stoppen of doorgaan?? (highschool year U.S.A)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tuedelue

stoppen of doorgaan?? (highschool year U.S.A)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-08 02:25

Ik zal maar even beginnen vanaf het begin. Het begon allemaal 2 jaar geleden, ik weet al sinds mijn 6de dat ik voor dierenarts wil gaan en graag naar utrecht wil. Dus begon ik zo langzaam toch wat rond te snuffelen op het internet enz. Zo ook op de site van Utrecht. Zocht dat hele gedoe uit met loot etc. Ik maakte voor mijzelf in de 2de al zowat mijn profielkeuze en daarbij kwam ook kijken dat ik wel degelijk wat aan mijn engels moest gaan doen wilde ik een grotere kans maken om in Utrecht aangenomen te worden. Vanalles geprobeert, vrienden om uitleg gevraagd, bijles etc. Maar nog steeds kwam der hoogstens een 6,5 uit Bloos . Toen wat gaan rondsnuffel eens met mijn nichtje gepraat die ver weg woont en zo kwam ik op het idee een uitwisselings jaar te doen. (mijn droom was zowiezo al heel lang dat ik een keer naar australie wilde) Nou goed mam erover ingelicht en maar weer eens gaan rondsnuffelen op internet. Al gauw stond vast dat is mijn laatste redding dus dat gaan we maar doen nu stond ik voor de keuze welk engels talig land. Je raadt het al Australie ik meteen alles opzoeken maar helaas dat pretje ging niet door 15.000 euro voor een jaartje zonder visakosten en zakgeld helaas dat konden mijn ouders niet opbrengen dus Australie en new zeeland vielen af. Toen stond ik voor de keuze Canada, Amerika, Engeland. Canada viel voor mij meteen af aangezien ik dan weer Frans zou hebben en jezus wat haat ik die taal zeg.(sorry voor de mensen die er van houden). Toen waren er nog maar 2. Ik gezohct voor Engeland was lekker dichtbij en kon ik eventueel mijn paard meenemen maar helaas stalling is daar meer als het dubbel dus dat zat er niet in. Na 2 weken in Engeland te zijn geweest en geleefd te hebben bij een hostfamily en na geluisterd te hebben naar andere exchange students in Engeland en commentaren gelezen te hebben van mensen die meerdere maanden in een hostfam. daar geleefd hebben kwam het er uit dat er toch veel gezinnen zijn die het alleen voor het geld doen en niet omdat ze een andere cultuur willen leren kennen. Dus toen maar voor Amerika gekozen. In dat anderhalf jaar natuurlijk veel gezocht naar verschillende organisaties, proberen via mensen die kontakten hadden in Amerika ergens een hostfam te vinden met paarden. Want dat was de eis bij mij : ik moest en zou moeten kunnen blijven trainen. dat is mijn leven en ik kan gewoon niet zonder.
Na lang zoeken eindelijk een organisatie gevonden die gastgezinnen met paarden had. Commentaren waren over het algemeen zeer positief. info laten komen en het zag er allemaal goed uit. Je moest zo'n heel blaadje invullen met je nivo of je wedstrijden reed, of je eigen paarden had of op een manege, hoe groot je was.welke discipline en of je wilde veranderen en iets anders uit wilde proberen etc etc.
Nou ja het process was op gang, ik weet niet hoeveel papier werk we allemaal moesten invullen, Interviews, voorbereidingskamp etc. En toen de grote dag de telefoon ging en ze vertelden we hebben een gastgezin gevonden. Ze hadden katten, honden, 2 paarden, 5 kids. Meer wisten ze nog niet ze zouden de rest van de info en fotos per mail sturen zodra ze deze van hun partnerorganisatie uit Amerika gekregen hadden. Toen brak het grote wachten aan. De informatie(namen, leeftijd, adres, e-mail) kreeg ik binnen 3 weken maar geen fotos die zouden later nog komen. Na lang wachten kreeg ik precies 5 dagen voordat ik zou vertrekken de fotos. Wat een shock. En ik wilde helemaal niet meer gaan. Lag te huilen en wist geen raad meer. Na lang praten en bellen met de organisatie toch maar besloten om het te proberen. En als ik hier was opzoek te gaan naar andere paarden waar ik wel mee fatsoenlijk kon trainen.

De grote dag kwam snel. Het afscheid was zo vreselijk moeilijk. En daar gingen we dan helemaal alleen door de security. Hup het vliegtuig in. Wat een raar gevoel. Weg van huis, weg van je oo zo geliefde paarden, weg van vrienden. Alles opgeven voor een leven verver hier vandaan in een land waar je niemand kent,geen vrienden,een land waar je de taal niet van spreekt,op weg naar vreemde mensen die je alleen 2x aan de telefoon hebt gesproken en 1 foto van hebt gezien die nu opeens je nieuwe familie waren waar je hele leven mee moest gaan delen.
Het was zover ik was er en de familie was super, school was niet zo mijn ding, en ik kwam er snel achter de veel amerikanen best fake zijn (ze zijn niet rechtuit zoals de nederlanders, ze zijn gewoon heel schijnheilig). Na ja natuurlijk gingen we ook naar de paarden, weer met goede moet van fotos kunnen de werkelijkheid vertekenen en misschien is het helemaal niet zo erg als gevreesd, werd het toch werkelijkheid zoals ik gedacht had. Jezus wat een ramp was dat rijden zeg. Meteen ging weer door me heen, jezus waar ben ik in hemelsnaam aan begonnen. Maar ik dacht aan wat we geleerd hadden tijdens het voorbereidings kamp.(dat het altijd heel erg tegenviel de eerste maand maar dat het erna beter zou worden) En hield de moed erin. We gingen opzoek naar een fatsoenlijk dressuurpaard waar ik echt mee kon dressuren en eventueel wedstrijden mee kon rijden. Dat viel toch even tegen. Laat ik nou net in dat gebied terecht zijn gekomen waar je bijna alleen maar westernstallen hebt. ( nou moet je ook in je achterhoofd hebben dat Amerika heel anders is op het gebied van paardensport dan nl. Hier gaat het heel vaak alleen om het geld wat je ervan krijgt door 'manege' te runnen en hoe het met de paarden staat of , of de kids werkelijk wat leren boeit niet hoofdzaak flink wat geld betalen. Beetje redelijke lessen zijn mega duur en echt verenigen hebben ze niet. Heel vaak zijn het ook mensen die gewoon veel land hadden en na een paar jaar besloten goh het is leuk om wat paardjes te hebben en gewoon het eerste het beste kochten en iedereen die wil rijden betaald flink wat geld en huppakee.) We hebben folders opgehangen, internet afgezocht, bekenden die paarden ergens gestald hadden ingelicht en gevraagd oren open te houden. Maar helaas er kwam niks fatsoenlijks uit. Dus het bleef toch bij dat paardje van de familie. Nou zul je denken te gek toch nieuw projekt. Nou nee dus. De dochter is niet zo heel fanatieke. Ze is echt onder het amerikaanse motto van oke nu heb ik zin om te rijden dan doe ik dat hup vis paard uit de wei 2 halstertouwen 10 min rond racen en klaar paard weer op de wei. Dus echt trainen kwam er niet van. De rest van de american way of life was ook niet zo mijn ding. School iedere dag hetzelfde lesrooster, 16 jarigen (m en j) die nog huilen voor een dom computerspel dat ze verloren hebben, ze kennen de vrijheid van het leven niet, je wordt hier heel erg aan het handje gehouden(broer 14 met vriendin 14 en ander meisje 14 wilden voor 4 uurtjes naar de kermis overdag gsm en alles en nog mochten ze niet alleen er moest een volwassen persoon mee), De bergen aan fastfood, hele dag bestaat doordeweek uit school, uurtje paarden, slapen, weekend slapen tv uurtje paarden tv/pc slapen. Je kan niet zomaar even met vrienden de stad in want je hebt hier alleen van die grote warenhuizen en die zijn min 45 min rijden met de auto, je hebt geen fiets, je hebt geen trein.bus,tram. Er is niks in de buurt geen jeugdhuis, bios of weet ik veel, ja je kan gaan wandelen naar school en weer terug heb je 30 min gehad. Maar het zou beter worden na de eerste maand hadden ze immers gezegd. Nou nee dus ik weet het gewoon niet meer ik leef een leven waarin ik mezelf niet meer voel. het voelt aan alsof ik in iemand anders zijn leven ben geplaatst. Ik was een buiten mens en letterlijk nooit thuis alleen voor te slapen, nu zit ik 'gevangen' in huis kan nergens alleen naar toe, paarden staan te ver weg om eventjes heen te gaan, en hier in de buurt is niks te doen. Ik weet het gewoon niet meer. hoe ik mijn tijd moet doorkomen, ik haat tv, ik haat het om achter de pc te zitten ja het is gezellig voor een uurtje maar dag in dag uit nee. ik ben ik niet meer. En ik weet niet hoe ik nog 5 maanden moet volhouden. Ik was nooit ziek, sinds ik hier ben heb ik constant hoofdpijn, heb al 3x blaasontsteking gehad(nog nooit vantevoren), ben constant verkouden, paar keer de griep etc. Ik kan niet alleen maar rijst met kip of fastfood eten. Ik heb het echt helemaal gehad met de american way of life. Maar daarvan afgezien is mijn gastfam super. Ik voel me thuiis, heb mijn familieleven weer terug gekregen(ouders thuis leven in scheiding), ze doen echt alles voor mij en ik ben als een echt familielid.
Maar ik ben echt helemaal done met het leven hier. Ik ben zo op ik weet niet hoe ik me nog 5 maanden hierdoor heen moet sleuren, hoe ik mezelf niet meer kan zijn, hoe ik zonder trainen door moet. Ik kan gewoon niet meer. Ik weet het niet meer.
Ik sta nu dus op het punt om doortegaan of om te stoppen en terug naar huis te gaan. Maar nou zit ik met het probleem van there is no way dat ik 5 atheneum zal halen als ik nu binnenstroom de vraag is zowiezo zal school me accepteren en me laten binnenstromen. En ik wil mijn moeder niet teleurstellen ze heeft er zoveel voor betaald om me dit mogelijk te maken me een geweldige kans te geven etc. En ik maak het wel even kapot door te stoppen. Van de andere kant zou ik mijn familie hier (usa) voor geen goud willen missen hou echt heel veel van hun. Maar ik ben ik niet meer en ik weet niet hoe ik verder moet:'(

sorry voor het warrige en lange verhaal maar ik moest het gewoon van mij afschrijven. Sommige zullen wel denken goh wat ben je een zeur en verwend kind. Ben blij dat je de kans uberhaupt kreeg om naar Amerika te gaan. En ja ik weet het en ik ben mijn moeder ook super dankbaar dat ze het mogelijk maakt maar ik ben ik niet meer dit is mijn leven niet. Ik hoop dat jullie het een beetje begrijpen wat ik bedoel. ik moest het gewoon even van me afschrijven. En hoop dat jullie me misschien beetje zouden kunnen helpen met mijn keuze.

poes

Re: stoppen of doorgaan?? (highschool year U.S.A)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 02:41

Kan me een beetje inbeelden wat het met je doet.
Ik vertrok 2 jaar terug naar Italië voor 4 maand, niemand spreekt er engels en ik sprak geen italiaans, ik had nog niet eens een verblijfplaats, niks. Ik keek er vreselijk naar uit tot ik door de gate op het vliegveld stapte, toen viel mijn euro: wat bezielde me?
De eerste week vond ik erg zwaar en voelde ik me erg ontheemd.
Vanaf toen is het heel goed gegaan, en ik heb een gouden tijd gehad.

Als ik het zo hoor zit jij er al best een tijdje, dus ik weet niet zeker of je je nog gaat amuseren... Van de andere kant, dit kost echt bakken geld, vind ik ook wel zonde om weg te gooien van een kant. 5 maand kan heel lang duren nu, maar het is wel een ervaring die niemand je afneemt.

Ik zou beginnen met eens heel duidelijk aan je ouders te vertellen hoe je je voelt. Gewoon vertellen kan al heel erg opluchten.

Mag ik vragen wat er precies niet klikt met het paard? Want dat heb ik er niet kunnen uithalen eerlijk gezegd.

Amerikanen zijn heel fake idd, heel veel vriendelijk doen en zo maar veel oppervlakkig gedoe.

Je kunt ook altijd in België komen studeren voor DA, wij hebben geen lotings Knipoog

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 08:52

Hoe oud ben je? Is het geen idee om je rijbewijs te halen daar en de boel op die manier onveilig te maken?

Martine123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 09:04

oef... vertrek in juli voor een jaar naar amerika... nu begin ik me toch ook wel een beetje te knijpen...

Samy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 09:09

Volgens mij heb ik al eerder een topic hier over gelezen van je. Wat heb je daarna gedaan, want dat kom ik hier ook weer niet in tegen.
Er is geen fiets zeg je, dan vraag je toch als ze er 1 kunnen kopen, desnoods zelf? Of ga hardlopen, dan krijg je die energie er ook uit Lachen

Edit: Las in je ander topic dat je ergens een trainingspaardje had, niet door gegaan of voldeedt dat ook niet aan je wensen?!
Laatst bijgewerkt door Samy op 22-12-08 09:35, in het totaal 1 keer bewerkt

verwijderd09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 09:23

Ik heb zelf ook een High School year gedaan, en ik herken de problemen die jij tegen komt, maar als ik jou was zou ik doorzetten. Is er niet iets van een naschoolse activiteit waar jij aan mee kunt doen?
Wat paardrijden betreft zou ik je doelen iets bijstellen. de manier waarop wij invulling geven aan onze sport zul je in Amerika niet snel vinden. Maar je geeft aan dat je een buitenmens bent, dus misschien is trail-rijden wat voor jou?
Citaat:
ik kwam er snel achter de veel amerikanen best fake zijn (ze zijn niet rechtuit zoals de nederlanders, ze zijn gewoon heel schijnheilig)

Dat is gewoon de manier waarop zij beleefd zijn. Moet je je niet aan ergeren maar gewoon meespelen.

Toen ik daar was heb ik ook vaak genoeg gedacht,"waar ben ik aan begonnen". Maar als je eenmaal een beetje je leven hebt opgebouwd is het best leuk. Succes nog!

Conquesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 09:43

Het is indd een vrij lastige situatie waarin je je nu bevindt zeg!

Heb je al met je gastgezin over deze situatie gepraat? Aangezien ik uit jouw verhaal kan halen dat je tog goed met ze kunt opschieten is het misschien goed als je met hun hierover praat, dat lucht ook op. En wie weet willen ze samen met jou tot een oplossing komen i.p.v. weer terug naar NL te gaan, want het is natuurlijk een geweldige kans om naar Amerika te gaan lijkt me.

Ieder geval heel veel succes!

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 10:03

Ik vind je redelijk wat eisen stellen als ik eerlijk ben, misschien wat minder noten op je zang zodat je de leuke dingen nog kunt zien?
Ik snap dat het soms best moeilijk kan zijn maar je hebt deze keuze zelf gemaakt en nu terugkomen na een half jaar is in mijn ogen niet relevant.
Kan je geen andere dingen gaan zoeken zie je leuk vindt buiten de paarden?
Desnoods ga je op westernles, kun je ook bij de dressuur weer gebruiken(bepaalde aspecten dan Lachen en je leert daardoor leuke mensen kennen....

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 11:00

Sorry dat ik het zeg maar ik vind je wel redelijk verwend.
Niet iedereen kan een highschool year doen maar als je je een beetje in de cultuur van het land had ingeleefd op voorhand had je dit wel geweten hoor!

Waarom perse trainen? Waarom die eisen? Laat het vallen en neem het in NL op, geef het een kans en ga eens westernlessen volgen.

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 11:15

Klein ideetje: dit is je kans om iets anders te leren doen met je tijd dan paarden... Knipoog Ik weet hoe leuk ze zijn, dat je je daarmee op je gemak voelt, weet dat je het kunt - kortom: dat het veilig is. Maar het merendeel van wat je nu als niet-leuk omschrijft kun je ook accepteren als iets dat zo is, en er het allerbeste van maken. Zo te horen is je gastgezin geen drama, dus je hebt een fijn uitgangspunt. Je weet dat het nog maar 5 maanden duurt dus tijdelijk is, dat maakt het al veel meer te overzien. Aan echte heimwee valt maar heel weinig te doen, maar je ergeren aan het leven en het niet kunnen doen van je hobby - das gewoon leren genieten van andere dingen. Geniet van de tijd die je hebt (die is zó voorbij) en de kans die je krijgt om heel ergens anders heel veel mee te maken Lachen

Mijn papa zegt weleens: "Aan een kans zit meestal geen handvat". Hoe ouder ik word, hoe vaker hij gelijk krijgt... Je zit nu in een slachtofferrol - het overkomt je, het is een drama, wat nu? Nu zul je zelf aan de slag moeten Lachen
Ik zeg niet dat je dat niet al gedaan hebt, maar wel dat je nu creatief andere dingen zult moeten zoeken en vooral je even open moet stellen voor alles dat anders is. Das moeilijk, maar ik geloof dat dat de enige manier is om het leuker te maken. Dit is wat je wilde, maak er dan ook de tijd van je leven van! Lachen

Ik kan dansen op de melodie van het leven, ondanks alles - maar alleen als ik zelf de muziek maak, iedere dag opnieuw...

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 11:24

Eerlijk gezegd vind ik ook dat je vrij veel eisen stelt aan het hele gebeuren. Ik krijg het idee dat je met iets verkeerde intenties aan het Highschool Year begonnen bent, namelijk om Engels te leren maar niet zózeer om een nieuwe cultuur te leren kennen. Zo lees ik bijvoorbeeld dat Engeland afviel omdat het léék alsof veel gezinnen daar het voor het geld doen? Vind ik niet echt een reden. Zoals in eerdere reacties al wordt gezegd; ik zou er faliekant tegen zijn om nu terug te gaan. Kennelijk heb je je niet voldoende in de cultuur ingeleefd, komt het je allemaal wat rauw op je dak vallen en blijkt het niet waar te zijn dat alles zomaar lukt. Dat dat rot is is waar, maar je moet het niet meteen opgeven.

Ik zou het zonde vinden als je nu opgaf, zeker omdat je het wél leuk vindt in je gastgezin. Je zult je doelen bij moeten stellen, ''trainen'' zal er even niet bijzitten, maar dat moet je misschien dan maar gewoon accepteren. Dat jaar dat je dan niet ''traint'' kun je ná dit jaar weer inhalen, sterker nog, kun je niet eens een poging in het western-gebeuren doen? Ook daar leer je een hoop van!
Wat betreft school; natuurlijk is de Amerikaanse cultuur heel anders, maar in plaats van je daar aan te ergeren zou je ook een knop om kunnen zetten en die mensen eens laten zien hoe jíj daar mee omgaat. Of, als je dat niet wilt/kunt, in ieder geval een beetje je eigen plan trekken. En als je weer kinderen ziet huilen vanwege een verloren computerspelletje zou je ook bij jezelf kunnen grinniken en doorlopen, in plaats van je eraan ergeren.

Het is nog ''maar'' vijf maanden, in plaats van bij de pakken neer te gaan zetten zou je er ook het allerbeste van kunnen maken. Uit je slachtofferrol kruipen en er vol voor gaan. Accepteer de cultuurverschillen, probeer ook eens iets waar je anders misschien nooit aan gedacht had. Je op de dressuur storten kan ook wel als je weer thuis bent, dat verleer je heus niet. Probeer, die vijf maanden dat je nu nog in het buitenland zit, eens iets anders.

Edit: En als je dan toch écht weg wilt, het absoluut niet meer uithoudt, dan zou ik me niet druk maken om het feit dat je niet meer in Atheneum 5 kunt instromen. Dat is waar - en waarschijnlijk verlies je sowieso een jaar als je nu terugkomt - maar dat is nu wel het laatste waar je je druk over moet maken.

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 11:29

Het eerste wat ook in mij op kwam was dat je je niet goed had voorbereid op het leven daar. Het is geen Engels-talig Nederland. Maar zijn er geen na-schoolse activiteiten waar je aan mee kunt doen, kun jeje niet open stellen voor western rijden?
Je bent een avontuur aan gegaan om niet alleen een nieuwe taal te leren, maar ook een nieuwe cultuur met andere gewoontes. De gemiddelde Nederlander gaat trouwens niet op jou leeftijd al naar Amerika, als ze er uberhaupt komen, dus wees blij dat je er zit en maak er het beste van. Zie het positief, en probeer van de cultuur te leren.

Ergens in je verhaal las is dat de engelsen niet open stonden voor iets nieuws, en dat je dit bezwaarlijk vond. Daarom vertrok je naar Amerika, maar is het niet aan jou om open te staan voor iets nieuws als je naar een ander land vertrekt?

Ik zeg doorgaan, en openstellen voor iets nieuws. Na-schoolse activiteiten gaan doen, western leren rijden, genieten, en je kunt je gast gezin ook aangeven dat je graag iets cultureels wilt bezoeken of zo.

Tuedelue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-08 17:34

@iris82 ik wordt 17 met kerst. En nee ik kan mijn rijbewijs wel halen maar het wordt in europa niet geaccepteert en ik mag er in Amerika ook niet mee rond rijden ivm verzekering die niet betaald helaas:(

samy ik weet niet of je al eens in Amerika geweest bent. Maar hier op de plaats waar ik zit is het levensgevaarlijk om te fietsen. Ze rijden je letterlijk van de weg af. met dat paardje is helaas niet doorgegaan. die zou ik in het begin 1x per week kunnen trainen omdat de vaste stalruiter geen tijd had maar toen viel er een paardje af en heeft zij het weer overgenomen.

Mrmichiel. Ja het trail rijden. AL hebben we achter de barn heel weinig of kunnen we maar bij de buren wat door het grasland stappen. Dat is inderdaad wat ik nu aan het doen ben.

@hanmar ja inderdaad verlies ik een jaar. maar het probleem waar ik mee zat als iki nu terug zou komen zal ik waarschijnlijk in 4ath in moeten stromen wat als dubbel jaar telt en ik dus verplicht ben te slagen in 6ath.

@ de rest van jullie, ja ik heb met mijn gastgezin erover gepraat.Ik ben er met mijn moeder uitgekomen dat ik niet iedere dag de paarden hoef te voeren zodat ik na school wat anders kan dan, en dat mijn zusje gewoon een paar dagen moet voeren. Zo kan ik dus na school gaan rennen of weet ik veel eens kijken wat peggy en katharina(meisjes uit mijn buurt) zeggen wat ze evntueel wel leuk vinden om te doen.

overdat Engeland gedoe. Ik ben zelf in Engeland geweest en het 2x meegemaakt. Ook daarbij komt van de personen zelf die er op dat moment ook waren kreeg je ook 8/10 gezegd dat het alleen voor 'geld' en je niet als familielid geaceppteerd werd. Helaas voor 2 weken ofso is dan suck it up cupcake maar een heel jaar nee sorry.

verder nog bedankt voor de tips en zal ermee aan de slag gaan.

edit: weet evn niet meer wie het zei met de gemiddelde nederlandse leeftijd. Nee het klopt dat heel veel Nederlanders niet gaan op deze leeftijd. Maar wil je een highschool year doen moet het wel nu. Anders zou je al naar college moeten. Maar kijk maar eens in andere landen (duitsland bv.) Daar gaan vaak halve klassen tegelijk weg. Allemaal ergens anders over de wereld.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 18:04

Maar waarom kun je niet fatsoenlijk trainen met de paarden die er staan nu?

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 18:19

Je klinkt onwijs verwend!
Je vind het belangrijker om een paard te kunnen trainen dan deze kans af te maken! Wees blij dat je dit kan doen! Als dit de enigste manier is waardoor je je opleiding dierenarts kan doen, waarom in hemelsnaam vind je dan het trainen belangrijker?

Geef jezelfs eens een flinke schop onder je kont en wees eens niet zo negatief!

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 18:23

Wat betreft de paarden, je bent er al met een fout gevoel heen gegaan.waarschijnlijk dacht je,wat fijn,ik kan gewoon doortrainen...

Wat je nu kan doen is het verdiepen in hun rijden,vraag anders of jij een nieuwe methode mag toepassen,freestyle,longeren,aan de hand wandelene..kortom,ga eens iets anders doen dan simpelweg alleen jammeren dat het geen echte trainen is zoals je gewend bent...

Een leven ergens anders is ook niet voor niks anders,ging jij met het gevoel naar Amerika om daar door te gaan met wat je gewend was ben je naar mijn gevoel niet weggegaan met de juiste informatie..je had je meer kunnen verdiepen over de lifestile van het land.. Maargoed,nu ben je er,en is het aan jou om je eisen bij te stellen en iets te zoeken waar je wel voldoening uit haalt..misschien is het iets heel nieuws,en dus eng,want je begint opnieuw..maar naar mijn mening kan dat alleen maar goed voor je zijn!
Succes!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 18:42

Je kunt je nooit perfect voorbereiden op de cultuur en levenswijze van een land, dat moet je ter plekke ontdekken. TS zit er al even en heeft nu kunnen uitmaken voor zichzelf dat het eigenlijk haar ding niet is, hoewel ik ook wel het gevoel heb dat haar kansen er momenteel te beperkt zijn om ten volle te zien wat de cultuur er is. Dat is het voordeel als je op oudere leeftijd gaat, dan kun je toch echt wel meer zelf ondernemen en bezoeken. In Italië was ik elk weekend op uitstap, dat is toch wel een verschil.

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 18:48

Overigens ben ik het ook niet zo eens met de stelling dat dit de enige manier is om Diergeneeskunde te kunnen doen - maar ik ben er erg vóór dat je je Engels probeert te verbeteren Lachen

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 19:04

Om heel eerlijk te zijn.... vind ik je nogal verwend en veeleisend overkomen, en zeer negatief over de Amerikaanse cultuur. Als je alle Amerikanen nu al 'schijnheilig' noemt sta je absoluut niet voor ze open... Ik ben ook een jaar naar een highschool geweest, ook naar mensen met paarden, ook 'neppe' Amerikanen ontmoet, ook fastfood gehad (20 kilo aangekomen, ging er gelukkig allemaal weer af in NL Bloos ) en ook wel eens een soort 'cultuurshock' gehad. Maar dacht je dan dat het allemaal op je af zou komen? Zo'n highschoolyear is juist zo goed, omdat je zoveel leert over een andere cultuur en over jezelf. En bekijk het eens van de positieve kant. Jij zegt dat Amerikanen fake zijn (geloof me, er zijn een heleboel 'echte' Amerikanen), maar ze zijn gemiddeld genomen wel een stuk vriendelijker dan de meeste Nederlanders. Wie noemt je nu al een 'friend' na één ontmoeting? Dat doen alleen maar Amerikanen, en ik heb met mijn 20 'friends' uit Californië na zes jaar nog met 5 contact, waarvan drie me op zijn komen zoeken in NL, dus zo nep zijn ze niet. Geniet gewoon van de vriendelijke maatschappij, wat maakt 't uit dat 't oppervlakkig is? Alsof dat directe, afstandelijke en eerlijke van Nederlanders altijd zo leuk is.

Nog een positief iets is dat je western leert rijden. Door mijn ervaringen met de westernpony's van mijn gastgezin (een lieve oude ex-show Arabier en een uitdagend hyperactief Quarterhorse) heb ik echt goed leren rijden. Het is iets waar je ook in dressuur en springen nog veel baat bij zult hebben. Je leert echt zitten, en ik (misschien kun je dat al perfect, weet ik niet) leerde de teugels echt goed LOS te laten, kon uiteindelijk zonder hoofdstel rijden, had ik in NL nooit geleerd met alleen dressuurlessen bij de ponyclub.

Tenslotte moet je misschien wat minder nadenken, maar gewoon doen. Probeer je attitude te veranderen, dan zul je zien dat mensen op bijv. school ook anders op jou reageren en is 't al een stuk leuker. Get involved! Ga lekker fietsen, ook al is het gevaarlijk. Ik was het enigste meisje dat naar school fietste, en dat was hartstikke tof. Maak meer vrienden met je klasgenoten (die hebben vast wel auto's, dan kunnen ze jou ophalen om iets leuks te doen), ga naar naschoolse activiteiten, misschien de kerk van je gastgezin (of gaan ze niet naar de kerk?), familie van je gastgezin zelf... voor je 't weet heb je ieder weekend duistere illegale highschoolfeestjes! Lachen

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 19:21

20 kilo fitch? das wel flink!! Bloos! Zeker omdat ze in NL er weer af gingen, dan stel ik me toch weer vragen bij hun eetcultuur... Heb zelf flink veel amerikanen gekend, en die aten ook de gekste dingen, chips bij het ontbijt was vaak normaal...

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 19:36

Yep... ging van 55 naar 75, en nu weer 55. En dat met 1.67, dus ik werd wel heel dik! Hun eetcultuur is zoooo ongezond. Maarja, als het tussen de middag kiezen is om met vriendinnen naar de Mac te gaan of om in je eentje je boterhammetjes op te eten, dan doe je dat eerste natuurlijk. En als je Mexicaanse gastmoeder dan ook nog de hele dag enchilada's, Mexicaanse taarten en zelfgemaakt cruesli voor je bakt en ze naast de school de lekkerste Oreo cookieshakes verkopen... tsja... Vingers aflikken

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 19:47

Ik ben ook aangekomen daar ja. Ik heb echt mijn best gedaan om nog een tijdje gezond te eten, maar het brood is ZO VIES (en ik lust haast alles, maar dat niet) dat ik toch al vrij snel maar de schoollunches mee at. En da's bijna elke dag frietjes.
(Overigens denk ik wel met weemoed terug aan de Taco Bell.)

Even ontopic: TS, het meest waardevolle dat je aan deze ervaring kunt overhouden is het vermogen om het te doen met wat je hebt. Ikzelf ben destijds van gastgezin gewisseld en dat gebeurt ook niet zomaar. En ik heb dezelfde opgeslotenheid gemerkt want je kunt niet zo heel veel kanten op. Maar dan nog kun je er wat van proberen te maken, en dat kan, door minder te veroordelen wat je meemaakt en er het plezier en de humor van in te zien en het te accepteren zoals het is. Dat is ook iets waar je je leven lang nog heel veel voordeel van gaat hebben :j
Ikzelf heb trouwens ook de ervaring dat de meeste mensen in Amerika heel vriendelijk zijn, en dat is niet fake maar gewoon een andere manier. Stel je daarvoor open en het wordt allemaal al een stuk aangenamer :j

connie1964

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 20:32

tjee zeg ik vind dat heel veel mensen jaloers op je zouden zijn.Waarom denk je dat t leven daar t zelfde zou zijn als hier!Waarom ga je dan naar een ander land.Ik ben zelf op mijn 17e naar amerika geweest als au-pair en ik heb er vreselijk veel geleerd.Toen zag ik dat niet zo maar nu na zoveel jaren ben ik wie ik ben mede door al mijn ervaringen daar.En ja ook ik heb daar zitten huilen van heimwee en wat vervelende dingen meegemaakt.Dat heeft volwassen worden!Doe er je voordeel mee en doe ervaring op zie t als een uitdaging en maak t niet zo vreselijk moeilijk voor jezelf zeg.
Des te meer zal je t hier in Nederland misschien wel gaan waarderen.
Aangezien je zo vreselijk negatief bent over werkelijk alles zou ik je aanraden t eerste vliegtuig naar Nederland te nemen.Geloof niet dat je t juiste type bent voor dit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 21:01

Sorry hoor, maar wat had je in godsnaam verwacht in Amerika?
Dat er een dressuurknol voor je klaar stond waar je zo op kon stappen, dat er elke avond uitgebreid & gezond voor je werd gekookt?

Dit is Amerika. En dat had je kunnen weten. Dat ze zelfs hebben geprobeerd om 'n ander paardje voor je te zoeken is echt heel wat. Wat jij nodig hebt is niet meer dan een schop onder je kont. Haha! Zo te lezen hebben je ouders meer dan zich eigen kapot gewerkt om dat jaar te betalen, zet ff door joh. Zo verschrikkelijk is het allemaal niet.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 21:40

oh ik zou toch graag naar amerika willen gaan hoor.. pfoehh Tong uitsteken

Maar ik vind je ook een beetje veeleisend, tja, het is gwoon een heeeeel ander land.

En je zult je moeten aanpassen,, je kunt niet verwachten dat alles volgens jouw verwachtingen gaat.
Tja en wat de paarden betreft,, je moet het er maar mee doen.
Zoals je zelf hebt gezien, het ís niet anders en dan kom ik toch weer terug op aanpassen.

En stoppen moet je ook niet doen Knipoog
Dit is een geweldige ervaring waarvan er maar weinig de kans voor krijgen en jij daar dus wel 1 van bent!

Zoals ik t lees is je gastgezien wel echt tof!!
Dus ik zou er gewoon zeker voor gaan die 5 maanden.
Zoals gezegd; schop onder je kont, and live on! Lachen

Succes en veel plezier Haha!