M'n thuissituatie, en een dilemma... Update pag 2

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SAStory

M'n thuissituatie, en een dilemma... Update pag 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-08 19:45

Hallo bokkers, en een bedankje voor de mod's voor deze SA Knipoog

Misschien wel weer het zoveelste verhaal over thuissituatie's, en op jezelf willen wonen. Maar ik wil gewoon mijn verhaal kwijt. Opkroppen werkt alleen maar averechts en ik moet het toch ergens kwijt, zonder dat mensen medelij met mij gaan hebben. Op school weten ze er ook van, en wordt er vaak gevraagd: "Hoe is het nu? We denken wel vaak aan je hoor!" Opzich wel fijn een luisterend oor, maar ik wil niet anders dan m'n mede klasgenoten behandeld worden, en als zielig bestempeld worden. Ik vind mezelf niet zielig omdat het altijd al zo geweest is. Zo groei ik op, en dit ben ik. Ik kan soms heel vrolijk zijn, lekker druk, maar soms ook echt een enorme dip hebben en onwijs stil en dan trek ik me helemaal terug. Op zulke moment wil ik graag m'n verhaal kwijt het opschrijven, en heb zo vele A4-tjes vol geschreven.

En wanneer ik in zo'n bui op bokt kijk heb ik veel zin om een toppic te openen, maar toch durf ik het niet bang herkend te worden en als zielig bestempeld te worden. Mijn verhaal weten er maar weinigen, eigenlijk alleen familie en leraren en 1 hele goede vriendin. Dus herkend worden achter een SA zal niet snel gebeuren, vandaar ook dat ik dit SA heb aangevraagd.

Nou mijn verhaal:
Als jong meisje, wat ik me kan herinneren jaar of 6, speelde ik vaak alleen op m'n kamer. Ik had een grotere kamer als m'n broertje en die speelde altijd beneden in de woonkamer bij m'n ouders. Simpel omdat zijn kleine kamertje echt te klein was om te spelen. En ik hield er van om lekker alleen te spelen, niet het gevoel hebben dat m'n ouders mee kijken en dingen over mij denken. Was eigenlijk gewoon ontzettend verlegen, zelfs naar m'n ouders toe Knipoog Dat is altijd zo gebleven, zit altijd alleen op m'n kamer wanneer ik thuis ben. Dat is ook écht mijn vertrouwde stekkie en met de jaren werd daar langzamerhand eigenlijk bij in gebroken.

M'n moeder werkte vroeger in de horeca, dus was veel avonden 's avonds niet thuis en dan kon ik veel zelf bepalen. M'n vader is ook zo'n "binnenvetter" en bemoeit zich dus niet snel met anderen. Oh jawel om bepaalde tijden kregen we wel te horen dat we naar bed moesten, maar streng werd er niet opgetreden. Had dus te veel vrijheid. M'n broertje was veel jonger en is 's avonds zo vertrokken, die ging dus altijd vrij vroeg naar bed. Ik ben echt een avondmens, kan dan moeilijk in slaap komen en wen dus heel snel een slecht slaappatroon aan (veel te laat naar bed gaan etc.) M'n vader heeft het zelfde probleem (zo zijn er nog meer familieleden te noemen). Toen m'n moeder stopte met de horeca omdat het teveel werd, ze kon het niet goed meer aan die late avonden en dan vroeg eruit omdat wij naar school moeten. Dus ze was 's avonds thuis.

En toen begon het voor mij, er werd met mij bemoeid, en eigenwijs als ik was kon dat absoluut niet hebben. Ging er dus straal tegen in, gevolg boze moeder, veel geschreeuw. En tegenwoordig kunnen we alleen nog maar naar elkaar schreeuwen. Nooit goed geweest dus en erg jammer, heb maar weinig "fijne" momenten met m'n moeder. Zelfs winkelen is een drama en loopt uit op ruzie Knipoog

M'n vader heeft een paar jaar terug een incident gehad, en is toen bij een instantie terecht gekomen die hem helpen en proberen er achter te komen wat er precies mis is. Daar zijn we dus al een aantal jaar mee bezig, en al gauw kregen m'n ouders daar ook relatietherapie. Waarbij m'n broertje en ik soms ook mee gingen. Er zijn veel gesprekken geweest, moeilijke gesprekken, en nog steeds geen goede verbetering. Wel is het "makkelijker" dat er zo veel hulp om ons heen staat.

M'n vaders toestand is slechter geworden, hij gaat van het ene uiterste naar het andere. Zo is die bv. eerst in een onwijs goed humeur en zo van het een op andere moment is hij onoverzienlijk kwaad. Ik werd ook al gauw te strak aan het lijntje gehouden, maar op sommige gebieden moest ik volwassen zijn. Als het thuis bv. weer eens totaal onprettig was en er geschreeuw was etc. Ik heb onwijs veel gehuild, heb onwijs vaak zitten denken of ik niet ergens anders heen kon, "ff een time-out", maar durfde niet bij familie aan te kloppen, bang om me aan te stellen.

Uiteindelijk toen ik een keer met m'n vriend gezellig uit wou zaten m'n ouders weer moeilijk te doen. Het was klaar nu, weer veel geruzie gehad. Normaal is het nooit een probleem als ik uit wil, en soms zeggen ze echt een uur van te voren ja je mag niet meer. Dat was ik zat, en ik kon het ze maar niet duidelijk maken. Heb het zo vaak geprobeerd, en ja met praten, wat uiteindelijk weer op een ruzie uitliep. Had de hoop min of meer maar opgegeven, ging niet meer tegen m'n ouders in. Of iig zo min mogelijk. M'n vriend heeft me overtuigt dat ik het moest laten zien dat het zo niet langer kon. En ben toen dus "weggelopen" 1 nachtje, sliep bij m'n vriend, heb briefje neergelegd etc. Heb telefoon opgepakt toen ze belde en alles Knipoog Ze wisten waar ik was, dat het goed ging en dat ik morgen voor 3 uur thuis was. We hadden verjaardag die zondag van m'n ouders (samen ze zijn kort achter elkaar jarig), en dat zou 's middags zijn dus heb daarom ook gezegd dat ikv oor 3 uur thuis zou zijn. Ik was netjes om 2 uur of half 3 (weet het even niet meer) op het station. En m'n ouders waren eerst niet kwaad, m'n vader werd steeds kwader en min of meer voor m'n eigen veiligheid en omdat het beter was ben ik toen een maand naar m'n oom en tante gegaan.

Allemaal even rust, goed kunnen nadenken etc. De instanties zeggen ook tegen mij dat het een goede zet is geweest, ik moest wel schreeuwen om gehoord te worden en daar luisterden ze ook al niet meer naar. Soms is het dan goed als je het als kind laat zien. Maar het moet natuurlijk geen gewoonte worden. Ik heb ook direct gezegd: 1x en nooit weer.

Echter is het nu niet veel beter, het leek de goeie kant op te gaan, wat m'n vader precies heeft is nog niet bekend wel dat ie autistisch is en een stemmingswisselingenstoornis heeft. Ook is hij begin v/d zomer opgenomen geweest enz. Maar tussen mij en m'n ouders gaat het niet beter. Volgens mijn "contactpersoon" die mij helpt, met mij praat en ook met m'n ouders samen met diegene die mijn ouders helpt, is het zo dat ik op sommige gebieden veel te volwassen moet zijn van m'n ouders. Ik word soms min of meer gedwongen om té volwassen te zijn. Dat voelt voor mij goed, maar wanneer ik dan op andere vlakken ontzettend klein gehouden wordt knapt er iets bij mij. En m'n ouders moeten mij ook los laten, dat gebeurt dus vaak niet.

M'n moeder zit altijd heel erg te zeuren en te doen (en daarbij schreeuwt ze ook) dat ik van alles moet doen en het moet direct op haar commando. Ik ben iemand die daar niet naar kan luisteren, en gewoon echt kwaad wordt en het vervolgens echt niet meer wil doen. Komt ook omdat ik dan bang ben min of meer uitgelaggen te worden van: "Gegege zie je wel, we krijgen je wel klein". Ik wil graag dingen voor mezelf doen, en zit er heel sterk over na te denken om volgend jaar of daarna zo snel mogelijk een het huis uit te gaan. M'n eigen boontjes doppen, ik ben alleen helaas nu nog financieel afhankelijk van m'n ouders. Maar zoals het thuis gaat, is het voor mij ook niet goed. Op het werk kreeg ik immers toen ik die maand bij m'n oom en tante was complimentjes dat ik er beter uit zag etc. Op school presteerde ik beter en het ging goed. Nu gaat het weer bergafwaarts Scheve mond

Ik weet gewoon niet wat ik moet doen, amen zeggen en naar m'n ouders luisteren lukt me echt niet. Ik ben volgens m'n ouders ontzettend vel en eigenwijs (en dat trekje heb ik volgens m'no uders van m'n oma, de moeder van m'n vader, en lijk volgens anderen heel erg op m'n vader en m'n oma dus). Terwijl ik in de "buitenwereld" heel rustig, onschuldig en verlegen ben. Dan ben ik min of meer een compleet ander mens, en kan ik zo onderdanig als de pest zijn. Terwijl ik dat thuis echt niet kan, hoe graag ik het ook wil.

Ik wil daarom ook graag op mezelf, k kan het thuis echt niet meer aan heb ik het gevoel van. Maar weet ook dat ik het financieel niet kan redden. Ik zou graag willen dat m'n ouders mij hier in mee willen helpen, en die instanties ook. Maar vind het toch lastig. Thuis is een veilige haven waar je een dak hebt en eten, maar toch een vijandelijk land waar je constant ruzie hebt.

Zo k moest echt even m'n verhaal kwijt, hoe t thuis gaat en hoe ik me voel. Soms ziels gelukkig en bij m'n vriend echt een lekker klein meisje die eindelijk is lekker is "kind" kan zijn. Of het ook echt kind zijn is weet ik niet, maar voel me daar veel fijner, rustiger. Had ik overigens ook die maand bij m'n tante. Voor m'n verantwoordelijkheden kan ik echt wel staan, maar wordt elke keer weer de grond in gestampt. Dat lijkt me ook niet goed.

Pff, dat lucht even op Lachen
Lekker je hart uitstorten, je dilemma beschrijven, en dat ik waarschijnlijk nog wel wat meer jaartjes hier thuis moet bivakeren omdat ik t financieel niet red weet ik. Maar toch schreeuwt het andere deel in mij, meid ga op jezelf! Dit is niet goed voor je..

En ja dit is ook niet goed, die ruzie's, thuis geen huiswerk kunnen maken, vaak weg zijn etc. En het licht niet alleen aan dingen waar je goed wat aan kan doen. Nee ook aan m'n vaders "toestand", het hele gezin moet zich ook aan hem aanpassen. Hij heeft het misschien nog wel moeilijker als mij. En wat mij zo pijn deed is dat hij zei dat ie wist dat ie nu echt geen goede vader is, en misschien dat wel nooit geweest is. Maar voor mij is hij echt een goede vader geweest. Hij keek dan wel nooit bij paardrijden, had weinig tot geen intresse in mijn dingen maar had een enorme goede band met hem. Tot nadat ik hem in een gesprek de spiegel voor heb gehouden, van m'n moeder wou die het niet zien van die instantie ook niet, van mij deed hem pijn in z'n hart dat zag ik. En toen is onze band verslechterd. En nu voel ik hem haast niet meer.. daarbij geef ik de hoop ook op.

Groetjes,,
Laatst bijgewerkt door Karl66 op 25-01-09 00:36, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel aangepast

jaantsje

Re: M'n thuissituatie, en een dilemma...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 19:59

Ik weet niet hoe oud je bent maar kan me voorstellen dat op een gegeven moment de rek er uit is.
Dit is niet gezond, zo brand je op. Afhankelijk van je leeftijd zou ik toch zeggen op jezelf of een kosthuis? Familie is mischien ook nog een optie?

_Inga

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 20:08

Zo heb je hele verhaal gelezen.

Ik ben dus na een rottige situatie ook uit huis gegaan, ik heb dan alleen nog mijn moeder. Maar nu ik uit huis ben, voel ik me zooveel beter en alles gaat ook gewoon goed. Stukje bij beetje kan ik het veel beter met mijn moeder vinden, en achteraf ben ik daar heel erg blij om. Het is nog lang niet goed en zeker niet vergeten en vergeven, maar het is een stuk positiever dan het eerst was.
Ik weet niet hoe oud je bent, maar misschien kun je je ouder 'overtuigen' dat het niet alleen beter is voor jou, maar ook voor de sfeer in huis en de rust die het zal geven, voor het gezin en voor ieder individu.

SAStory

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-08 20:25

Ik ben in augustus 17 geworden. Als ik het huis uit ga, wordt dat financieel dus heel moeilijk. En ik zal het dus pas proberen in de zomer volgend jaar.

Echter voel ik mij hier dus ook echt niet fijn thuis, terwijl ik m'n ouders financieel nog zo hard nodig heb. En ik heb al een maand bij familie in huis gewoond, maar daar ging het uiteindelijk niet echt beter. En zou het niet graag nog een keer willen Knipoog Die gesprekken elke keer vermoeiden mij zo. En ja, met je ouders, met je oom & tante, met die instanties etc. Dan ben ik liever thuis met de ruzie's dan daar waar ik me volledig aan moet passen. Dat is namelijk voor mij nu ook gewoon echt niet te doen. Ik wil "rust" hebben, m'n eigen dingetjes op orde zetten en m'n eigen leventje leiden. Ik denk niet dat ik er al ben ofzo, echt niet moet nog zoveel leren. Maar dit wordt niet beter zo, ergens ben ik toe om m'n eigen weg in te slaan, maar heb toch nog beetje een achtergrondje nodig die me in de gaten houd zegma. Andere familie woont overigens te ver weg Knipoog

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 22:11

Ik weet niet precies wat er tegenwoordig mogelijkheden zijn voor begeleid wonen.. Vroeger was het wel iets gemakkelijker om daar te wonen maar tegenwoordig wat moeilijker ivm gesnoei in AWBZ..

Misschien kan de stichting MEE wat voor je betekenen. Want volgens mij geven ze ook begeleiding bij zelfstandig wonen.. kijk anders even op www.mee.nl
Stichting Philadelphia voor Begeleid wonen.. www.philadelphia.nl

Zouden je oom/tante niet kunnen helpen met vinden van een woning en evt met het financiën..

Wat je ook kan doen is voor nu een bijbaantje zoeken bijv afwassen (verdient toch iets net beter dan vakken vullen en er is daar vaak ook meer vraag naar.. 4,50 voor een 17 jarige is een redelijk bedrag per uur denk ik.. kijk anders ff op nibud.nl wat de minimum is evt.)..

En dan sparen tot je 18 bent en tot dan lijden..
Of misschien kan jeugdzorg ook iets voor je betekenen.. Pleeggezin zal er zeker niet in zitten, maar misschien kunnen ze wel iets betekenen qua begeleid wonen als ze tenminste meewerken.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 18:19

wilde het net schrijven, probeer eens iets te zoeken in begeleid wonen. Stuur je even een pb, want ik ken iemand die dat ook doet.

Macusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 18:53

Ik kan me voorstellen dat je moeder helemaal over haar toeren is ivm de situatie met je vader. Ze heeft een hele zware last. Onder zulke omstandigheden is het héél moeilijk om kinderen op te voeden. Het kan best zo zijn dat ze het soms niet in de hand heeft. Op momenten dat ze zich wat sterker voelt komt ze dan ineens wat (te) stevig uit de hoek dan je van haar gewend bent en dat je ouders dan ook wat meer van je verlangen dan eigenlijk nodig is. Dat is de dynamiek waarin zij verkeren: hun aandacht verslapt van jullie opvoeding, door alle beslommeringen waardoor zij opgeslokt worden en dan ineens voelen zij dat ze de touwtjes aan moeten trekken en doen dat meteen heel strak.

Let verder op dat je je vriendje niet teveel ziet als een vaderfiguur (je merkt op dat je bij hem "kind" kunt zijn). Tot op zekere hoogte is dat prima, maar je moet uitkijken dat dat niet je rol als gelijkwaardige partner en minnares gaat ondermijnen. Mijn vader was ernstig ziek toen ik 17 was en ik maakte iets soortgelijks door, ook met mijn vriend.

Je zult hier vooral met mensen uit je directe omgeving over moeten praten. Misschien moet je ook eens gewoon een open gesprek met je moeder aangaan en haar laten weten dat je best wel ziet dat het voor haar, met de zorg voor en de zorgen over je vader, moeilijk is. Ze heeft vast het beste met je voor. Misschien kun je wel goede afspraken maken met je moeder en het nog uitzingen tot je 18 bent. Waarschijnlijk kan ze jouw steun en aanwezigheid goed gebruiken, hoewel je misschien op dit moment het gevoel hebt dat je juist een blok aan hun been bent of voel je je erg gecontroleerd. Probeer het eens van de andere kant te bekijken. Als jij op een andere manier laat zien dat je dat begrijpt wordt de relatie met je moeder misschien wel heel anders en veel beter.

Begin er in ieder geval eens mee om je zelfbeheersing te bewaren. Als zij schreeuwt hoef je niet terug te schreeuwen. Stel desnoods voor dat ze eerst afkoelt en dat ze dan naar jou toekomt om samen rustig te praten.
Je hoeft heus niet meteen aan je eigen psychische gezondheid te twijfelen hoor. Als je in een omgeving verkeert waar mensen continu tegen elkaar schreeuwen neem je dat op den duur vanzelf over. Probeer je daarvan los te maken en heel bewust je niet mee te laten sleuren in die sfeer. Is moeilijk hoor, maar je zult zien dat als je consequent heel duidelijk tegen jezelf zegt: "dit ben ik niet, dit wil ik niet" dat je er afstand van kunt nemen en als een soort buitenstaander naar het tafereel kunt kijken, zelfs als je een rol speelt in de betreffende situatie. Blijf bij jezelf, heel belangrijk.

Veel sterkte.

SAStory

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-08 17:29

Wowh bedankt!
@ Macusa; aan jou antwoord heb ik echt wat! Maar het is voor mij erg moeilijk om te zeggen: "Dit ben ik niet, dit wil ik niet" omdat ik gewoon zo ontzettend vaak hoor hoe sterk ik wel niet op m'n vader (en m'n oma, m'n vaders moeder dus) lijk. Eigenwijs, vel & erg tot in ons zelf getrokken zijn eigenlijk de kenmerken. Echter heb ik nog een "angst", bij m'n vader is dus pas ontdekt dat ie autisme heeft. Welke vorm precies is onbekend. M'n nicht heeft ook autisme, en er is ons al verteld dat het erfelijk kán zijn. Ik ben gewoon bang dat ik het ook heb, of door kan geven of zo iets. Gezien het wel écht in de familie zit. Ik veel op m'n vader lijk, en m'n nicht lijkt echter ook sterk op ons. Maar het enigste verschil bij haar, zij heeft duidelijk autisme en daardoor kun je veel dingen "verklaarbaar" maken. Bv. hoe ze soms reageert, of wanneer ze zich terug trekt. Bij m'n vader heeft dit nooit gekund, nu wel beter, en ik trek me soms ook écht terug. Ik kan soms net zo vel worden etc. Ben gewoon bang dat ik het ook heb. En daarom vind ik het ook lastig om te zeggen; "Dit ben ik niet", je karakter veranderen is héél moeilijk en ik denk ook niet dat iedereen het met veel moeite kan, denk zelfs dat de sterksten het heel misschien met heel veel moeite kunnen. Dat maak ik nu mee in ons gezin, en ook bij mezelf.

Over dat begeleid wonen wil ik wel graag meer over weten. Maar zit je dan gewoon in een soort te huis ofzo? Ik ga er iig meer over zoeken.
(en is dat hier in de omgeving van Almelo ook mogelijk?)

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 17:37

Heb je contact met bureau jeugdzorg ?
Die kan je meer vertellen over begeleid wonen. Knipoog
Dat is meestal in een soort huis, waar je dan een kamer heb. Verder verschilt het per huis of er regels zijn en wat de regels zijn. Is een goed idee om via bureau jeugdzorg daarnaar op zoek te gaan! Je word dan niet in het diepen gegooit, en hebt er dus nog begeleiding bij.

SAStory

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-08 17:47

Nou we hebben 1 gesprek gehad met jeugdzorg, en dat was gelijk ook het eerste gesprek. We zouden nog wat terug horen, maar nog niks gehoord. M'n ouders willen er na de kerstvakantie (en de feestdagen dus) achteraan gaan. Dat gesprek was namelijk in Oktober.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 17:48

Fel schrijf je met een F.

Ik kan uit je verhaal niet echt uithalen wat nu je echte probleem is. De ruzies? Je ouders? Het feit dat je wilt volwassen zijn maar dat niet kan?
Jullie hadden hulp, maar is er eigenlijk specifiek iets gedaan aan de relatie met jou en je ouders?
Wil je proberen de situatie thuis proberen te verbeteren of wil je er gewoon van weg?

Ik ben ook iemand die zich soms terugtrekt. Ik zit sinds september op kamers en vind het heerlijk hier op mijn eentje, kan ik echt ontzettend van genieten. Thuis vind ik leuk voor een paar dagen maar dan beginnen de frustraties weer. Ik snap je gevoel daaromtrent dus wel Lachen.

SAStory

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-08 18:02

Nou m'n egte probleem waar ik het meest mee zit kan ik niet zeggen, het zijn meerdere problemen. Namelijk én de ruzies, én dat ze me soms te klein willen houden, én dat het hele gezin om m'n vader draait en iedereen zich aan hem moet aanpassen.

We hadden geen hulp, we hebben al een aantal jaar hulp. Er wordt vooral veel gepraat. Er is veel veranderd, maar er is nog niet specifiek wat gedaan aan de relatie tussen m'n ouders en mij. Zo langzamerhand vind ik het "te laat" om iets te verbeteren en wil inderdaad er liever gewoon van weg. Wil er niet voor weg lopen, maar lijkt mij voor iedereen beter.

Dit heb ik aangegeven bij mijn begeleider dat ik het voor mezelf als "te laat" ervaar, zij heeft toen (heel redelijk) gezegd dat het niet te laat is, ik ben nog maar 16 immers (nu inderdaad 17, maar toen wa sik nog 16 was begin v/d zomer dit jaar ). Er kan nog wel genoeg aan gedaan worden. En daardoor heb ik ook voor mezelf gezegd oké ik geef het kans. Nu een halfjaar later is er nog niks veranderd en het is juist erger geworden. Daardoor neig ik dus sterk na het weg willen. (en denk dat dit een heel logisch gevoel is, omdat je immers zelf zovaak frustraties en belemmeringen tegen komt dat je niet echt lekker op je gemak thuis zit wat tochw el een veilige haven moet zijn)

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 18:07

Ik bedoelde dat weg gaan niet negatief hoor, heb ik ook gedaan, en nu gaat alles een stuk beter tussen mij en m'n ouders. De alledaagse frustraties zijn weg, en dat scheelt een hoop Ja!

Weet wel dat je overal zult moeten aanpassen, zelfs als je alleen gaat wonen. Omdat je schrijft dat je daar wat problemen mee hebt?

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 18:08

Bureau Jeugdzorg loopt niet zo hard hoor. Onze zoon zou ook een gesprek hebben met iemand van Jeugdzorg, hij wacht al 1,5 jaar. Inmiddels is hij 19 en dan valt hij denk ik net buiten de boot.

SAStory

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-08 18:21

BraveSpots schreef:
Ik bedoelde dat weg gaan niet negatief hoor, heb ik ook gedaan, en nu gaat alles een stuk beter tussen mij en m'n ouders. De alledaagse frustraties zijn weg, en dat scheelt een hoop Ja!

Weet wel dat je overal zult moeten aanpassen, zelfs als je alleen gaat wonen. Omdat je schrijft dat je daar wat problemen mee hebt?

Oké, omdat veel mensen het wel negatief zien als; "Weg rennen van de problemen" en daar ben ik altijd een beetje huiverig op, gezien ik dat niet wil en ook niet snel zou doen. Wat dat betreft blijf ik er lang tegen vechten.

Die frustraties, en de ruzie's zitten mij dan ook erg in de weg. Elke keer is eigenlijk een druppel en op gegevemoment is de emmer gewoon vol. Je leegt hem dan wel, en gaat er weer tegen aan, maar het komt gewoon terug. Het is als een kraan die kapot is, en blijft druppelen en de emmer die telkens weer geleegd moet worden.

Met totaal aanpassen bedoel ik de regels die thuis gelden. Wanneer je je eigen stekkie hebt bepaal jij de dingen thuis. Gezien ik onze thuissituatie ben gewend, en toen ik een maand bij m'n oom en tante was had ik er moeite mee omdat het daar zo anders gaat. Ik had moeite met me aanpassen aan hun, hun regels en het reilen en zeilen daar. Ik sliep echter dan ook bij m'n nicht opd e kamer, wat ook niet gemakkelijk was. Gezien ze autisme heeft moet je er dus veel rekening mee houden, en je ontzettend aanpassen. Anders dan bij een ander. Voor haar was het dan ook niet makkelijk Knipoog Ik had het geluk niet helemaal in een andere omgeving te zijn. Anders was het voor mij echt een ramp geweest.

Wanneer ik op mezelf zou gaan, en ik wil niet zeggen dat ik er alles van weet absoluut niet daarom wil ik toch wel goed advies en ik weet dat ik geluk heb dat er al "hulp" om heen staat. Daarom is ook alles makkelijker, maar wat ik wou zeggen is dat wanneer ik op mezelf ga je je inderdaad ook aan moet passen, je kunt je absoluut niet mer als "kind" gedragen die bv. met hangende pootjes bij pa en ma terug komt vallen elke keer. Nee er wordt een stuk zelfstandigheid van je verwacht, en ik denk dat ik me daar al erg aan zal moeten passen. Hoewel ik echter van m'n omgeving krijg te horen dat ik al heel erg zelfstandig ben. Ik weet niet of het echt 'aanpassen' is, in zekere zin denk ik echt wel. Maar hoe precies? Of dat het meer 'wennen' is dat er geen ouders meer thuis zitten, dat je rust hebt, dat je alles ineens zelf moet doen en regelen.
Laatst bijgewerkt door SAStory op 29-12-08 18:25, in het totaal 1 keer bewerkt

SAStory

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-08 18:23

flyfly schreef:
Bureau Jeugdzorg loopt niet zo hard hoor. Onze zoon zou ook een gesprek hebben met iemand van Jeugdzorg, hij wacht al 1,5 jaar. Inmiddels is hij 19 en dan valt hij denk ik net buiten de boot.

Ons hebben ze verteld, en dan bedoel ik de instanties die ons al helpen, dat we er achter aan moeten gaan anders wordt het allemaal erg laat etc. En dan schieten ze ook echt niet op. Je moet ze gewon echt achter de broek zitten wil je dingen optijd besproken krijgen. Vind dit echter wel "zwak" van jeugdzorg.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 18:31

SAStory schreef:
Ik weet niet of het echt 'aanpassen' is, in zekere zin denk ik echt wel. Maar hoe precies? Of dat het meer 'wennen' is dat er geen ouders meer thuis zitten, dat je rust hebt, dat je alles ineens zelf moet doen en regelen.

Voor mij was aanpassen vooral praktisch. Zelf eten maken, papieren regelen, schoonmaken, afwassen, boodschappen doen (plus voor jouw nog het financiele plaatje erbij), thuis werd dat allemaal voor me gedaan, en dan hou je veel meer tijd over...Het feit dat mijn ouders er niet waren was voor mij juist een opluchting, alles op mijn eigen tempo doen Lachen.

Maar das voor iedereen persoonlijk natuurlijk.

Hoe zit het met je studies? Is het geen mogelijkheid op kamers te gaan?

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 18:43

Bij mij thuis ging het ook niet goed. En ik zou ook uit huis wonen, in een leefgroep. Wachtlijst was heel erg lang en het zou nog een hele tijd duren. Uiteindelijk kwam mn moeder op een morgen mn kamer binnen dat ik mn spullen moest pakken en weg moest gaan. Ik had nog een kwartier. Dus ik mn schooltas met spullen gegooit, het eerste beste wat ik kon vinden. En ben naar school gegaan. Kwam net te laat op school, dus kreeg wat leuke blikken toen ik de klas binnen liep met een rood hoofd van die zware tas en betraande ogen. Kon een week bij een vriendin terecht. En nog steeds was er geen plek voor me ergens. Uiteindelijk een goed stuk van mn huis was er 2 weken later een crisisplek voor me geregelt. Was echt 3x niks. Heb gezegt dat ik daar een week zou blijven en doen wat ze wilde, en dat t dan genoeg zou zijn geweest. Toen konden ze opeens wél een plek voor me vinden bij een leefgroep.
Je moet over het ergste heen zitten, dan pas gaan ze een klein beetje hun best doen om wat voor je te vinden, en dan moet je maar geluk hebben. Oftewel, je kan beter zorgen dat je een hele heftige crississituatie hebt, en dan nog nét wat verder gaan. Dan krijg je misschien hulp..
Leuk geregelt in Nederland he? Niet dus..
Als ik jou was zou ik dus naar bjz bellen dat het crisis is thuis, en zeggen hoe erg het is, en duidelijk maken dat je het niet nog langer trekt, en dan ook écht niet. En dan maar duimen dat ze een plekje voor je vinden.. Meer kan ik ook niet voor je bedenken. Sterkte.

Fjordje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 12:15

Hoi, ik wil je graag iets meegeven.

''Oké, omdat veel mensen het wel negatief zien als; "Weg rennen van de problemen" en daar ben ik altijd een beetje huiverig op, gezien ik dat niet wil en ook niet snel zou doen. Wat dat betreft blijf ik er lang tegen vechten.''

Weg rennen van de problemen?? Zo moet je het niet zien.. aan jezelf denken!!!!

''Die frustraties, en de ruzie's zitten mij dan ook erg in de weg. Elke keer is eigenlijk een druppel en op gegevemoment is de emmer gewoon vol. Je leegt hem dan wel, en gaat er weer tegen aan, maar het komt gewoon terug. Het is als een kraan die kapot is, en blijft druppelen en de emmer die telkens weer geleegd moet worden.''

Weet je hoeveel energie dit kost!! Daar ga je echt aan kapot. Denk alsjeblieft aan jezelf. Geniet lekker van het leven, want het kan ieder moment ophouden.

Groetjes

SAStory

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-09 12:36

BraveSpots schreef:
SAStory schreef:
Ik weet niet of het echt 'aanpassen' is, in zekere zin denk ik echt wel. Maar hoe precies? Of dat het meer 'wennen' is dat er geen ouders meer thuis zitten, dat je rust hebt, dat je alles ineens zelf moet doen en regelen.

Voor mij was aanpassen vooral praktisch. Zelf eten maken, papieren regelen, schoonmaken, afwassen, boodschappen doen (plus voor jouw nog het financiele plaatje erbij), thuis werd dat allemaal voor me gedaan, en dan hou je veel meer tijd over...Het feit dat mijn ouders er niet waren was voor mij juist een opluchting, alles op mijn eigen tempo doen Lachen.

Maar das voor iedereen persoonlijk natuurlijk.

Hoe zit het met je studies? Is het geen mogelijkheid op kamers te gaan?

Ja dat is dus iets wat mij ook wel heel moeilijk lijkt, dat je veel tijd in moet leveren. Maar toch ook wel een opluchting dat je gewoon lekker je eigen tempo kan aanhouden Lachen

absque_dubio schreef:
Bij mij thuis ging het ook niet goed. En ik zou ook uit huis wonen, in een leefgroep. Wachtlijst was heel erg lang en het zou nog een hele tijd duren. Uiteindelijk kwam mn moeder op een morgen mn kamer binnen dat ik mn spullen moest pakken en weg moest gaan. Ik had nog een kwartier. Dus ik mn schooltas met spullen gegooit, het eerste beste wat ik kon vinden. En ben naar school gegaan. Kwam net te laat op school, dus kreeg wat leuke blikken toen ik de klas binnen liep met een rood hoofd van die zware tas en betraande ogen. Kon een week bij een vriendin terecht. En nog steeds was er geen plek voor me ergens. Uiteindelijk een goed stuk van mn huis was er 2 weken later een crisisplek voor me geregelt. Was echt 3x niks. Heb gezegt dat ik daar een week zou blijven en doen wat ze wilde, en dat t dan genoeg zou zijn geweest. Toen konden ze opeens wél een plek voor me vinden bij een leefgroep.
Je moet over het ergste heen zitten, dan pas gaan ze een klein beetje hun best doen om wat voor je te vinden, en dan moet je maar geluk hebben. Oftewel, je kan beter zorgen dat je een hele heftige crississituatie hebt, en dan nog nét wat verder gaan. Dan krijg je misschien hulp..
Leuk geregelt in Nederland he? Niet dus..
Als ik jou was zou ik dus naar bjz bellen dat het crisis is thuis, en zeggen hoe erg het is, en duidelijk maken dat je het niet nog langer trekt, en dan ook écht niet. En dan maar duimen dat ze een plekje voor je vinden.. Meer kan ik ook niet voor je bedenken. Sterkte.

Nou het is echt wel even crisis geweest, vlak voor dat ik naar m'n oom en tante ging een maand. In die maand is bjz dus ook ingeschakeld. 1 gesprek geweest en dat was het. Ik ben niet iemand die m'n ouders in zwart daglicht wil stellen. En mijn situatie zie ik niet meer als crisis, eerder erg vervelend. Ik verwacht ook niet dat ze mij dus met speod uit huis zullen plaatsen. Wat ik wel als mogelijkheid zie is op mezelf gaan. Echter dat ik het niet als crisis zie is ook door de hulp die we nu krijgen, waar we al een tijdje bij zitten. End ie mensen hebben 1 keer gezegd dat het crisis was, en toen is m'n vader opgenomen geweest. Maar hun helpen ons wel echt, en hun zien het ook niet als crisis en kunnen alleen helpen om het thuis voor ons allemaal dragelijker te maken. En daar doen ze ook hard hun best voor. Hun kunnen ook niet zeggen het is crisis terwijl dat het niet is. En ik kan het neit ontzettend aandikken zodat ik uit huis geplaats wordt.

Fjordje1 schreef:
Hoi, ik wil je graag iets meegeven.

''Oké, omdat veel mensen het wel negatief zien als; "Weg rennen van de problemen" en daar ben ik altijd een beetje huiverig op, gezien ik dat niet wil en ook niet snel zou doen. Wat dat betreft blijf ik er lang tegen vechten.''

Weg rennen van de problemen?? Zo moet je het niet zien.. aan jezelf denken!!!!

''Die frustraties, en de ruzie's zitten mij dan ook erg in de weg. Elke keer is eigenlijk een druppel en op gegevemoment is de emmer gewoon vol. Je leegt hem dan wel, en gaat er weer tegen aan, maar het komt gewoon terug. Het is als een kraan die kapot is, en blijft druppelen en de emmer die telkens weer geleegd moet worden.''

Weet je hoeveel energie dit kost!! Daar ga je echt aan kapot. Denk alsjeblieft aan jezelf. Geniet lekker van het leven, want het kan ieder moment ophouden.

Groetjes

Bedankt! Zo zie je het wel weer uit een heel andere hoek... Knipoog
Overigens kan ik ook wel genieten, ik ben regelmatig weg bij de paarden, m'n vriend, op het werk of op school. En daar heb ik het nu gewoon naar m'n zin, heb er gezelligheid en lol Lachen (is overigens anders geweest), maar dat ik zo vaak weg ben komt dus meer omdat het thuis alles behalve gezellig is. Het kan wel gezellig zijn, met kerst en oud&nieuw was het gezellig. En soms ook gewoon in het weekend, maar het is vaker niet dan wel. En thuis is vooral het verhaal van die kraan en die emmer. En ja dat kost veel energie, ik 'vlucht' er min of meer voor weg. Heb ik altijd gedaan, ik ging weg en vroeger was ikd an uren lang bij de paarden. En heb in de zomervakantie een mindere periode bij de paarden gehad, was er dus minder en ik ben gewoon kapot aan gegaan. Omdat het thuis zo slecht liep en ik nergens afleiding in vond.. Scheve mond

SAStory

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-09 12:41

Macusa schreef:
Ik kan me voorstellen dat je moeder helemaal over haar toeren is ivm de situatie met je vader. Ze heeft een hele zware last. Onder zulke omstandigheden is het héél moeilijk om kinderen op te voeden. Het kan best zo zijn dat ze het soms niet in de hand heeft. Op momenten dat ze zich wat sterker voelt komt ze dan ineens wat (te) stevig uit de hoek dan je van haar gewend bent en dat je ouders dan ook wat meer van je verlangen dan eigenlijk nodig is. Dat is de dynamiek waarin zij verkeren: hun aandacht verslapt van jullie opvoeding, door alle beslommeringen waardoor zij opgeslokt worden en dan ineens voelen zij dat ze de touwtjes aan moeten trekken en doen dat meteen heel strak.

Let verder op dat je je vriendje niet teveel ziet als een vaderfiguur (je merkt op dat je bij hem "kind" kunt zijn). Tot op zekere hoogte is dat prima, maar je moet uitkijken dat dat niet je rol als gelijkwaardige partner en minnares gaat ondermijnen. Mijn vader was ernstig ziek toen ik 17 was en ik maakte iets soortgelijks door, ook met mijn vriend.

Je zult hier vooral met mensen uit je directe omgeving over moeten praten. Misschien moet je ook eens gewoon een open gesprek met je moeder aangaan en haar laten weten dat je best wel ziet dat het voor haar, met de zorg voor en de zorgen over je vader, moeilijk is. Ze heeft vast het beste met je voor. Misschien kun je wel goede afspraken maken met je moeder en het nog uitzingen tot je 18 bent. Waarschijnlijk kan ze jouw steun en aanwezigheid goed gebruiken, hoewel je misschien op dit moment het gevoel hebt dat je juist een blok aan hun been bent of voel je je erg gecontroleerd. Probeer het eens van de andere kant te bekijken. Als jij op een andere manier laat zien dat je dat begrijpt wordt de relatie met je moeder misschien wel heel anders en veel beter.

Begin er in ieder geval eens mee om je zelfbeheersing te bewaren. Als zij schreeuwt hoef je niet terug te schreeuwen. Stel desnoods voor dat ze eerst afkoelt en dat ze dan naar jou toekomt om samen rustig te praten.
Je hoeft heus niet meteen aan je eigen psychische gezondheid te twijfelen hoor. Als je in een omgeving verkeert waar mensen continu tegen elkaar schreeuwen neem je dat op den duur vanzelf over. Probeer je daarvan los te maken en heel bewust je niet mee te laten sleuren in die sfeer. Is moeilijk hoor, maar je zult zien dat als je consequent heel duidelijk tegen jezelf zegt: "dit ben ik niet, dit wil ik niet" dat je er afstand van kunt nemen en als een soort buitenstaander naar het tafereel kunt kijken, zelfs als je een rol speelt in de betreffende situatie. Blijf bij jezelf, heel belangrijk.

Veel sterkte.

Op dit stukje wou ik nog even reageren, ja ik kan bij hem soms lekker "kind" zijn. Geen zorgen hebben. Echter is dat nu wel beter geworden we doen meer dingen 'samen', ik praat meer mee zegma. Gewoon wat normaal is voor m'n leeftijd, en nog wel minder als dat wat ik thuis doe. Maar ik hou dat ook niet vol om constant op m'n tenen te lopen. Het is dus wel zo geweest, hij is verder ook behoorlijk dominant, dat het echt mis leek te gaan. Maar dat is nu dus gelukkig verbetert Lachen

Fjordje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 12:49

Gelukkig maar dat je de paarden hebt en je vriend voor afleiding:)

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 14:24

Ik heb iets soortgelijks meegemaakt afgelopen halfjaar, en ben het huis uitgegaan. (lang verhaal, kan je eventueel wel pben maar zet het liever niet open en bloot).
Ik heb me nog nooit zo goed gevoeld in mijn leven...
Wel ben ik gaan samenwonen met mijn vriend, alleen had ik het geestelijk best gekunt, alleen financieel niet.

Als je het echt kunt, gewoon doen!, op den duur word je ongelukkig als je blijft hangen.

SAStory

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-09 19:00

Fjordje1 schreef:
Gelukkig maar dat je de paarden hebt en je vriend voor afleiding:)

Nou m'n vriend heb ik niet meer... Verdrietig Hij heeft t net vrijdag uitgemaakt... Scheve mond

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 20:36

Zit er over te denken of ik dit wel hier neer moet zetten, maar het maakt me ook eigenlijk niet uit..
Ik herken mezelf en mijn leven hier precies in, bijna woord voor woord. Enkel hebben wij hier thuis geen relatie problemen.
En ik begrijp dus ook zeker hoe moeilijk het voor je is, maar je moet je groot houden, hoe moeilijk het ook is. Je bent van je ouders afhankelijk, je kúnt niet veel meer doen dan luisteren.
Ik heb me ook altijd ontzettend eigenwijs gedragen, maar uiteindelijk loopt juist daar alles compleet fout. Wat als je ouders jou opeens niet meer moeten? Je zult ze ergens toch dankbaar moeten zijn, hoe moeilijk dat soms ook te begrijpen is..

Zelf schrijf ik ook heel erg veel, vooral 's avonds. Een dag later lees ik het nog eens terug, en probeer gewoon een oplossing te zoeken.
Soms is dat gewoon even weg naar mijn vriend of de paarden, maar de andere keer besluit ik ook om met mijn ouders te praten.
Ik heb me hier thuis nooit fijn gevoeld, ik vond mijn ouders maar streng en veel te netjes. Maar achteraf lag dit toch echt bij mezelf, het was grotendeels hun bezorgdheid om mij, en juist doordat ik zo weinig zei, vertrouwden ze me gewoon niet meer.
Afleiding zoeken kan altijd, vluchten niet.
Dat is iets wat mijn vriend me op subtiele wijze heel erg duidelijk heeft gemaakt. Ik kan wel vluchten, voor een dag, misschien een maand..Maar wat als ik terug kom? Is het dan allemaal maar weer goed en anders? Nee.
Zodra je ook maar iets in de weg staat, haal het uit de weg. Op een verstandige wijze, en beheerst. Daar bedoel ik mee, praten, of nadenken.

Vroeger was ik echt een ontzettend agressief kind, nu nog steeds, maar ik heb er ongelooflijk lang over gedaan totdat ik mijn zelfbeheersing had.
En sinds ik dat heb, worden problemen al probleempjes.
Mijn hele leven was ik alleen, en nu nog steeds. Maar iets in mij is daardoor sterker geworden, en vooral wijzer. Er is altijd overal een oplossing voor, hoe moeilijk je probleem ook is.
Dat jouw vader veel last heeft van humeur wisselingen, dat wéét je. Het enigste wat je kunt doen is daar rekening mee houden, ermee leren leven. Is hij vrolijk, doe vrolijk terug, maar zodra hij kwaad wordt, dan ga je toch fijn naar je paarden? Lachen Afleiding voor jezelf is goed voor je, en je voorkomt er een heleboel meer problemen mee.

Misschien komt mijn verhaal over alsof ik me niet in jouw interesseer, maar het enigste wat ik probeer duidelijk te maken, is dat niet alles zo erg is als dat het lijkt te zijn. Het karakter van jou en je ouders kún je niet veranderen, accepteer dat. Niet alles hoeft te gaan zoals jij het maar wil! Soms moet je gewoon even luisteren en doen wat zij zeggen, het zijn en blijven je ouders. De bezorgdheid van je ouders komt op jou bedreigend over, maar je kunt alles ook eens vanaf meerdere kanten bekijken. En niet alleen maar er fel tegenin gaan.

Hoe moeilijk het ook allemaal is, je kunt niet zomaar weglopen. Ach gut
Je hebt genoeg mensen achter je staan, ook al heb je dat soms niet door. Uiteindelijk wordt je er weer wijzer van, en heb je ook laten zien dat je stevig in je leven staat. Lachen
Sterkte Ach gut