Kind van 7 alleen naar bed?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sodeletuut

Kind van 7 alleen naar bed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-08 10:49

Sorry, misschien een beetje een nutteloos topic, maar we hadden het er gisteren thuis
over en ik ben nou toch wel benieuwd hoe jullie hier over denken.

Onze neefjes logeren een paar nachtjes bij ons. Het is er eentje van 4 en eentje van 7.

Het kindje van 7 gaat altijd alleen naar bed. Wordt dus nooit nog even lekker ingestopt of mee gekletst.
Ik vind dit zelf, persoonlijk erg raar.
En dan komen ze met de reden: 'Hij is al 7 hoor.'

Ik vind het zelf 'nogmaar 7', maargoed.

Dus voor de moeders: tot welke leeftijd brengen/brachten jullie je kinderen naar bed?
En voor andere mensen: geef gerust je mening Haha!

trustHim

Re: Kind van 7 alleen naar bed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 10:52

ik ben ervoor om ze naar bed te brengen totdat ze zelf aangeven zelf te willen gaan. Of anders rustig daarmee beginnen als ze een jaar of 11/12 zijn. Vaak is het moment van naar bed gaan nog een mooie gelegenheid om even rustig met je kind wat te babbelen, je bent dan vaak alleen met je kind waardoor het voor het kind ook misschien wat makkelijker is om iets te bespreken. Met 7 jaar krijgen ze toch nog een hoop te verwerken op school enz, vind ik persoonlijk wel belangrijk om over te praten

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 10:53

Ik vind het best sneu eigenlijk, een kindje van 7 helemaal alleen naar bed sturen.
Lijkt me een mooi moment om even een momentje samen te hebben zodat hij ook zijn verhaal kwijt kan en even een momentje speciaal voor hem heeft.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 10:55

dat ligt echt helemaal aan het kind zelf. een kind van 7 kan echt al veel zelf en als het nog een ouder broertje of zusje heeft wil het ook veel zelf doen! die is AL 7 en als het de oudste is is het PAS 7.
ik denk dat je het per kind bekijken moet.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-08 10:55

Ja inderdaad. Maar ik vind sowieso dat hij achtergesteld wordt tegenover zn broertje.
Hij is ook 'anders' dan andere kinderen, een echte denker. Hij heeft een klas overgeslagen
op school en vindt het sociaal wel allemaal wat moeilijker. Een echte opkropper.
Dus ik vind dat je daar juist mee moet praten..

Zn broertje daarentegen is een spontaan kind dat 24/7 aandacht vraagt.
Daardoor komt zn grote broer nogal in de schaduw te staan.

Ik vind dit gewoon erg sneu.
En nu hij bij ons logeert komt hij helemaal los,
dat is zo fijn om te zien, maar hij krijgt gewoon te weinig aandacht thuis.

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 10:56

Wij moesten vanaf 6jaar alleen naar boven gaan..
maar daarna kwam geloof ik meestal mijn moeder nog wel om ons beetje in te stoppen was meer kwestie van dat we ons alleen moesten leren klaarmaken om te gaan slapen Lachen

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-08 10:56

suuzepuus schreef:
dat ligt echt helemaal aan het kind zelf. een kind van 7 kan echt al veel zelf en als het nog een ouder broertje of zusje heeft wil het ook veel zelf doen! die is AL 7 en als het de oudste is is het PAS 7.
ik denk dat je het per kind bekijken moet.

Hij is dus de oudste. En het doet hem juist zoveel goed als je hem aandacht geeft.
Maar zn broertje eist alle aandacht op en iedereen is gek op zn broertje.
Gewoon sneu voor hem..

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-08 10:57

Leentje_ schreef:
maar daarna kwam geloof ik meestal mijn moeder nog wel om ons beetje in te stoppen was meer kwestie van dat we ons alleen moesten leren klaarmaken om te gaan slapen Lachen

Dat vind ik persoonlijk ook erg jong.
Waarom zou een 6jarig kind moeten weten hoe hij alleen naar bed gaat?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 10:59

Geen idee, kan alleen uit eigen ervaring spreken. Ik breng mijn kinderen allebei nog naar bed. Ze zijn 8 en 5. Meestal stuur ik ze alvast naar boven om zelf de gordijnen dicht te doen, pyama aan en alvast tanden poetsen. Ondertussen maak ik een paar kruiken. Als ik boven kom poets ik de tanden nog even na en lees een verhaaltje voor, nog even beetje klieren op bed, beetje kletsen, knuffel en een kus en dan stop ik ze in en moeten ze in bed blijven.

Maar ik hoor net van mijn dochter dat er bij haar in de klas toch een boel zijn die zelf naar bed gaan. Mijn dochter wil dat niet want die vindt ingestopt worden fijn.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 11:00

mijn vriend z'n zoontje is 10 en die krijgt nog regelmatig een verhaaltje voorgelezen voor het slapen gaan Lachen

Lakiesha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 11:02

Ik stop mijn dochter van 11 jaar ook nog lekker in hoor Haha!
Uiteraard trekt ze wel zelf haar pyama aan en poetst ze haar tanden, vervolgens
loop ik naar haar kamer en geef haar nog even een lekkere knuffel en kus.
Ik ga geen hele verhalen meer met haar bespreken hoor want ze moet op dat moment
gewoon gaan slapen Vork Ze kan al zo lekker treuzelen en tijdrekken haha maar ach
dat deed ik vroeger zelf ook Bloos

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 11:02

Ik ben dan wel zelf geen moeder, maar werk wel veel met kinderen. Een kind dingen zelf laten doen, is natuurlijk hartstikke goed. Zelfstandigheid en daar ook nog eens positief op reageren, daar zie je kinderen gewoon door "groeien".

Maar met 7 al alleen naar bed... brrr, daar krijg ik toch echt de bibbers van. Het ene kind is natuurlijk het andere niet, maar ik vind dat toch wel erg jong om ze alleen naar bed te sturen. Het is inderdaad juist prettig om even samen de dag af te sluiten? Op het werk heb ik alleen maar ukkies, dus dat is geen vergelijking, maar die vinden het prettig naar bed gebracht te worden. Ook 's middags...hahahaha.

Zag laatst overigens zo'n programma op tv (jouw vrouw, mijn vrouw: geloof ik) en daar waren mensen, die een zoon hadden (wel iets ouder dan 7 dacht ik, meer richting 10 a 11) en papa en mama werkten in hun eigen bedrijf. Zij aten nooit samen (geen tijd in verband met werk) en zoonlief moest van maandag tot donderdag voor zijn eigen eten zorgen. Zelf allerlei dingen doen. Dat ging mij persoonlijk te ver. Ook met een leeftijd van 11 of iets in die trant ben je nog steeds een kind, toch?

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-08 11:04

Anne: En zo hoort het vind ik. Precies zoals jij het goed, gewoon gezellg, maar ze leren wel al een beetje zelf dingen, zoals zelf omkleden enzo. Maar even kletsen en instoppen is toch juist gezellig?
Maar dit kind krijgt gewoon een kus en gaat naar boven, zelf alles doen en zelf gaan slapen. En dan gaat hij in zn eentje nog even lezen.

Banjer: Nou heerlijk toch, dat vind hij waarschijnlijk ook ontzettend gezellig Lachen

Lakiesha: Haha is toch fijn, dan vindt ze het dus duidelijk fijn dat jij nog even langskomt! Haha!

Djinnie: Zelfstandigheid is inderdaad goed, gewoon alleen laten omleden enzo.

Jeetje, dat is pas erg! nog veel erger dan dit!
En ik vind dat je dan zeker nog een kind bent!
Ik ben 15 en mn moeder gaat nogsteeds gewoon even naar boven om weltrusten te zeggen en een kus te komen brengen. Haha!

QuintyKelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 11:06

Ik werd tot mijn 10de naar bed gebracht.
Nu (14) ga ik naar boven ben ik klaar komt mijn moeder nog even en gaat weer naar beneden.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-08 11:06

Ja dat is dus bij mij ook zo QuintyKelly Lachen

Lakiesha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 11:07

@djinnie Ja die heb ik ook gezien, ach wat had ik een medelijden met dat jongetje.
De kaketoe in het huis kreeg nog meer aandacht dan het kind, echt waanzin.
4 dagen in de week voor zichzelf koken, elke dag alleen ontbijten, de vuilnis buiten zetten
en zelfs de was doen Ach gut

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 11:09

waarom zijn die mensen aan een kind begonnen dan?? was het een foutje?

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-08 11:09

Ah wat sneu! Echt heel erg zielig!! Ach gut Dat doe je een kind toch niet aan!

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 11:09

Sodeletuut schreef:
Leentje_ schreef:

Dat vind ik persoonlijk ook erg jong.
Waarom zou een 6jarig kind moeten weten hoe hij alleen naar bed gaat?

zelf pyjama aandoen, wassen, tandjes poetsen, haar kammen ed..
en dan kwam mijn moeder ons instoppen..

waarom? geen idee gewoon dat we leerden van ons zelf al klaar te maken op die leeftijd..
maar goh dat sommige mensen hun moeders op 14 nog meegaan Bloos sorry maar dat vind ik echt wel héél laat dan wordt je toch veronderstelt van stilaan volwassen te worden Bloos
mijn moeder ging rond mijn 12 een tijdje terug mee naar boven omdat ik toen een hele tijd nachtmerrie's kreeg maar verder niet en dat vindt ik ook normaal ik zou bij een kind van 12 niét meer meegaan naar boven hoor Nagelbijten / Gniffelen

Sara_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 11:11

Ik vind dat best erg.
Een kind van 7 hoor je nog gewoon lekker in te stoppen enzo.
Mijn neefje is 9 en wordt ook gewoon nog steeds naar bed gebracht.
Ik zou het zelf tot een jaar of 10 doen.
Maar 7 is veel te vroeg.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-08 11:12

Leentje: Ach ik vind het zelf niet raar. Mn moeder komt altijd nog even boven om weltrusten te zeggen en een kus te geven. Niks raars aan vind ik.

Sara: Vind ik dus ook, en dit kind heeft al moeite met zijn sociaal leven, en dan heeft hij het sowieso nodig om nog even te kletsen, vind ik.

qalipso24

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 11:13

Mijn dochter van 9 lees ik nog elke avond voor, en we nemen de dag nog even door.. Dan knuffelen en zoen en lekker instoppen

Mn zoon van 12 hoef ik sinds 2 jaar niet meer voor te lezen, wel loop ik elke avond zijn kamer in, nemen de dag door en meestel praten we nog even over wat hem bezig houdt... het is echt ons moment van de dag... meestal komt dan pas los wat hem bezig houdt... Na een half uur loop ik nog een keer zijn kamer in.. Hij "wacht" daar echt op nog een zoen en dan valt hij pas in slaap..

Ik vindt het heel belangrijk om ze nog lekker te blijven instoppen..

"vroeger" toen ik nog thuis woonde kletste ik ook altijd met mn vader voor het slapen gaan, gewoon een moment om te ventileren en de dag te bespreken... Ik heb dat tot mn 18e gedaan totdat ik het huis uit ging... ik vond het heerlijk dat die speciale aandacht er voor mij alleen was...

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 11:13

Ik denk dat veel mensen gewoon geen tijd hebben voor kinderen en daar ook helemaal niet over nadenken van te voren.

Als(bijvoorbeeld) hier op Bokt een meisje roept dat ze een paard wil,dan zijn er direct 100 mensen die haar er op wijzen wat een verantwoordelijkheid dat is,hoeveel tijd en geld dat kost etc...
Als die zelfde dame roept dat ze zwanger is,is iedereen vertederd en blij.... Clown

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-08 11:16

siena: nou en dat is toch gewoon superfijn, gewoon even lekker kletsen zonder dat er anderen bij zijn, gewoon even een gezellig momentje samen.

Jodi: Inderdaad, maar ik vind dat toch zo dom.. Bij sommige mensen vraag ik me echt af waarom ze kinderen genomen hebben.. Scheve mond

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 11:18

Ik ben 14, en mijn moeder gaat nog mee naar boven. Ik ga mij dan omkleden, en zij gaat de was ophangen of eraf halen ofzo. Vaak maakt ze mijn tandenborstel ook nog klaar, tanden poetsen, en op bed. Dan gaat zij weer naar beneden.

Ik zou het dus vreselijk vinden als ik zeven ben, en alleen naar bed moet. Mijn moeder zat toen nog regelmatig aan mijn bed, verhaaltjes van vroeger te vertellen.