roze = homo(kleur) = stereotype/verkeerdbeeld?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje1990

roze = homo(kleur) = stereotype/verkeerdbeeld?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-08 21:19

Roze wordt vaak met homo's geassocieerd met roze. Maar is dat niet een beetje een stereotype beeld? én een verkeerd beeld? Ik ken genoeg hetero jongens/mannen die roze dragen maar óok homo's maar die dragen écht niet meer roze oid eerder minder. En dat 'roze is homo' stuit mij toch tegen m'n borst. Ook op bokt als een ruin(/hengst) in een roze setje loopt dat het een 'homopaard' is. Voel ik me toch altijd... lichtelijk aangesproken/beledigt ook al slaat het op de mannelijke homo's.

maar hoe zijn nu de meningen onder de bokkers daarover?

Liedje

Re: roze = homo(kleur) = stereotype/verkeerdbeeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 21:21

Er zijn tegenwoordig génoeg hetero mannen die zonder schaamte een roze blouse oid dragen. Dus volgens mij valt dat nog wel mee. Ja En het roze dekje op een hengst/ruin is gewoon een grapje. Knipoog Tenminste, zo heb ik het altijd gehoord. Ja

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 21:23

Narcisso heeft zo een mooie designpakken met roze elementen, en dat zijn veel heteromannen die het draagt.
Is gewoon weer een stereotype die mensen doorduwen zonder te denken.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 21:23

Ik ken ook genoeg jongens die het dragen, maarja, roze is nu eenmaal een meisjeskleur (denk aan roze als een meisje geboren wordt), vandaar denk ik...
Bij een paard stoor ik me er niet aan, heb zelf ook roze (nja niet echt roze-roze maar donker) voor m'n ruintje Tong uitsteken

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 21:30

Toevallig kwam het laatst ter sprake in een topic op een internationaal forum waarin ik actief ben met dames (30+) uit verschillende Europese landen. Dame 1 woont in Milaan, haar man draagt regelmatig pakken met roze overhemden, is heel normaal daar, net als hier in NL. Dame 2 woont in Glasgow en haar man kan het écht niet maken om een roze overhemd aan te trekken naar zijn werk, dat wordt 'daar' niet echt geaccepteerd en al helemaal niet van een getrouwde man. Die heeft dan vast iets te verbergen. Clown

In de jaren 70/80 zat ik op de basisschool. Op mijn school zaten heel wat Turkse kinderen. Veel Turkse jongens waren gek op roze en droegen dan ook regelmatig roze overhemden of t-shirts. Zeker in die tijd was roze voor jongetjes 'raar'. Roze kon wel, maar blijkbaar alleen voor Turkse jongetjes. Clown

Anyway... Héél vroeger droegen jongetjes roze en meisjes blauw: http://answers.google.com/answers/threadview?id=238733

[Edit] Mijn bruine ruin staat het gewoon niet. Dus ik kies blauw voor hem. Tong uitsteken

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 21:36

Erg toch dat mensen iets durven laten omdat andere mensen het dan niet weer kunnen laten om te vooroordelen.

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 21:37

Dikke onzin vind ik dat Lachen
Roze bij mannen kan ook wel als ze geen homo zijn.
En het paard waar ik roze peesjes om heb, is dan toevallig een merrie, maar ik doe het rustig op een ruin hoor! Haha!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 21:40

Ik vind roze voor mannen niet gek, ik kijk er iig niet van op.
Maar mijn paard krijgt toch echt geen roze dekje, omdat hij een 'jongen' is. Ik ben dol op roze (heb zelfs een roze auto)

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 21:42

Natuurlijk is het onzin dat roze dragen voor homo's is, maar ik vrees dat het een vooroordeel is dat erg diep zit ingebakken in onze samenleving en dat krijg je er maar moeilijk uit.
Roze ziet men toch als typische meisjeskleur en mannen die roze dragen als meisjesachtig --> Homo.
Persoonlijk vind ik het onzin en een vooroordeel dat nergens op gebaseerd is, maar zoals ik al zei: ik denk dat je dit er moeilijk uit krijgt omdat het zo'n vast denkpatroon is bij veel mensen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-08 21:44

Liedje schreef:
Er zijn tegenwoordig génoeg hetero mannen die zonder schaamte een roze blouse oid dragen. Dus volgens mij valt dat nog wel mee. Ja En het roze dekje op een hengst/ruin is gewoon een grapje. Knipoog Tenminste, zo heb ik het altijd gehoord. Ja

roze op een ruin/hengst een grapje? ik heb mijn ruin ook wel eens een roze dekje op maar niet als grap (dat komt eigenlijk omdat ik de verkeerde maat voor m'n merriehaflinger heb gekocht). maar ik vind het persoonlijk niet zo grappig dat ze dan zeggen dat ze (door dat roze dekje) een 'homopaard' hebben.

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 21:45

Roze is de nieuwe mannen kleur tegenwoordig.

Ik heb zelfs mijn vriend (lompe boer haha) in een roze blouse gekregen.
Ik denk dat het vooroordeel er wel een beetje uitgaat. Omdat er veel mannen tegenwoordig wel in iets roze lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 21:48

Stereotypen en vooroordelen houd je toch. Ik associeer alleen regenboogkleuren met homoseksualiteit (en ook alleen in een bepaalde context), roze bij een man niet echt. In onze cultuur/maatschappij is het volgens mij niet zo uitzonderlijk meer om roze te dragen als man (welke geaardheid ook) zijnde.

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 21:49

Maartje1990 schreef:
Liedje schreef:

roze op een ruin/hengst een grapje? ik heb mijn ruin ook wel eens een roze dekje op maar niet als grap (dat komt eigenlijk omdat ik de verkeerde maat voor m'n merriehaflinger heb gekocht). maar ik vind het persoonlijk niet zo grappig dat ze dan zeggen dat ze (door dat roze dekje) een 'homopaard' hebben.

Volgens mij voel je je echt een beetje te snel aangevallen.
'Vroeger' was in Nederlands idd roze -> homo maar nu is roze 'in' en is het hardstikke normaal.
Bij paarden word het meestal idd als ze over homopaard dat 'homopaard' als grapje bedoeld omdat dat beest nou eenmaal niet kiezen wat voor kleur dekje hij opdoet Clown

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 08:31

Ik denk bij een jongen met een roze T-shirt niet direct 'homo' .
Maar op de een of andere manier vind ik het not-done. Bloos
Meisjes die compleet in zuurstokroze outfit gaan vind ik al vreselijk,en roze bij een jongen vind ik gewoon nog erger.
Maar dat ligt dan eerder bij mijn afkeer van roze,en niet om degene die het draagt.
(hoewel een roze overhemd onder een mooi pak niet misstaat... ik heb het echt over een roze trui,afgemaakt met een roze pet..)

Vrouwen in blauw zijn toch ook heel gewoon?

Liedje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 08:39

Maartje1990 schreef:

Ik bedoel dat het een grapje is dat ze dan zeggen dat het een homopaard is. Lachen Het staat er idd een beetje vaag. Clown
Waarom vind je dat niet leuk dan? Wat maakt het uit dat ze het zeggen? Paard wordt er niet minder om en de homo's ook niet. Lachen

RedPassion schreef:
Stereotypen en vooroordelen houd je toch. Ik associeer alleen regenboogkleuren met homoseksualiteit (en ook alleen in een bepaalde context), roze bij een man niet echt. In onze cultuur/maatschappij is het volgens mij niet zo uitzonderlijk meer om roze te dragen als man (welke geaardheid ook) zijnde.

OK dan!

Inn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 08:40

He in het Antwerpse heb ik vroeger altijd geweten dat roze voor de jongetjes was en blauw voor de meisjes baby's. Nu dragen Baby's wel alle kleurtjes.

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 14:19

Inn schreef:
He in het Antwerpse heb ik vroeger altijd geweten dat roze voor de jongetjes was en blauw voor de meisjes baby's. Nu dragen Baby's wel alle kleurtjes.

Juist andersom? Dat is grappig!
Ik vind het ook wel wat overdreven om roze met een homo te associëren. Maar het is er gewoon zo ingebakken. Al krijg ik het idee dat het nu wel steeds minder wordt.

Toen mijn vriend een roze vest had gekocht en aan zijn ouders en broer liet zien kwamen ook meteen de woorden als 'homo' etc. Terwijl het maar een kleur is... Echter draagt zijn broer het nu ook en is het geaccepteerd.

Roze doet mij in ieder geval niet aan homo's denken!

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 14:24

Liedje schreef:

Vroeger gilde ik altijd nooit roze op mijn ruin! Maar eigelijk is het gewoon een kleur zoals een andere. Dan zou je ook geen lichtblauw mogen gebruiken bij een merrie...
Nu zou ik wel een roze dekje kopen als ik er een vind naar mijn zin.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 14:36

vind roze echt heel erg mooi bij mannen en ga er dan ook niet vanuit dat elke man homo is die roze draagt Lachen

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 14:41

enkle jaren geleden wou degemidelde heteroman nog niet dood worden gevonden in roze. NU is het mode en doet niet iedereen meer zo dramatisch meer. Roze is een meisjes kleur (zoals al eerder gezegd in het topic) en mannen zijn nogal waakzaam op hun mannelijkheid. Hence, drama.

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 16:41

Vind het niet zo heel gek dat roze met homo's geassocieerd word.

Roze = een vrouwelijke kleur. Homo's zijn (vaak) wat vrouwelijker Lachen. Prima toch? Ik zie het probleem niet zo.

Ryanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 16:46

Ik vind het vaak ook een raar iets,
Mijn vader bijvoorbeeld wou geen over hemd hebben die mijn zus voor hem gekocht had omdat er 1 roze streepje in zag. maar 1 ,, nu draag hij hem toch omdat er andere mannen ook wel roze dragen ik vind het juist mooit als jongens roze aan hebben. dat is teminste een vorm van lef hebben als iedereen roze associeren met homo.. en er is trouwens helemaaaaal niks mis met homo's dus waarom niet,

Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 16:53

Heey! Het was idd vroeger wel meer zo. Als een man roze aan had; dan was het vast een homo. Nu is dat niet meer zo. En ik moet zeggen dat ik een jongen met een roze shirt aan best sexy vind Bloos
Dat van een ruintje of hengst in het roze en dan homo paard genoemd worden; dat is gewoon als grapje gezegt, omdat roze eerder wel meestal met home geassocieerd werd. En je paard kan niet kiezen wat hij op krijgt. Ik zie daar de ernst niet zo van in. Knipoog

Cavaliere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 19:55

een paar jaar terug hoorde je heel vaak roze= homo
tegenwoordig zie ik heel veel hetero mannen met roze, en hoor ik dat eigenlijk ook nooit meer..

dat kan ook komen omdat ik nu niet meer op de middelbare school zit misschien?

[edit] eigenlijk vind ik roze best sexy hoor bij jongens Bloos

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 20:16

heelveel jongens bij ons op school dragen nu rozetinten.
Tja, ik stond de eerste keer ook te kijken, maar ik ben er nu wel aangewend Lachen