Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Rytm schreef:Warendorf kwam als eerste in mij op. Site en info ben ik zelf ook naar opzoek geweest maar kon ik niet (duidelijk) vinden.
Gewone paarden HBO opleiding zoals HBO paardensport in Deurne zou ik niet aan beginnen. Ik vind dat je daar voor geen meter leert rijden en de theorie kan je ook uit een boekje halen, heb je geen les voor nodig.
Denk dat je dan nog het meest bent met een jaar werken op een goede (!!) dressuurstal. Daar leer je toch het meest.
dorientjuh schreef:Ik zat te denken aan de I.S.P.H. : http://www.isphorse.com/
Myukii schreef:Ik denk dat je beter een aantal jaar kan gaan werken/stage lopen/working student op een dressuurstal, dan een opleiding gaan doen.
Een diploma heb je niet zoveel aan in de paardensport, ervaring des te meer. Je kan wel heel blij aankomen met een HBO papiertje, maar werk- en rijervaring is veel belangrijker, als je bij een grote dressuurstal aan de bak wilt kunnen.
Ik zou dus eens gaan denken aan een HBO-deeltijdopleiding en daarnaast zoeken naar een werk/leerplek op een serieuze dressuurstal.
Myukii schreef:Liefst meer praktijk, dus dan heeft een HBO+ opleiding niet héél veel zin, want die zijn toch al meer theoretisch..![]()
De tip van moravita vind ik wel een hele goede! Die hebben volgens mij een opleiding van een jaar, met veel praktijk. Leuke mensen, mooie stal en ze weten echt waar ze het over hebben

elisa007 schreef:Ja dat is waar. Maar het is heel moeilijk om kritisch te zijn wat goede dressuurstallen zijn en wat niet. Iedereen heeft zo z'n theorie.
Bij de bekende top is het moeilijk een (waardig) plaatsje te veroveren.
Hoe zou ik hier dan een selectie in moeten maken?
crossmonster schreef:Alleen moet je niet bij ene mevrouw christine zijn dan

miep1979 schreef:crossmonster schreef:Alleen moet je niet bij ene mevrouw christine zijn dan
![]()
Ik moet zeggen dat je een mooi overwogen besluit genomen hebt omtrent studie en wat je wilt gaan doen
Verder denk ik ook dat je in de kant van Duitsland moet gaan zoeken.
Heel veel succes

tamoreliefje schreef:Maar kan je wel gaan werken in de paardensector zonder enig diploma van intructeur/ opleiding Deurne?
BV ik wil gaan werken als Groom moet ik daar diploma voor hebben?