Zo geschrokken, creditcard vervalsing

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marsu

Zo geschrokken, creditcard vervalsing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-08 19:34

Ik kom net thuis. Staat er een berichtje van de postbank op mijn antwoordapparaat. Of ik zo snel mogelijk terug wil bellen om enkele transacties op mijn creditcard door te nemen.

Dan gaat er al een heel verkeerd belletje rinkelen. Dus direct portemonnee er bij gepakt. En daar zit hij nog in Vingers aflikken

Natuurlijk direct gebeld. Nu blijkt het dat er vandaag een aantal transacties gedaan zijn op mijn creditcard. Ik heb helemaal niks gekocht vandaag. Heb op mijn werk gezeten en zeker geen dure spullen gekocht.
Iemand gebruikt mijn creditcard gegevens dus Boos! Ze gingen hem direct blokkeren en onderzoek doen. Daar krijg ik een rapport van en over 10 werkdagen een nieuwe creditcard.
Deze moet ik doorknippen.

Er was voor zo'n 700!! Euro aankopen gedaan op dat ding. Gelukkig betaalt de postbank dit, maar jullie kunnen je wel voorstellen dat ik enorm geschrokken ben.

Red_Savage

Re: Zo geschrokken, creditcard vervalsing

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 19:35

Zo, dat is niet niks! Super l*llig dat jij er helemaal niks aan kan doen en dat het toch gebeurt.

tanya89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 19:36

Je hebt inderdaad geluk dat postbank dit betaald, waarom bellen ze je daarover? Bellen ze iedereen die wat duurdere dingen koopt?
Ik kan me voorstellen dat je geschrokken bent! Maar bij een creditcard betaling moet je toch altijd je ID laten zien?

N_ina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 19:37

Wat vervelend!
Ik snap heel goed dat je daar van schrikt...!

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 19:37

Ik heb sinds kort ook een creditcard en het kan dus heel makkelijk zijn.

Vriendlief hoefde alleen wat gegeven in te voeren die allemaal op de kaart stonden op het internet en alles was gekocht.... Kan een vreemde dus ook doen...

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 19:38

Hebben ze bij de PB ook enig idee hoe dit zo kan gebeuren?

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 19:40

das netjes van de postbank, dat ze contact met je opnemen!!

babsiej, via internet kun je, als je iemand z'n gegevens allemaal hebt, gewoon, ongestoord, gebruik maken van een credit card!

Ik kan bijv gewoon met mn moeder dr credit card dingen bestellen op internet.. No problemo!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 19:41

wel echt SUPERservice dat ze dit zo in de gaten houden!!!

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 19:42

Ik ben ook wel benieuwd waarom er bij de postbank een belletje was gaan rinkelen. Verward Idd, als ik wat met mijn creditcard koop (die ik overigens eigenlijk nooit gebruik), dan belt de maatschappij mij toch echt niet op Haha!

En idd, als je je creditcard nummer doorgeeft, kunnen mensen er in principe zo dingen mee kopen. Ook in winkels...ID vragen ze nooit, de pincode hoef je niet te gebruiken en een handtekening zet iedereen altijd anders.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 19:42

maar wel super belachelijk dat een creditcard zo makkelijk te gebruiken is!

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 19:44

Mijn vriend heeft dit ook gehad. Hij kreeg een brief binnen of hij zo snel mogelijk wilde bellen want er waren wat transacties gedaan. Echter bleek dit gewoon te kloppen en was het vanuit de bank gewoon controle of het allemaal klopt... Hij zit overigens bij de SNS.

Maar wel rot joh Scheve mond ! Fijn dat je een belletje hebt gehad!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 19:46

Nou ja, als jij altijd maar aankopen van max 20 euro doet op die kaart, en dat doe je altijden, en je besteed ineens 700 euro kan k me voorstellen dat ze ff bellen.

overgens vind ik het GEWELDIGE service dat de postbank dat voor je betaald!

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-08 19:48

Ik gebruik mijn creditcard zeker niet dagelijks. Vooral voor vakantie of een enkele internetaankoop. En nu waren er opeens 3 aankopen op 1 dag. Dat was voldoende om bij de postbank de alarmbellen te laten rinkelen.

Ik ben heel blij dat ze gebeld hebben.

Eejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 19:48

Jeetje wat rot voor je !! Scheve mond
Wel apart dat de bank je daarvoor belt.. heb je nog gevraagd waarom? Lachen

In de winkel waar ik achter de kassa sta moet ik áltijd id kaart vragen en de handtekening controleren.. en als het een hele andere handtekening is , is het helaas pindakaas voor de klant (en ons) en verkopen we de spullen niet..

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 19:49

Het is niet standaard zo dat iedereen maar aankopen kan doen op jouw creditcard als ze het nummer hebben. Op veel sites wordt ook gevraagd om een driecijferig nummer dat op de achterkant van de kaart staat (weet even uit mijn hoofd niet hoe dat nummer heet) en dat kan men alleen invoeren als men de kaart bij de hand heeft (of het ooit heeft genoteerd met de betreffende kaart bij de hand).

Maar wel heel fijn dat de Postbank zo oplettend is! Lachen

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 19:50

Raja schreef:

babsiej, via internet kun je, als je iemand z'n gegevens allemaal hebt, gewoon, ongestoord, gebruik maken van een credit card!

Ik kan bijv gewoon met mn moeder dr credit card dingen bestellen op internet.. No problemo!

Dat is dus precies wat ik zeg ?

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-08 19:51

Het ging om internet aankopen. Dus hoe ze aan de gegevens komen????? Geen idee.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 19:52

Zeker fijn dat de postbank zo oplettend is! Ja

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 19:56

Ik heb het ook gehad jaren terug. Voor een vakantie in de VS had ik een creditcard aangevraagd. In maart het jaar daarop werden we door ING gebeld en ik moest persoonlijk aan de lijn komen, zodat ze wisten dat ik op dat moment in Nederland was (hoe kan je dit bewijzen via de telefoon, maargoed...). Bleek dat in zo'n 10 transacties binnen 2 dagen voor ook zo'n 700 euro was getankt in Turkije. Aangezien je daar dus kan afrekenen zonder bewijs dat de creditcard echt is, was dat pech voor de eigenaren van die tankstations.

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 20:01

Babsiej schreef:
Raja schreef:

Dat is dus precies wat ik zeg ?

Sorry, bedoelde tanya Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 20:10

XoNo schreef:
Ik ben ook wel benieuwd waarom er bij de postbank een belletje was gaan rinkelen. Verward Idd, als ik wat met mijn creditcard koop (die ik overigens eigenlijk nooit gebruik), dan belt de maatschappij mij toch echt niet op Haha!

En idd, als je je creditcard nummer doorgeeft, kunnen mensen er in principe zo dingen mee kopen. Ook in winkels...ID vragen ze nooit, de pincode hoef je niet te gebruiken en een handtekening zet iedereen altijd anders.

ID Nooit? Ik kan anders niets met de kaart van mn vader kopen, want je moet nog altijd je handtekening op de bon zetten, en een legitimatie overleggen..

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 20:11

Nogmaals, dat is niet standaard zo als je iets via internet koopt.

Karin schreef:
Het is niet standaard zo dat iedereen maar aankopen kan doen op jouw creditcard als ze het nummer hebben. Op veel sites wordt ook gevraagd om een driecijferig nummer dat op de achterkant van de kaart staat (weet even uit mijn hoofd niet hoe dat nummer heet) en dat kan men alleen invoeren als men de kaart bij de hand heeft (of het ooit heeft genoteerd met de betreffende kaart bij de hand).

Ik zal eens opzoeken wat de officiële naam is van dat 'security number'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 20:13

Is het niet gewoon een card number? Ik weet ook niet precies hoe het heet, gebruik eigenlijk nooit de creditcard, alleen bij aankoop laptop (en toen heeft pa hem gebruikt, en ik het teruggestort) omdat creditcard ook verzekering meegeeft

Mijn quote hierboven ging trouwens over winkelaankopen Lachen

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 20:16

Ik bedoel het CVV-nummer, waarbij CVV staat voor Card Verification Value Code (CVV).

http://www.sti.nasa.gov/cvv.html

Citaat:
CVV is a new authentication procedure established by credit card companies to further efforts towards reducing fraud for internet transactions. It consists of requiring a card holder to enter the CVV number in at transaction time to verify that the card is on hand.The CVV code is a security feature for "card not present" transactions (e.g., Internet transactions), and now appears on most (but not all) major credit and debit cards. This new feature is a three- or four-digit code which provides a cryptographic check of the information embossed on the card. Therefore, the CVV code is not part of the card number itself.

(etc.)

Afbeelding

charily

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 20:17

ik werk zelf op het station en er wordt momenteel heel veel gescimd.
banken houden allen transacties in de gaten, als jij opeens 1000/1500 euro opneemd, terwijl je nooit meer als bijv. 50 euro pind, kan de bank je pas al direct blokkeren mochten zij dit niet vertrouwen. je krijgt hier ook direct bericht van.
en zover ik weet vergoed de bank het altijd.

(op gegeven moment werd er 3x per dag een scim uitgevoerd bij mij op het station, ns medewerkers hebben nu ook laten zien hoe zo'n scimmer eruit ziet. zat er toevallig 1 op een ticket automaat, onherkenbaar... )