Kerstkoken op 1 been

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Katja

Kerstkoken op 1 been

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-08 19:35

Ik tegenstelling tot wat ik gehoopt had ziet het er een beetje uit dat ik met krukken in de keuken sta met de Kerst.
Normaal sta ik al twee dagen van tevoren te koken en de familie verwacht daarom ook wel een lekker diner.

Wie heeft de gouden tip voor lekker Kersteten waarbij ik niet uren achter elkaar hoef te staan? Het is voor 7 personen dus ik zat zelf aan een groot stuk vlees uit de oven te denken. (lamsbout?)

ikenindi

Re: Kerstkoken op 1 been

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 19:36

bureaurolstoel en dus gewoon lkkr gaan zitten tijdens t koken? of zo`n stakruk of hoe je het noemt zien te lenen bij thuiszorg ofzo?

succes iig, maar komt vast goed

beterschap ook Knipoog

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 19:51

Veel ovenrecepten en vlees wat lang moet stoven!
Ovenrecepten kan je denken aan aardappelkrieltjes met rozemarijn en olijfolie, hartige taarten. Dingen die je aan de keukentafel kan voorbereiden en waar je als het eenmaal aan het bakken is verder geen werk van hebt!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-08 20:11

Stoel oid is lastig omdat we een extra hoog aanrecht hebben en dat gewoon voor geen meter zit.
Snijden op ooghoogte is geen succes.

Aardappelen uit de oven is idd wel een goed idee, hartige taart vind ik niet echt feestelijk genoeg voor de kerst.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 20:13

dan een stakruk. die zijn wel hoog en ben je bijna net zo groot als je staat. afwisselen met staan...

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-08 20:17

Ik ga dat eens uitzoeken dat zou ideaal zijn.
Hoop heel hard tegen die tijd zonder krukken door de keuken te schuifelen maar dat hoop ik inmiddels al 2 maanden en kerst komt toch vrij snel.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 20:21

Alle voorbereidingen doen aan je eettafel terwijl je op een stoel zit. En dan het koken doen met een burosteol op de hoogste stand of een strijkkruk ergens vandaan halen. Deze zijn bedoelt om half staand/zittend te strijken.

Kun je deze niet lenen dan zou je misschien iets kunnen verzinnen om je kookplaten, oven lager neer te zetten. of iemand regelen die het koken voor je doet zo dat je het alleen hoeft op te warmen nog en dan kunnen gasten het uit de oven halen.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-08 20:24

Ik vind het koken juist erg leuk om te doen dus wil het graag doen. Zo'n strijkkruk is ook wel een goed idee die kan ik voor het lesgeven ook goed gebruiken voorlopig. Daar ga ik morgen eens achteraan.

Oven lager neerzetten wordt lastig met een inbouw. ;)

Suzann3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 20:25

ehrm...... ik weet niet of je dit iets vind, maar mischien toch aardappel bootjes uit de oven met een ( ik weet niet of je dit in nederland hebt) een soort lams rollade. Dit is traditioneel kerst eten in Noorwegen en het staat voor uren in de oven. Ik moet toe geven dat het Noorse kerst eten niet veel soups is( denk aan Zuurkool, rode kool, gerookte en rottende vis) maar dit is erg lekker!

Brammetje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 20:27

Een bar kruk? Clown mn oma heeft ook zo'n ding en die is ook al een dagje ouder maar die zit altijd op dat ding te koken Haha!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 20:36

Katja schreef:
Ik vind het koken juist erg leuk om te doen dus wil het graag doen. Zo'n strijkkruk is ook wel een goed idee die kan ik voor het lesgeven ook goed gebruiken voorlopig. Daar ga ik morgen eens achteraan.

Oven lager neerzetten wordt lastig met een inbouw. Knipoog

Wat ik daarmee bedoelde is dat als je aanrecht een probleem geeft je misschien een losse magnetron/oven kunt lenen die je lager neerzet en daar je eten in gaart. En wat betreft het koken op fornuis misschien dat je iemand kent die een losse kookplaat heeft of een buitenkeuken die je in huis neerzet. Die zijn vaak lager dan een normale aanrecht.

Wij hebben juist een verlaagd aanrecht zodat zittend koken altijd kan. En de mogelijkheid van losse aparaten.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-08 20:38

Op zich heb ik een kleine keuken en kan redelijk goed met 1 huppel iets in de oven zetten. En ik heb een vent die ook nog wel iets heen en weer kan schuiven als het nodig is. Het is alleen geen keukenprins.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 20:42

O dan ben je met een strijkkruk en aan tafel op een stoel alles snijdend al een heel eind. Clown Mooie gelegenheid om een keukenprins van je mannetje te maken. Hoe hoog is jullie aanrecht?

Suzann3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 21:01

Ik raad ook een bureau stoel aan. Dan kun je, als je een beetje voorzichtig bent, door de keuken rollen om dingen te pakken.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-08 21:30

Ons aanrecht is 15cm hoger dan normaal dus dat is geloof ik 1.05m.

Wat zijn die aardappelbootjes Oslo_girl die klinken wel erg leuk.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 21:35

Zou het niet leuk zijn om eens voor iets heel traditioneels te gaan, bijv. een gevulde kalkoen ofzo? Lachen
Dat kun je grotendeels in de oven afwerken en de oven doet het werk voor je Knipoog

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-08 21:37

Kalkoen heb ik ook aan zitten denken maar.....
Ik heb twee ovens eentje in de keuken en eentje in de schuur. Ik ben bang, of eigenlijk weet ik zeker, dat die in de keuken te klein is voor een kalkoen en dan zou ik dus regelmatig naar de schuur heen en terug moeten wat misschien niet ideaal is.
Zo'n ding moet je regelmatig bedruipen lijkt me.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 21:39

Heb je al een voorgerecht?
Heb zondag als uitprobeersel spinazie soep gemaakt, klonk in eerste instantie niet bijzonder lekker, maar was dit wel en toch ook wel speciaal vond ik zelf.
Alle voorbereindingen van snijden van groenten ed kunnen zittend, alleen af en toe roeren en het zeven is mss wat lastiger...

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 21:40

Ai, dat wordt dan inderdaad lastig. Kalkoen droogt nogal snel uit en je moet het idd. regelmatig met vet bedruipen.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 21:41

Je kan ook zo'n speciale plastic zak stoppen voor kip in de grill, geen idee hoe zo'n zak heet, maar je kan je (hele) kip kruiden zoals je wil, en dan doe je de kip met wat boter in de zak in een grillbak en dan droogt je kip niet uit en hoef je hem alleen halverwege de grilltijd een keer om te draaien...

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-08 21:42

Ik overweeg om als voorgerecht een aantal kleine wildgerechtjes op een bord te doen. Kan ik bij de Sligro wel zo inslaan dat het weinig werk is om het op een bord te leggen.

Daar was is al bang voor Oscar daarom zat ik zelf aan een lamsbout te denken maar daar heb ik 0 ervaring mee.

Die zakken hebben ze volgens mij niet in kalkoenformaat. Heb gisteren nog wel even gekeken maar niets gevonden.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 21:43

Maar die zijn wellicht wel groot genoeg voor kalkoenbouten??

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 21:46

Braadzakken in kalkoekformaat heb ik ook nog nooit gezien.
Lamsbout is wel heel lekker hoor Ja
Of anders misschien een mooi groot stuk rosbief, kalkoenfilet of zalm?

Nog effe wat anders: zouden er misschien wel 2 kleinere kalkoentjes (van een kilo of 2 a 3) in je keukenoven passen? Bij de Makro hebben ze ook altijd wat kleinere kalkoenen Knipoog

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-08 21:48

Keukenoven is maatje magnetron daar krijg ik er volgens mij nooit twee in. :=

Mooi stuk rosbief of een reerug oid is ook een optie.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 21:54

Ik lees eigenlijk nu pas wat je met de voorgerechten gaat doen. Daar zou een mooi stuk reerug of hertenbiefstukjes wel goed bij passen Ja
Ik heb trouwens vorige week zelf een stoofpot van ree gemaakt en dat was ook heel lekker. Mooie stukjes ree genomen en daarbij een saus van bospaddestoelen en wildfond/wijn en dat laten pruttelen. Stoofpeertjes en rosti of aardappelpuree erbij en je bent ook al een heel eind Lachen