Studie fysiotherapie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Yesterday

Studie fysiotherapie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-08 21:00

Hallo allemaal!

Ik zit op dit moment in 3HAVO. Dit jaar moet ik mijn profiel kiezen.
Na havo wil ik graag fysiotherapie gaan studeren. Maar welke vakken heb je absoluut nodig?
Ik heb dus wel gehoord van mensen: alle profielen kunnen maar dan moet je er wel biologie bij hebben.
Van andere mensen hoor ik dat natuurkunde ook erg makkelijk is.

Wat zijn jullie ervaringen met deze studie? wat zijn toch echt belangrijke vakken die je het beste kunt kiezen als je een ruime keus hebt?

Groetjes Carlien

_Pansy_

Re: Studie fysiotherapie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 21:04

Ik zit net in het 1e jaar, dus weet er nog niet zoveel van.
Maar ik merk wel dat ik profijt heb van het Natuur&Gezondheid profiel, en ook biologie. Maar ik weet niet of het heel veel uit maakt.
Een klein stukje basiskennis is het, wat je krijgt op de middelbare. Wel handig.

Yesterday

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-08 21:05

Okee, en is natuurkunde ook handig denk je?

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 21:08

Ja, dat zat bij mij in het profiel..
ik heb van natuurkunde nog niet heel veel gemerkt.. wel een beetje hoor.
Maarja, ik doe de opleiding ook nog maar 13 weken ofzo Haha!
Scheikunde komt ook wel terug, op dit moment heb ik dat iets meer gehad dan natuurkunde dacht ik.

Yesterday

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-08 21:15

Engels, nederlands, gym, levensbeschouwlijke vorming, en nog een vak dacht ik. Heeft iedereen op onze school welk profiel dan ook Knipoog
ik heb als in N&G kies standaard:
Wiskunde a of b.
Scheikunde
Biologie
keuzevak, 1 mag ik er kiezen
Natuurkunde OF Aardrijkskunde
en dan mag ik nog weer 1 vak kiezen:
economie
informatica
spaans
frans
duits
geschiedenis
kunstvakken
en dan nog een paar.

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 21:22

Als ik jou was, zou ik het profiel kiezen wat je het leukste lijkt. Mij leek C&M (Toch?) echt niks aan.
Maar als je echt niet kan kiezen, zou ik voor N&G gaan, met natuurkunde. Heb je toch je voordeel mee. (Met scheikunde, natuurkunde en biologie)
Maarja, eerst nog maar even meer bokkers horen Haha! Gewoon heel veel mensen vragen idd, dan kan je uiteindelijk zelf je keus maken.

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 21:24

Ik weet niet hoe het zit met de profielen, destijds konden we vakken kiezen, maar heb wel enig idee welke vakken handig zouden zijn.
Biologie is echt belangrijk inderdaad. In het begin van mijn studie was iemand die dit niet had gehad, zij merkte gelijk haar grote achterstand.
Ik denk dat je met natuurkunde voordeel hebt met betrekking tot de biomechanica.
Zelf denk ik dat bijvoorbeeld economie ook niet slecht zou zijn (misschien in het algemeen voor iedereen).

Yesterday

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-08 21:25

haha ja idd! Haha!
bedankt Haha!!

Yesterday

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-08 21:25

Okee bedankt Haha!

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 21:29

ik ben ook nog van de 'oude stempel' en heb dus alleen vakken hoeven kiezen en geen profielen.
Ik had iig biologie in mijn pakket zitten. Natuurkunde is in principe wel handig. Maar ik had daar dus echt helemaal geen kaas van gegeten. Het stoorde mij niet in mijn leren dat ik het niet had. De docenten legden de stof wel weer goed uit. Dus dat scheelt.

AMarijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 21:35

Ik zit ook net in het eerste jaar Fysiotherapie, Ik merk wel dat ik profijt heb dat ik NG heb gedaan. Ik had nog de oude vorm dus had zo ie zo Bio, Scheikunde en Natuurkunde. In mijn klas zitten veel die Geen Biologie, scheikunde en natuurkunde hebben gehad, en die vinden sommige college's toch moeilijk. Maar je moet kiezen wat je leuk lijkt en waar je goed in bent. Want er zijn best veel studenten fysiotherapie die geen Ng hebben gedaan. Ga voor je eigen keuze. Succes met kiezen

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 00:18

Er is inderdaad geen 'vakkeneis' voor fysiotherapie.
Ik heb zelf vwo gedaan met onder andere biologie 1,2, natuurkunde 1 en scheikunde 1.
Ik doe hier mijn voordeel mee, vooral met biologie. Het eerste blok kwam er voor mij bijna geen nieuwe informatie. Er zitten in mijn klas ook veel studenten die geen biologie hebben gehad als eindexamenvak. Ook zij kunnen alles halen, maar het kost wel wat meer moeite.
Ik denk zelf dat het best pittig is wanneer je geen biologie hebt gehad, maar dat het wel te doen is. Lachen

Overigens is het wel belangrijk dat je goed bedenkt dat je voor meerdere opleidingen wél een vakkeneis hebt, en met je keuze eventueel andere opleidingen kunt uitsluiten (in principe). Wie weet wordt je keuze toch geen fysio of wordt je uitgeloot, dus denk er sowieso goed over na. Succes!

Als je nog vragen hebt, bijvoorbeeld over de opleiding (ik studeer in Leiden) dan hoor ik het wel. Wel graag via pb, omdat ik bang ben dat ik dit topic misschien uit het oog verlies.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 11:01

Ik heb nog het meest profijt van Latijn, voor het eerst in m'n leven... erg makkelijk bij het leren van botten en spiertjes.

Biologie is een echte aanrader, het geeft je een goede basis en de meer scheikundige kant vd biologie is erg makkelijk als basis voor vakken als fysiologie. Ik zou zelf eerder voor de combinatie biologie + scheikunde gaan dan voor natuurkunde, als je moet kiezen.

Houd, zoals hierboven ook al is gezegd, wel de vakkeneis voor je eventuele andere opties open.

__Nienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 11:13

Ik zit momenteel in het tweede jaar. Als profiel had ik C&M, met biologie en latijn. Vooral latijn vind ik erg handig dat ik dat gehad heb.

Je kan met alle profielen terecht, maar ik denk wel dat het belangrijk is dat je ook naar andere opleidingen gaat kijken. Stel dat je je nu helemaal op fysio richt, ook qua vakken, en je wordt uitgeloot of je wilt het zelf niet meer, dan kan het zijn dat je op een andere opleiding die je ook leuk vindt niet terecht kan omdat je niet de goede vakken hebt.
Precies wat TurdusMerula zegt: denk er goed over na!

Succes!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 13:57

Ik heb nooit iets van natuur en scheikunde gehad, en heb het ook nooit gemist Clown Latijn overigens ook niet.
Bio is wel handig, maar alleen in het eerste jaar, want de jaren erna ga je er toch dieper op in Knipoog

Germatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 14:39

Ik heb het profiel natuur en gezondheid gedaan, dus ook bio en natuurkunde. Vond het allebei handig om te hebben, vooral biologie! Ik vond biologie ook niet zo moeilijk en een leuk vak, dus dat scheelt dan als je het moet leren!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 14:43

Wat zijn er eigenlijk veel fysio's op bokt Haha!

K1MmEl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 14:46

ik zit in 3e jaar van fysio in breda, avans..
Je hebt veel aan:
-biologie
-natuurkunde
-latijn (beetje, omdat antomie in latijn is, maar de woorden die je leert op middelbare komen niet terug in anatomische namen)
-engels, omdat veel boeken, artikelen en sommige minoren in het engels zijn.

Ik heb natuur en gezondheid gedaan met economie..
natuurkunde en biologie komen veel terug.. erg fijn dus!!
succes met je keuze!

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 17:13

K1MmEl schreef:
-latijn (beetje, omdat antomie in latijn is, maar de woorden die je leert op middelbare komen niet terug in anatomische namen)

Grappig dat je dat zo zegt, ik kan door mijn kennis vh Latijn namelijk veel makkelijker beredeneren binnen de anatomie. Mijn klasgenoten die het vak nooit gehad hebben moeten daar veel harder op "stampen". En ik heb er niet eens eindexamen in gedaan (maar het is er wel keihard ingeslagen allemaal, en dit is voor het eerst -ik ben nu 27- dat ik er profijt van heb Tong uitsteken )

K1MmEl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 18:51

Equimotion schreef:
K1MmEl schreef:

Grappig dat je dat zo zegt, ik kan door mijn kennis vh Latijn namelijk veel makkelijker beredeneren binnen de anatomie. Mijn klasgenoten die het vak nooit gehad hebben moeten daar veel harder op "stampen". En ik heb er niet eens eindexamen in gedaan (maar het is er wel keihard ingeslagen allemaal, en dit is voor het eerst -ik ben nu 27- dat ik er profijt van heb Tong uitsteken )

haha, nja ik heb zelf geen latijn gehad, dus praat niet uit eigen ervaring, maar klasgenoten die het wel gehad hebben, hebben volgens hen er niet echt profijt van eigenlijk..
ik merk ook dat ze niet beter de anatomie kennen ofzo..

Yesterday

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-08 11:05

Heel erg bedankt allemaal! Haha!
als ik dit zo lees denk ik dat ik toch natuurkunde erbij in ga doen.

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 18:13

Hallo,
ik doe nu VMBO GT 4, en wil later fysiotherapie worden. ik zou eerst graag naar het MBO willen gaan om vervolgens door te stromen naar HBO. omdat ik gehoord heb dat de stap van vmbo-havo-hbo minder fijn is als vmbo-mbo-hbo.
-maar welke richting kan ik dan het beste op bij het MBO?
-is het een moeilijke/leuke opleiding?
en als je evt. nog wat te vertellen hebt, hoor ik het graag Bloos
alvast bedankt.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 18:30

Marian, als jij specifieke vragen hebt over de opleiding wil ik ze best beantwoorden. Iets vertellen gaat wat lastig, ik weet niet wat je graag wil horen, waarover...
Verder zou ik even met je decaan gaan praten, die weet dit soort dingen als het goed is beter dan ik. Lachen

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 18:42

Oke, toch bedankt.
met een decaan praten ga ik zeker doen, ik wil naar mijn VMBO naar het MBO, maar de toelating naar de HBO fysio is een loting. welke richting kan ik dan het beste pakken op het MBO? en hoe gaat de loting precies?
ik dacht dat er een HBO opleiding naar fyisotherapie zat in DenBosch, klopt dat?

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 18:49