Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Casca schreef:alle levende organismen zijn egoïstisch dan...

Imago01 schreef:Ja ik denk dat iedereen wel een egoist is ja en dat het bij de ene persoon wat sterker naar voren komt dan bij de andere persoon.
Door een recent meegemaakte ervaring is mijn vermoeden hiervan sterk bevestigd.
Aan de andere kant: wat is het nadeel ervan als je een goed gevoel ervan krijgt door een ander of anderen te helpen? Daar is toch niets ergs aan? ik weet ook niet of je dat wel egoistisch moet noemen.
Egoistisch noem ik meer iemand die dingen doet om er zelf beter van te worden en hiervoor desnoods 'over lijken gaat'...
Blue_Eyes schreef:Tegelijk voed ik mijn kinderen op - en zo ben ik zelf ook opgevoed - om niet alleen aan jezelf te denken, maar ook iets voor anderen te doen, niet omdat het voor jezelf goed voelt, maar omdat het goed is voor de ander.
En dat doe ik allannnngggg niet meer voor het goede gevoel van de goedkeuring van mijn mama hoor

Welshcobfan schreef:Maar door nooit egoistisch te zijn kom je ook nergens vrees ik...
en ik ben ook opgevoed met het idee dat je ook voor een ander moet zorgen en dat doe ik ook, maar ik doe dat ook zeker met het idee dat je het ook terug krijgt als ik het nodig heb en het voelt ook goed.

laugrease schreef:Ja daar ben ik het mee eens. Ik vind het begrip dat in de beginpost uitgelegd wordt een andere betekennis hebben dan het begrip egoisme wat wij kennen, en dat jij inderdaad ook beschrijft.
Welshcobfan schreef:Ik heb het over de huidige maatschappij waar het eigenlijk niet meer zo vanzelfsprekend is dat anderen voor je opkomen en zorgen als je het zelf niet doet of regelt.
Onze maatschappij is vrij individueel in tegenstelling tot vroeger (of meer aziatische landen).
Welshcobfan schreef:Ik heb het over de huidige maatschappij waar het eigenlijk niet meer zo vanzelfsprekend is dat anderen voor je opkomen en zorgen als je het zelf niet doet of regelt.
Onze maatschappij is vrij individueel in tegenstelling tot vroeger (of meer aziatische landen).