De mens is een egoist

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Junip

De mens is een egoist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-08 21:44

Toen ik daarnet op google aan het zoeken was kwam ik op een site uit waar een stuk over de mens stond. Mijn vraag aan jullie is of jullie het hier mee eens zijn jah of nee en waarom dan wel of niet.

Ieder mens is diep van binnen egoïst. Alles wat een mens doet, doet hij/zij om zijn/haar welzijn te verbeteren.
Je geeft geen geld aan een goed doel om andere mensen te helpen, je geeft geld aan een goed doel om jezelf het gevoel te geven dat je iets goeds doet. Je helpt een oud vrouwtje niet de straat over te steken om het die vrouw aangenamer te maken, je helpt een oud vrouwtje de straat over te steken omdat het je een goed gevoel geeft andere mensen te helpen of als goedwillig gezien te worden.
Op deze manier kunnen alle dingen die een mens doet in zijn leven worden herleidt tot het verbeteren van zijn/haar welzijn. Zelfs mensen die zeggen iets te doen uit religieuze overwegingen doen dit omdat ze denken dat ze er ooit gelukkiger door worden en dit toekomstbeeld geeft ze dan weer een goed gevoel.
Alles wat een mens doet in zijn/haar leven doet hij/zij om zelf gelukkiger te worden. Als een ander mens daar ook gelukkiger van wordt is dat niet te wijden aan de mensenliefheid van de betreffende persoon, maar enkel aan de manier waarop de betreffende persoon zijn/haar geluk bewerkstelligd.

Liselot

Re: De mens is een egoist

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 21:45

ik zie het niet zo zwartwit als in dit stukje, maar er zit zeker een kern van waarheid in!

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 21:46

dit is toch van... hobbes ?

ik denk eigenlijk dat het ergens wel waar is, al zal je het niet voor alles toegeven maar denk dat het wel waar is. in ieder geval voor een groot deel.
maar er zijn natuurlijk ook uitzonderingen

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 21:46

Ik ben het er wel mee eens. Iedere keuze die we maken is gericht om ons zelf beter te laten voelen. Niets mis mee, wel waar.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 21:48

Ja ik denk dat iedereen wel een egoist is ja en dat het bij de ene persoon wat sterker naar voren komt dan bij de andere persoon.

Door een recent meegemaakte ervaring is mijn vermoeden hiervan sterk bevestigd.

Aan de andere kant: wat is het nadeel ervan als je een goed gevoel ervan krijgt door een ander of anderen te helpen? Daar is toch niets ergs aan? ik weet ook niet of je dat wel egoistisch moet noemen.

Egoistisch noem ik meer iemand die dingen doet om er zelf beter van te worden en hiervoor desnoods 'over lijken gaat'...

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 21:49

Ik ben het er ook mee eens, ik denk ook dat mensen doen wat ze doen
om er zelf beter van te worden of tenminste om zichzelf beter te voelen.

Junip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-08 21:50

Kijk, ik voel me al een stuk beter na het plaatsen van dit stukje! Knipoog

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 21:51

Denk dat wat egoisme goed is, zonder gezond egoisme zouden er zeer weinig mensen echt gelukkig zijn. Wij heten niet allemaal moeder theresa Lachen
Ik studeer voor mijzelf, dus egoistisch. Ik werk omdat ik er zelf beter van word. Dus egoistisch. Ik geef ook geld aan een collectant omdat ik daar zelf een goed gevoel van krijg.
Ik ben verantwoordelijk voor mijn eigen geluk, dus daar doe ik ook mijn best voor!

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 21:53

Ik ben het er ook mee eens, het staat daar wel erg zwart wit maar toch.

En je gaat toch ook geen dingen doen waar je je slechter door gaat voelen?
Iedereen doet dingen waardoor ze beter worden/voelen. Dat is eigenlijk ook heel normaal. We zijn volgens mij nu ook wel zo ver ontwikkeld dat we soms ons 'egoïsme' aan de kant kunnen zetten om mensen te helpen.
En als jij iets doneert aan het KWF en je voelt je je daar beter door moet je dat dan wel egoïsme noemen? Je voelt je er wel beter door maar misschien je doet het toch om mensen te helpen en doordat je ze helpt voel je je beter.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 21:54

Ik ben het er niet helemaal mee eens. Er zijn zat dingen die ik echt doe om een ander te helpen, niet omdat ik me daar zelf goed bij voel, maar omdat die ander zich daar goed bij voelt. Hoe ik me daar zelf bij voel, interesseert me dan minder...
En daarmee wil ik niet zeggen dat het nooit zo is dat ik iets doe voor het goede gevoel van mezelf, maar ook zeker niet altijd!

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 21:56

alle levende organismen zijn egoïstisch dan... Als je het zo zwart wit gaat bekijken als in bovenstaand bericht.. We eten, dat at ten kose van wat anders en het eten van een andere.. Alles is dan egoïstisch...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 21:58

Volgens de oerprincipes helpen wij een ander om er zo voor te zorgen dat wij ook hulp krijgen als wij dat nodig hebben (overleven zeg maar), dus ook al ben je er niet van bewust ben je toch bezig met jezelf terwijl je toch een ander helpt.

Maar goed,de huidige maatschappij is natuurlijk wel complexer dan heeeeel vroegah.

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 22:01

Egoïsme heeft - IMO - ook twee betekenissen. Aan de ene kant heb je de bekende egoïsme, maar aan de andere kant heb je ook het egoïsme dat soms nodig is. Even aan je zelf denken.
Ik denk dat het niet verkeerd is om iemand te helpen, zodat je je (soms) beter voelt. Ik denk dat je als mens wel een goed gevoel over jezelf nodig hebt, zo afentoe.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 22:05

Casca schreef:
alle levende organismen zijn egoïstisch dan...

Dat is ook zo Ja

Elk wezen op deze aarde is ervoor gemaakt te overleven dan wel de eigen soort in stand te houden... ten koste van alles. Het eten van een ander, het uit het verdrijven van het territorium tot verwonden aan toe om de hoogste in rang te worden/te blijven.
In zekere zin doen mensen hetzelfde, maar mensen gaan dankzij hun 'intelligentie' (?) niet meer alleen voor het in stand houden of
het overleven, (wat bij de mens niet meer echt aan de orde is) maar vooral voor het eigen genot/geluk.
Maar in essentie is alles en iedereen egoistisch, zo zie ik het wel Ja

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 22:08

Tegelijk voed ik mijn kinderen op - en zo ben ik zelf ook opgevoed - om niet alleen aan jezelf te denken, maar ook iets voor anderen te doen, niet omdat het voor jezelf goed voelt, maar omdat het goed is voor de ander.
En dat doe ik allannnngggg niet meer voor het goede gevoel van de goedkeuring van mijn mama hoor Knipoog

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 22:09

Maar door nooit egoistisch te zijn kom je ook nergens vrees ik...

en ik ben ook opgevoed met het idee dat je ook voor een ander moet zorgen en dat doe ik ook, maar ik doe dat ook zeker met het idee dat je het ook terug krijgt als ik het nodig heb en het voelt ook goed.

lllaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 22:15

Imago01 schreef:
Ja ik denk dat iedereen wel een egoist is ja en dat het bij de ene persoon wat sterker naar voren komt dan bij de andere persoon.

Door een recent meegemaakte ervaring is mijn vermoeden hiervan sterk bevestigd.

Aan de andere kant: wat is het nadeel ervan als je een goed gevoel ervan krijgt door een ander of anderen te helpen? Daar is toch niets ergs aan? ik weet ook niet of je dat wel egoistisch moet noemen.

Egoistisch noem ik meer iemand die dingen doet om er zelf beter van te worden en hiervoor desnoods 'over lijken gaat'...

Ja daar ben ik het mee eens. Ik vind het begrip dat in de beginpost uitgelegd wordt een andere betekennis hebben dan het begrip egoisme wat wij kennen, en dat jij inderdaad ook beschrijft.
Ik snap wel wat de overeenkomsten zijn, maar er zijn zeker ook verschillen!

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 22:30

Blue_Eyes schreef:
Tegelijk voed ik mijn kinderen op - en zo ben ik zelf ook opgevoed - om niet alleen aan jezelf te denken, maar ook iets voor anderen te doen, niet omdat het voor jezelf goed voelt, maar omdat het goed is voor de ander.
En dat doe ik allannnngggg niet meer voor het goede gevoel van de goedkeuring van mijn mama hoor Knipoog

dat hoorde ik met levo lessen (daar hebben we het nu over) dat met kinderen is dus om je zelf te vereeuwigen en iets van jou mee te geven zodat ze aan je blijven denken ook als je er niet meer bent....

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 22:33

De eeuwige discussie over altruisme, sjah psychologen zijn er nog niet uit. Dus dat stukje laat de contra altruisme gewoon zien in beeld van evolutietheorie. Wie juist is geen idee Lachen

Er is bij veel dieren altruisme te zien, mensen minder denk ik

Welshcobfan schreef:
Maar door nooit egoistisch te zijn kom je ook nergens vrees ik...

en ik ben ook opgevoed met het idee dat je ook voor een ander moet zorgen en dat doe ik ook, maar ik doe dat ook zeker met het idee dat je het ook terug krijgt als ik het nodig heb en het voelt ook goed.

Er zijn genoeg voorbeelden van altruisme in de oertijd, zo zijn er bij de homo habilis skelleten gevonden van personen die een oude breuken hadden en zeker niet konden lopen maar toch een oud skelet hebben.
Dat kan alleen als je iemand helpt, en in die tijd verlaagde dat serieus je overlevingskansen.

Verder bij de oerolifanten (ben even naam kwijt) wanneer die overstaken en een groepsgenoot viel door het ijs, bleven ze er bij staan ook al betekende dat hun dood. Hoe ze dat weten geen idee Tong uitsteken
Het leven is niet zwart wit, de mens ook niet. De waarheid ligt vaak tussenin in een sandwish gecombineerd met opvoeding en referentiekader.
Laatst bijgewerkt door lesilla op 14-12-08 22:42, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 22:42

Ik heb het over de huidige maatschappij waar het eigenlijk niet meer zo vanzelfsprekend is dat anderen voor je opkomen en zorgen als je het zelf niet doet of regelt.
Onze maatschappij is vrij individueel in tegenstelling tot vroeger (of meer aziatische landen).
Dus met een dosis gezond egoisme is het vrij lastig om te overleven of zelfs gelukkig te zijn denk ik...
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 14-12-08 22:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 22:42

laugrease schreef:
Ja daar ben ik het mee eens. Ik vind het begrip dat in de beginpost uitgelegd wordt een andere betekennis hebben dan het begrip egoisme wat wij kennen, en dat jij inderdaad ook beschrijft.

Dat ligt natuurlijk een beetje aan de 'waarde' die wij hebben gegeven aan het woordt egoïstisch, is vaak een negatief beladen woord.

Vind de beginpost wel een beetje typisch uitgelegd, natuurlijk handel je als mens naar je eigen behoeften. Maar het helpen van anderen is sociaal gedrag, en dat is niet per direct egoïsme....

Ik heb meer de gedachte, van een sociale omgeving ontvang je ook, samenwerken is elkaar helpen. Iemand helpen is ook een soort voorwaarde om zelf geholpen te kunnen worden in een lastige situatie. En dan kom je weer terug bij sociaal gedrag, en dat heeft ook een functie voor je eigen 'leven'.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 22:44

Welshcobfan schreef:
Ik heb het over de huidige maatschappij waar het eigenlijk niet meer zo vanzelfsprekend is dat anderen voor je opkomen en zorgen als je het zelf niet doet of regelt.
Onze maatschappij is vrij individueel in tegenstelling tot vroeger (of meer aziatische landen).

Klopt wel ja, in de westerse cultuur is individualisme belanrijk... En er zitten ook nadelen aan, mensen zijn hier sneller eenzaam of komen niet goed mee in de maatschappij.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 22:45

Is dat niet gewoon een omschrijving van de hedonistische zienswijze?

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 22:46

Welshcobfan schreef:

Dat is waar, erg spijtig eigenlijk.

Verder een paar posts boven me: Het is spijtig dat je door één ervaring zo een beeld krijgt. Gewoon opnieuw risico's fietsen is ook niets slecht, na een paar keer pijnlijk vallen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 09:26

Ja eens. Dit zie je zelfs al bij kinderen terug. Eigenlijk daar zelfs nog het puurst. Hoe ouder je wordt hoe meer je dat kan verdoezelen.

Mijn vader zei altijd: Iedereen staat er alleen voor in het leven en iedereen gaat alleen dood. Je moet pakken wat je pakken kan in het leven, eet of je wordt gegeten, dood of je wordt gedood. En als jij het niet doet dan doet een ander het wel.