19 jaar beste vriendin, wil je niet meer?!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sence

19 jaar beste vriendin, wil je niet meer?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-08 14:11

Ik wist niet echt een goede titel voor dit topic, en het is een probleem wat me dagelijks bezig houd, en ik echt niet meer weet wat ik er mee moet. Ik hoop dat jullie misschien tips kunnen geven, of gewoon een luisterd oor kunnen bieden.

Ik noem mijn beste vriendin even A.

A. en ik zijn vanaf onze geboorte al vriendinnen geweest, nu 19 jaar lang. Ruzie hadden we eigenlijk nooit, hooguit een meningsverschil. Vroeger woonde we bij elkaar in de straat en we waren de enige van onze leeftijd, en werden daarom al makkelijk vriendinnen. Ik geloof rond onze 6e, ging zij verhuizen. Zo'n 15 km buiten onze woonplaats. We zagen elkaar nog wel vaak, maar uiteraad minder vaak als voorheen.
We sliepen eigenlijk elk weekend bij elkaar.
Toen kwamen we op een leeftijd van de middelbare school, en zaten we ook 1 jaar bij elkaar op school. We hadden zelf nieuwe en andere vriendinnen, maar we spraken elkaar nog wel. Langzaam zochten wij elkaar weer op, en gingen weer met elkaar om.
Ik kreeg een vriend (op mijn 15e) en zagen elkaar gelijk een stuk minder. Maar... Mijn vriend vond het ook altijd gezellig als A. erbij was, dus zo gingen we ook wel regelmatig met z'n 3en om.

Half september was er iets vaags voorgevallen. We hadden iets afgesproken, maar ik zat in een haast en zou haar later terug bellen. Ik A. later terug bellen, maar er werd van vrijdag tot zondag niet opgenomen. Zij zou ook 's avonds komen, maar kwam niet en liet niets horen. Intussen wel met andere vriendinnen afgesproken (had naar zn huis gebelt en zo hoorde ik dat), dat vonden we wel wat gemeen. Later merkte ik dat mijn vriend had een smsje naar haar gestuurd, dat het wel l*llig was.
Maar, het hele weekend werd er niet opgenomen... Erg apart, normaal werd er gelijk opgenomen. Dus, wij lieten iemand anders bellen, en zo kreeg ik haar aan de lijn.
Ik vroeg wat er was, en A. antwoorde met: Als je dat niet weet, laat dan maar!
Heel boos en kortaf... Als je dat niet weet, laat dan maar? Als ik WAT niet weet?!
Als je het niet zegt, kan ik het ook niet weten?! Ik dacht dus dat het om die afspraak ging...
Maar zo eindigde het telefoongesprek ook.

Twee dagen later kreeg ik een brief thuis gestuurd. Het was een brief van A.
Ze twijfelt over onze vriendschap. Ze vind me dwingend en veeleisend overkomen (Lees: telefoon gesprek opende ik met: Waarom neem je niet op?!)
Tsja... Als je het hele weekend niet opneemt vind ik het niet zo vreemd als je dat dan vraagt.

Maar een hele lange brief waarvan ik weet dat ze het moeilijk vond om te schrijven. Ik ga hier ook niet neerzetten wat er in stond, maar wel dat er in stond dat ze voorlopig geen contact met mij wil. Ze wil dat zij en ik er beide over na denken, over onze vriendschap. OF we wel door willen gaan met onze vriendschap...

Ik weet al een tijd wat ik wil, dat wist ik al naar een maand.
Sinds half september geen contact met iemand met wie je normaal om de dag contact mee had.
HOELANG moet ik nog op haar wachten? HOELANG moet ik nog wachten totdat zij contact met mij opneemt?
Dit kan weken, maanden en misschien zelfs wel jaren gaan duren! Ben ik bereid om zolang te wachten?

Ik weet niet meer wat ik mee aan moet. Elke keer als de telefoon gaat, hoop ik dat zij het is. Het breekt mij van binnen.
Ik kan dit niet een jaar of langer volhouden op deze manier...

19 jaar vriendschap, zo ineens... weg?!

Zijn er bokkers die dit zelf wel eens hebben mee gemaakt? Of misschien tips hebben?

Tot hoelang zouden jullie wachten? Of wachten jullie helemaal niet?

Of heeft dit geen limiet?

Sorry voor het lange verhaal... Maar het breekt me.

xDramaQueen

Re: 19 jaar beste vriendin, wil je niet meer?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 14:13

ik heb het zelf meegemaakt, en gezien bij andere, als het eenmaal breekt, breekt het goed en is de strijd zonde van je tijd.
ik heb na jaren nog anderhalf jaar voor mijn toenmalige beste vriendin geknokt maar het ging niet meer, alles was zo anders.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 14:16

Ik heb hetzelfde mee gemaakt, alleen ben ik diegene geweest die de vriendschap heeft beeindigd. Een vriendschap moet van beiden kanten komen en bij mij was dat niet het geval..ik stond voor haar ergens onderaan dr lijstje en ik heb dus voor mezelf gekozen en al het contact verbroken..kende dr ook al vanaf mijn 4e (en ja ik mis dr nog steeds..)

Als jij je kan vinden in wat zij zegt en jij denkt dat je dit kan en wil veranderen voor haar moeten jullie gaan praten..en anders moet je je vriendschap op een wat lager pitje zetten..als het voor 1 niet meer werkt heeft het geen zin om er voor te vechten..

waypoint

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 14:17

idd wat DQ ook zegt, heb ook 15 jaar lief en leed gedeeld, ook plots van de 1 op andere dag weg, nog geprobeerd maar tevergeefs, heb haar pas nog gesproken maar zoals ik al had gedacht, je groeit totaal uit elkaar, het is ook niet verder gekomen dan hoe gaat het met je.

Sence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-08 14:18

Jeanine84 schreef:
Ik heb hetzelfde mee gemaakt, alleen ben ik diegene geweest die de vriendschap heeft beeindigd. Een vriendschap moet van beiden kanten komen en bij mij was dat niet het geval..ik stond voor haar ergens onderaan dr lijstje en ik heb dus voor mezelf gekozen en al het contact verbroken..kende dr ook al vanaf mijn 4e (en ja ik mis dr nog steeds..)

Als jij je kan vinden in wat zij zegt en jij denkt dat je dit kan en wil veranderen voor haar moeten jullie gaan praten..en anders moet je je vriendschap op een wat lager pitje zetten..als het voor 1 niet meer werkt heeft het geen zin om er voor te vechten..

Ik wil me overal aan aanpassen als zij dat wil, wat dan ook. Ik heb er alles voor over om deze vriendschap nog te redden. Ik wil ook zo graag met haar in het echt praten, face to face.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 14:19

Sence schreef:
Jeanine84 schreef:

Ik wil me overal aan aanpassen als zij dat wil, wat dan ook. Ik heb er alles voor over om deze vriendschap nog te redden. Ik wil ook zo graag met haar in het echt praten, face to face.

Bel haar dan! of stuur dr een smsje/kaartje..en geef aan wat je voelt en dat je heel graag met dr wil praten!

Sence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-08 14:21

Sence schreef:
Jeanine84 schreef:

Bel haar dan! of stuur dr een smsje/kaartje..en geef aan wat je voelt en dat je heel graag met dr wil praten!

Ik zou zo graag willen! Maar ze had in de brief aangegeven dat ze geen contact met mij wil.

Smystique

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 14:21

Tsjah, sommige vriendschappen gaan gewoon over. Op het moment dat iemand bewust kiest afstand te nemen, kan je niet echt meer spreken van een wederzijdse vriendschap denk ik. Feit dat ze niet met je wilt praten zegt een hoop. Laat maar gaan, als ze de vriendschap waard is, neemt ze over een tijdje weer contact met je op. Afstand nemen is soms beter dan de boel willen lijmen Lachen

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 14:23

zelfs dan zou ik een kaartje sturen..gewoon een lief kaartje, dat je dr niet vergeten bent en dat je aan dr denkt en dat je heel graag met dr wil praten als zij daar ook aan toe is! Als mijn 'beste' vriendin dat toen had gedaan had ik dr misschien nog wel een kans gegeven..het had me iig wel wat gedaan!

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 14:24

Misschien zelf ook een brief terugsturen misschien zit ze wel in een moeilijke fase van haar leven en ziet ze het allemaal wat negatief en zit ze juist te wachten op een arm van jou. Dus bel haar of schrijf haar zorg iig dat je contact legt....

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 14:25

Ja Ja

Na een contact van 15 jaar vrienden (12 tot 26) was het over.
Ik belde haar niet meer, zij mij niet we hadden nooit echt ruzie wel zijn wel twee heel dominant.

Goed nu bijna 5.5 jaar later hebben we weer contact doen het rustig aan.
Heb haar vanaf sept nu 2x gezien (schilt wel dat wel een gezamelijk vriendin hebben) we zullen weer rustig opbouwen en zien hoe lang het stand houdt

maar vriendschap komt van 2 kanten als de een niet wilt, dan moet je dat respeteren

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 14:30

Vraag jezelf eens af of hetgeen zij zegt een grond van waarheid heeft? Spiegel jezelf eens in haar woorden, bekijk jezelf eens vanuit haar standpunt, dat kan heel verhelderende inzichten geven.

Soms groei je uit elkaar, en blijkbaar zit haar al een hele tijd iets dwars wat jij niet hebt gemerkt, bewust of onbewust. Zij kan niet verlangen dat jij kan gedachten lezen, jij kan niet van haar verlangen dat ze contact zoekt als ze dat niet wil.

Stuur een laatste sms dat je haar heel erg mist, heel erg graag zou willen praten irl en dat de deur voor haar altijd open blijft staan.

Dan houd je voor haar de drempel laag mocht ze toch nog contact willen, en zo niet dan houd het op, vriendschap is een tweerichtingsweg.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 14:34

jeetje wat een moeilijk dilemma zeg...
denk dat het beste is dat je haar idd een tijdje met rust laat en dan eens een kaartje of sms stuurt om te vragen hoe het met haar gaat en dat je haar mist en wilt vechten voor de vriendschap Lachen

sterkte ermee

jarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 14:39

ik ken het probleem ook een beetje.

ikzelf ben ook mijn beste vriendin 'verloren' door te verhuizen en ik mis haar ook wel.
maar als we afspreken ( 1 a 2 x per jaar ) dan zit het weer gelijk goed. pakken we een terrasje en kletsen we tot middennacht.

een andere 'vriendin' van mij wie ik nu liever mijd probeert ook met mij in contact te komen. vroeger hebben we het super gehad en alles samen gedeeld maar ik weet dat als zij me belt er altijd wat achter zit. eigenbelang dus...

ik kan je alleen een tip geven en dat is dat je het een beetje moet laten bezinken en misschien ook wel te
accepteren dat het over is. en afwachten hoe het gaat verlopen want ik kan me bijna niet voorstellen dat ze zo eigenwijs is om nooit meer van zich te laten horen.
ik hoop dat je hetzelfde krijgt als ik heb met vriendin nr 1 en het zo weer wat kan opbouwen.

Sandra91

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 14:41

Anders stuur je haar toch een brief terug? Lachen het zal wel moeilijk zijn maar misschien kan zij er ook iets mee..

We hebben het er nog wel over Lachen, probeer eerst maar even ergens anders aan te denken, het is ook niet leuk als dit je steeds bezighoudt.

Sence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-08 14:43

Oja, toen ik haar brief had ontvangen, een paar dagen daarna had ik via bokt haar een bericht gestuurd, met de vraag of ze het goed vond dat ik haar een brief terug mocht sturen.
Dat mocht, en dat heb ik toen gedaan. (een email dan)

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 15:18

ik had ook een beste vriendin, ze ging altijd mee opvakantie. Gingen samen uit, vertelde elkaar de diepste geheimen. We hebben zelfs ons 10 jarig vriendschapsbestaan geviert met een weekendje weg. Zij ging verhuizen/samenwonen naar een plaats ver weg, en per direct was het van haar kant over. Niks meer, heb kaarten gestuurd, gebelt, maar kreeg nul als reactie. Heeft heel veel pijn gedaan. Nu een poosje terug zag ik haar, ze keek me aan, draaide zich om. Ben d,r achterna gelopen en gevraagt, waarom, meer niet. Kreeg geen reactie. Voelde me zo klein en verdrietig.

Dus ik snap jou verhaal precies
Probeer het los te laten, eens komt misschien die vriendschap terug.
Maar kijk eens om je heen, wie weet loopt daar een mooie vriendschap rond

Majax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 15:19

xDramaQueen schreef:
ik heb het zelf meegemaakt, en gezien bij andere, als het eenmaal breekt, breekt het goed en is de strijd zonde van je tijd.
ik heb na jaren nog anderhalf jaar voor mijn toenmalige beste vriendin geknokt maar het ging niet meer, alles was zo anders.

Idd.. als het eenmaal kapot aan het gaan is, wordt het niet meer zoals het was.

Ik heb dit ook meegemaakt, van de eerste tot de 4e waren we beste vriendinnen, vanaf dag 1, elke dag zaten we naast elkaar en elke dag hadden we de slappe l ach, om niks.
Ik fietste zelfs een half uur naar school (ipv met de bus te gaan zoals andere mensen die bij mij in de buurt woonden) om die laatste 5 minuten van haar huis samen naar school te kunnen fietsen. Nooit hadden we ruzie, zelfs toen we de laatste 2 jaar niet bij elkaar in de klas zaten, zochten we elkaar altijd in de pauze op en was het gewoon perfect, ik had nog nooit zo een goede vriendin gehad.. We belden ook elke dag na school, uren zaten we dan echt aan de telefoon, en in de vakanties kwam ik vaak de halve vakantie bij haar logeren en zij de andere helft van de vakantie bij mij en we verveelden ons gewoon nooit.
Maargoed, toen ging zij naar een andere school, ze wilde opeens steeds minder vaak bellen, steeds minder vaak afspreken en toen kreeg ik een kilometerslange mail over dat we elkaar misschien een tijd n iet moesten zien/spreken, omdat het volgens haar nieuwe klasgenoten niet normaal was hoe vaak wij belden. Ik heb echt gehuild en gehuild en gehuild, mn ouders wisten niet wat ze met me aanmoesten. En toen op een dag wilde ze toch weer dat het werd zoals vroeger omdat ze het miste, het ging vrij goed, maar ze was veranderd, ze was niet meer het meisje van vroeger en het zou ook niet meer worden zoals vroeger, dat merkte zij ook dus alweer kreeg ik een lange mail van haar dat ze de vriendschap wilde verbreken, ze vond dat er te veel gebeurt was. Ik weer verdrietig natuurlijk, ookal was het misschien beter zo, maar ik moest gewoon steeds denken aan de fijne tijd die we hadden gehad, en ja net op het moment dat ik het alleen verwerkt had kwam ze weer, ze wilde weer afpreken, maar dit keer heb ik maar gezegd dat ik het niet meer wilde.
Ze was gewoon niet de persoon die ze vroeger was.

Ik weet dat ik nooit meer een vriendin zal krijgen met wie ik het zo goed kan vinden en waarmee het zo goed klikt. En dat is misschien maar beter ook, want ik wil echt nooit meer zo gekwetst worden. Ik ben nu ook veel terughoudender dan toen, ik durf niet meer zo snel mezelf te zijn met mensen, maar ben altijd maar een beetje neutraal, ik wil me ook niet meer hechten oid aan iemand.

---

Maargoed, mn verhaal is veel te lang geworden Clown
Bij jou hoeft het ook niet zo te lopen als bij mij, je kunt in elk geval een brief terugsturen en kijken of je misschien een goed gesprek met haar kunt voeren.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 15:25

Helaas, vanuit hier ook een negatieve ervaring. Mijn vriendschap duurde wat korter, maar er was toch zeker wel dagelijks contact. En toen opeens helemaal niet meer. Ik weet nog steeds niet wat er aan de hand is, probeer er al ruim 2 jaar lang achter te komen, dan kan ik het afsluiten, maar helaas.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 15:33

Ook ik heb een hele goede vriendin. We ontmoetten elkaar toen we 4 jaar oud waren en 20 jaar later waren we nog steeds vriendinnen. Ik was alleen verhuisd naar de andere kant van het land en dit maakte de vriendschap moeilijker.

Ik kreeg op een dag ook een brief. Een enorm Word document. Vol met verwijten. Ze was het niet eens met hoe ik mijn leven inrichtte, vond mij teveel claimen, etc, etc.

Ik was zo kwaad over de brief, om allerlei redenen, dat ik nooit iets heb terug gestuurd. Ik kon gewoon niet eens beginnen en voelde dat het geen nut had.
Na een week heb ik haar nog een kaartje gestuurd met daarop " Zullen we weer lief doen?" maar ik kreeg weer een brief terug met daarop de uitleg dat ze dit voorlopig niet wilde.

We hebben elkaar daarna ruim anderhalf jaar niet gesproken.

Na de tijd heb ik geloof ik weer contact gezocht via een mailtje. Ik was nog steeds dezelfde maar zij niet meer. En dat was positief.

Het bleek dat ze toentertijd enorm met zichzelf in de knoop zat en ondertussen veel meer van mij begreep. We hebben toen enorm lang gepraat en ondertussen zijn we alweer 2 jaar weer dikke vriendinnen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 15:49

sms haar dat je dr echt niet kwijt wil als vriendin en dat ze suuuper veel voor je betekent! en dat je zo graag wat leuks wil gaan doen omdat je dr mist Lachen

duidelijk, eerlijk en dan heb je alles geprobeerd!

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 15:58

Mij lijkt het idee van een kaartje geen kwaad kunnen. Als ze dan echt geen contact meer wil zou ik het liever weten als ik jou was. Dan hoef je ook niet meer te hopen.. Vertel haar gewoon dat je best voor je vriendschap wil vechten en bij elk telefoontje hoopt dat zij het is. En dat je je gaat proberen aan te passen als zij weer contact wil.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 16:07

Ik zou ook een kaartje doen en opschrijven wat je voelt en hoe jij dingen ziet, dat je er best over wilt praten etc. 19 jaar is tenslotte niet niks om maar even weg te gooien, en dan weet je tenminste dat je er alles aan gedaan hebt.

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 17:12

Ik heb een soort gelijk iets maar dan gaat het over een heul goeie vriend van me...
In dit topic kan je het vinden en ook op laatst waarin ik weer update gegeven had dat ik eigenlijk degene ben die voorlopig hem niet wilt zien/spreken...
[LZP] Goeie vriend krijgt ineens gevoelens!

Sterkte meid ik weet hoe het voelt ik ben daadwerkelijk ook echt geen opgeefster want mijn goeie vriend en ik zijn ook al dik wat jaren goed bevriend en dat wil ik ook niet zomaar ineens weggooien maar als je mijn een na laatsten tot laatste update leest begrijp je me misschien waarom ik toch echt even afstand van hem wilt...

HouVanUtopia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 17:55

Sterkte meid
HIer nog iemand vriendin met iemand al 17 jaar en ook ineens weg.
Ikw ist wel wat ik had gedaan tja ik wist niets!!!!
En weet dat nu no gniet.
Heb der ook al kei lang nie tmeer gezien en het blijft me pijn doen....