Gedisciplineerde opleiding in de paardensport (HBO of hoger)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

elisa007

Gedisciplineerde opleiding in de paardensport (HBO of hoger)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 18:10

Hallo Bokkers!

Nog even, eind juni studeer ik eindelijk af. Na 6 jaar hard werken in het VWO mag dat wel. Maar dan....

Ik heb besloten me de komende 4 jaar te verdiepen in paardenSPORT en alles wat erbij hoort. Uiteindelijk wil ik dan een HBO diploma (hoger mag, lager absoluut niet) halen. Vervolgens ga ik een serieusere studie doen waar nog wat geld mee te verdienen valt.

Die eerste 4 jaar dus, daar gaat mijn vraag over. Er zijn behoorlijk wat opleidingen ivm paarden. Ik ben echt op zoek naar een gedisciplineerde studie met theorie lessen die verder gaan dan je paardje borstelen. Hetgeen wat echt belangrijk voor me is, is het professioneel rijden. Momenteel rijd ik Z dressuur. Maar wanneer ik alleen ben - en niemand mij als wannabe grand prix zit aan te kijken - en mn paard ontzettend goed gaat, kan ik het niet laten om arbeidspirouettes en wisselseries te oefenen. Ik heb enorm veel behoefte om beter te worden, op het paard en naast het paard.

Weten jullie scholen die aan deze eisen voldoen? Laat het me alsjeblieft weten, lieft met een website of data van opendeurdagen.
Scholen in het buitenland mogen ook genoemd worden.

Alvast bedankt!

Rytm

Re: Gedisciplineerde opleiding in de paardensport (HBO of hoger)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 19:04

Warendorf kwam als eerste in mij op. Site en info ben ik zelf ook naar opzoek geweest maar kon ik niet (duidelijk) vinden.

Gewone paarden HBO opleiding zoals HBO paardensport in Deurne zou ik niet aan beginnen. Ik vind dat je daar voor geen meter leert rijden en de theorie kan je ook uit een boekje halen, heb je geen les voor nodig.
Denk dat je dan nog het meest bent met een jaar werken op een goede (!!) dressuurstal. Daar leer je toch het meest.

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 20:23

ik sluit me aan bij rytm.. ik zou ook eens bij warendorf invormeren. Weet niet hoe het er daar aan toe gaat. Weet wel dat je in deurne niet veel te zoeken hebt, zit daar nu zelf in het laatste jaar maar met jou rij niveau leer je daar niks meer.. Succes met je zoektocht, ben benieuwd waar je uiteindelijk voor gaat

elisa007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-08 11:18

Rytm schreef:
Warendorf kwam als eerste in mij op. Site en info ben ik zelf ook naar opzoek geweest maar kon ik niet (duidelijk) vinden.

Gewone paarden HBO opleiding zoals HBO paardensport in Deurne zou ik niet aan beginnen. Ik vind dat je daar voor geen meter leert rijden en de theorie kan je ook uit een boekje halen, heb je geen les voor nodig.
Denk dat je dan nog het meest bent met een jaar werken op een goede (!!) dressuurstal. Daar leer je toch het meest.

Dank je voor de tip!
Komt deze website in de buurt? http://www.landgestuet.nrw.de/

groetjes

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 11:20

elisa007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-08 11:35

dorientjuh schreef:
Ik zat te denken aan de I.S.P.H. : http://www.isphorse.com/

Heb jij ook ervaring met deze opleiding?
Het enige minpuntje is dat er twee opleidingen zijn:
- Rij-opleiding (B-L niveau)
- Instructeursopleiding (M-Z niveau)

Rij-opleiding is voor mij te laag, en instructrice wil ik niet worden.

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 13:14

Ik denk dat je beter een aantal jaar kan gaan werken/stage lopen/working student op een dressuurstal, dan een opleiding gaan doen.
Een diploma heb je niet zoveel aan in de paardensport, ervaring des te meer. Je kan wel heel blij aankomen met een HBO papiertje, maar werk- en rijervaring is veel belangrijker, als je bij een grote dressuurstal aan de bak wilt kunnen.

Ik zou dus eens gaan denken aan een HBO-deeltijdopleiding en daarnaast zoeken naar een werk/leerplek op een serieuze dressuurstal. Lachen

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 13:34

Nee heb geen ervaring met de opleiding, maar ik heb een kennis die dat doet. Maar over een serieuze dressuurstal gesproken: bij Classical Breeding And Training Centre Moravita in Coevorden heb ik stage gelopen en dat vind ik echt een geweldig leerbedrijf. Ik weet niet of ze nog mensen nodig hebben, maar zij rijden klassieke dressuur op een zeer hoog niveau. Let wel: klassieke dressuur, geen engelse dressuur. Kijk maar eens op de website: www.moravita.com .

elisa007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-08 18:08

Myukii schreef:
Ik denk dat je beter een aantal jaar kan gaan werken/stage lopen/working student op een dressuurstal, dan een opleiding gaan doen.
Een diploma heb je niet zoveel aan in de paardensport, ervaring des te meer. Je kan wel heel blij aankomen met een HBO papiertje, maar werk- en rijervaring is veel belangrijker, als je bij een grote dressuurstal aan de bak wilt kunnen.

Ik zou dus eens gaan denken aan een HBO-deeltijdopleiding en daarnaast zoeken naar een werk/leerplek op een serieuze dressuurstal. Lachen

Ik wil heel graag een opleiding voor mezelf doen, niet om later een baan in de paardensport te vinden. Al heel lang wil ik meer weten en hoger gaan rijden.
Als ik eenmaal tevreden ben met mijn verworven kennis (liefst meer praktijk) dan ga ik een serieuzere studie volgen waar ik mijn brood mee kan verdienen.
Bloos

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 18:50

Liefst meer praktijk, dus dan heeft een HBO+ opleiding niet héél veel zin, want die zijn toch al meer theoretisch.. Lachen

De tip van moravita vind ik wel een hele goede! Die hebben volgens mij een opleiding van een jaar, met veel praktijk. Leuke mensen, mooie stal en ze weten echt waar ze het over hebben Ja

elisa007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-08 18:55

Myukii schreef:
Liefst meer praktijk, dus dan heeft een HBO+ opleiding niet héél veel zin, want die zijn toch al meer theoretisch.. Lachen

De tip van moravita vind ik wel een hele goede! Die hebben volgens mij een opleiding van een jaar, met veel praktijk. Leuke mensen, mooie stal en ze weten echt waar ze het over hebben Ja

Ja het is zeker iets om over na te denken!
Dat HBO diploma is eerder om mijn ouders te laten zien dat ik niet volkomen aan niets doen ben (hun duidelijk maken dat paardrijden opzich een studie is heeft geen zin). Daarenboven wil ik ook echt wel meer kennis (vooral diepte niet breedte) ivm paarden verwerven. Slim

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 19:30

Moravita heeft inderdaad een eenjarige opleiding met heeeeel veel praktijk op HBO niveau (Stablemanagement noemen ze dat geloof ik). In plaats van collegegeld te betalen, werk je daar op stal.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 22:31

Als je het niet doet voor het diploma, maar om jezelf te ontwikkelen, kennis op te doen en bovenal goed te willen rijden dan zou ik ergens op een echt goede dressuurstal binnen proberen te komen.

Kun je altijd daarnaast of daarna een HBO/WO-studie oppakken Ja

4 jaar tijd en geld investeren in een HBO-opleiding paardensport zou ik voor de opleidingen die ik ken niet overhebben en daarmee krijg je zeker niet de specifieke kennis en rijtechnische begeleiding die je hebben wilt.
Enige dat ik dan nog kan bedenken is Warendorf, maar daar heb ik te weinig kennis over om echt iets over te kunnen zeggen.

elisa007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-08 11:30

Ja dat is waar. Maar het is heel moeilijk om kritisch te zijn wat goede dressuurstallen zijn en wat niet. Iedereen heeft zo z'n theorie.
Bij de bekende top is het moeilijk een (waardig) plaatsje te veroveren.
Hoe zou ik hier dan een selectie in moeten maken?

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 23:31

Goed om je heen kijken, ga eens naar wat subtop-wedstrijden toe. Laat hier en daar bij mensen met een netwerk vallen dat je op zoek bent.
Ga van tevoren kijken en praten. Leg uit wat je wilt en vraag of ze je dat kunnen bieden.

Met motivatie en een beetje netwerken kom je wel een heel eind over het algemeen Ja

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 07:06

elisa007 schreef:
Ja dat is waar. Maar het is heel moeilijk om kritisch te zijn wat goede dressuurstallen zijn en wat niet. Iedereen heeft zo z'n theorie.
Bij de bekende top is het moeilijk een (waardig) plaatsje te veroveren.
Hoe zou ik hier dan een selectie in moeten maken?

Je moet je ook opwerken.

Kijk eens op eurohorsegrooms.com, daar staan adv. van de betere dressuurstallen.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 07:10

Qua opleiding zou ik warendorf overwegen!

Deurne, daar moet je idd echt niet zijn zoals meerderen al zeggen. Het niveau daar is om te huilen.

Maar omdat je vooral praktijkgericht wilt leren, zou ik in dld eens naar wat goede dressuurstallen zoeken. In dld is het discipline gehalte ook nog wat hoger dan in NL.

Alleen moet je niet bij ene mevrouw christine zijn dan Nagelbijten / Gniffelen

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 07:27

crossmonster schreef:

ROFL

Ik moet zeggen dat je een mooi overwogen besluit genomen hebt omtrent studie en wat je wilt gaan doen Haha!
Verder denk ik ook dat je in de kant van Duitsland moet gaan zoeken.

Heel veel succes

elisa007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-08 10:18

miep1979 schreef:
crossmonster schreef:

ROFL

Ik moet zeggen dat je een mooi overwogen besluit genomen hebt omtrent studie en wat je wilt gaan doen Haha!
Verder denk ik ook dat je in de kant van Duitsland moet gaan zoeken.

Heel veel succes

Gave reacties allemaal! Haha!
Nu zijn er veel die Warendorf noemen, maar op internet vind ik er niet veel over. Weten jullie ook waar ik dan terecht kan voor meer informatie?

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 20:34

[STW] Opleidingen...
Hier bijvoorbeeld?
Elke Stegemann
Office German Riding School
Telephone: 02581/6369-28
E-Mail: e.stegemann[at]deutsche-reitschule.de

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 20:51

tamoreliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 22:32

Maar kan je wel gaan werken in de paardensector zonder enig diploma van intructeur/ opleiding Deurne?
BV ik wil gaan werken als Groom moet ik daar diploma voor hebben?

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 22:56

Je moet een bezem vast kunnen houden. Bij voorkeur heb je ervaring en vooral ben je enthousiast. Dan kun je bij een gemiddelde stal aan de slag. Vaak kun je alsnog een opleiding houderij of Orun doen oid.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 23:47

Inderdaad, kijk eens op Eurohorsegrooms. Het is echt de moeite waard om je daar in te schrijven. Ze zijn erg behulpzaam en als je een beetje kunt rijden kun je best aan de bak op een dressuurstal. Dan is het zaak om beter te worden en jezelf op te werken. Warendorf is zo goed, omdat je goede stages kunt lopen en veel leert rijden/lesgeven. THEORETISCH leer je echter heeeeeel weinig. Dan zou ik inderdaad voor een (deeltijd)HBO managementopleiding kiezen.

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 08:57

tamoreliefje schreef:
Maar kan je wel gaan werken in de paardensector zonder enig diploma van intructeur/ opleiding Deurne?
BV ik wil gaan werken als Groom moet ik daar diploma voor hebben?

De meeste stallen zijn happier met een flinke dosis inzet en gemotiveerdheid en de nodige ervaring, maar zelfs dat is niet altijd nodig.
Papiertje zegt ze echt niets hoor, heb je eigenlijk alleen voor het lesgeven nodig en dan nog omdat je dan verzekerd bent en niet omdat je het dan zo goed kan.