Hoe jezelf algemeen ontwikkelen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Hoe jezelf algemeen ontwikkelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 12:47

Ik heb een beetje een probleem, ik ben namelijk erg slecht algemeen ontwikkeld. Clown
O.a. wist ik niet wie prins Claus was, wat de Bijlmerramp was, etc. etc.
Nu vinden ze op stage dat ik me verder algemeen moet ontwikkelen, daar ben ik het zelf wel mee eens. Maar hoe doe je dat dan? Ik ga vanaf nu elke dag journaal kijken en de krant lezen, ik denk dat ik daar al een eind mee kom, dit heb ik namelijk ook nooit gedaan.
Weten jullie misschien nog meer dingen? En wat zijn dingen die je echt moet weten wil je algemeen ontwikkeld zijn?

Alvast bedankt Vork

Misschien handig om te weten dat ik 19 ben.

lesilla

Re: Hoe jezelf algemeen ontwikkelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 12:48

Boeken lezen, dingen opzoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 12:50

katiavl schreef:

Ik lees juist heel veel boeken, ook Engelse literatuur en Nederlandse. Dingen opzoeken, ja wat voor onderwerpen/ dingen zou ik op kunnen zoeken die met algemene ontwikkeling te maken hebben?

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 12:52

Petite schreef:
katiavl schreef:

Ik lees juist heel veel boeken, ook Engelse literatuur en Nederlandse. Dingen opzoeken, ja wat voor onderwerpen/ dingen zou ik op kunnen zoeken die met algemene ontwikkeling te maken hebben?

Geschiedenis van nederland, wereldgeschiedenis, hoe de politiek in elkaar zit eventueel koningshuis.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 12:53

Kranten en opinietijdschriften lezen doet het altijd goed OK dan!
Programma's als Andere tijden, Profiel, Hoge Bomen, andere documentaires helpen ook. En als je tijd hebt: Wikipedia, ergens beginnen, en dan gewoon doorlezen. Als je iets tegenkomt waarvan je denkt 'snap ik niet, weet ik niks van' meteen opzoeken.

Ik kwam een site tegen die de Nederlandse historische canon doorwerkt, misschien ook interessant voor je: http://entoen.nu/
Is wel voor kinderen, maar in elk geval lekker overzichtelijk.

Veel plezier met het groter maken van je wereld Lachen

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 12:55

Oei dat is wel heel extreem hoor dat je dat niet weet Nagelbijten / Gniffelen
Verder kun je het nieuws kijken, zelfs in Hart van Nederland komt Prins Claus weleens voorbij Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 12:56

Bedankt Prrrr hier heb ik zeker wat aan!! Ik zal die site een keer doorneuzen wanneer ik tijd heb. Die programma's ga ik ook eens even kijken wat dat is. Zelf dacht ik ook aan; de wereld draait door en dit was het nieuws.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 12:58

Boeken als 'het aanzien van... *jaartal*" helpen je ook een eindje op weg!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 12:58

Jeanine, ik heb mijn tv zo goed als nooit aanstaan. Hart van NL kijk ik dan ook niet, daarbij vind ik dat zo'n amateur programma dat wanneer ik erop kom ik snel zap.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 12:59

Petite schreef:
Jeanine, ik heb mijn tv zo goed als nooit aanstaan. Hart van NL kijk ik dan ook niet, daarbij vind ik dat zo'n amateur programma dat wanneer ik erop kom ik snel zap.

Haha ok, nou dan is de oplossing simpel; tv aan Knipoog

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 12:59

Misschien een beetje dom,,maar je kan iemand vragen die nog op de basisschool (ja zelfs daar) of middelbare school zit om geschiedenis boeken, (diverse leerjaren) daar staat over het algemeen best wel wat in, het is vrij basis maar brengt je wel op de hoogte van dingen die je behoort te weten Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 13:07

norski schreef:
Misschien een beetje dom,,maar je kan iemand vragen die nog op de basisschool (ja zelfs daar) of middelbare school zit om geschiedenis boeken, (diverse leerjaren) daar staat over het algemeen best wel wat in, het is vrij basis maar brengt je wel op de hoogte van dingen die je behoort te weten Knipoog

Dat is niet dom hoor Knipoog De stof van geschiedenis beheers ik ook niet, heeft me nooit geinteresseerd dus daar weet ik vrij weinig van af. Inderdaad maar een keer die boeken van de basisschool doorlezen of op internet rondstruinen.

Bedankt iedereen voor het meedenken!

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 13:23

Ik weet er ook niets van, boeiend hoor als je weet wie je koning is.
Ik ben blij met wat ik weet en als ik iets wil weten zal ik er zelf wel achter heen gaan Knipoog

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 13:28

Ik vind Wikipedia soms echt een leuke site, blijf maar doorklikken.
Dat vind ik wel een aanrader. Ja

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 13:30

je hebt ook een site, 'hetverledenvannederland', daar staat ook veel op. Google m maar even.
Ik sta er toch altijd versteld van (sorry hoor, niet persoonlijk bedoeld, maar oprechte verbazing) dat er mensen zijn die niet van het bestaan van bepaalde dingen/mensen/gebeurtenissen afweten. Ik ben zo naief te denken dat iedereen net zoveel (of weinig, t is maar hoe je het bekijkt) weet als ik.
Voor mijn werk word ik geacht een brede algemene ontwikkeling te hebben, volg dus journaals, actualiteiten, nieuws via het internet en dan kom je al een heel eind.
Mag ik vragen wat voor opleiding je volgt?
Ik denk dat het op den duur wel een gewoonte voor je wordt om de gebeurtenissen om je heen te volgen. Naar mijn idee hoort dat ook een beetje bij volwassen zijn/worden.
Succes!

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 13:30

De meeste tips heb je al gehad maar je zou bv nog musea kunnen bezoeken in verschillende steden. Reizen is ook zeer goed voor je algemene ontwikkeling, maar ik begrijp dat dat niet altijd mogelijk is.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 13:31

Even een algemene vraag: Op de basis,- en middelbare school krijg je toch vakken aangeboden waarin iig het bestaan van Prins Claus besproken moet zijn?
Hoezo is dat niet blijven hangen dan?

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 13:32

Wij kregen in Havo-4 ook actualiteitentoetsen, om de schooljeugd een beetje te pushen om het nieuws te volgen omdat ze anders echt niks wisten. Maar ik kijk wel regelmatig het nieuws, teletekst etc. Dagblad van het Noorden hebben wij zaterdags, lees hem graag. Maar ook geschiedenis vind ik gewoon belangrijk, is toch een bepaalde basiskennis die iedereen moet hebben imo. Lachen

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 13:32

Ik zou me toch wel heel erg schamen als ik dat soort dingen niet zou weten. Bloos

Je zou ook eens kunnen beginnen met het luisteren van radio 1. Wel een beetje taai, maar bij het bespreken van actualiteiten gaan ze ook vaak op de achtergronden in. Er zijn veel programma's met discussies over actuele onderwerpen, dus dan hoor je meteen verschillende invalshoeken.

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 13:33

Armaris schreef:
Ik weet er ook niets van, boeiend hoor als je weet wie je koning is.
Ik ben blij met wat ik weet en als ik iets wil weten zal ik er zelf wel achter heen gaan Knipoog

Een stukje maatschappelijk gevoel en persoonlijke ontwikkeling zijn toch wel belangrijk lijkt mij. Ik bedoel je hoeft heus niet de wereld geschiedenis tot in den treure te kennen. Maar het kennen van het 'hoofd' van de koninklijke familie is eigenlijk niet meer dan normaal.

Ik zou het alleen al uit persoonlijk gewin willen weten. je komt toch aardig 'dom' over als je niet kunt vertellen met wie onze kroonprins is getrouwd (mits je uit NL komt). en zo zijn er nog wel meer dingen die je eigenlijk op de basisschool en middelbare school meekrijgt, wat altijd nog eens handig van pas kan komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 13:34

Alet, ik studeer Maatschappelijk werk en dienstverlening (HBO), zit in mijn derde jaar en versnel, dus ben in december 2009 klaar waarschijnlijk. Loop stage op een woonvorm voor mensen met een verstandelijke beperking en sommige hebben een psychiatrische aandoening. Zij praten soms over dingen (algemene ontwikkeling) waarover ik niet mee kan praten. Daarom is het in belang van mijn werk dat ik me verder algemeen ontwikkel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 13:37

Liezel; dat heb ik zeker op school gehad vroeger. Alleen ik kan erg makkelijk leren, 1 dag van tevoren las ik dan de stof door, maakte de toets, haalde een 9 of iets en de dagen daarna vergat ik het gewoon weer. Dit komt omdat het me totaal niet boeit wie nou tot het koningshuis behoort en dergelijke.

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 13:50

Oeps, dat vind ik toch wel een beetje erg dat je dat soort dingen niet wist. Nagelbijten / Gniffelen
Dat is ook nog wel eens op tv enzo, vooral de Bijlmerramp.
Ik vind mezelf best wel algemeen ontwikkeld ( Schijnheilig ). Ik lees altijd de krant, en echt gewoon omdat ik het leuk vind. Het journaal kijk ik niet altijd. Mijn ouders en broertje kijken wel altijd het journaal en lezen de krant (mijn andere broertje en zus niet zo) dus daar hoor ik dan ook wel weer wat van. Op Nederland 1, 2 en 3 zijn wel vaak actualiteitenprogramma's (ik vind Netwerk altijd wel leuk) dus misschien zou je die zenders ook wel eens kunnen kijken. Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 13:53

Petite, ben je wel echt een beetje geinteresseerd in de wereld? Want als het je allemaal niet zo boeit, lijkt het mij lastig om je wel te gaan verdiepen in van alles.....

Overigens kan ik het niet zo goed begrijpen, hoor, maar je bent natuurlijk nog vrij jong. Ik vind het zelf namelijk wel heel interessant om 'de wereld' te volgen, ik ben dan ook vrij nieuwsgierig van aard. Boeken over diverse onderwerpen, journaals, kranten, documentaires, de politiek, de maatschappij, het milieu, bepaalde praat- en discussieprogramma's, internet, heerlijk juist, al die informatie opzoeken. Al hoewel er ook veel zaken zijn, waar ik heel verdrietig van wordt (oorlogen, het milieu etc.). Ik weet juist graag wat er speelt. Ja

Overigens vind ik programma's als HvN nou niet echt wat toevoegen aan mijn algemene ontwikkeling Clown . Dat zie ik meer als entertainment, als ik sommige onderwerpen voorbij ziek komen Clown . Ik kijk daar nauwelijks naar, dan zet ik liever het gewone Journaal, het RTL Nieuws, Pauw en Witteman of Netwerk op ofzo. Haha!
En ga eens naar het filmhuis een documentaire kijken ofzo. Overigens deed ik dat ook niet echt met 19 jaar, hoor, dat zeg ik heel eerlijk (alleen over popsterren, dat wel, haha). Toen ging ik liever naar de 'gewone' bioscoop of naar een leuk popconcert. Lachen
Maar naarmate ik ouder werd, aan het werk was (waar men toch ook van je verwachtte wie wie was, ook al werkte ik in de muziekbizz, toch fijn als je mee kunt praten met je collega's en bazen), ging je je vanzelf wel meer verdiepen in zaken.

Het is altijd heel gezellig om met een clubje goede vrienden met een drankje op de bank een avondje (wat meestal ook nachten worden Knipoog ) over allerlei onderwerpen te praten en samen te discussieren. Ik kan echt genieten van zulke avonden en zulke gesprekken. Dan hoeven we het niet eens altijd met elkaar eens te zijn, hoor. Welnee, dat zou juist saai zijn, haha.... Knipoog

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 14:00

Misschien een raar idee, maar schaf eens een behoorlijke kinderencyclopedie aan. Ik sta er soms van te kijken waar mijn kids mee komen Knipoog.