[aanrijding] Mensen die wat weten van autoverzekeringen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kyno

[aanrijding] Mensen die wat weten van autoverzekeringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-08 18:51

Beste mensen,

Ik heb jullie hulp nodig voor het volgende:

Vandaag reed ik in het donker op een afgelegen landweggetje. Ik had mijn lichten aan en ze deden het allebei. Koe Om de bocht kwam een brede tractor. Ik had hem al lang en breed aan zien komen dus ging in de berm staan en knipperde met mijn lichten om hem te waarschuwen dat ik er ook nog was. Clown
Desondanks knalt die sukkel tegen mij aan en neemt mijn buitenspiegel mee. Ik toeteren. Geschokt en kwaad als ik was zat ik met trillende handen in mijn binnenspiegel te kijken of mijnheer ook nog van plan was te stoppen, maar nee hoor: hij rijd gewoon door. Nu heb ik dus een dikke vette deuk in mijn deur & de buitenspiegel ontbreekt half.

Dekt mijn eigen verzekering dit? Want officieel hoort die kerel er toch voor te betalen?
Ben overigens allrisk verzekerd. (het overcomplete pakket)
Verder absoluut geen verstand van verzekeringen & ook nog nooit iets dergelijks meegemaakt.
Graag tips; waar heb ik recht op?

_Michelle_

Re: [aanrijding] Mensen die wat weten van autoverzekeringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 19:40

Was je te overdondert om achter hem aan te gaan en iets van gegevens te noteren of om te kijken waar hij het erf op zou rijden? Hij bezorgt jou schade dus normaal gezien moet zijn verzekering dat aan jou betalen. Hij is volgens mij zelfs strafbaar omdat ie is door gereden na een 'ongeval'.
Als je echt niks van hem weet weet ik niet hoe het nu met jou verzekering zit. Allrisk vergoed wel eigen schade maar ik weet natuurlijk niet in welke gevallen jou verzekering dat wel en niet doet. Beste kan je de voorwaarden even nalezen of je verzekering bellen.

aira2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 19:45

Misschien kan je aangifte doen van doorrijden bij aanrijding! Waarschijnlijk krijg je het dan wel vergoed hoor!

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 19:58

Je moet aangifte doen van doorrijden na een aanrijding, zelf je schadeformulier invullen en met een kopie van de aangifte opsturen naar de verzekering. Je schade wordt, als de dader niet gevonden wordt, betaald uit het waarborgfonds. Kan wel een flinke tijd overheen gaan.

Bel zowiezo je verzekering om te vragen waar je het mag/ kan laten taxateren en eventueel repareren (moet je waarschijnlijk wel zelf voorschieten). Hoe sneller je alles doet hoe beter het is.

Wij hebben niet lang geleden hetzelfde gehad, alles is gewoon vergoed.

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-08 19:59

Hé daar zeggen jullie wel wat inderdaad. Scheve mond

Ik weet verder NIETS van die tractor. Het was pikkedonker dus kon geen (delen van het) nummerbord zien. Bovendien was ik de eerste minuten té geschokt om de auto te keren en de achtervolging in te zetten. Clown
Eigenlijk vertrouwde ik er blind op dat hij wel zou stoppen een eindje verder op. (ik bedoel; dat is toch normaal? Verward )

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-08 20:00

Mick; lees jou bericht nu pas.
Goede tip! Dat ga ik dan ook maar proberen zo aan te pakken.
Eerst maar laten taxeren...
Mocht het nou meevallen dan betaal ik het wel uit eigen zak; dat is me al die rompslomp niet waard. (maar vrees dat het niet zal meevallen...)

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 20:03

Als het niet jouw schuld is zou ik zowiezo aangifte doen en die formulieren insturen. Zelfs al laat je het niet repareren, als het totaalbedrag kleiner is dan grofweg 500 Euro betalen ze gewoon ongezien uit en dat lijkt mij een bedrag dat snel verdient is met alleen een aangifte en een postzegel.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 20:06

jeetje, wat een schrik zeg... ik zou zeker aangifte bij de politie gaan doen als ik jou was. Doorrijden na een aanrijding is een zwaar misdrijf!!

sterkte ermee!

je schade wordt wel vergoed door je verzekering, maar ze zullen daar ook wel graag willen dat je aangifte doet.
sterkte ermee!!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 20:20

Het kan wel vergoed worden, maar het gaat wel ten koste van je schadevrije jaren, want je verzekering heeft niemand om het op te vergoeden. Tenzij je een noclaim-beschermer hebt.

Het Waarborgfonds is nog een optie. Het banketstaaf is nu wel dat als het op het Waarborgfonds verhaald zou worden, je een eigen risico van € 250,- hebt. Boos!

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 22:32

Waarborgfonds gaat niet lukken:
Er moet bewijs zijn van de schadegebeurtenis. Alleen uw eigen verklaring is onvoldoende bewijs. U moet dus getuigenverklaringen kunnen overleggen van getuigen die uiteraard bereid moeten zijn hun verklaring onder ede te herhalen.

Gewoon je verzekering even bellen, die kunnen je zo vertellen hoe of wat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 00:40

Ik snap het niet hoor, je wordt overduidelijk aangereden en het komt niet in je op om even gegevens uit te wisselen? Goed het zal de schrik wel zijn maar omdat je het toch al aanvoelde komen?

Ik zou iig aangifte doen, dan kan de politie mss in de buurt daar een onderzoek doen om te kijken of er een beschadigde tracktor staat.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 08:54

Ik ben schadebehandelaar bij Centraal Beheer dus krijg dagelijks dit soort gevallen voor mn neus.

Je allrisk verzekering gaat jou gewoon betalen

Stap 1. Schade melden bij je verz. d.m.v. duidelijk ingevuld en ondertekend schadeformulier
stap 2: auto naar garage, ze de schade laten schatten
stap 2: je verzekering bellen zodat er een expert heen kan om de schade vast te stellen, bij ons is de limiet 500 euro, daaronder hoeven we geen rapport, gespecificeerde factuur voldoet. Auto moet dan in de garage staan!

Imo is dit niet verhaalbaar. Niet op het WBF en niet op de bestuurder van de trekker (dan had je écht, echt gegevens van dat ding nodig gehad, nu kom je daar nooit meer achter. Goede leer voor de volgende x dus, erachteraan!)
WBF heeft enkele voorwaarden:
* Het moet aannemelijk zijn dat de schade door een ander motorvoertuig veroorzaakt is (dus geen winkelkarretjes-stunts e.d.), dat moet dus te zien zijn aan t schadebeeld.
* Er moet zsm (en zeker binnen een week) aangifte zijn gedaan
* Er moeten getuigen zijn. Dat mogen ook best passagiers zijn die je bij je hebt. Als het een parkeerschade betreft moet je bijvoorbeeld iemand hebben die kan zeggen dat die auto onbeschadigd geparkeerd is. Iemand die kan bevestigen dat jij zelf in de tussentijd er niet in reed dus de schade niet veroorzaakt kan hebben (bijv. je baas "ze heeft hier de hele dag op kantoor gewerkt"), en dat de auto bij terugkomst beschadigd is.

Derde punt voldoe jij niet aan, dus dat ga je niet redden. Hoewel je dat niet eens hoeft te weten, je bent allrisk verzekerd, daar gaat je eigen verzekering wel achteraan. Je verz. gaat dit gewoon uitbetalen maar je gaat idd wel terug in je bonusmalus (noclaim)

Oh, en nog wat voor iedereen die geen bal snapt van de no-claim beschermer: Da's dus echt een wassen neus. Je gaat namelijk bij een zelf veroorzaakte schade officieel wél terug in je schadevrije jaren, alleen merk je dat financieel niet. Maar, ga je overstappen naar een andere maatschappij, dan neem je dat niet mee, dus dan kan je evengoed in de min staan! (helaas ervaringsdeskundige: ik heb t ook... 1 x banketstaaf schade gehad..)

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 08:56

Chiqa schreef:
Ik zou iig aangifte doen, dan kan de politie mss in de buurt daar een onderzoek doen om te kijken of er een beschadigde tracktor staat.

Was de politie maar zo fanatiek Tong uitsteken Dat kan je wel op je buik schrijven, die zeggen alleen "Sorry mevrouw, maar als wij geen gegevens van die tractor/bestuurder hebben kunnen we u niet helpen"
Echt waar... Ze doen liever niets dan wel wat daar...

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 09:02

Niet om de bestuurder van de tractor in bescherming te nemen, maar als je daarmee ergens tegenaan rijdt, merk je het een stuk minder goed dan wanneer je dat met een auto doet...

Neemt niet weg dat het voor jou erg vervelend is. Succes!

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 09:41

Concorde schreef:
Was de politie maar zo fanatiek Tong uitsteken Dat kan je wel op je buik schrijven, die zeggen alleen "Sorry mevrouw, maar als wij geen gegevens van die tractor/bestuurder hebben kunnen we u niet helpen"
Echt waar... Ze doen liever niets dan wel wat daar...

Dat klopt helemaal, helaas

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-08 17:06

Bedankt voor alle tips!

@ Chiqa; het kwam wel in me op om gegevens uit te wisselen, maar dat gaat een beetje moeilijk als het voertuig dat jou aangereden heeft gewoon doorrijd & het is pikdonker?

Siets; ik snap wat je bedoeld. Mijn vader zei ook al dat die man waarschijnlijk niet eens in de gaten heeft gehad dat hij me aangereden heeft. Ik heb wel getoeterd e.d. maar zelfs dát schijn je in een tractor moeilijk te horen.
Aangifte lijkt me wel de beste optie, maar ik schaam me een beetje om aangifte te doen omdat ik 0.0 gegevens van die tractor heb. Nagelbijten / Gniffelen

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 20:36

Het hangt denk ik ook van de verzekeraar af of je uit het waarborgfonds krijgt. Mijn vriend heeft het ook gehad, aangereden en de ander is doorgereden, had ook geen gegevens ervan maar is wel vanuit het waarborgfonds betaald uiteindelijk. En het is niet van zijn no-claim afgegaan omdat het duidelijk was dat de ander de schuldige partij was, wij hebben geen no-claimverzekering. Met de nieuwe polis voor volgend jaar werd dat duidelijk.

En die aangifte gewoon doen, nee heb je ja kan je krijgen, met een aangifte sta je een stuk sterker.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 07:51

Letsdunit schreef:
Waarborgfonds gaat niet lukken:
Er moet bewijs zijn van de schadegebeurtenis. Alleen uw eigen verklaring is onvoldoende bewijs. U moet dus getuigenverklaringen kunnen overleggen van getuigen die uiteraard bereid moeten zijn hun verklaring onder ede te herhalen.

Dit klopt. Daarnaast moet je aangifte gedaan hebben bij de politie. Ook is er een eigen risico van € 250,-.

Ik vrees dat je dus met je schade blijft zitten, tenzij je de betreffende boer nog weet te traceren.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 07:55

mick75 schreef:
Het hangt denk ik ook van de verzekeraar af of je uit het waarborgfonds krijgt. Mijn vriend heeft het ook gehad, aangereden en de ander is doorgereden, had ook geen gegevens ervan maar is wel vanuit het waarborgfonds betaald uiteindelijk. En het is niet van zijn no-claim afgegaan omdat het duidelijk was dat de ander de schuldige partij was, wij hebben geen no-claimverzekering. Met de nieuwe polis voor volgend jaar werd dat duidelijk.

De reden waarom je geen BM terugval hebt gehad is dat jouw verzekeraar niet uitgekeerd heeft maar het Waarborgfonds Knipoog .

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 18:02

LDRD schreef:
mick75 schreef:

De reden waarom je geen BM terugval hebt gehad is dat jouw verzekeraar niet uitgekeerd heeft maar het Waarborgfonds Knipoog .

Dat klopt. Zodra een schade voor ons verhaalbaar is val je niet terug in je BM, of dat nu een tgp of het WBF is.

Geloof me, als ze gewoon niet zeker weten wie t gedaan heeft, en niks bij het wbf kunnen halen, ook niet bij de tegenpartij, dan gaat gewoon jouw BM eraan.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 02:51

Dat klopt, maar volgens de berichten in dit topic hadden wij ook niets van het waarborgfonds kunnen krijgen omdat de andere partij onbekend was. Mijn vriend had alleen de kleur van de andere auto onthouden, geen merk laat staan kenteken.

Denk dat het dus ook van de verzekeraar afhangt hoe het afgehandeld wordt. (bij ons was trouwens wel voor de kredietcrisis, mischien dat ze toen makkelijker waren).

Wij hadden trouwens ook geen eigen risico. De volledige schade is gewoon door het waarborgfonds vergoed.

Denk dus op grond van onze ervaring dat het wel degelijk loont om aangifte te doen en de verzekering op de hoogte te brengen, mischien heb je pech, maar je kan dus ook geluk hebben zoals wij. Als je niets probeert krijg je zowiezo niets.

lindatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 03:20

Ik heb een paar weken terug iets vegelijkbaars meegemaakt. Mijn moeder en ik waren op weg naar de manege (misschien was het voorgevoel, want ik ga altijd alleen Clown) en mijn moeder reed. De weg die langs de manege loopt is op bepaalde stukken erg smal, je kan, als je beide een niet al te grote auto hebt, elkaar net passeren. Ik kwam al weken een vrouw tegen die weigerde aan de kant te gaan, met als gevolg dat ik van de weg af moest, de modder in en soms met moeite daar weer uit kwam. Maar goed, deze mevrouw reed dus onze spiegel er af en gaf daarna nog even gas Scheve mond Ik heb tegen mn moeder geroepen dat ze om moest draaien en er achter aan moest gaan, maar helaas kan je amper keren op die weg Tijdens het keren viel het glas opeens uit de spiegel en toen we goed en wel waren omgekeerd was mevrouw al lang uit het zicht. We zijn nog een stukje haar kant op gereden, maar dat heeft geen zin gehad. De week erna zijn we nog op zoek gegaan naar haar auto (het enige wat ik kon zien in het donker was dat het een klein, donker autotje was) maar helaas hebben we haar niet gezien.

De spiegel hebben we na wat gerommel weer vast kunnen maken, hij is nu alleen niet meer op de normale manier verstelbaar. Omdat wij geen gegevens hebben en om de redenen die Iris82 noemde, hebben we het maar laten zitten helaas.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 07:20

Aangifte doen !!

Dit is namelijk een misdrijf, doorrijden na een ongeval.

Zonder aangifte kun je ook niemand aansprakelijk stellen.

Deuken in de deur en een nieuwe spiegel zijn al gauw een paar honderd euro aan schade !

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 08:07

Concorde schreef:
Dat klopt. Zodra een schade voor ons verhaalbaar is val je niet terug in je BM, of dat nu een tgp of het WBF is.

Geloof me, als ze gewoon niet zeker weten wie t gedaan heeft, en niks bij het wbf kunnen halen, ook niet bij de tegenpartij, dan gaat gewoon jouw BM eraan.

Ben het met mijn collega eens Haha! .

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 09:12

Concorde schreef:
Ik ben schadebehandelaar bij Centraal Beheer dus krijg dagelijks dit soort gevallen voor mn neus.

Oh, en nog wat voor iedereen die geen bal snapt van de no-claim beschermer: Da's dus echt een wassen neus. Je gaat namelijk bij een zelf veroorzaakte schade officieel wél terug in je schadevrije jaren, alleen merk je dat financieel niet. Maar, ga je overstappen naar een andere maatschappij, dan neem je dat niet mee, dus dan kan je evengoed in de min staan! (helaas ervaringsdeskundige: ik heb t ook... 1 x banketstaaf schade gehad..)

Ik ben dus acceptant bij Centraal beheer, maar over die No-claim beschermer verschil ik wel van mening met je.
Het is inderdaad zo dat je alleen bescherming hebt zolang je niet wisselt van Maatschappij. Maar of je€ 60,00 euro per maand betaald of € 120,00 is we een heel groot verschil!

Juist voor jonge mensen met weinig no claim is zo'n ding een uitkomst!

Maar idd, ga niet wisselen na een schade omdat je denkt elders goedkoper uit te zijn, altijd goed laten narekenen en opgeven wanneer je een schade hebt gehad.