70/80+ weggebruikers..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammiej

70/80+ weggebruikers..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-08 13:43

Pfff... vandaag zouden mijn moeder, zus en ik gaan winkelen.

Wij zijn eerst naar paardlief geweest en gingen daarna de stad in, mijn zus zou daarna komen.
We kregen haar alleen nog niet te pakken, dus die zal vast nog wel op 1 oor liggen...

Eenmaal in de stad belde ze op dat ze inderdaad nog op 1 oor lag. Even dochen, aankleden eten en ze zou eraan komen.
Sta ik af te rekenen.. word mijn mams gebeld dat ze een aanrijding heeft gehad. Helemaal geschrokken aan de telefoon natuurlijk.

Met een oud stelletje waarbij meneer (bestuurder) welgeteld 92 jaar was!
Echt ongelovelijk.. zo'n oude bestuurder.

Overigens had niemand letsel of iets opgelopen.

Je ziet ze wel vaker, oude bestuurders die maandelijks wel eens een ongelukje veroorzaken. Enorm sloom rijden en dan opeens 'wakker' schrikken, onverwachte dingen overwegen.
Zo'n iemand zou toch geen rijbewijs meer in het bezit mogen hebben? Word gewoon gevaarlijk!
Laatst bijgewerkt door Sammiej op 12-12-08 13:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Elma_

Re: 70/80+ weggebruikers..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 13:45

je had het iets subtieler kunnen brengen maar ik begrijp wel wat je bedoelt..
Op de snelweg 70 gaan rijden, van de ene helft naar de andere slingeren,
soms lijkt het idd net of ze denken dat de hele wereld wel aan de kant gaat.. Geloof wel dat er al zoiets bestaat als op 60 + Opnieuw rij-examen doen? of is dat weer niet doorgezet..
Anyways, Ik vind de jochies van nu niet al te beter rijden, Ik kan me voorstellen dat je geschrokken bent! Hoe gaat t met je zus?

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 13:49

tja en wat dacht je van die 18 jarige die denken dat ze heel de wereld aan kunnen. Net zo schuldig

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 13:50

Nou ik had zostraks nog een opa aan de kont te plakken van mijn peugeotje. Hij in een grote Mercedes. Toen hij mij voorbij ging met 150 km/h kwam ook nog de middelvinger omhoog omdat ik niet snel genoeg aan de kant ging. Scheve mond
Dus die garde heb je ook nog.

Maar aan de andere kant heb ik ook nog wel respect voor de ouderen in het verkeer. Ze doen het toch.. En ja ook hun moeten van A naar B kunnen. Al kunnen ze zich soms wel aan de snelheid houden en geen 80 gaan rijden. (al kan ik mij voorstellen dat ze nog best bang zijn op de weg, ben ik zelfs nog wel eens).

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 13:52

euh 80 mag je rijden he op rijksweg, dus daar kan je niks over zeggen.

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 13:53

Esmeralda schreef:

Ik heb het dan ook over de snelweg. Knipoog

Zonnebloem

Esmeralda schreef:
tja en wat dacht je van die 18 jarige die denken dat ze heel de wereld aan kunnen. Net zo schuldig

Of nog schuldiger.
Maar je hebt gelijk TS, die oude mensen kunnen levensgevaarlijk zijn op de weg, denken echt dat de wereld van hun is.
Er heeft een keer een verhaal op bokt gestaan van iemand die ook een aanrijding had met een ouder persoon terwijl de bokker voorrang had. Schijnt dat die oudere man iets zei in de trant van " ik ben oud dus je gaat maar aan de kant" maar kon het zo snel niet meer vinden.

Anne_0

Volgens mij is in de meeste geval een medische keuring genoeg om het rijbewijs te verlengen, mijn opa is 91 en rijdt nog auto (en dan niet alleen een rondje om de kerk...) Ik vind het onverantwoord, die mensen (iig de meeste) hebben een reactievermogen van 0 en kunnen niet mee met het drukke verkeer van tegenwoordig...

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 13:55

Mayflower_ schreef:
Esmeralda schreef:

Ik heb het dan ook over de snelweg. Knipoog

is dat niet hetzelfde???
rijksweg/snelweg

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 14:00

Esmeralda schreef:

Tja zo kan je allerlei groepen er wel bij gaan halen. Het gaat hier om ouderen in het verkeer en niet om jongeren.
Ik kan me er ook rot aan ergeren. In de tijd dat zij hun rijbewijs hebben gehaald kwam je 3 auto's tegen onderweg. Nu 300... Nogal een groot verschil waar genoeg ouderen niet mee om kunnen gaan en mede daardoor bang worden. Aarzelend en vooral te langzaam rijden. Begrijpelijk, maar niet minder gevaarlijk daardoor! Ook neemt je reactievermogen op die leeftijd af en het zicht vaak ook.
Ik heb genoeg van zulke mensen meegemaakt, laatst nog een oud stel met een caravan, die gingen stil staan op een klaverblad om in te voegen!!! Levensgevaarlijk...
Zo hadden wij een vrouw in de buurt die niet eens meer uitkeek, liep ook met een blindenstok wegens slecht zien... stak gewoon de weg over, reed over de stoep heen etc. Rijbewijs was al niet meer geldig omdat ze die niet verlengd kreeg... Toch de politie maar eens op af gestuurd!
Er is zeker een test voor ouderen in het verkeer (65+ geloof ik?), elke 3 jaar een ogentest... Van mij mogen ze vanaf 65 wel elke 2 jaar een rijvaardigheidstest afnemen! Of iig een ogentest + reactievermogen!

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 14:04

Aan de ene kant inderdaad soms levensgevaarlijk maar aan de andere kant zie ik bij mijn eigen opa hoe ontzettend belangrijk zijn rijbewijs voor hem is... hij vind het moeilijk dat hij afhankelijker word en hij door zijn rijbewijs nog goed voor zichzelf en zijn vrouw kan zorgen met naar het ziekenhuis rijden, oma naar de kapper brengen (die loopt heel moeilijk). Dus eigenlijk een heel dubbel iets...
Het hangt denk ik er ook maar net vanaf waar ze langs rijden, voor zover ik weet gaat mijn opa niet meer over de snelweg.

Maar zeker een moeilijk iets...

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 14:22

ik vind het dus totaal niet belangrijk hoe afhankelijk iemand van zn rijbewijs is. Ook niet waar hij/zij langs rijd. De vrouw die ik noemde reed alleen nog maar naar de plaatselijke super, maar wel in een tempo dat ik haar op de fiets inhaalde. Maakt me niet uit, het blijft gevaarlijk. Er zijn genoeg andere mogelijkheden. Kinderen/kleinkinderen/buren die kunnen helpen, goedkope taxi abonnementen etc.
Ik vind verkeersveiligheid belangrijker dan een oud mannetje dat een taxi moet pakken ipv zn eigen autotje.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 14:25

Ik vind de reactie is dit topic nogal overtrokken moet ik zeggen.
Heb zelf een opa van 82 die nog prima kan autorijden, waar je jonge garde een puntje aan kan zuigen!
Als we het over verkeersveiligheid gaan hebben zou ik liever zeggen: schaf al die fietsers af! Die zijn pas gevaarlijk! En denken dat ze nog alles mogen ook!

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 14:30

Liezel1 schreef:
Ik vind de reactie is dit topic nogal overtrokken moet ik zeggen.
Heb zelf een opa van 82 die nog prima kan autorijden, waar je jonge garde een puntje aan kan zuigen!
Als we het over verkeersveiligheid gaan hebben zou ik liever zeggen: schaf al die fietsers af! Die zijn pas gevaarlijk! En denken dat ze nog alles mogen ook!

Persoonlijk snap ik dit soort reacties juist minder goed. Zoals ik al eerder zei, de TS bracht de oudere weggebruiker onder de aandacht, met name de gevaarlijke daartussen met slecht reactievermogen. Natuurlijk zijn er genoeg oudere mensen die prima rijden, beter dan de gemiddelde beginnende bestuurder. Niet voor niks dat deze laatste groep een puntenrijbewijs heeft. Maar dat beginnende bestuurders, fietsers etc gevaarlijk zijn ontkent toch niemand? Maar dat er andere gevaarlijke groepen zijn, wil niet zeggen dat je niet mag praten over deze, potentieel gevaarlijke groep? Ik kom er genoeg tegen die ik liever zonder rijbewijs zie. In alle categorieen maar deze groep toch vrij veel.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 14:32

Liezel1 schreef:

Dan zouden er heel veel mensen het dupe zijn, en als ze dan gewoon ervoor zorgen dat er goede veilige fietspaden zijn, auto's hebben ook een aparte rijstrook.
Maar daar gaat het niet om,, overal heb je er mensen tussen zitten die gevaarlijke acties uithalen.

Zelf vind ik het ook heel vervelend als 'n oudere de weg op komt rijden en niet links of rechts kijkt maar gewoon met een slakkegang de weg op rijd, waar ik met mijn 80 km per uur ineens volop in de ankers moet en dan met me hart in me keel verder moet rijden en daardoor zelf slordig ga rijden. (en in het ergste geval daardoor wat veroorzaak)
Sommige zouden inderdaad hun rijbewijs in moeten leveren.

Blondie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 14:36

Van de weg af halen!!! levensgevaarlijk...
laat ze maar de bus pakken ofzo.
bovendien super irritant als je haast heb en ze gaan met 50 voor je rijden op een 80 weg Boos!

Denisevm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 14:38

Mijn oma begint ook langzaam aan slechter te rijden. Vorige keer op de rotonde toen ik bij haar in de auto zat bijna een 'ongelukje'. Ze zag niet dat er nog een auto aankwam, maar stond gelukkig nog op tijd stil (en de auto viel uit..), ik kneep hem wel even.

Niet iedere oudere bestuurder is zo natuurlijk, maar het komt wel vaker voor. Ze schatten zichzelf vaak hoger in qua rijgedrag.

Mijn opa bijvoorbeeld, is 80 jaar maar rijdt nog 120 op de snelweg. én hij heeft nog buitengewoon goed zicht. Hij leeft ook gezond door veel fietsen en lopen met de hond, dus zijn reactievermogen is ook nog goed. Hij rijdt nog keurig.

Ik vind wel dat oudere mensen jaarlijks of een keer in de 2 jaar gecontroleerd moeten worden dmv een rijlesje ofzo (of ben ik hier niet van op de hoogte en gebeurt dit al?). Veel ouderen hebben niet in de gaten dat hun rijgedrag zo verslechterd is.

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 14:43

Blondie_ schreef:
Van de weg af halen!!! levensgevaarlijk...
laat ze maar de bus pakken ofzo.
bovendien super irritant als je haast heb en ze gaan met 50 voor je rijden op een 80 weg Boos!

En als jij 80 bent gaan we ook zo over jou praten.... Sigaar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 14:43

Eigenlijk zou er gewoon voor álle weggebruikers een jaarlijkse test moeten komen, om de rijvaardigheid te checken.
Slaag je daar niet voor? Dan moet je op opfriscursus of moet je worden beoordeelt of je überhaubt nog in staat bent om je rijbewijs te kunnen houden.

Zoiets zou al een hoop onbekwame mensen van de weg af halen.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 14:49

Hypofocus schreef:
Eigenlijk zou er gewoon voor álle weggebruikers een jaarlijkse test moeten komen, om de rijvaardigheid te checken.
Slaag je daar niet voor? Dan moet je op opfriscursus of moet je worden beoordeelt of je überhaubt nog in staat bent om je rijbewijs te kunnen houden.

helemaal mee eens!! Op zn minst voor de risicogroepen!

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 14:50

gewoon voor iedereen een puntenrijbewijs
denk dat het direct een heel stuk rustiger word op de weg Duivel

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 15:03

Hypofocus schreef:

Jaarlijks is wat veel maar een nog groter probleem... WIE gaat dat betalen? Want dat kost haaaaaanden vol geld... Nagelbijten / Gniffelen
Opzich lijkt me dat een heel goed idee! Alleen tja, op de kosten zal het dan stuklopen vrees ik...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 15:06

Ik heb moeite met alle
- bejaarden, want die rijden langzaam en zien zo slecht
- jongeren tot 25 jaar, want die missen de ervaring en zijn zo roekeloos
- moeders met kinderen, dat zit daar maar in de achteruitkijkspiegel te kijken ipv op de weg
- carrieremannen, die hebben altijd belachelijk veel haast om naar hun werk, de klanten en 's avonds naar huis te komen
- huisvrouwen en -mannen, die parkeren gewoon maar overal en gaan ook nog uren in de winkel staan tateren.
- toeristen met caravans, levensgevaarlijk van die mensen die eens per jaar de aanhanger uit het stof trekken.
- mensen die niet weten waar ze moeten zijn, over onverwachte akties gesproken!
- vrouwen onder de pakweg 35, die zitten zich op te maken in het make up spiegeltje ipv op de weg te letten
- invaliden, met van de 45 km/h karretjes, moet ik nog uitwijden?
- mannen, dat machogedrag moeten ze maar thuis uitkuren ipv op de weg.
- ervaren automobilisten, die bellen, eten en drinken in de auto omdat ze denken dat hen toch niks overkomt
- ruiters, met van die sleurstallen erachter, gimme a break zeg, met 70 over de snelweg...
- vrachtwagenchauffeurs, altijd maar onverwacht inhalen voor een rij personenwagens die met 140 aan komen scheuren
- rijke mensen in dure auto's, hangen altijd op je bumper omdat je eigen Opeltje niet zo snel optrekt
- arme mensen, die oude barrels komen al helemaal niet opgetrokken!

en toen kwam ik tot de conclusie dat er niemand de weg meer op mocht Clown

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 15:19

Moet wel lachen om je lijstje Urielle. De moeders met kinderen is wel herkenbaar, toen mijn dochter kleiner was, zat ik ook veel achterom te kijken (red ik niet met de spiegel hoor, die gaat eroverheen).
Die jaarlijkse test, daar zie ik wel wat in. Of om de 2 jaar. En laat mensen dat lekker zelf betalen, als je mobiel wilt zijn, dan moet je daar iets voor over hebben. Daar kan dan een korting in de wegenbelasting tegenover staan ofzo.
Maar even weer on-topic: ouderen op de snelweg c.q. in het verkeer, soms zijn ze inderdaad erg gevaarlijk. Zie je een snelle auto op de snelweg, blijkt dat ze met 80 achter een vrachtwagen gaan hangen en moet je vol in de ankers. Levensgevaarlijk! Maar goed, zo zijn er inderdaad wel meer gevaren op de weg.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 15:21

Urielle, daar doelde ik dus ook op met mijn post. Als we zo moelijk gaan doen over de ouderen, dan weet ik nog wel een paar groepen die de wegen bevolken en waar ik kriebels van krijg.