veel vrijheid. M'n broertje was veel jonger en is 's avonds zo vertrokken, die ging dus altijd vrij vroeg naar bed. Ik ben echt een avondmens, kan dan moeilijk in slaap komen en wen dus heel snel een slecht slaappatroon aan (veel te laat naar bed gaan etc.) M'n vader heeft het zelfde probleem (zo zijn er nog meer familieleden te noemen). Toen m'n moeder stopte met de horeca omdat het teveel werd, ze kon het niet goed meer aan die late avonden en dan vroeg eruit omdat wij naar school moeten. Dus ze was 's avonds thuis.
En toen begon het voor mij, er werd met mij bemoeid, en eigenwijs als ik was kon dat absoluut niet hebben. Ging er dus straal tegen in, gevolg boze moeder, veel geschreeuw. En tegenwoordig kunnen we alleen nog maar naar elkaar schreeuwen. Nooit goed geweest dus en erg jammer, heb maar weinig "fijne" momenten met m'n moeder. Zelfs winkelen is een drama en loopt uit op ruzie

M'n vader heeft een paar jaar terug een incident gehad, en is toen bij een instantie terecht gekomen die hem helpen en proberen er achter te komen wat er precies mis is. Daar zijn we dus al een aantal jaar mee bezig, en al gauw kregen m'n ouders daar ook relatietherapie. Waarbij m'n broertje en ik soms ook mee gingen. Er zijn veel gesprekken geweest, moeilijke gesprekken, en nog steeds geen goede verbetering. Wel is het "makkelijker" dat er zo veel hulp om ons heen staat.
M'n vaders toestand is slechter geworden, hij gaat van het ene uiterste naar het andere. Zo is die bv. eerst in een onwijs goed humeur en zo van het een op andere moment is hij onoverzienlijk kwaad. Ik werd ook al gauw te strak aan het lijntje gehouden, maar op sommige gebieden moest ik volwassen zijn. Als het thuis bv. weer eens totaal onprettig was en er geschreeuw was etc. Ik heb onwijs veel gehuild, heb onwijs vaak zitten denken of ik niet ergens anders heen kon, "ff een time-out", maar durfde niet bij familie aan te kloppen, bang om me aan te stellen.
Uiteindelijk toen ik een keer met m'n vriend gezellig uit wou zaten m'n ouders weer moeilijk te doen. Het was klaar nu, weer veel geruzie gehad. Normaal is het nooit een probleem als ik uit wil, en soms zeggen ze echt een uur van te voren ja je mag niet meer. Dat was ik zat, en ik kon het ze maar niet duidelijk maken. Heb het zo vaak geprobeerd, en ja met praten, wat uiteindelijk weer op een ruzie uitliep. Had de hoop min of meer maar opgegeven, ging niet meer tegen m'n ouders in. Of iig zo min mogelijk. M'n vriend heeft me overtuigt dat ik het moest laten zien dat het zo niet langer kon. En ben toen dus "weggelopen" 1 nachtje, sliep bij m'n vriend, heb briefje neergelegd etc. Heb telefoon opgepakt toen ze belde en alles
Ze wisten waar ik was, dat het goed ging en dat ik morgen voor 3 uur thuis was. We hadden verjaardag die zondag van m'n ouders (samen ze zijn kort achter elkaar jarig), en dat zou 's middags zijn dus heb daarom ook gezegd dat ikv oor 3 uur thuis zou zijn. Ik was netjes om 2 uur of half 3 (weet het even niet meer) op het station. En m'n ouders waren eerst niet kwaad, m'n vader werd steeds kwader en min of meer voor m'n eigen veiligheid en omdat het beter was ben ik toen een maand naar m'n oom en tante gegaan. Allemaal even rust, goed kunnen nadenken etc. De instanties zeggen ook tegen mij dat het een goede zet is geweest, ik moest wel schreeuwen om gehoord te worden en daar luisterden ze ook al niet meer naar. Soms is het dan goed als je het als kind laat zien. Maar het moet natuurlijk geen gewoonte worden. Ik heb ook direct gezegd: 1x en nooit weer.
Echter is het nu niet veel beter, het leek de goeie kant op te gaan, wat m'n vader precies heeft is nog niet bekend wel dat ie autistisch is en een stemmingswisselingenstoornis heeft. Ook is hij begin v/d zomer opgenomen geweest enz. Maar tussen mij en m'n ouders gaat het niet beter. Volgens mijn "contactpersoon" die mij helpt, met mij praat en ook met m'n ouders samen met diegene die mijn ouders helpt, is het zo dat ik op sommige gebieden veel te volwassen moet zijn van m'n ouders. Ik word soms min of meer gedwongen om té volwassen te zijn. Dat voelt voor mij goed, maar wanneer ik dan op andere vlakken ontzettend klein gehouden wordt knapt er iets bij mij. En m'n ouders moeten mij ook los laten, dat gebeurt dus vaak niet.
M'n moeder zit altijd heel erg te zeuren en te doen (en daarbij schreeuwt ze ook) dat ik van alles moet doen en het moet direct op haar commando. Ik ben iemand die daar niet naar kan luisteren, en gewoon echt kwaad wordt en het vervolgens echt niet meer wil doen. Komt ook omdat ik dan bang ben min of meer uitgelaggen te worden van: "Gegege zie je wel, we krijgen je wel klein". Ik wil graag dingen voor mezelf doen, en zit er heel sterk over na te denken om volgend jaar of daarna zo snel mogelijk een het huis uit te gaan. M'n eigen boontjes doppen, ik ben alleen helaas nu nog financieel afhankelijk van m'n ouders. Maar zoals het thuis gaat, is het voor mij ook niet goed. Op het werk kreeg ik immers toen ik die maand bij m'n oom en tante was complimentjes dat ik er beter uit zag etc. Op school presteerde ik beter en het ging goed. Nu gaat het weer bergafwaarts

Ik weet gewoon niet wat ik moet doen, amen zeggen en naar m'n ouders luisteren lukt me echt niet. Ik ben volgens m'n ouders ontzettend vel en eigenwijs (en dat trekje heb ik volgens m'no uders van m'n oma, de moeder van m'n vader, en lijk volgens anderen heel erg op m'n vader en m'n oma dus). Terwijl ik in de "buitenwereld" heel rustig, onschuldig en verlegen ben. Dan ben ik min of meer een compleet ander mens, en kan ik zo onderdanig als de pest zijn. Terwijl ik dat thuis echt niet kan, hoe graag ik het ook wil.
Ik wil daarom ook graag op mezelf, k kan het thuis echt niet meer aan heb ik het gevoel van. Maar weet ook dat ik het financieel niet kan redden. Ik zou graag willen dat m'n ouders mij hier in mee willen helpen, en die instanties ook. Maar vind het toch lastig. Thuis is een veilige haven waar je een dak hebt en eten, maar toch een vijandelijk land waar je constant ruzie hebt.
Zo k moest echt even m'n verhaal kwijt, hoe t thuis gaat en hoe ik me voel. Soms ziels gelukkig en bij m'n vriend echt een lekker klein meisje die eindelijk is lekker is "kind" kan zijn. Of het ook echt kind zijn is weet ik niet, maar voel me daar veel fijner, rustiger. Had ik overigens ook die maand bij m'n tante. Voor m'n verantwoordelijkheden kan ik echt wel staan, maar wordt elke keer weer de grond in gestampt. Dat lijkt me ook niet goed.
Pff, dat lucht even op

Lekker je hart uitstorten, je dilemma beschrijven, en dat ik waarschijnlijk nog wel wat meer jaartjes hier thuis moet bivakeren omdat ik t financieel niet red weet ik. Maar toch schreeuwt het andere deel in mij, meid ga op jezelf! Dit is niet goed voor je..
En ja dit is ook niet goed, die ruzie's, thuis geen huiswerk kunnen maken, vaak weg zijn etc. En het licht niet alleen aan dingen waar je goed wat aan kan doen. Nee ook aan m'n vaders "toestand", het hele gezin moet zich ook aan hem aanpassen. Hij heeft het misschien nog wel moeilijker als mij. En wat mij zo pijn deed is dat hij zei dat ie wist dat ie nu echt geen goede vader is, en misschien dat wel nooit geweest is. Maar voor mij is hij echt een goede vader geweest. Hij keek dan wel nooit bij paardrijden, had weinig tot geen intresse in mijn dingen maar had een enorme goede band met hem. Tot nadat ik hem in een gesprek de spiegel voor heb gehouden, van m'n moeder wou die het niet zien van die instantie ook niet, van mij deed hem pijn in z'n hart dat zag ik. En toen is onze band verslechterd. En nu voel ik hem haast niet meer.. daarbij geef ik de hoop ook op.
Groetjes,,
!
Hij heeft t net vrijdag uitgemaakt...