Mag werk zonder overleg diensten omzetten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kaygee

Mag werk zonder overleg diensten omzetten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-08 13:13

Omdat dit mij erg dwars zit heb ik besloten om hier een topic over aan te maken. Ik ben er namelijk niet helemaal uit of het nou wel of niet mag.

Hier mijn verhaal:

Ik ben in dienst van een ziekenhuis als leerling verpleegkundige. Hier werk ik fulltime en ik ga eens in de zoveel tijd naar school. Nu heb ik weer een afdelingswissel en ik heb contact opgenomen met de teamleider daar over mijn rooster. Zodra ik mijn rooster krijg kan ik namelijk mijn afspraken gaan plannen. Nou stond er op mijn rooster dat ik 27 en 28 december een avonddienst heb. Ik was hier erg blij mee omdat ik dan de 26e kerst kan gaan vieren bij mijn ouders aan de andere kant van het land. En zondag zou ik een wedstrijd hebben met mijn pony die ik niet mag missen omdat ik dan niet meer meeding voor het clubkampioenschap. Ik heb dus al kunnen regelen dat ik die zondag vroeg start zodat ik die zondag op tijd aan mijn avonddienst kan beginnen.

Vervolgens kreeg ik vorige week een mail van de teamleider, waarin ze aangaf dat ze in verband met een verhuizing met minder avonddiensten werken dan normaal. Daarom heeft ze mijn diensten omgezet, zodat ik za/zo 27/28 december geen late dienst heb, maar een dagdienst van 7:30 - 16:00.

Ten eerste vind ik het al raar dat dit niet eerst met mij besproken wordt, ik heb namelijk aan de hand van het rooster wat zij mij al gegeven had mijn planning gemaakt. Ik heb dit dus ook aangegeven en gezegd dat het heel spijtig is maar dat ik al plannen heb die ik niet af kan zeggen. Ik ben bereid om samen tot een oplossing te komen..

Vervolgens krijg ik een mail waarin ze zegt dat ze er wel naar gekeken heeft, maar dat ze me geen avonddienst kan geven, waarvoor ze haar excuses aanbiedt.

Naar mijn idee is het belachelijk dat zonder overleg diensten omgewisseld worden. En ik vraag mij dus af of dit ook zomaar, zonder overleg, kan?

Wie kan mij dit vertellen? Ik word hier echt gewoon kwaad om, ik ben dan wel een leerling en ik geloof nooit dat ze dit bij een vaste medewerker zouden doen.

Heel erg bedankt
Laatst bijgewerkt door Prrrr op 12-12-08 20:52, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Prive-communicatie verwijderd

timokyana

Re: Mag werk zonder overleg diensten omzetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 13:17

of het officieel mag geen idee..
Maar bij ons gebeurt het ook (ook bij vaste medewerkers).
Ik werk ook in de gezondheidszorg en vaak word er vanuit gegaan dat je gewoon makkelijk even omwisseld Clown
Ik heb het gelukkig zelf nog niet mee gemaakt maar ik denk inderdaad dat ik het ook niet zou pikken.

Weet je al wat je verder gaat doen?
Kun je de persoon niet benaderen die boven jou afdelingshoofd staat?

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 13:18

Heel vreemd idd dat dit zomaar zonder overleg met jou gebeurd en er ook niet echt begrip wordt getoont naar jou toe... Of het mag zou ik niet weten, staat er iets over in je contract (neem aan dat je dat ook als leerling wel hebt)?
Ik neem verder aan dat er dan tenminste wel een bepaalde termijn staat om diensten te wisselen.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 13:18

Tenzij ze het nadrukkelijk in je contract hebben gezet mogen ze dit niet zonder overleg doen.

Maar gelijk hebben en er daadwerkelijk iets aan veranderen zijn in dit geval twee verschillende dingen. Het enige dat je eigenlijk kan doen is nogmaals laten weten dat je niet kan. Succes!

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-08 13:19

Ik blijf volhouden want ik heb plannen en ik kan dus gewoon niet. Als ik niets te doen had was het absoluut geen probleem geweest. Ik ben ook niet zo moeilijk maar waar ik tot nu toe gezeten heb deden ze het ALTIJD in overleg.

Mocht ik er niet uit komen met de teamleider dan ga ik inderdaad contact opnemen met de mensen van de opleiding.

Ik ga overigens even kijken of ik het ergens in de papieren kan vinden Lachen

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 13:20

Dit staat in het CAO ziekhuis 2008/2009

Artikel 6.7. Arbeids- en rusttijden
1. Voor zover in deze cao niet anders is bepaald, gelden de bepalingen van de Arbeidstijdenwet (Atw) en het Arbeidstijdenbesluit (Atb) (Bijlage C).
2. De werkgever deelt het arbeids- en rusttijdenpatroon ten minste 28 dagen van te voren aan de werknemer mee. Indien in verband met de aard van de arbeid het arbeids- en rusttijdenpatroon niet ten minste 28 dagen van te voren aan de werknemer meegedeeld kan worden, deelt de werkgever ten minste 28 dagen van te voren aan de werknemer mee op welke dag de wekelijkse rusttijd begint en op welke zondagen de werknemer geen arbeid hoeft te verrichten. Tevens maakt hij aan die werknemer ten minste vier dagen van te voren de tijdstippen bekend waarop hij arbeid moet verrichten.

Hier staat dus dat je de dagen min 28 dagen van tevoren moet weten en de tijden pas 4 dagen vantevoren.
Dus volgens de CAO mag dit dus. Of het netjes is is een andere zaak, maar hij staat wel in zijn recht.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 13:21

Een andere mogelijkheid is mischien om een dienst met een collega te ruilen, waarshijnlijk zal je leidinggevende dat ook voorstellen.

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-08 13:23

Wat dus het punt is is dat ik mijn rooster al gehad heb en dat dit zonder overleg veranderd wordt. En niet over het bekendmaken van de werktijden. In mijn ogen is dit weer anders namelijk. Want in dat stukje zie ik niets staan over het veranderen van diensten?

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 13:24

Jeetje wat een (herkenbare) rotsituatie.
Ik zou gewoon volhouden dat je niet kan en anders idd bij je school navragen of ze dit zomaar mogen doen.
Ik hoop voor je dat het snel word opgelost

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 13:28

Artikel 6.12. Verschoven diensten
1. De werkgever kan incidenteel en in bijzondere gevallen, als het dienstbelang dit noodzakelijk maakt, een wijziging aanbrengen in het reeds vastgestelde arbeids- en rusttijdenpatroon.
2. Van een verschoven dienst is sprake, indien een aantal aaneengesloten uren, waarop de werknemer volgens het arbeids- en rusttijdenpatroon arbeid zou moeten verrichten, wordt verschoven naar enig ander moment, waarop de werknemer volgens dit patroon vrij zou zijn.
3. Indien de werkgever een wijziging aanbrengt in een reeds vastgesteld arbeids- en rusttijdenpatroon en er binnen 24 uur nadat de werknemer hiervan op de hoogte is gesteld een verschuiving optreedt, ontvangt de werknemer naast het uurloon over de uren van die verschoven dienst uitsluitend een overwerktoeslagpercentage als bedoeld in artikel 9.4 lid 2.
4. Bij een wijziging in het arbeids- en rusttijdenpatroon ontvangt de werknemer schadeloosstelling voor reeds gedane uitgaven in verband met vrijetijdsbesteding.

Je zou evt wel schadeloosgesteld kunnen worden. Als je bv al betaald hebt voor een dagje weg en je annuleringskosten hebt. of in dit geval je startgeld.
Maar ik zou sowieso even uitleggen dat het een belangrijke wedstrijd is en of je niet zou kunnen ruilen en/of vrij nemen.

ps heb je zelf geen CAOboekje?

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-08 13:33

Ik heb net mijn mijn vader gesproken en die zegt dat hier niets over vaststaat maar dat het een principe kwestie is.

Ze hebben mijn dienst verandert omdat ze 's avonds te veel mensen hadden staan. Kennelijk hadden ze overdag wel genoeg mensen staan anders had ze me eerder een dagdienst moeten geven.

Het is dus niet echt een incidenteel of bijzonder geval, maar een geval van te veel personeel op te weinig patienten.

Maar goed, ik ga haar maar bellen, dat is denk ik het netst en op die manier ontstaat er geen miscommunicatie..

Bij mijn school navragen zou in dit geval geen zin hebben aangezien ik leerling ben van het ziekenhuis.

Bedankt voor alle reacties!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 13:36

Kaygee schreef:
Ik heb net mijn mijn vader gesproken en die zegt dat hier niets over vaststaat maar dat het een principe kwestie is.

Ze hebben mijn dienst verandert omdat ze 's avonds te veel mensen hadden staan. Kennelijk hadden ze overdag wel genoeg mensen staan anders had ze me eerder een dagdienst moeten geven.

Het is dus niet echt een incidenteel of bijzonder geval, maar een geval van te veel personeel op te weinig patienten.

Maar goed, ik ga haar maar bellen, dat is denk ik het netst en op die manier ontstaat er geen miscommunicatie..

Dus het dienstbelang maakt dit noodzakelijk.... regel 1.
Maar gewoon even bellen, mss maakt ze er helemaal geen probleem van, als ze weet waarom je niet kan.

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-08 13:39

Maar dat maakt niet het omzetten van de dienst... geef dan een avond vrij, want op de dag hebben ze dus ook voldoende mensen lopen.

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 13:39

Maaar jij bent een leerling dus hoor je boventallig gepland te staan en of je nu 's avonds of overdag bovenplannig staat maakt toch niet uit.
Met anderewoorden je kan in je uppie geen fte plaats opvullen

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 13:41

Ik zou idd ook even bellen, dat is meer persoonlijk en als je je situatie uitlegt moeten ze daar toch wel begrip voor hebben? Zeker als je mee wilt werken aan een redelijke oplossing moet hier gewoon uit te komen zijn Lachen

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 13:42

Erg vervelend, ik hoop voor je dat het opgelost kan worden.

Maar ik denk wel dat ze in hun recht staan, als ik de cao zo lees. Zij mogen het veranderen (inderdaad wat gezegd is, dienstbelang) en als ze het echt willen, ben ik bang dat jij je er naar zult moeten schikken.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 14:03

magriet schreef:
Maaar jij bent een leerling dus hoor je boventallig gepland te staan en of je nu 's avonds of overdag bovenplannig staat maakt toch niet uit.

officieel niet maar vaak worden ze toch wel meegerekend.

Ts: Succes! hopelijk komen jullie tot een oplossing Knipoog

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 14:05

timokyana schreef:
magriet schreef:

officieel niet maar vaak worden ze toch wel meegerekend.

Idd in de praktijk gaat het 9 vd 10 keer anders. Heb zelf als servicemedewerkster in een verpleeghuis gewerkt en regelmatig meegemaakt dat de verpleging startte om 7:15 met één verpleegkundige (of niveau 3) en één of twee leerlingen en dat op 24 patienten... Dat is dus geen werken, maar helaas gebeurt het wel.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 14:16

Slotje voor overleg.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 20:53

En na overleg, en het verwijderen van prive e-mail uit de openingspost, weer open.

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 01:04

magriet schreef:

Leerling en stagiaire is een verschil he Lachen
Leerlingen staan wel ingepland en krijgen ook een salaris en staan niet boventallig,
Stagiaires staan inderdaad boventallig en mag je niet tot het personeel rekenen hoeveel werk zij ook verrichten Lachen

Maar het mag Kay, jammer genoeg. Ze hebben er alle recht toe....

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 01:46

Ben eigenlijk wel benieuwd hoe dit opgelost wordt.

Ik weet wel dat als ik 10x tegen mijn baas zeg dat ik die dag niet kan werken, hij dus gewoon pech heeft. Dan maar een vrije dag opnemen of ziek melden.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 13:46

Dat er daadwerkelijk verschil zat tussen leerling en stagair was heb ik nooit geweten, weer wat geleerd vandaag. Jammer dat het niet altijd zo eenvoudig is MandyR, ik heb hetzelfde met mijn 0-uren contract, maar bij een vast contract, of in dit geval met een leerling is het toch een ander verhaal...

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-08 14:44

Bedankt voor het wijzigen van mijn post.

Maandag ga ik bellen. Persoonlijk vind ik het gewoon erg onbeschoft dat dat gewoon gebeurd. Dit betekend dus dat je dus nooit van je rooster uit kan gaan, dus nooit plannen kan maken, omdat dit toch zo ineens zonder overleg veranderd kan worden.

Zou toch wat zijn als dat andersom ook zo zou zijn. Dat ik een week vantevoren zeg: sorry mensen jullie hebben mij dan een dagdienst gegeven maar ik heb wel wat beters te doen.

@Mas: Zeker een verpleeghuis in Schiedam? Tong uitsteken Daar heb ik net externe stage gelopen en daar is het starten met weinig inderdaad geen uitzondering. Heb zelfs een dag gehad met 1 teamleidster en 3 leerlingen...

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 14:48

Ik vind het inderdaad niet netjes dat ze het zonder overleg hebben gedaan.
Echter vind ik het van jou ook niet echt netjes dat je niet wilt werken omdat je een wedstrijd hebt.
Een wedstrijd is er voor je plezier, je stage is er voor je toekomst.
Dat lijkt me altijd voor te gaan.